Program Akademia Zdrowego Przedszkolaka

Sprawozdanie z realizacji Akcji XVIII Wiosna – Lato 2016

„O aktywności z Wandą Chotomską”

w Publicznym Przedszkolu Nr 18 w Wodzisławiu Śl.

Do uczestnictwa w akcji wiosenno – letniej przystąpiły dwie grupy dzieci: 4 – 5 letnie Motylki

i 5 – 6 letnie Bajomisie, łącznie 45 dzieci z naszego przedszkola.

Realizacja bloku tematycznego „Witaj wiosno! Przyroda budzi się do życia” miała na celu uwrażliwienie dzieci na piękno otaczającej przyrody. Dzieci z obydwu grup wiekowych uczestniczyły

w zabawach i zadaniach edukacyjnych poznając wybrane książki i utwory Wandy Chotomskiej. Rozpoznawały także wiosenne kwiaty i odgłosy, ćwicząc przy okazji aparat mowy, brały udział w zabawie ruchowej „Bocian i żabki”, rozwiązywały zagadki matematyczne oparte na liczeniu, dodawaniu i odejmowaniu w zakresie 1-10, wykonały prace plastyczną „Wiosenne drzewa”.

Realizacja bloku tematycznego „Ruszajmy się” miała na celu promowanie aktywnych form zabawy i wypoczynku oraz zaproszenie do udziału w turnieju sportowym. Bajomisie i Motylki wzięły udział w zabawach opartych na ruchu rozwijającym W. Sherborne oraz z zastosowaniem praktycznego uczestnictwa, współpracy i ruchowej ekspresji twórczej.

W zajęciu „Ruch to zdrowie” wszystkie dzieci „Witały się częściami ciała” w myśl założeń metody W. Sherborne, uczestniczyły w rozmowie nt. „Dlaczego ruch jest zdrowy”, wysłuchały piosenki W. Chotomskiej „Ruch, ruch, ruch”, bawiły się w grę słowno – ruchową z piłką /znajomość sportów i zabaw ruchowych zaczynających się na podaną głoskę/, brały udział w zabawach z dzieciństwa mamy i taty /skakanie na skakance, granie w gumę, berek, kapsle/, klasyfikowały różne zabawy ruchowe ze względu na porę roku /letnie i zimowe/, wzięły udział w zabawach ruchowych „Pająk i muchy”/bieżna/, „Po wąskiej dróżce”/z el. równowagi/, „Poruszam się i prostuję” /kształtowanie właściwej postawy/, rozwiązywały rymowanki i kalambury w zabawie wyciszającej oraz kolorowały obrazki „Zwierzątek ze zdrowego zakątka” przedstawionych podczas różnych form aktywności.

W turnieju między grupowym sportowo – zabawowym „Dobra zabawa w ruchu” konkurowały ze sobą 4 – 5 latki z grupy Motylków i 5 – 6 latki z grupy Bajomisiów. Dzieci wzięły udział w „Wyścigu z piłeczką”, pokonywały „Tor przeszkód”, strącały piłeczką „Piramidę z puszek”, rzucały obręczą na ustawione kręgle, przechodziły pod „Pajęczą siecią” tak, aby jej nie zerwać, przenosiły wodę w kubeczku.

w „Wodnej sztafecie” oraz przenosiły „magnesowym dźwigiem portowym” papierowe łódki ze spinaczem do wyznaczonego miejsca. Rywalizacja pomiędzy dwoma drużynami małych sportowców zakończyła się remisem a wszyscy jej uczestnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy. Cel został osiągnięty, czyli najważniejsze by czerpać przyjemność ze wspólnej aktywnej zabawy.

Realizacja bloku tematycznego „Zdrowie to podstawa” miała na celu kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych.

W zajęciu „Przedszkolak dba o zdrowie” Motylki i Bajomisie uczestniczyły w zabawach kształtujących aktywne zachowania i postawy zdrowotne, utrwalające wiadomości dotyczące zasad profilaktyki zdrowia oraz rozwijające twórczą aktywność. Były to „Ruchy naprzemienne” wg. Metody W. Sherborne, słuchanie i rozmowa o bajce „Rośnij prosto”, zabawa ilustrująca treść piosenki „ Witaminki”, wykonanie plakatów techniką collage pt. „Jak przedszkolak dba o zdrowie?” oraz gra słowno – obrazkowa „Zdrowe – niezdrowe”/ różne formy aktywności/.

