3-latki Biedronki 2015/2016

biedronka
My jesteśmy biedroneczki
nasze skrzydła są w kropeczki.

Po dwa skrzydła mamy wszystkie
na nich kropki oczywiste.

Gdy ktoś smutny rozśmieszymy
gdy zaśpiewasz zatańczymy.

Mamy wszyscy po 3 latka
wesoła jest z nas gromadka.

Nasza grupa „ Biedronki” liczy 25 dzieci: 13 dziewczynek, 12 chłopców.
Wychowawczyniami grupy są Panie: Dorota Cios i Gabriela Krygier Kuchcińska.
W grupie pracuje również nauczycielka: Katarzyna Kocerba.
Pomoc nauczyciela: Ewa Porwolik

Zamieszczane  w zakładce BIEDRONKI  teksty są autorstwem Doroty Cios i Gabrieli Krygier – Kuchcińskiej.

________________________________________________________________

CZERWIEC, TYDZIEŃ IV

Krąg tematyczny: „Witaj przygodo”

W czwartym tygodniu czerwca dzieci:

  • Podczas zabawy inscenizowanej poznały miejsca letniego wypoczynku oraz sposoby spędzania czasu wolnego latem, losowały pocztówki przedstawiające różne miejsca letniego wypoczynku, wypowiadały się na ich temat.

  • Rozpoznawały i nazywały różne środki lokomocji, rozwijały wrażliwość słuchową, rozpoznawały odgłosy wybranych pojazdów.

  • Uczestniczyły w koncercie edukacyjnym- „Klarnetowe figle”, poznały instrument dęty- klarnet, jego budowę, wyklaskiwały rytmy do muzyki granej na klarnecie, podskakiwały , kołysały się, grały na instrumentach perkusyjnych.

  • Dowiedziały się co powinny zabrać na wyjazd w góry a co nad morze, poznały zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas letnich wypraw.

  • Na podstawie obrazków i swoich własnych doświadczeń dzieliły się informacjami i radami co robić aby wakacje były szczęśliwe i udane.

  • Podczas sprzyjającej letniej pogody cieszyły się zabawami w ogrodzie przedszkolnym.

  • W tym tygodniu nasz mały solenizant Kamil obchodził swoje 4 urodziny. Było głośne „Sto lat”, życzenia i słodki poczęstunek. Kamilowi jeszcze raz życzymy wszystkiego najlepszego i dziękujemy za słodkości.

Wakacyjne Życzenia

KOCHANE BIEDRONECZKI

Zbliża się upragniony czas wakacji, życzymy wszystkim dzieciom i rodzicom aby były pełne niezapomnianych wrażeń, udanego i bezpiecznego wypoczynku. Wielu fantastycznych przygód i spotkań z interesującymi ludźmi. Wróćcie w nowym roku szkolnym radośni, gotowi do podejmowania nowych wyzwań i kolejnych zadań.

ŻYCZYMY WSZYSTKIM WSPANIAŁYCH WAKACJI!

________________________________________________________________

CZERWIEC, TYDZIEŃ II

Krąg tematyczny: Jestem Polakiem

W drugim tygodniu czerwca dzieci:

  • Poznały mapę Polski oraz flagę i nazywały jej barwy, oglądały widokówki z różnych regionów Polski, wspólnie wykonały flagę Polski poprzez wydzieranie i naklejanie kawałków czerwonego papieru.

  • Poznały stolicę Polski – Warszawę, podczas zabawy z piosenką “Tramwajem po Warszawie oglądały zdjęcia i ilustracje przedstawiające jej najważniejsze obiekty, na podstawie historyjki obrazkowej zapoznały się z legendę “Wars i Sawa”.

  • Zdobyły wiadomości na temat polskich gór – obejrzały zdjęcia przedstawiające ich charaktery­styczne elementy, wskazywały na mapie Polski najważniejsze miejsca: swoją miejscowość, stolicę Polski, góry i morze, składały w całość pocięte widokówki przedstawiające góry, przeliczały owieczki w zakresie 4, układały rytmy.

  • Budowały z klocków pałac królewski i pieczarę smoka, zdobyły wiadomości na temat Krakowa i Lajkonika, zapoznały się z wyglądem stroju ludowego, tańczyły do muzyki “Krakowiak”.

  • Rozpoznawały środki lokomocji na obrazkach, naśladowały ruchem ich poruszanie się, dowiedziały się, gdzie na mapie płynie najdłuższa rzeka w Polsce “Wisła”, “płynęły” rzeką z szarf w sali, zrobiły biało- czerwone kule z papieru, które wykorzystały w choreografii tańca ludowego Szot.

________________________________________________________________

CZERWIEC TYDZIEŃ I

Krąg tematyczny: Tu mieszkam

W pierwszym tygodniu czerwca dzieci:

  • Świętowały Dzień Dziecka na dyskotece prowadzonej przez Wodzireja, uczestniczyły w organizowanych konkursach. Po szalonej zabawie wszystkie dzieci otrzymały upominki.

