PRZEDSZKOLE W RUCHU – “ĆWICZYĆ KAŻDY MOŻE”

PRZEDSZKOLE W RUCHU – “ĆWICZYĆ KAŻDY MOŻE”

Minister Edukacji Narodowej ogłosił rok szkolny 2013/2014 Rokiem Szkoły w Ruchu.

DRODZY RODZICE !!!

NASZE PRZEDSZKOLE PRZYSTĄPIŁO DO AKCJI

„PRZEDSZKOLE W RUCHU”

 W ZWIĄZKU Z TYM BARDZO PROSIMY O ZAPOZNANIE SIĘ Z

REGULAMINEM I ZADANIAMI AKCJI

Minister Edukacji Narodowej przyznaje tytuł „Przedszkole w Ruchu” placówkom, które podejmą działania na rzecz aktywności fizycznej w następujących obszarach:

  • Ruch w szkole/przedszkolu
  1. wychowanie fizyczne – zajęcia edukacyjne(obszar nr 1)

  2. edukacja zdrowotna (obszar nr 3)

  3. kwalifikacje i doskonalenia nauczycieli WF oraz wychowawców edukacji przedszkolnej (obszar nr 4)
  • Ruch poza szkołą/przedszkolem
  1. zajęcia zorganizowane (obszar nr 6)

  2. zajęcia niezorganizowane (obszar nr 7)

  3. aktywność z udziałem rodziny (obszar nr 8)

Aby otrzymać tytuł PwR, przedszkole musi spełnić i udokumentować trzy z podanych poniżej zadań. Przez dokumentację rozumie się zdjęcia, filmy, skany dokumentów, które powinny zostać zamieszczone na ogólnodostępnej stronie internetowej (np. na stronie szkoły, na portalu społecznościowym itp.).

Wśród zadań obowiązkowo musi znaleźć się zadanie z obszaru nr 1.

 RUCH W PRZEDSZKOLU

zadanie z obszaru nr 1

  • Ruch w przedszkolu – wychowanie fizyczne – zajęcia organizowane w ramach podstawy programowej wychowania przedszkolnego (przedszkole).

  • Zadanie dla nauczycieli edukacji przedszkolnej: Przekazanie udokumentowanych przykładów dobrych praktyk przedszkola związanych z aktywnością fizyczną społeczności przedszkolnej, które dowodzą, że aktywne zajęcia wychowania przedszkolnego mogą być ciekawe i atrakcyjne; napisanie dwóch scenariuszy aktywnych zajęć wychowania przedszkolnego (foto, wideo, opis, scenariusz zajęć

Zadanie z obszaru 3

  • edukacja zdrowotna (obszar nr 3) – Zadanie dla nauczycieli edukacji przedszkolnej: Napisanie dwóch scenariuszy zajęć dotyczących roli aktywności ruchowej w życiu, wraz z dokumentacją foto/wideo z ich realizacji na aktywnych zajęciach wychowania przedszkolnego;

Zadanie z obszaru 4

  • Kwalifikacje i doskonalenie nauczycieli (obszar nr4) – Zadanie dla nauczycieli edukacji przedszkolnej: Udział nauczycieli wychowania fizycznego i wychowawców edukacji przedszkolnej w planowanych szkoleniach placówek doskonalenia nauczycieli (PDN) i ośrodków doskonalenia nauczycieli (ODN) o tematyce zdrowotnej/ruchowej;

RUCH POZA PRZEDSZKOLEM

 Zadanie z obszaru 6

  • Zajęcia zorganizowane (obszar nr 6) – Zadanie skierowane do szkół i przedszkoli współpracujących z placówkami wychowania przedszkolnego lub: bibliotekami, domami kultury, związkami harcerskimi, związkami sportowymi, organizacjami pozarządowymi (za pośrednictwem szkól i przedszkoli): Zorganizowanie i przeprowadzenie konkursu dla dzieci i młodzieży z zakresu aktywnego trybu życia, bezpieczeństwa lub zdrowia;

Zadanie z obszaru 7

  • Zajęcia niezorganizowane (obszar nr 7) – zadanie dla nauczycieli wychowania przedszkolnego: indywidualne wsparcie nauczycieli wychowania fizycznego i nauczycieli wychowania przedszkolnego w celu zachęcenia uczniów i wychowanków do podejmowania aktywności fizycznej: odkrywamy pasje, zainteresowania i talenty (dokumentacja foto/wideo, opis);

Zadanie z obszaru 8

  • Aktywność w gronie rodziny (obszar nr 8) – Zadanie dla nauczycieli wychowania fizycznego i nauczycieli edukacji przedszkolnej i/lub dyrektorów szkół i przedszkoli: Zorganizowanie imprezy z udziałem najbliższych członków rodziny uczniów, no. Rodzinnego Dnia Sportu, Aktywnego Dnia Babci i Dziadka w szkole/przedszkolu itp;

PRZYZNAWANIE TYTUŁU

O przyznaniu albo odmowie przyznania tytułu PwR zainteresowane przedszkole powiadamiane są przez Ośrodek Rozwoju Edukacji, w formie elektronicznej – poprzez e-mail, a także odpowiednie oznaczenia na mapie PwR na stronie www.szkolawruchu.men.gov.pl. Decyzje w zakresie przyznania albo odmowy przyznania tytułu są ostateczne i nie podlegają zaskarżeniu.

W przypadku uzyskania Tytułu, szkoła i przedszkole dodatkowo otrzymują pamiątkową tablicę „Szkoła w Ruchu” lub „Przedszkole w Ruchu”.

Ośrodek Rozwoju Edukacji zastrzega sobie prawo weryfikacji danych zawartych w formularzu rejestracyjnym, w celu przyznania lub odebrania tytułu  PwR.

