Program – Czyste powietrze wokół nas

„Czyste powietrze wokół nas”

 W dniach od 02 do 06 marca 2015 grupa dzieci 5-6-letnich pod opieką swoich pań Ali i Gabrysi realizowała Przedszkolny Program Edukacji Antynikotynowej pt. „Czyste powietrze wokół nas” prowadzony pod patronatem Państwowej Inspekcji Sanitarno – Epidemiologicznej w Katowicach oraz MEN.

Celem głównym programu było:
– poznanie, rozróżnianie, nazywanie rodzajów, źródeł dymów
– ochrona dzieci przed szkodliwym wpływem dymu tytoniowego
– zwiększenie wiedzy na temat szkodliwości i skutków palenia
Program ten przeznaczony jest dla dzieci ale ma również dorosłym uzmysłowić, aby nie palili w obecności dzieci.

Program składał się z cyklu 5 zajęć takich jak:

1.Wycieczka w poszukiwaniu dymu.
Podczas wycieczki dzieci obserwowały różne źródła dymu w najbliższej okolicy przedszkola. Dzieci obserwowały jak one wyglądają: jaki mają kolor, czy są jasne czy ciemne, gęste czy rzadkie. Zauważyły dymy z kominów domowych, zakładowych oraz dymy z rur wydechowych pojazdów. Zauważyły także nie przyjemny zapach pochodzący z tych dymów.
 
2.Co i dlaczego dymi?
Drugie zajęcia miały na celu zwiększenie wiedzy dziecka w zakresie zlokalizowania różnych źródeł dymów oraz przyczyn wydobywania się dymów. W tym dniu dzieci rysowały w grupach na dużych arkuszach papieru różne źródła dymów a następnie wspólnie wykonaliśmy gazetkę do naszej grupy z rodzajami dymów.
 
3.Jak się czuję, kiedy dymi papieros?
Na tych zajęciach dzieci poszerzyły swoją wiedzę dotyczącą szkodliwości dymu papierosowego poprzez zabawę w „Kwiatki”. Następnie „Smerfy” uczyły się piosenki o Dinozaurze Dinku, który bardzo nie lubi dymu tytoniowego. Na zakończenie zajęć każdy otrzymał rysunek Dinozaura i sam go dowolnie pokolorował.
 
4. Co się dzieje, kiedy ludzie palą papierosy?
Na tych zajęciach dzieci poznały historyjkę o podróży Dinusia pociągiem. Najpierw bawiły się przy piosence „Jedzie pociąg z daleka” – wcielały się w role maszynisty i podróżnych, później siedząc w kole, słuchały z zainteresowaniem opowiadania i chętnie wcielały się w rolę dinozaura, który podróżował w wagonie dla niepalących. Dzieci były wtedy wesołe, udawały stukot kół, a później siedząc w wagonie dla palących – mocno przy tym kaszlały zatykając buzie.
 
5.Jak unikać dymu papierosowego?
Ostatnie zajęcia polegały na rozwijaniu umiejętności zachowania się, gdy znajdują się w zadymionych pomieszczeniach oraz umiejętności radzenia sobie w sytuacjach w których inni palą papierosy. W realizacji zadania pomogły nam tabliczki z zakazem palenia. Następnie dzieci same wykonywały swój własny znaczek „Nie pal przy mnie”, które zawiesiliśmy w szatni w naszej „Galerii prac”.
Na zakończenie zajęć każde dziecko otrzymało kolorowankę z Dinkiem a te dzieci, które wykonały najciekawszy znaczek „Nie pal przy mnie”  bryloczek Dinek.
 
Zajęcia prowadzone w ramach tego programu dzieciom bardzo się podobały i sprawiały wiele radości.
Aleksandra Szymanowska