  • Poznawały i nazywały ulubione i ważne miejsca naszej miejscowości.

  • Poznały herb miasta, kolorowały go, ćwiczyły swoją spostrzegawczość składając go w całość z elementów.

  • Utrwalały swoje imię i nazwisko oraz nazwę miejscowości, w której mieszkają, niektóre dzieci potrafiły nawet powiedzieć ulicę, czy osiedla na którym mieszkają.

  • Rozwijały intuicje geometryczne – układały domy z klocków: według wzoru, bez wzoru i własnej wyobraźni.

  • Na zajęciach z języka angielskiego poznały słowa związane z zabawkami: piłka plażowa- beach ball, miś – bear, rower-bike, deskorolka – skateboard, latawiec – kite oraz emocjami: szczęśliwy – happy, zły – angry, senny – sleepy, przestraszony – scared.

Dzieci dziękują swoim Rodzicom, którzy pomogli im przygotować pomoc do zajęć- zdjęcie ulubionego, ważnego miejsca w naszym mieście.

________________________________________________________________

MAJ, TYDZIEŃ IV
Krąg tematyczny: Święto wszystkich dzieci

W czwartym tygodniu maja dzieci:

  • Słuchały wiersza I. Salach „Dla dzieci”, wypowiadały się na temat jego treści, poznały i opisywały wygląd dzieci innych narodowości.
  • Dowiedziały się, że mają swoje prawa, a szczególnie prawo do: zabawy, miłości i narodowości.
  • Na podstawie ilustracji i swoich własnych doświadczeń, w trosce o bezpieczeństwo własne i kolegów rozmawiały na temat „Jakie są nasze obowiązki w przedszkolu i w domu”.
  • Uczestnicząc w zajęciach z języka angielskiego powtarzały słownictwo związane z częściami garderoby, poznały nowe słówka: socks- skarpety, Wellingtons- kalosze, podczas zabawy z kolorową piłką wyszukiwały odpowiednie kolory, powtarzały części ciała w zabawie “Pinokio”.

________________________________________________________________

MAJ, TYDZIEŃ III

Krąg tematyczny: Dla mamy i taty

W trzecim tygodniu maja dzieci:

  • Uczestniczyły w koncercie muzycznym: Muzyka Europejska, poznały nowy instrument – skrzypce.
  • Wypowiadały się na temat swoich mam i tatusiów, jacy są, co lubią, za co ich kochają.

  • Podczas zabawy: „Lustro” jedno dziecko odzwierciedlało swoich rodziców podczas porannej toalety, drugie jako „lustro” naśladowało gesty, ruchy.

  •  Ćwiczyły swoją sprawność manualną poprzez wykonywanie pracy plastycznej: „Łąka dla mamy”

  • Przygotowały program artystyczny na spotkanie z rodzicami z okazji ich święta. Wykonały prace plastyczne jako prezenty dla swoich rodziców.

  • Na zajęciach z angielskiego poznały nowe słówka: left arm- lewe ramie, right leg- lewa noga, części garderoby: shoes-but, skirt- spódnica, trousers – spodnie, dress – sukienka, shorts – szorty.

  • Podczas zajęć logorytmicznych ćwiczyły swój aparat oddechowy, uczyły się prawidłowego reagowania ruchem na zmiany w muzyce.

  • Uczestniczyły w zawodach sportowych, zabawach ruchowych w sali i zabawach na świeżym powietrzu.

W poniedziałek swoje 4 urodzinki obchodziła Antosia

Biedronki życzyły solenizantce zdrówka i spełnienia marzeń

________________________________________________________________

MAJ, TYDZIEŃ I,II
Krąg tematyczny: Wyprawa na łąkę”

W pierwszym I drugim tygodniu maja dzieci:

  • Wypowiadały się na temat łąki, jej mieszkańców i roślin w oparciu o ilustracje i własne

    doświadczenia.

  • Wybrały się na łąkę, obserwowały przez lupę rośliny i zwierzęta znajdujące się i żyjące na łące, wsłuchiwały się w odgłosy łąki.

  • Uczestniczyły w zabawie „Kolorowe kwiaty”, szeregowały kwiaty według rytmu – wzoru,

    dostrzegały powtarzające się sekwencje rytmiczne, odróżniały podstawowe kolory bawiąc się

    z chustą animacyjną „Chowamy się pod kolory”.

  • „Poznajemy kwiaty łąki”- poznały i nazywały kwiaty rosnące na łące, porównywały ich wygląd,zapach i kolor. Za pomocą poznanych piktogramów określały Co robiły na zajęciu?(mówiły, słuchały, obserwowały, współpracowały).

  • „Liczymy motyle” – przeliczały motyle w zakresie czterech, klasyfikowały je ze względu na określoną cechę – kolor, liczyły których jest mniej, a których więcej. Tańczyły taniec motylido utworu Mozarta „Marsz Radeckiego”.