 TERMINARZ KONKURSU:

    1. OGŁOSZENIE AKCJI: 30.10.2013 r.

    2. do 31.12.2013 r.: możliwość przyłączania się szkół i przedszkoli do akcji

    3. do 31.03.2014 r.: przesyłanie formularzy wraz z załącznikami do weryfikacji

    4. do 20.05.2014 r.: zakończenie akcji

________________________________________________

OBSZAR 1- WYCHOWANIE FIZYCZNE

05.11.DYSKOTEKA PLUSZOWEGO MISIA.

Światowy dzień pluszowego misia rozpoczął się od od przywitania i przedstawienia swoich kochanych pluszaków. Dla dzieci w tym dniu w przedszkolu przygotowano wiele atrakcji: zabawy z misiem, konkursy, zagadki, quizy, które poprowadził klaun Dyzio. Po konkursach przedszkolaki wspólnie bawiły się przy muzyce i tańczyły w „DYSKOTECE „PLUSZOWEGO MISIA”.

09.01. BAL W PRZEDSZKOLU

Na balu w przedszkolu, pojawiły się wspaniałe postacie: księżniczki i królewny, piraci, dobre wróżki. Spotkać można było również Batmana, Spidermana, Rycerza czy Zorro i wiele innych ciekawych postaci. Bal poprowadził wspaniały WODZIREJ, który oprócz zabaw tanecznych i różnorodnych konkursów zaproponował również dzieciom zabawy ruchowe z użyciem gazet i obręczy. Zabawa była bardzo udana, a roześmiane twarze przedszkolaków są tego najlepszym dowodem.

 08.01.ZABAWY TANECZNE Z POZYTYWKĄ

Przedszkolaki z grupy SMERFÓW bawiły się przy muzyce granej przez „magiczne pudełko” czyli pozytywkę. Melodia była inspiracją do improwizacji ruchowo- tanecznej. Dzieci wymyślały własne sekwencje ruchowe i tworzyły z nich proste układy taneczne.

 FERIE W PRZEDSZKOLU NA SPORTOWO WIWAT SPORT, WIWAT RUCH, W ZDROWYM CIELE – ZDROWY DUCH

 21.01. AKTYWNOŚCI MUZYCZNO – RUCHOWA PRZY MUZYCE KLASYCZNEJ.

 22.01. WYCIECZKA DO POBLISKIEGO JARU- ZABAWY RUCHOWE WG WŁASNYCH POMYSŁÓW I UPODOBAŃ DZIECI.

 23.01. TORY PRZESZKÓD.

 24.01 ZABAWY RUCHOWE Z CHUSTĄ ANIMACYJNĄ.


27.01. ĆWICZENIA GIMNASTYCZNE PT „WYPRAWA NA BIEGUN” Z WYKORZYSTANIEM CHUSTECZEK HIGIENICZNYCH I KARTEK PAPIERU.

 28.01. ZABAWY MUZYCZNO- RUCHOWE Z UŻYCIEM KRĘGLI.

29.01. ZABAWY RUCHOWE Z ELEMENTAMI MUZYKOTERAPII „ZIMO BAW SIĘ Z NAMI.

30.01. ĆWICZENIA GIMNASTYCZNE W FORMIE OPOWIEŚCI RUCHOWEJ PT „WIZYTA W BAŁWANKOWEJ KRAINIE.”

31.01. ZABAWY RUCHOWE PT „POSZUKIWANIA ZAGINIONEGO NIEDŹWIADKA.”

KAŻDEGO DNIA FERII DZIECI UCZESTNICZYŁY TAKŻE W ZABAWACH RUCHOWYCH W OGRODZIE PRZEDSZKOLNYM LUB TEŻ UDAWAŁY SIĘ NA SPACERY.

03.02. ĆWICZENIA GIMNASTYCZNE PSZCZÓŁEK.

 Dzisiaj pani Gabriela Krygier – Kuchcińska zaprosiła PSZCZÓŁKI do ćwiczeń z nietypowym przyborem – GAZETĄ. Początkowo dzieci były bardzo zdziwione faktem, iż można ćwiczyć z gazetami, ale szybko przekonały się że jest to fajna zabawa. Najbardziej podobała im się część główna zajęcia, gdzie grupa ścigała się ze sobą w wielu konkurencjach takich jak: „Saneczki”, „Skoki kangura” czy „Rzut do celu”. Przedszkolaki były bardzo zaangażowane w swoje działania, a zastosowanie nowego przyboru wyzwoliło ich inicjatywę, pomysłowość i dostarczyło wielu pozytywnych emocji i wrażeń.

„Gimnastyka fajna sprawa – ćwicz z gazetą – to zabawa.”

04.02. ĆWICZENIA GIMNASTYCZNE SMERFÓW.

SMERFY lubią  zabawy i zajęcia ruchowe. Dziś przyborem przydatnym w ćwiczeniach były woreczki.

18.02. ĆWICZENIA GIMNASTYCZNE SMERFÓW.

SMERFY lubią wszelkie zabawy i zajęcia ruchowe. Dzisiejsze ćwiczenia z kolorowymi, szyfonowymi chustami dały dzieciom wiele radości i zadowolenia i pokazały ciekawe sposoby wykorzystania tego nietypowego przyboru gimnastycznego.

21.02. ZAJĘCIA RUCHOWO – TANECZNE Z INSTRUKTOREM TAŃCA.

Pani A. Sosna – instruktorka tańca w zespole tanecznym Miraż, poprowadziła we wszystkich grupach wiekowych zajęcia ruchowo – taneczne. Zajęcia te miały charakter radosnej i spontanicznej zabawy z tańcem z elementami różnorodnych form fitnessowych oraz aerobiku. Nieskomplikowane kroki taneczne, proste kombinacje ruchów i energiczna muzyka porwały wszystkich do świetnej zabawy.