Podczas realizacji zajęcia „Produkty mleczne w trosce o mocne kości” 5 – 6 latki z grupy Bajomisiów utrwaliły wiadomości dotyczące zdrowej diety oraz były aktywne twórczo podczas wspólnego działania. Dzieci wzbogaciły wiedzę na temat wartości zdrowotnych i znaczenia produktów mlecznych dla człowieka, umiejscowiły produkty mleczne na piramidzie zdrowia, wysłuchały wiersza W. Chotomskiej „Dziurki w serze”, wzięły udział w zabawie ruchowej „Krowa”, przygotowały wspólnie z nauczycielką mleczny deser z jogurtu owocowego, owoców i płatków owsianych, bawiły się w zabawie „Ruchy naprzemienne”/prawa ręka dotyka lewej stopy itp./

Podsumowanie akcji „O aktywności z Wandą Chotomską” stanowił Quiz Wiedzy „Każdy przedszkolak wie, jak dbać o zdrowie swe” przeprowadzony z udziałem 5 – 6 letnich Bajomisiów. Dzieci podzielone na kilkuosobowe drużyny odpowiadając na pytania, wykazały się wiedzą o zasadach profilaktyki zdrowotnej, wad postawy, zdrowego stylu życia i właściwej diety. W przerwach pomiędzy „Testem wyboru” i „Małą familiadą” bawiły się przy piosenkach W. Chotomskiej „Ruch, ruch, ruch” i „Na majówkę”. Były również inne konkurencje quizowe jak „Zgadnij co tak smakuje ?”,rysunkowe „Kalambury – jaki to sport ?”,„Kto nam udziela pomocy ?”, „Zaczarowany woreczek”/odgadywanie po dotyku nazwy owocu lub warzywa/, „Zdrowe i niezdrowe”- segregowanie produktów i ocena buźką.

Po ogłoszeniu wyników dzieci wysłuchały piosenki W. Chotomskiej „Prosimy was o uśmiech”.

 

Sprawozdanie z realizacji  Akcji XVII

„Z Marią Konopnicką w świecie emocji”

w Publicznym Przedszkolu Nr 18 w Wodzisławiu Śl.

W Akcji XVII „Z Marią Konopnicką w świecie emocji”, w części zimowej, uczestniczyły dwie grupy wiekowe z naszego przedszkola „Motylki”/4-5 latki/ i „Bajomisie”/5-6 latki/. Łącznie,

w akcji uczestniczyło 50 dzieci przedszkolnych. Tematyka zaproponowana przez organizatorów tej akcji, została wpleciona do miesięcznych zagadnień programowych /„W kręgu baśni” i „Zdrowy jadłospis”- w grupie Bajomisiów/ realizowanych w styczniu i lutym.

W bloku tematycznym „W świecie uczuć i emocji” zrealizowano z grupą Bajomisiów zajęcie pt.„Nasze emocje”. Dzieci, dzięki krasnalowi Podziomce zapoznały się z twórczością Marii Konopnickiej. W zabawach „Krasnalkowe miny”oraz „Zgadnij co czuje ta osoba” dzieci rozpoznawały i poprawnie nazywały własne emocje oraz emocje innych osób. Wiersz M. Konopnickiej „Stefek Burczymucha” był inspiracją do rozmowy o dziecięcych lękach i prostych sposobach radzenia sobie z nimi. Zabawa plastyczna „czary – mary” czyli oswajanie lęku przed burzą, ciemnością, duchem przez dorysowanie śmiesznych atrybutów.

W bloku tematycznym „Wiemy co jest zdrowe, a co nie” 5-6 latki z grupy Bajomisiów uczestniczyły w dwóch zajęciach „Zdrowe odżywianie na co dzień” i „Układamy jadłospis”.

W toku tych zajęć, dzieci układając „Piramidę żywieniową” poznały i potrafiły podzielić produkty spożywcze na kategorie. Również zapoznały się z zasadami zdrowego odżywiania, w czym pomógł dzieciom wiersz S. Jachowicza „Chory kotek”. Wspólnie z krasnalem Podziomkiem wzięły udział w zabawie ruchowej z elementami aerobiku „Sałatka warzywna lub owocowa”. Uczestnicząc w zabawie „Idziemy na zakupy” 5-6 latki świadomie dokonywały wyboru-„zakupu” jednego zdrowego produktu z każdego piętra piramidy żywieniowej.

Podobnie w drugim zajęciu, po wysłuchaniu „rapowanego” przez krasnala Podziomka tekstu o zdrowiu, dzieci klasyfikowały produkty spożywcze wg. kategorii zdrowe i niezdrowe. W zabawie „Zgadnij co to?” 5-6 latki odgadywały przy pomocy zmysłu smaku, dotyku i zapachu nazwy produktów, weryfikując swoją wiedzę i opinie o tym, co smaczne. Podczas zadania „Jadłospis zdrowego przedszkolaka” pracując w grupach, dzieci 5-6 letnie rysowały na obrysie talerza 5 posiłków pamiętając, aby w każdym z nich znalazły się owoce lub warzywa. Gotowe propozycje rysunkowych jadłospisów, dzieci przekazały paniom kucharkom, które uwzględniły je w przedszkolnym jadłospisie.

Podsumowując, Bajomisie z radością i dużym zaangażowaniem realizowały tematykę tej akcji. Zdobyta wiedza, umiejętność radzenia sobie z trudnymi emocjami oraz pokonywanie uprzedzeń związanych ze spożywaniem zdrowych produktów przez dzieci, jest dostrzegana przez nauczycielki i rodziców.

Sprawozdanie z realizacji   Akcji XVI

„Z Janem Brzechwą o zdrowiu”

w Publicznym Przedszkolu Nr 18 w Wodzisławiu Śl.