  • Poznały wygląd niektórych mieszkańców łąki – motyla, mrówki, biedronki, rozwijały spostrzegawczość i umiejętność skupiania uwagi podczas zabawy dydaktycznej „Którego mieszkańca łąki nie ma?”, uczestniczyły w zabawie ruchowej „Biedroneczki są w kropeczki.

  • Podczas pięknej, majowej pogody miały okazje do licznych zabaw w ogrodzie, ćwicząc swoją sprawność i umiejętności na różnym sprzęcie ogrodowym.

  • W tym czasie swoje 4 urodzinki obchodzili: Tomek, Mateusz, i Pola Machnik. Naszym wspaniałym solenizantom jeszcze raz życzymy zdrowia i spełnienia marzeń!

  • 13.05.2016 odbyło się zajęcie otwarte dla Rodziców. Celem zajęcia było:

  • Wzbogacanie wiadomości o zwierzętach i owadach żyjących na łące, rozpoznawanie mieszkańców łąki.
  • Rozpoznawanie kolorów jakimi mieni się wiosenna łąka.
  • Usprawnianie narządów mowy poprzez ćwiczenia artykulacyjne.

Biedroneczki podczas zajęć rozwiązały zagadkę, ilustrowały ruchem opowiadanie, rozpoznawały i nazywały wybrane kwiaty łąkowe, zwierzęta i owady żyjące na łące;naśladowały odgłosy zwierząt i owadów zamieszkujących łąkę, usprawniały narządy mowy poprzez ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne.Podczas zabawy kreatywnymi patyczkami wykonały kwiatki i zwierzątka, które można spotkać na wiosennej łące.

________________________________________________________________

KWIECIEŃ, TYDZIEŃ III i IV

Krąg tematyczny: Chronimy dzieci

W III i IV tygodniu kwietnia dzieci uczyły się jak dbać o siebie i swoje zdrowie.

  • Wypowiadały się na temat tego co szkodzi zdrowiu, dlaczego należy pamiętać o myciu rąk i zębów, jakie produkty szkodzą zębom. Uczyły się myć prawidłowo zęby.

  • Wykonywały pracę plastyczną “Mój kubek i szczoteczka” ćwicząc umiejętności cięcia nożyczkami.
  • Oglądały teatrzyk „Eliksir zdrowia”
  • Brały udział w zabawach i ćwiczeniach ruchowych.
  • Uczestniczyły w realizacji programu Chronimy dzieci opracowanego przez Fundację Dzieci Niczyje. Realizacja programu odbywała się w następujących tematach:

1.Wiem jak się czuję – podczas zajęcia dzieci rozpoznawały jakie emocje towarzyszyły bohaterom- Mince i Humorkowi w przedstawianych sytuacjach. Samodzielnie wypowiadały się o swoich przeżyciach i związanych z nimi emocjami. Potrafią pokazać swoje emocje.

2.Znam bezpieczne zasady – dzieci dowiedziały się, że są zachowania, które mogą krzywdzić innych lub im się nie podobać, nauczyły się bezpiecznych strategii reagowania i asertywnego mówienia „nie” tzw. bezpiecznych zasad

1. Powiedz „nie”.

2. Szybko odejdź.

3. Powiedz komuś dorosłemu o tym, co się stało.

3. Dobry i zły dotykdzieci dowiedziały się, że nie każdy dotyk jest dobry i miły i nie na każdy muszą się godzić, dowiedziały się, że nikt nie ma prawa zmuszać je do czynności powodujących dyskomfort, smutek czy strach.

Rozpoznawały na obrazkach sytuacje złe, niemiłe i dobre, przyjemne, oznaczały je symbolem ręki- STOP, uśmiechnięta buźka – TAK, przedstawiały osoby do których mogą zwrócić się o pomoc.

Zabawa –„Ludzie do ludzi”- miły dotyk

4. Tajemnice dobre i złe – dzieci uczyły się odróżniać tajemnicę dobrą od złej, dowiedziały się ,że nie wszystkie sekrety trzeba utrzymywać w tajemnicy jeśli coś je martwi i czegoś się boi, powinno powiedzieć o tym osobie dorosłej.

Trudne sytuacje. Gdzie szukać pomocy – dzieci rozpoznawały sytuacje trudne w jakich znalazły się Minka i Humorek, właściwie reagowały w zabawie stosując bezpieczne zasady

Zabawa: Zielone- możesz iść, czerwone stop

Nasz Solenizant

Swoje 4 urodziny obchodził Wojtuś G. Wszystkiego najlepszego życzyły mu wszystkie Biedroneczki i Panie.

________________________________________________________________

KWIECIEŃ, TYDZIEŃ II
Krąg tematyczny: WIOSENNE UPRAWY

W drugim tygodniu kwietnia dzieci:

  • Dowiedziały się, jakie prace wykonuje się wiosną w ogrodzie. Poznały nazwy narzędzi wykorzystywanych do tych prac.