25.02. MINI BIEG PRZEŁAJOWY.

W czasie pobytu w ogrodzie przedszkolaki brały udział w MINI BIEGU PRZEŁAJOWYM. Oprócz slalomu między drzewami przedszkolaki musiały pokonać drewniany tor przeszkód, zjechać ze zjeżdżalni, przejść po zwężonym torze płaskim /obramowanie piaskownicy/ oraz rzucić piłką do celu.

 Przedszkolaki z radością i ogromnym zaangażowaniem uczestniczyły we wszystkich konkurencjach. Zabawa była udana, dostarczyła dzieciom wiele pozytywnych emocji i wrażeń.

 04.03. TRENING PIŁKARSKI

Wielką atrakcją dzisiejszego dnia dla dzieci z grup Pszczółek, Krasnali i Smerfów był udział w treningu piłkarskim prowadzonym przez trenerów Z Akademii Piłkarskiej ESTATES -pana Arkadiusza Janetę i pana Łukasza Smołkę. Chłopcy brali czynny udział w treningu, a dziewczynki im kibicowały i głośno dopingowały. Na początku przedszkolaki poznały zasady bezpiecznej zabawy z piłką. Po krótkiej rozgrzewce mali sportowcy byli gotowi do dalszej zabawy, podczas której poznali podstawowe techniki prowadzenia i przyjęcia piłki oraz uczyli się kopać, podawać, dryblować a także strzelać do bramki. Na koniec trenerzy zaprosili dzieci wraz z rodzicami na zajęcia do swojej Akademii Piłkarskiej i wręczyli każdemu przedszkolakowi ulotki informacyjne. Wrażeń i pozytywnych emocji nie brakowało. Był to bardzo atrakcyjny i ciekawy sposób aktywnego spędzania czasu przedszkolaków, a przede wszystkim jedna z możliwości rozwijania sprawności fizycznej u dzieci.

 05.03. DZIEŃ Z PIŁKĄ.

Dzisiaj zachęcaliśmy dzieci do zabaw ruchowych z PIŁKĄ. Każde dziecko mogło przynieść do przedszkola swoją ulubioną piłkę. Były więc piłki plażowe, gumowe, do skakania, do gry w koszykówkę i w nogę”, a nawet piłki tenisowe i tzw. ping – pongi. W salach „królowały” zabawy przygotowane przez panie, ale na podwórku to już każde z dzieci mogło swobodnie popisać się swoimi pomysłami i zaprosić do wspólnej zabawy kolegów.

A, że zabaw i gier z piłkami jest wiele, to atrakcji w tym dniu naprawdę nie brakowało.Dzisiejszy dzień dostarczył dzieciom wiele radości i pozytywnych wrażeń i emocji. Był to bardzo ciekawy sposób aktywnego spędzania czasu , a przede wszystkim jedna z możliwości rozwijania sprawności fizycznej u dzieci.

  05.03. ĆWICZENIA GIMNASTYCZNE BAJOSKRZTÓW.

W dzisiejszym dniu do takich zabaw zaprosiła też BAJOSKRZATY /dzieci 3,4-letnie/ wychowawczyni pani Barbara Szuleka przeprowadzając ćwiczenia gimnastyczne z tym przyborem.

Scenariusz zajęcia z piłkami dla 3 – 4latków

 

 

 

06.03. „MOJA ULUBIONA DYSCYPLINA SPORTOWA.”

Dzisiaj Pszczółki, Krasnale i Smerfy poznawały różne dyscypliny sportowe. Dzieci rozpoznawały i nazywały dyscypliny sportowe przedstawione na planszach tematycznych i na piktogramach, naśladowały ruchy towarzyszące konkretnym dyscyplinom sportowym w zabawie ruchowej „Jaki sport uprawiam?” Przedszkolaki wyjaśniały także znaczenie przysłowia „sport to zdrowie”, a następnie wykonały prace plastyczne pt. „Moja ulubiona dyscyplina sportowa.”

 10.03. DZIEŃ ZE SKAKANKĄ.

Królową dnia” była dzisiaj SKAKANKA czyli kawałek sznurka z dwoma rączkami. Można kupić w każdym sklepie zabawkowym lub zrobić samemu z pomocą rodziców! Chętnych do zabawy nie brakowało, zarówno wśród chłopców, jak i dziewczynek. Wprawdzie, większość dzieci miała kłopoty ze sprawnym skakaniem na skakance, ale zdarzały się także prawdziwie mistrzowskie popisy:

Reszta dzieci oswajała się ze skakanką poprzez szereg ciekawych zabaw z jej wykorzystaniem. Największą atrakcją okazała się zabawa w „szczura” ale były także: „zaprzęgi”, przechodzenie po skakance położonej na ziemi oraz przechodzenie przez tunel z uniesionych skakanek. Kombinacji i rodzajów zabaw było wiele. Ale oczywiście najważniejsze w tym wszystkim jest to, że dzieci były w ruchu, na świeżym powietrzu, bawiły się w grupie i uczyły się zdrowej rywalizacji.

12.03. DZIEŃ Z HULA- HOP.

Dzisiejszym pomysłem na ciekawe oraz aktywne spędzenie czasu wolnego na podwórku były zabawy z „HULA- HOP.” Kręcenie hula-hop to fajna i zarazem pożyteczna zabawa. Na początku oczywiście dziecku trudno utrzymać jest koło… wielokrotnie spadnie za nim ćwiczący przedszkolak „przejmie” nad nim kontrolę. Ale, jak widać na zdjęciach, nasze przedszkolaki nie zrażają się szybko

Z kółkiem hula – hop można bawić się na wiele sposobów. Naszą przedszkolną zabawę rozpoczęły zawody w kręceniu hula- hopem. Kto najdłużej zakręcił kołem wokół swojego pasa, ten w nagrodę wymyślał kolejną zabawę i tak dalej.Było więc kręcenie na szyi, ręce, kolanie, stopie, itp. Później były skoki przez hula- hop, przejście przez tunel z kół, toczenie hula- hop…

To z pozoru zwykłe koło zapewniło dzisiaj dzieciom fajną zabawę i pozwoliło wspaniale spędzić czas w ogrodzie. Przedszkolaki miały wiele radości ze wspólnej zabawy, a dodatkowo wiele satysfakcji z opanowania umiejętności kręcenia hula – hop. Bo chociaż to trudna sztuka to.. wytrwałość prowadzi do celu, a praktyka czyni mistrza.