W jesiennej Akcji XVI „Z Janem Brzechwą o zdrowiu” uczestniczyło 70 dzieci z naszego przedszkola, w wieku od 3 – 6 lat.

  • Dbamy o ząbki z Jordanem”– podczas zajęcia „Po co są ząbki?”starsze przedszkolaki poznały rodzaje i funkcje zębów, ich znaczenie dla organizmu oraz dowiedziały się jak powstaje próchnica i jak negatywne może wpływać na zdrowie człowieka. Dzieci wysłuchały wiersza J. Brzechwy „Natka szczerbatka” a ich spostrzeżenia zapisano w Karcie Wniosków obok portretu poety. Dzieci 5 i 6 letnie nauczyły się piosenki pt. „Umyj zęby koteczku” i bawiły się w jej rytmie.

Codziennie po śniadaniu, 5 i 6 latki przy melodii poznanej piosenki myły zęby a później zaznaczały tę czynność w miesięcznym planie szczotkowania.

Podczas zajęcia „Wiemy jak się odżywiać”, piosenka pt.”Zęby Kulfona”zainspirowała dzieci do dzielenia się wiedzą o tym jakie pokarmy służą zębom a jakie im szkodzą. Przedszkolaki samodzielnie przygotowywały na deser owocowe szaszłyki,sałatki i przekąski, komponowały zdrowe kanapki na śniadania a na podwieczorek koktajl owocowy na bazie jogurtu. Do Karty Wniosków dopisano znaczenie właściwej diety dla zdrowia zębów. Dzieci 4,5, 6 letnie odwiedziły gabinet stomatologiczny, wysłuchały porad stomatologa o higienie jamy ustnej, zapoznały się z wyposażeniem gabinetu oraz zobaczyły pokaz prawidłowego mycia zębów na modelu szczęki. Lekarz stomatolog wykonał także przegląd uzębienia dzieci. Dzieci nabyły przekonanie o potrzebie regularnego mycia zębów i przeglądów u stomatologa.

Wiemy jak rozpoznać dobre przybory do mycia zębów”- młodsze i starsze przedszkolaki wiedzą jakie przybory służą do mycia zębów, potrafią rozpoznać prawidłowe dla ich wieku, wiedzą jak z nich korzystać i dbać o nie. Dzieci 5 i 6 letnie otrzymały książeczki Jordana i wykonały dowolnie wybrane zadanie.

Wiemy jak dbać o zęby”– dzieci 5 i 6 letnie wysłuchały bajki „Wycieczka do jamy ustnej”, wyciągnęły wynikający z niej morał, który zapisano w Karcie Wniosków. Po zabawie przy piosence „Umyj zęby koteczku”wzięły udział w zabawie quizowej „Wiem jak dbać o zęby”. Na koniec malowały farbami postacie z bajki a prace umieszczono w „Galerii małego artysty” w sali.

  • Utrzymujemy prawidłową wagę, czyli profilaktyka otyłości”- w zajęciu „W zdrowym ciele zdrowy duch” także dzieci 4 -5 letnie wykazały się postawą prozdrowotną uczestnicząc w zabawach ruchowych w ogrodzie przedszkolnym. Po osłuchaniu się z piosenką” W zdrowym ciele, zdrowe cielę” wzięły udział w rozmowie kierowanej, na temat wpływu aktywności fizycznej na zdrowie. Dzieci same wysnuły proste wnioski, że ruch dodaje energii, poprawia humor, wzmacnia odporność na choroby i zapobiega otyłości. Podczas pobytu w ogrodzie dzieci wzięły udział w wyścigu rzędów, biegu z szarfą i zabawach „Gąski, gąski do domu”, „Zbijany”.

W zajęciu „Zdrowie na talerzu kluczem do szczupłej sylwetki” 4 – 5 – 6 latki poznały piramidę żywienia, omawiały jej poszczególne segmenty w odniesieniu do potrzeb organizmu człowieka. Następnie dzieci samodzielnie układały produkty w danym segmencie piramidy. Dzieci nabyły również umiejętność odróżniania niezdrowych posiłków i potrafią wskazać na planszy alternatywne zdrowe posiłki.

  • Jemy sezonowe warzywa i owoce i wzmacniamy odporność przed zimą”- do tego bloku tematycznego włączyły się także dzieci 3 letnie.

Podczas realizacji tematu: „Witaminki, witaminki” dzieci poznały pojęcia warzywa i owoce sezonowe. Wysłuchały piosenkę „Pomidor” na podstawie wiersza Jana Brzechwy inscenizowaną sylwetami warzyw.

Dzieci wykonywały zdrowe potrawy z warzyw i owoców sezonowych: kanapki i sałakę owocową

Realizując temat: Odporność na talerzu” dzieci inspirowane wierszem „Katar” dowiedziały że zdrowe odżywiania ma wpływ na odporność na choroby i zapobiega przeziębieniom . Poznały piramidę zdrowia i miejsce w niej warzyw i owoców. Wypowiadały się na temat znanych im sposobów radzenia sobie z przeziębieniem Dzieci klasyfikują przyniesione eksponaty na dwa zbiory: owoce i warzywa. Na koniec kolorowały warzywa i owoce.