  • Poznały nowe środowisko przyrodnicze – sad.

  • Opisywały wygląd drzew owocowych w sadzie wiosną.

  • Poprzez ćwiczenia oddechowe z kwiatkami zwiększały pojemność płuc.

  • Dowiedziały się, co jest potrzebne roślinie do życia.

  • Założyły własną hodowlę fasoli.

  • Rozwijały swoje umiejętności matematyczne. Przeliczały łodygi kwiatów, doklejały do łodyg od­powiednią liczbę kwiatów, grupowały bukiety według liczby kwiatów.

  • Ćwiczyły swoją sprawność manualną poprzez wykonywanie prac plastycznych.

  • Wykonywały kwiaty z kółeczek origami, przyklejały je na drzewie w sali.

  • Wykonywały improwizacje ruchowe, przygrywały na instrumentach, śpiewały piosenkę “Maszeruje wiosna”

  • Uczestniczyły w zajęciach ruchowych z piłeczkami w sali.

  • Podczas sprzyjającej pogody spacerowały alejkami Rodzinnego Parku Rozrywki.

  • Uczestniczyły w koncercie muzycznym pt. “O rety, ale fajne flety”, poznały flet poprzeczny, prosty, picolo.

________________________________________________________________

KWIECIEŃ TYDZIEŃ I

Krąg tematyczny: Wiosna na wsi

W pierwszym tygodniu kwietnia dzieci:

  • Poznały zwierzęta mieszkające na wsi. Dowiedziały się, jak nazywają się pomieszczenia, których mieszkają zwierzęta wiejskie, oglądały je na ilustracjach, prawidłowo nazywały.
  • Poznały nazwy i wygląd młodych zwierząt wiejskich, tworzyły rodzinkę zwierząt wiejskich, dzieliły ich nazwy na sylaby, dowiedziały się co nam dają zwierzęta hodowane na wsi.
  • Ćwiczyły swoją spostrzegawczość układając obrazek z części oraz dopasowując obrazek do cienia.
  • Rozwijały swoją mowę poprzez ćwiczenia oddechowe, logopedyczne, dźwiękonaśladowcze-naśladowały głosy zwierząt.
  • Doskonaliły umiejętności liczenia i klasyfikowania. Rozpoznawały zwierzęta po wydawanym dźwięku.
  • Ćwiczyły swoją sprawność manualną poprzez wykonywanie pracy plastycznej: „Świnka”
  • Uczestniczyły w zajęciach ruchowych i zabawach w sali i na świeżym powietrzu.
  • Poznały układ taneczny do muzyki „Kaczuchy”
  • Poruszały się zgodnie z muzyką, podczas zabaw logorytmicznych ćwiczyły po­czucie rytmu.

Nasz Solenizant

W tym tygodniu obchodziliśmy 4 urodziny Sebastiana.

Wszystkiego najlepszego od wszystkich Biedronek i Pań.

________________________________________________________________

MARZEC, TYDZIEŃ IV
Krąg tematyczny: WIELKANOC

Podczas realizacji tego bloku tematycznego dzieci:

  • Uczestniczyły w audycji umuzykalniającej –„Muzyka bajkowa i filmowa” w wykonaniu zespołu Piano Music, poznały takie instrumenty jak: puzon, saksofon, klarnet i keybord, wysłuchały utwory znane z filmu czy bajek: „Ulepimy dziś bałwana”, „Kiedyż mój książę przyjdzie”, „Przyjaciela w tobie mam”.

  • Słuchały opowiadania ilustrowanego przez nauczyciela „Najpiękniejsze jajka”- rozwijały mowę poprzez wypowiedzi na temat utworu, poznały zwyczaje wielkanocne, uczestniczyły w zabawach badawczych: „Z czego składa się jajko”.

  • Wykonały pracę plastyczną „Kurczątko”- układały obrazek z kółek origami, przyklejały je na kartce, rozwijały sprawność manualną.

  • Doskonaliły umiejętność liczenia w zakresie trzech poprzez zabawy matematyczne „Kurki i jajeczka”, ilustrowały ruchem rymowankę „Spacer kurek”.

  • Rozwijały umiejętność wyrażania muzyki ruchem, ilustrowały ruchem piosenkę „Głośny kurnik”, ozdabiały jajka wg własnego pomysłu różnorodnym materiałem plastycznym i dekoracyjnym.

  • W tym tygodniu świętowaliśmy 4 urodzinki Emilki, która poczęstowała wszystkie dzieci słodkościami. Emilce jeszcze raz życzymy wszystkiego najlepszego:) Dziękujemy za słodki poczęstunek.

  • Biedronki stworzyły kompozycję “Pesteczkowe przebiśniegi” w wazonie. Dowiedziały się jak wygląda przebiśnieg, malowały farbką rolkę po papierze, przyklejały elementy przygotowane przez nauczyciela tworząc kompozycję.