13.03. BAJOSKRZATY W OGRODZIE PRZEDSZKOLNYM.

Jak co dzień BAJOSKRZATY spędziły czas na świeżym powietrzu. Dzisiaj maluchy wyszły z sali zajęć bardzo wcześnie i dlatego miały cały plac zabaw tylko dla siebie. Była to świetna okazja do swobodnych zabaw na urządzeniach ogrodowych. Taka spontaniczna zabawa sprawiła dzieciom wiele zadowolenia i radości oraz dała okazję do pozytywnego spożytkowania ich ogromnej, dziecięcej energii. Podczas takich zabaw dzieci mimowolnie uczą się kontrolować własne ciało, ćwiczą równowagę i koordynację oraz planowanie swoich ruchów.

13.03. DZIEŃ Z HULAJNOGĄ.

HULAJNOGĘ polecają pediatrzy i ortopedzi, jako element wzbogacający proces rozwoju psychoruchowego małego dziecka. Jazda na hulajnodze sprzyja rozwojowi motorycznemu malucha, ćwiczy jego równowagę i koordynację ruchów, a przede wszystkim może być pretekstem do doskonałej zabawy na powietrzu.

Dzisiejsza piękna, słoneczna pogoda sprzyjała zabawom na świeżym powietrzu. Oczywiście, nasze przedszkolaki bardzo chętnie jeździły na hulajnogach. Były wyścigi oraz slalomy- wszystko w duchu zdrowej rywalizacji i poszanowania zasady fair play.

 17.03. ĆWICZENIA RÓWNOWAŻNE BAJOSKRZATÓW

Dzisiaj po południu maluchy doskonaliły umiejętność utrzymania równowagi oraz koordynację ruchową. BAJOSKRZATY przechodziły po skakance i po ławeczce, starały się stać na „podeście równoważnym” oraz przenosiły na tacy kubeczek z wodą. Ćwiczenia, chociaż nie były łatwe, bardzo się dzieciom podobały i sprawiły im wiele radości.

20.03. SPOTKANIE ZE SZPADZISTKĄ.

Dzisiaj w godzinach popołudniowych grupę SMERFY odwiedziła mama Oliwiera – pani EDYTA KWAPISZ.. Pani Edyta jest szpadzistką, trenuje od 10 -tego roku życia w Klubie Sportowym „Górnik Radlin”.

Smerfy poznały specjalny strój szermierza, maskę, szpadę, sposoby poruszania się oraz podstawowe zasady walki. Dzieci z uwagą obserwowały gościa, słuchały ciekawostek o tajnikach tej dyscypliny. Następnie każdy przedszkolak mógł przymierzyć maskę, założyć specjalną rękawicę a także wziąć do ręki szpadę. Chętne dzieci zaprezentowały kroki szermierza. Wszystkie dzieci były zadowoleni z niecodziennego spotkania.

Pani Edycie bardzo dziękujemy za wizytę w naszym przedszkolu.

OBSZAR 3- EDUKACJA ZDROWOTNA

 25.02. TARTA MARCHEWKA Z JABŁKIEM.

SMERFY dbają o swoje zdrowie i zdrowo się odżywiają. Dzisiaj zainteresowały się właściwościami oraz kulinarnymi sposobami wykorzystania marchewki. Dzieci wysłuchały wiersza pt. „Marchewka” Jana Brzechwy. Były też zagadki i zabawy ruchowe, w których królowało to właśnie warzywo.Po zabawie dzieci wykonały deser – tartą marchewkę z jabłkiem. A potem nastąpił najmilszy punkt dnia- degustacja- opinie jak zwykle były podzielone, ale większości dzieci deser bardzo smakował.

24.02 – 28.02.ZAJĘCIA W AKADEMII AQUAFRESH

SMERFY, PSZCZÓŁKI I KRASNALKI uczestniczyły w cyklu zajęć w ramach Ogólnopolskiego Programu Edukacji Zdrowotnej Akademia Aquafresh. Przedszkolaki biorąc udział w tym programie, podczas zajęć dydaktyczno – wychowawczych, nauczyły się jak:

  • Prawidłowo dbać o zęby

  • Skąd się biorą zęby

  • Dlaczego należy chodzić do dentysty

  • Co należy jeść, by mieć zdrowe zęby

  • Kiedy należy wymienić szczoteczkę do zębów i po czym to poznajemy.

    Zajęcia były ciekawe i urozmaicone. Dzieci poznały Pastusiową krainę, jej mieszkańców. Przedszkolaki uczyły się rymowanek, piosenki, kolorowały, rozwiązywały rebusy, wykonywały ćwiczenia graficzne.

Podczas działań praktycznych dzieci zrozumiały jak ważne jest umiejętne nakładanie odpowiedniej ilości pasty, dokładne mycie zębów, języka i wewnętrznej strony policzków oraz dokładne umycie szczoteczki pod ciepłą wodą.

Dzieci dostały też do domu miesięczną tabelę mycia zębów, którą mają wypełniać wspólnie z rodzicami, a także odznakę Billego.