  • Poprzez zabawy i ćwiczenia z piłeczkami przedszkolaki doskonaliły umiejętność chwytu i rzutu, rozwijały koncentrację i koordynację ruchową.

________________________________________________________________

MARZEC, TYDZIEŃ III

Krąg tematyczny: Witamy wiosnę

W trzecim tygodniu marca dzieci:

  • Poznały charakterystyczne cechy wczesnej wiosny: pierwsze wiosenne kwiaty, rozpoznawały je na ilustracjach i nazywały.

  • Poznały znaczenie przysłowia W marcu jak w garncu, rozróżniały i nazywały elementy pogody.

  • Ćwiczyły swoją sprawność manualną i kreatywność poprzez wykonywanie prac plastycznych wykorzystując odpady – Krokus.

  • Poznały tradycję związaną z pożegnaniem zimy – paliły Marzannę w ogrodzie przedszkolnym. Biedronki  z Krasnalkami witały wiosnę wspólnymi zabawami w sali: śpiewały i tańczyły do  piosenki  “Wiosenna piosenka”, uczestniczyły w zabawach z chustą animacyjną: Cisza- Sztorm. Na koniec przedszkolaki częstowały się słodkościami.

  • Uczestniczyły w zajęciach i zabawach ruchowych.

  • Podczas spacerów szukały pierwszych oznak nadchodzącej wiosny.

________________________________________________________________

MARZEC, TYDZIEŃ I,II
Krąg tematyczny: „Zawody naszych rodziców”

W pierwszym i drugim tygodniu marca dzieci:

  • Poprzez zabawy ruchowe ze śpiewem “Ustawianka”, “Taniec Gumoludków” utrwalały podstawowe ustawienia: w kole, szeregu, rzędzie, para za parą, ćwiczyły umiejętność reagowania na zmianę muzyki.
  • Uczestniczyły w przedstawieniu teatralnym “Podarunek Królowej Gór” w wykonaniu teatru Bajkowe Skarbki Śląska z Rybnika.
  • Poznały ważne zawody, takie jak: policjant, strażak, lekarz. Rozwiązywały zagadki związane z tymi zawodami, dowiedziały się, dlaczego są one tak ważne.
  • Poznały zawody charakterystyczne dla mężczyzn i dla kobiet, wypowiadały się na temat zawodów, jakie wykonują ich rodzice, brały udział w zabawie Tata kierowca, malarz pokojowy.
  • Ćwiczyły aparat mowy poprzez zabawy logorytmiczne, dźwiękonaśladowcze, poznały piosenkę “Koncert wrony” do której przygrywały na instrumentach perkusyjnych.
  • Odwiedziła babcia naszej koleżanki Mai – Pani Bogusia, która na stałe mieszka w Szwecji i pracuje w Szwedzkim przedszkolu. Opowiedziała Biedronkom w jakie zabawy lubią bawić się ich rówieśnicy w Szwecji i zaśpiewała piosenkę w tym języku.
  • Uczestniczyły w spotkaniu z Tomem – rodowitym Szkotem, który opowiedział dzieciom bajkę w języku angielskim ilustrowaną obrazkami.
  • Poznały pracę listonosza i drogę listu od nadawcy do adresata, rozwijały sprawność manualną poprzez kolorowanie znaczka.
  • Na podstawie ilustracji i swoich własnych doświadczeń zapoznały się z pracą pani fryzjerki, z pomocą nauczycielki zorganizowały w sali kącik fryzjerski.
  • Uczestniczyły w ćwiczeniach i zabawach ruchowych w sali, poznały zabawę ruchowo-muzyczną z chustą animacyjną “Cisza- sztorm”.
  • Poznały rodzaje i nazwy sklepów, wypowiadały się na temat tego w których sklepach można kupić dany produkt. podczas zabawy dydaktycznej przeliczały – ile zabawek jest na półce.
  • “Kiedy dorosnę chcę być”- dopasowywanie obrazków do odpowiednich zawodów.
  • W tym tygodniu swoje urodzinki obchodziła Wiktoria Trybuś! Jeszcze raz życzymy Wiktorii wszystkiego najlepszego! Dziękujemy za słodki poczęstunek.

________________________________________________________________

LUTY, TYDZIEŃ IV
Krąg tematyczny: Kosmiczna wyprawa

W czwartym tygodniu lutego dzieci:

  • Rozwijały zainteresowania kosmosem i wzbogacały słownictwo w trakcie oglądania ilustracji
    i książeczek związanych z tematem.
  • Zdobyły wiadomości na temat wyglądu Ziemi i Księżyca, poznały nazwy planet Układu Słonecznego­, dowiedziały się o ruchu Ziemi dookoła słońca.
  • Rozwijały umiejętności manualne wykonując pracę plastyczną: Rakieta
  • Wybrały się w podróż kosmiczną rakieta na spotkanie z ufoludkiem i wykonały jego zadania:
    tworzyły rytm i kontynuowały go samodzielnie i wg poleceń nauczycielki, rozwijały umiejętności spostrzegania wyszukując podobieństwa i różnice na obrazkach.
  • Poznały dawne sposoby obserwowania kosmosu: wykonały własne lunetki i obserwowały
    przez nie otoczenie.
  • Uczestniczyły w zabawach ruchowych wg W. Sherborne.