 27.02. PRZEDSZKOLAKU, TRZYMAJ SIĘ PROSTO.

Dzisiaj w przedszkolu gościliśmy mamę Dominika z grupy Pszczółek, panią Małgorzatę Kwaśniewicz-Bednarz, która jest ORDYNATOREM ODDZIAŁU REHABILITACJI w Szpitalu Miejskim.Pani doktor przeprowadziła zajęcia pt. PRZEDSZKOLAKU TRZYMAJ SIĘ PROSTO”z zakresu profilaktyki wad postawy dla przedszkolaków. W spotkaniu uczestniczyły dzieci z grupy PSZCZÓŁEK, KRASNALI i SMERFÓW. Dzieci dowiedziały się, że prawidłowa postawa ciała w bardzo dużym stopniu decyduje o ich zdrowiu. Pani Małgorzata demonstrowała jak prawidłowo przyjmować postawę stojąc, siedząc na dywanie i przy stole oraz jak zachować prostą sylwetkę chodząc. Pani doktor zachęcała dzieci do uprawiania różnego rodzaju sportów, zabaw ruchowych oraz do codziennego przebywania na świeżym powietrzu.

Serdecznie dziękujemy Pani Małgorzacie za poświęcony nam czas i cenne wskazówki.

27.02. TŁUSTY CZWARTEK NA SPORTOWO.

Tradycyjnie co roku w tłusty czwartek w naszym przedszkolu królowały pączki. Jednak w tym roku postanowiłyśmy trochę nasze zwyczaje zmienić. Oprócz zapoznania dzieci z tradycjami związanymi z tym dniem, czyli hucznymi zabawami oraz zwyczajem objadania się pączkami i faworkami na zakończenie karnawału, nauczycielki zaproponowały spędzenie tego dnia na sportowo. W myśl hasła „W tłusty czwartek pączek to smaczna sprawa, ale ruch to podstawa”we wszystkich grupach zorganizowano zawody sportowe o tytułSPRAWNEGO PĄCZUSIA,”Dzieci z grup starszych, czyli PSZCZÓŁKI i  KRASNALKI wspólnie, z wielką radością uczestniczyły w sportowej rywalizacji. Zmagały się m. in. w takich konkurencjach jak: „Przenieś pączek na drewnianej łyżce”, „Pączkowy hokej”, „Pączek w tunelu”, „Rzut pączkiem do celu”. Grupy młodsze, a więc BAJOSKRZATY oraz SMERFY również z dużym zaangażowaniem i wytrwałością wykonywały zadania sportowe i prezentowały swoje umiejętności w następujących zabawach: „Podaj pączek”, „Pokaż paczek”, „Przenieś pączek na łyżce”, „Zatańcz z pączkiem”. Zabawa była wspaniała, wszystkie grupy spisały się na medal. Dlatego na zakończenie wszystkie dzieci otrzymały odznaki, i słodki poczęstunek- cukierki, faworki, a na podwieczorek złociste, lukrowane pączki.

Scenariusz międzygrupowych zawodów sportowych

 28.02. SMERFY W GABINECIE STOMATOLOGICZNYM.

SMERFY odwiedziły dzisiaj gabinet stomatologiczny w pobliskiej Przychodni Zdrowia. Dzieci miały okazję zapoznać się ze specyfiką pracy dentysty oraz obejrzeć wygląd i wyposażenie gabinetu stomatologicznego. W czasie rozmowy z panią dentystką dzieci dowiedziały się, jak dbać o zęby i higienę jamy ustnej. Poznały akcesoria i narzędzia potrzebne do pracy w tym zawodzie, rozmawiały o konieczności codziennego dbania o zęby, uczyły się prawidłowego ich szczotkowania. Wspólnie z panią stomatolog ustaliły listę produktów zdrowych i szkodliwych dla zębów. Dzieci były bardzo zainteresowane tematem, zadawały mnóstwo dociekliwych pytań. Chętne dzieci mogły także zasiąść na fotelu dentystycznym i poddać się przeglądowi zębów. Oczywiście odważnych jak zwykle nie brakowało. Na zakończenie spotkania dzieci za swoją wiedzę otrzymały kolorowanki, które będą przypominać im o codziennym myciu zębów.

04.03. SMERFY W PRZYCHODNI ZDROWIA.

SMERFY wybrały się na wycieczkę do Przychodni Zdrowia na osiedlu XXX-lecia. Wizyta u lekarza i pielęgniarek była zarówno dobrą zabawą jak i formą nauki. Podczas spotkania z panią doktor dzieci zapoznały się z pracą lekarza rodzinnego. Pani doktor bardzo chętnie opowiedziała dzieciom, w jaki sposób należy dbać o higienę osobistą, jak prawidłowo należy myć ręce, by nie przenosić zarazków i jak chronić się przed atakiem wirusów i bakterii. Nie była to nudna pogadanka, ponieważ dzieci bardzo aktywnie uczestniczyły w rozmowie, wykazując się dużą znajomością tematu. Przedszkolaki pochwaliły się swoimi wiadomościami oraz znajomością skomplikowanych medycznych pojęć: infekcja, krwioobieg, drobnoustroje, zarazki, stetoskop itp. Dzieci chętnie oglądały przyrządy lekarskie m.in. słuchawki lekarskie, patyczki i dowiedziały się, w jakim celu wypisuje się receptę i gdzie można ją zrealizować. Pani doktor wyjaśniła także dzieciom potrzebę stosowania szczepień ochronnych oraz badań profilaktycznych. Dzieci odwiedziły również gabinet zabiegowy – a tam o swojej pracy opowiedziała przedszkolakom pielęgniarka. Dzieci zapoznały się ze sprzętem medycznym używanym w tym gabinecie. Pani pielęgniarka zmierzyła i zważyła wszystkie Smerfy oraz zademonstrowała sposób mierzenia ciśnienia krwi. Chętnie i cierpliwie odpowiadała także na wszystkie pytania małych gości a na koniec pani pielęgniarka podziękowała dzieciom za wielkie zainteresowanie tematem spotkania, pochwaliła ich wiedzę i poczęstowała słodkim upominkiem.