________________________________________________________________

LUTY, TYDZIEŃ III
Krąg tematyczny: „Kolory wokół nas”

Ferie zimowe

W trzecim tygodniu lutego dzieci:

  • Utrwalały znajomość wybranych kolorów. Poznały kolor żółty na podstawie opowiadania A. Galicy “Bajka o żółtej kredce. Układały kolorowe domino, wskazywały w sali i nazywały kolory zabawek, odnajdywały podane kolory na swoich ubraniach, brały udział w zabawach z chustą animacyjną.
  • Poznały i nazywały kolor zielony podczas zabawy dydaktycznej “Grasz w zielone”, doskonaliły umiejętność liczenia “O ile mniej, o ile więcej”, aktywnie słuchały piosenki “Trzy kolory zimy”
  • Utrwalały nazwy poznanych kolorów, segregowały klocki w wybranych kolorach, budowały z nich domy. Poznały kształty i nazwy figur geometrycznych, Podczas zabaw klockami geometrycznymi rozwijały umiejętności konstrukcyjne i wyobraźnię, starały się zgodnie bawić z innymi, dzieliły się klockami.
  • Rozpoznawały różne odcienie koloru niebieskiego, uczestniczyły w ćwiczeniach oddechowych, uzupełniały obrazek kolorowymi kółeczkami za pomocą słomki.
  • Ćwiczyły umiejętność kontynuowania regularności i utrwalały znajomość wybranych kolorów podczas zabawy “Kolorowe rytmy”. Uczestniczyły w zabawach ruchowych w sali.

________________________________________________________________

LUTY, TYDZIEŃ II
Krąg tematyczny: Zima nie jest zła

W drugim tygodniu lutego dzieci:

  • Rozpoznawały i nazywały ptaki, które spotykają w najbliższym otoczeniu (m.in. sikorkę, gila, wró­bla, wronę, srokę). Dowiedziały się, dlaczego zimą należy dokarmiać ptaki. Uzupełniały pokarm w karmniku znajdujący się w ogrodzie przedszkolnym.
  • Podczas zabaw ortofonicznych ćwiczyły mięśnie narządów mowy, naśladowały odgłosy wydawa­ne przez ptaki, kształtowały prawidłowy tor oddechowy: wdech nosem, wydech ustami.
  • Rozwijały swoje kompetencje matematyczne: klasyfikowały, przeliczały elementy, posługiwały się liczebnikami głównymi.
  • Uczestniczyły w koncercie: Karnawałowe rytmy świata – poznały instrument- trąbkę oraz utwory: Polkę, Marsz Radeckiego, Walc, Melodię hiszpańską – „La kukaracza”, Tango Argentyńskie oraz Rock and roll.
  • Rozwijały mowę: wypowiadały się na temat przedstawionych sytuacji, dzieliły się spostrzeżeniami na temat charakterystycznych cech zimowego krajobrazu, rozmawiały o tym jak ludzie pomagają ptakom i zwierzętom w zimie. Dowiedziały się o zimowych krainach: Antarktyda i Arktyka i żyjących na nich zwierzętach: pingwin, foka, mors, niedźwiedź polarny, bawiły się naśladując sposoby poruszania się tych zwierząt
  • Rozwijały sprawność manualną poprzez wykonywanie pracy plastycznej: Karmnik
  • Śpiewały poznane wcześniej piosenki o zimie i bawiły się przy nich.
  • Poznały zabawę inscenizowaną: ”Pingwinek” podczas której utrwalamy nogę prawą i lewą:
    O jak przyjemnie i jak wesoło w pingwina bawić się, się, się
    Raz nóżka prawa, raz nóżka lewa
    Do przodu, do tyłu i raz dwa trzy
  • Codziennie utrwalamy dzień tygodnia i porę roku.
  • Nasza Solenizantka – Paulinka K. w tym tygodniu swoje 4 urodzinki obchodziła. Naszej Solenizantce życzymy zdrowia i spełnienia marzeń!