 07.03. „O ZDROWIE DBAMY, WIĘC SIĘ ZDROWO ODŻYWIAMY”

W naszym przedszkolu od dawna już zamiast niezdrowych przekąsek serwujemy dzieciom coś smacznego, ale zdrowego np. soki, sałatki, chipsy owocowe oraz suszone owoce. W trosce o trwałą zmianę nawyków żywieniowych dzieci poprzez zwiększenie udziału owoców w ich codziennej diecie zorganizowano dzisiaj we wszystkich grupach „WARSZTATY KULINARNE” podczas których, dzieci samodzielnie wykonały zdrowe smakołyki. Najpierw jednak przedszkolaki przypomniały sobie „piramidę zdrowia,” zawarte w niej produkty oraz zalecane proporcje ich spożywania. A potem wszyscy przystąpili ochoczo do prac

KRASNALE przygotowały szaszłyki i koreczki owocowe:

 PSZCZÓŁKI wyciskały sok pomarańczowy:

  SMERFY kroiły jabłka, gruszki oraz banany na chipsy owocowe:

Warsztaty zakończyły się pokazemDLA KAŻDEGO COŚ ZDROWEGO I SMACZNEGO” wszystkich wykonanych przekąsek i wspólną ich degustacją.

 10.03. OGRÓDEK NA OKNIE.

Tak przedszkolaki ze wszystkich grup nazwały kąciki w których posadziły cebulkę i pietruszkę oraz posiały nasiona rzeżuchy i fasoli.Dzieci rozmawiały także na temat tego, co jest potrzebne jest roślinom do wzrostu oraz układały historyjkę obrazkową „Od ziarenka do roślinki.”
Z posadzonych cebulek urośnie zielony szczypiorek, z pietruszki zielona, liściasta natka,
zaś z nasionek rzeżuchy smaczny „zielony dywanik.”Będą to smaczne i przede wszystkim bardzo zdrowe dodatki do: zup, sałatek i kanapek. Przedszkolaki już nie mogą się doczekać kiedy roślinki urosną i nadadzą się do jedzenia!

 12.03. WITAMINKI DLA CHŁOPCZYKA I DZIEWCZYNKI.

Dzisiaj w ramach WARSZTATÓW KULINARNYCH”SMERFY, KRASNALE i PSZCZÓŁKI przygotowywały zdrowe posiłki dla dzieci ze wszystkich grup.Przedszkolaki w oparciu o wiersz Karaszewskiego pt. „Dla każdego coś zdrowego” wymieniały produkty, które są odżywcze i potrzebne do właściwego funkcjonowania organizmu oraz produkty niezdrowe. W zabawie „Czy odżywiamy się zdrowo?” oceniały swoje przyzwyczajenia i nawyki żywieniowe, zaś w zabawie „Piramida zdrowego żywienia” wymieniały wartości odżywcze wybranych produktów. Później, w każdej z grup, dzieci spośród dostępnych produktów wybierały produkty odpowiednie do wykonania określonej potrawy. A potem wszyscy z wielkim entuzjazmem zabrali się do roboty:

SMERFY przygotowały sałatkę warzywną z różnych sałat, pomidorów, ogórków i rzodkiewek.

 KRASNALE robiły zdrowe kanapki.

PSZCZÓŁKI  I SMERFY przygotowały jogurt z musli, płatków owsianych oraz ziaren słonecznika.

 W ten oto sposób dzieci przygotowały dla siebie i kolegów: – deser czyli jogurt z ziarnami i musli

– dodatek do obiadu – sałatka warzywna – kanapki na podwieczorek

 Własnoręcznie przygotowane potrawy były nie tylko zdrowe, ale przede wszystkim przepyszne, chociaż znalazły się oczywiście niejadki, które niestety nie spróbowały.

19.03.W ZDROWYM CIELE – ZDROWY DUCH! DBA O ZDROWIE KAŻDY ZUCH!” 

Na dzisiejszych zajęciach Smerfyprezentowały swoje wiadomości na temat „zdrowego stylu życia.” Dzieci w „burzy mózgów” podawaływłaściwe skojarzenia z przysłowiem w zdrowym ciele- zdrowy duch”,zaś w zabawie dydaktycznej: ,,Odżywiamy się zdrowo” dzieliły produkty spożywczena zdrowe i szkodliwe. Dzieci chętnie uczestniczyły w zabawach ruchowych: „Zanieś drugie śniadanie” i „Slalom na grządce.”

Wykonane zespołowe prace plastyczne:Piramida zdrowego żywienia” i Piramida ruchu” były podsumowaniem wiedzy Smerfów na temat „zdrowego stylu życia.” Dzieci rozumieją, że największym skarbem każdego człowieka jest zdrowie. Dzięki niemu może on rosnąć i rozwijać, a także cieszyć się życiem. SMERFY wiedzą, że na jakość naszego życia ogromny wpływ ma zdrowe odżywianie oraz aktywność ruchowa.

 

W zdrowym ciele – zdrowy duch! Dba o zdrowie każdy zuch!

 

OBSZAR 4- KWALIFIKACJE I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI

W ramach doskonalenia nauczycielki naszego przedszkola uczestniczyły w następujących szkoleniach:

„Warsztaty i szkolenie z zakresu działań wyciszających i skupiających uwagę z ćwiczeniami oddechowymi i relaksacyjnymi stosowanymi w pracy z dziećmi” organizowanego przez Centrum Edukacji i Rozwoju Dziecka “Kolorowo” – nauczycielka Barbara Szuleka.

„Stymulowanie aktywności ruchowej dziecka w wieku przedszkolnym” organizowanego przez Niepubliczną Placówkę Doskonalenia Nauczycieli- Ośrodek Doskonalenia Kadr Pedagogiczno- Menedżerskich “Helios” – nauczycielki: Dorota Cios, Aleksandra Szymanowska, Jadwiga Matuszek.

 

OBSZAR 6 – ZAJĘCIA ZORGANIZOWANE Z PLACÓWKAMI  WYCHOWANIA POZASZKOLNEGO

11.03. SMERFY NA LEKCJI WF W SZKOLE PODSTAWOWEJ

SMERFY wraz ze swoimi paniami Aleksandrą Szymanowską i Jadwigą Matuszek zawitały do Szkoły Podstawowej nr 10 w Wodzisławiu Śląskim. Tam przedszkolaki wzięły udział w lekcji wychowania fizycznego klasy I C prowadzonej przez w panią Jadwigę Sikora. Na początku dzieci poznały zasady bezpiecznej zabawy na sali gimnastycznej i przypomniały sobie reguły zgodnej rywalizacji. Później były zabawy rozgrzewające: „Berek kucanyi „ Szukaj domku”, po czym dzieci rywalizowały w zabawie „Pająk i muchy” oraz w wyścigach: „ślizg na kocyku”, „kocykowe zaprzęgi.” Wesołej i zdrowej rywalizacji towarzyszyły radość i okrzyki zadowolenia.Wspólne zawody były wspaniałą zabawą propagującą aktywność ruchową. Miały również na celu integrację przedszkolaków i uczniów.

13.03. KRASNALKI W ŻŁOBKU MIEJSKIM.

W czwartek 13.03. „Krasnalki” wspólnie z dziećmi ze starszej grupy Żłobka Miejskiego Nr 1 pokonywały kolorowy tor przeszkód. Zwycięzcami były wszystkie dzieci uczestniczące w zabawie, gdyż i i małe i duże sprawnie wspinały się, schodziły po pochylni, przechodziły przez tunel i kładkę. Radości było co niemiara, szczególnie kiedy maluszek po przejściu toru wciskał się znowu bez kolejki.

 13.03. SMERFY W FITNESS KLUBIE „FitOlka.

SMERFY wybrały się wraz z panią Aleksandrą Szymanowską do mieszczącego się na osiedlu Piastów Fitness Klubu „FitOlkana zajęcia ruchowe pod hasłem Dzieciaki Fitnesiaki.” Na miejscu w drzwiach czekała na przedszkolaków miła pani Ola, która zaprosiła wszystkich do środka, pomogła się rozebrać, a następnie zaprosiła na salę, gdzie czekał instruktor – pan Tomek. Tutaj dzieci miały możliwość wzięcia udziału w różnego rodzaju zabawach: „Kto lubi”, „Figurka”, „Odszukaj piłkę w kolorze” oraz w pokazowym treningu przeprowadzonym przez instruktora. Na koniec pani Ola nauczyła dzieci prostych ruchów tańca. Prawdziwą atrakcją dla dzieci było otrzymanie prezentów: piłeczek- tzw. „zosiek”, medali za aktywny udział w ćwiczeniach i zabawach oraz darmowych wejściówek na pierwsze zajęcia w klubie dla siebie i dla swoich rodziców. Dzieci z prawdziwym zaciekawieniem i entuzjazmem uczestniczyły we wszystkich zaproponowanych przez instruktorów zabawach i już cieszą się na wspólne zajęcia z rodzicami w „FitOlce.”

21.03. WCK – WIOSENNE ZABAWY

SMERFY, korzystając z zaproszenia mamy Igi, pani IZABELI SOBOTY, uczestniczyły w „Wiosennych zabawach” w Wodzisławskim Centrum Kultury. Spotkanie składało się z zabaw tanecznych prowadzonych przez instruktora tańca panią Agnieszkę Frydrych i „WIOSENNEGO TORU PRZESZKÓD” zorganizowanego przez nauczycielki grupy, panią Aleksandrę Szymanowską i Jadwigę Matuszek oraz panią Izabelę Sobotę. Zajęcia z taneczne prowadzone były w formie radosnej, spontanicznej zabawy z tańcem. Przedszkolaki nauczyły się uproszczonych kroków tańca „Makarena” i „Zwierzęta w ZOO.” W drugiej części dzieci miały do pokonania tor przeszkód, który składał się z kilku etapów: bieg z woreczkiem na głowie, przejście przez tunel, ślizg na kocyku, przejście po „kamieniach”, slalom – przejście na czworakach między przeszkodami /poduszki- kwiaty/, przejście po kształtce gimnastycznej – utrzymanie równowagi. Przedszkolaki z zaangażowaniem brały udział w rozgrywkach sportowych, które sprawiały im ogromną radość. Dzieci zwinnie pokonały wszystkie przeszkody, a pomiar czasu na stoperze pozwolił na sprawiedliwe wyłonienie zwycięzców. Oto wyniki:

* III miejsce Oliwier -31,10 s.

* II miejsce: Olek – 25, 71 s.

* I miejsce: Oliwia 24, 66 s.

Wszystkie dzieci otrzymały pamiątkowe dyplomy. Dzisiejsze zajęcia było dobrą zabawą i ciekawą formą aktywnego spędzenia wolnego czasu, pozwoliły przedszkolakom przyjemnie i konstruktywnie pozbyć się nadmiaru energii.