________________________________________________________________

LUTY, TYDZIEŃ I
Krąg tematyczny: „Przygody w krainie bałwanków”

W pierwszym tygodniu lutego dzieci:

  • Rozwijały mowę: swobodnie
  • wypowiadały się na temat zimowej pogody i zabaw zimowych, opi­sywały wygląd bałwanków, budowały poprawne pytania i podawały odpowiedzi. Poszerzyły wiadomości dotyczące charakterystycznych cech zimy, wzbogaciły słownictwo. Uczestniczyły w zabawie inscenizowanej utworem “Kręć się, koło” H. Bechlerowej i same ją odtwarzały, kolorowały ilustrację bałwanka.
  • Uczestniczyły w zabawie inscenizowanej do piosenki “Bałwankowa piosenka”. Lepiły z masy solnej bałwanki.
  • Rozwijały mięśnie dłoni i przedramienia – rzucały śniegowe kule z papieru. Rozwijały wyobraźnię: uczestniczyły w zabawie inscenizowanej “Wyprawa do Bałwankowa” z elementami ćwiczeń ortofonicznych. Zabawa matematyczna Bałwanki i sanki – układały i przeliczały elementy w zakresie 4.
  • Rozwijały sprawność ruchową poprzez uczestniczenie w zabawach ruchowych między innymi: zabawa orientacyjno – porządkowa Śpiące niedźwiedzie, zabawa z elementem czworakowania Niedźwiedzie na słońcu, ćwiczenia grupowe Zrób to co ja.
  • “Bałwankowe zagadki”- utrwalały liczby porządkowe, rozpoznawały i nazywały zwierzęta: wiewiórka, zając,wróbelek, rozwiązywały zadania o zimie typu “prawda czy fałsz”.
  • W tym tygodniu dzieci brały udział w kolejnych zajęciach z logorytmiki.
  • Nasza solenizantka Pola obchodziła swoje 4 urodzinki. Jeszcze raz Polu wszystkiego najlepszego! Dziękujemy za słodki poczęstunek.

________________________________________________________________

STYCZEŃ, TYDZIEŃ IV
Krąg tematyczny: Baśnie i bajki na zimowe dni
ciąg dalszy

W czwartym tygodniu stycznia dzieci:

  • Uczestniczyły w Balu Karnawałowym przebrane za postacie bajkowe, fikcyjne i rzeczywiste. Biedroneczki dziękują swoim Rodzicom za stroje.
  • Poznały bajkę „Trzy świnki” z której dowiedziały się, że warto być pracowitym i że przyjaciół poznaje się w biedzie, uczyły się oceniać postępowania bohaterów, uczestniczyły w zabawach ruchowych inspirowanych bajką.
  • „Zimowe zabawy na śniegu” – rozmawiały o urokach zimy i ulubionych zabawach na śniegu, rozwijały swoją percepcję wzrokową układając obrazek z części.
  • „Bezpieczne zabawy w zimie”- wypowiadały się na temat dbania o swoje zdrowie i  bezpieczeństwo podczas zabaw w zimie – właściwy ubiór, miejsca bezpieczne do zjeżdżania na sankach i jeżdżenia na łyżwach, dzieliły na sylaby wyrazy: narty, sanki, łyżwy.
  • Utrwalały kolory i pojęcia: koło, duży, mały podczas zabawy
  • Uczyły się piosenki pt. ”Zima czarodziejka” – odtwarzały jej rytm gęsto dźwiękami inscenizując treść.
  • Ćwiczyły orientację przestrzenną, rozróżniania lewej i prawej strony ciała, podczas zabaw ruchowych.
  • Rozwijały aparat artykulacyjny podczas ćwiczeń oddechowych i zabaw ortofonicznych

Nasza solenizantka Nadia D.
Nadiu – wszystkiego najlepszego!

________________________________________________________________

STYCZEŃ, TYDZIEŃ III
Krąg tematyczny: „Baśnie i bajki na zimowe dni”

W trzecim tygodniu stycznia dzieci:

  • Poznały najstarsze i najciekawsze baśnie i bajki, rozwijając w ten sposób zainteresowanie literaturą.
    Wraz z nauczycielką wybrały swoje ulubione baśnie i umieściły je w kąciku książki. Rozwijały swoją spostrzegawczość poprzez dobieranie odpowiednich przedmiotów do znanych bohaterów baśni.
  • Rozwijały mowę poprzez ćwiczenia emisyjne, logopedyczne i oddechowe.
    Poznały kołysankę, przy której bawiły się, śpiewały i tańczyły. Aktywnie słuchały muzyki klasycznej, podczas której uczestniczyły w zabawach: Jaś i Małgosia, „Kopciuszek i książę”, „Krasnoludki w lesie”. Poznały zabawę relaksacyjną – z serii masażyki.
  • Słuchały tekstów literackich i udzielały odpowiedzi na związane z nimi pytania. Rozpoznawały tytuły baśni po okładkach książek. Rozpoznawały i nazywały kolor czerwony i zielony, segregowały klocki w tych kolorach.
  • Rozwijały sprawność manualną poprzez wykonywanie pracy plastycznej „Biały bałwanek”
  • W tym tygodniu dzieci uczestniczyły w zajęciach z języka  angielskiego i logorytmiki.
  • W tym tygodniu w naszej grupie świętowaliśmy Dzień Babci i Dziadka. Dzieci zaprezentowały swoim dziadkom piękną inscenizację Bożonarodzeniową, zaśpiewały piosenki, i wyrecytowały wiersze. Biedroneczki wręczyły swoim ukochanym gościom własnoręcznie wykonane serduszka. Rodzice również mogli podziwiać swoje pociechy w ich pierwszych występach. Bardzo dziękujemy wszystkim dziadkom za przybycie a rodzicom za przygotowanie wspaniałych strojów.