26.03. Międzyprzedszkolny konkurs wiedzy i sprawności – „Umiem dbać o zdrowie

W dniu 26.03.2014r. na sali gimnastycznej klubu sportowego odbył się Międzyprzedszkolny konkurs wiedzy i sprawności- „Umiem dbać o zdrowie” będący częścią programu „Szkoła w ruchu”. Głównym celem konkursu było propagowanie wśród dzieci wiedzy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia, rozwijanie sprawności fizycznej dzieci, tworzenie atmosfery współpracy i współdziałania w zespole, poznawanie i przestrzeganie zasad zdrowej rywalizacji sportowej. W konkursie wzięły udział dwie grupy dzieci 5-6 letnich: Pszczółki wraz z wychowawczynią Gabrielą Krygier- Kuchcińską z przedszkola nr 18 i Gwiazdki z panią Magdaleną Łuksza z przedszkola nr 16.

Na początku wszystkie dzieci przywitał Antek- Niejadek – o którym była krótka inscenizacja.

Po obejrzeniu scenki dzieci musiały powiedzieć co robić i jeść aby być silnym i zdrowym i zachęcić do tego Antka – Niejadka. W dalszej części dzieci miały do wykonania różne zadania: rozwiązywały zagadki w formie puzzli, rozpoznawały przedmioty za pomocą dotyku, uczestniczyły w quizie TAK-NIE, segregowały produkty na zdrowe i niezdrowe. Wszystko to przeplatane było konkurencjami sportowymi takimi jak: Jabłko na talerzu, Wodny wyścig, zabawa muzyczno- ruchowa z hula-hop, Szybko-wolno z chustą animacyjną.

Konkurs odbył się w miłej i serdecznej atmosferze, zakończył się poczęstunkiem -owocowymi chipsami i sokiem jabłkowym. Obydwie drużyny wykazały się ogromną wiedzą, jak również doskonałą sprawnością fizyczną i zostały nagrodzone upominkowymi dyplomami.

scenariusz konkursu wiedzy i sprawności

OBSZAR 8 – AKTYWNOŚĆ W GRONIE RODZINY

11.03. „FITNESOWO – BARDZO ZDROWOAKTYWNY DZIEŃ Z MAMAMI.

 Pani Dorota Cios zorganizowała dzisiaj dla KRASNALKÓW i ich MAM aktywny dzień w Fitness Klubie „Elixir”. Celem tego przedsięwzięcia było propagowanie aktywnego spędzania wolnego czasu z rodzicami. Chciałybyśmy, aby nasi wychowankowie byli zdrowi i sprawni fizycznie, a uprawianie sportu było stałym elementem spędzania czasu z rodziną. Zajęcia poprowadzone przez trenerkę Fitnessu bardzo się dzieciom podobały, duże wrażenie wywarło również wyposażenie klubu, a zwłaszcza urządzenia sportowe na siłowni.

Podziękowania dla mam, które zdecydowały się uczestniczyć w tych ćwiczeniach gratulujemy i serdecznie dziękujemy.

Fitnesowo- bardzo zdrowo – zabawy z mamami.


 14.03. RODZINNE ZABAWY RUCHOWE.

Nauczycielki SMERFÓW, pani Alicja Szymanowska i Jadwiga Matuszek, zaprosiły w dniu dzisiejszym dzieci i ich rodziców lub opiekunów w strojach sportowych na popołudniowe zajęcia ruchowe. Celem głównym zajęcia było: rozwijanie sprawności ruchowej dzieci oraz wzmacnianie więzi emocjonalnej między dzieckiem a rodzicem poprzez ćwiczenia ruchowe. „Smerfy” wraz z gośćmi brały udział między innymi w następujących ćwiczeniach i zabawach:„Witanie różnymi częściami ciała”, „Kołyska”, „Naleśniki”, „Jazda na dywanie”, „Jazda na koniu”, „Tunel”. Były także zabawy z chustą animacyjną oraz masażyki.

 Po ćwiczeniach ruchowych dzieci oraz rodzice i opiekunowie zostali zaproszeni na pyszną, zdrową kanapkę i „łyk” wody mineralnej. Każda „rodzinka” otrzymała również pyszną przekąskę – chipsy owocowe. Spotkanie upłynęło w pogodnej, życzliwej i pełnej humoru atmosferze. Dzieci były zadowolone i szczęśliwe, że mogą ćwiczyć ze swoimi bliskimi. Wszyscy, rodzice i dzieci, po zakończeniu orzekli, że takie ćwiczenia są bardzo fajne, że dobrze się bawili i proszą o ponowne zaproszenia do tego typu zabaw w przedszkolu. Serdecznie dziękujemy wszystkim rodzicom i opiekunom za przybycie i za wspaniałą atmosferę podczas zajęć!

RODZINNE ZABAWY RUCHOWE

21. 03. BAJOSKRZATY ĆWICZĄ Z RODZICAMI

BAJOSKRZATY ze swoją panią Barbarą Szuleką zaprosiły rodziców do wspólnych ćwiczeń i zabaw ruchowych. Obecność rodziców na zajęciu sprawiła, że dzieci były podekscytowane i z entuzjazmem przystępowały do kolejnych ćwiczeń. Wspólne ich wykonywanie, pozwoliło dostrzec rodzicom możliwości i umiejętności swoich dzieci. Natomiast dzieci, otrzymały od rodziców wsparcie, akceptację i zachętę do podejmowania wysiłku. Swobodna atmosfera i poczucie wspólnoty podczas ćwiczeń pozytywnie wpłynęło na nastroje wszystkich uczestników zajęcia.

Scenariusz ćwiczeń gimnastycznych dla 3-4 latków z rodzicami

 

OBSZAR 7 PASJE, ZAINTERESOWANIA I TALENTY.

Tematyka zajęć przedszkolnych procentuje udziałem dzieci w aktywnym spędzaniu wolnego czasu poza przedszkolem:

 

Tańczący Kacper

Igor zimą śmiga na nartach, latem pływa i gra w piłkę nożną

Tańczące dziewczynki z grupy Smerfy