________________________________________________________________

STYCZEŃ, TYDZIEŃ II
Krąg tematyczny: Karnawałowe zabawy z Babcią i Dziadkiem– ciąg dalszy

W drugim tygodniu stycznia dzieci:

  • Ćwiczyły sprawność manualną poprzez wykonanie upominków dla Babci i Dziadka, malowały farbami serce, ozdabiały je kwiatkami, cekinami, gwiazdkami, motylkami itp.
  • Dowiedziały się co znaczy słowo „Karnawał”, wypowiadały się na temat strojów karnawałowych swoich babć i dziadków, łączyły elementy stroju w pary, oglądały i przymierzały maski karnawałowe.
  • Rozwijały mowę poprzez wypowiedzi na temat „Jak możemy bawić się na balu?” Kształtowały prawidłowy tor oddechowy poprzez zabawy z balonami- wesołe ćwiczenia oddechowe: „Unosimy nasze baloniki”, zabawy przy muzyce „Tańczymy z balonami”. Poznały nową zabawę relaksacyjną „Pachnąca relaksacja”.
  • Uczestniczyły w zabawach matematycznych pt. „Ile kłębków ma babcia”, porównywały wielkości, używały określeń: mały- większy- największy.
  • Uczestniczyły w zajęciach umuzykalniających, poznały nową piosenkę „Tralala dla Babci i Dziadka”, śpiewały ją i tańczyły przy niej. Bawiły się podczas zajęć ruchowych z gazetą.
  • W tym tygodniu uroczyście obchodziliśmy grudniowe, (zaległe) urodzinki Zosi – wszystkiego najlepszego! Dziękujemy za słodki poczęstunek.

________________________________________________________________

STYCZEŃ, TYDZIEŃ I
Krąg tematyczny: Karnawałowe zabawy z Babcią i Dziadkiem

W pierwszym tygodniu stycznia dzieci:

  • Wypowiadały się na temat swoich babć i dziadków, omawiały ich wygląd w oparciu o przyniesione zdjęcia.
  • Opowiadały o wspól­nych zabawach z dziadkami i babciami. Dowiedziały się że ich ulubione zabawy były też zabawami ich dziadków: Stary niedźwiedź, Balonik, Lisek, Mam chusteczkę haftowaną itp.
  • Uczyły się na pamięć wierszyka dla babci i dziadka.
  • Uczyły się inscenizacji kolędy “Pójdźmy wszyscy do stajenki” i pastorałki: „Niebieski kalendarz”.
  • Powitały zimę i pierwszy śnieg w ogrodzie przedszkolnym.
  • Poznały zabawę ruchową ze śpiewem: „Zimno, zimno nam w paluszki”

Nasz pierwszy 4 letni solenizant

W tym tygodniu swoje 4 Urodzinki obchodził Miłosz.
Miłoszku – wszystkiego najlepszego! Dziękujemy za słodki poczęstunek.

________________________________________________________________

GRUDZIEŃ, TYDZIEŃ IV
Krąg tematyczny: Święta w naszym przedszkolu

  • W poniedziałek 21grudnia, wszystkie Biedroneczki z wielką radością i dużym zaangażowaniem przystrajały brokatowymi ozdobami swoje gwiazdeczki wykonane z gliny ceramicznej, które wcześniej przygotowywały na warsztatach z p. Aleksandrą. Efekty starań przedszkolaków były bardzo kolorowe i zachwycające.
  • We wtorek 22 grudnia odbyła się wspólna WIGILIJKA – Tego dnia od samego rana w przedszkolu panował uroczysty nastrój. Zaraz po śniadaniu Biedroneczki udały się do sali Bajomisiów, gdzie wszystkie przedszkolaki wzięły udział w koncercie muzycznym kolęd i pastorałek. Potem, w naszej sali, przy dźwiękach kolęd dzieliliśmy się opłatkiem, składaliśmy sobie życzenia i przy odświętnie udekorowanych stołach częstowaliśmy się świątecznymi słodkościami. Potem udaliśmy się pod naszą choinkę, gdzie ku swojej radości dzieci znalazły upominki. Obiad też był wyjątkowy – czerwony barszcz, rybka i zasmażana kapusta – podane na białych obrusach i świątecznych serwetkach.
  • W ostatnim dniu przed świętami odbyły się zajęcia z języka angielskiego, na których Biedronki poznały wiele słów i zwrotów związanych ze Świętami Bożego Narodzenia.

Drodzy Rodzice, zajęcia prowadziła właścicielka Szkoły Językowej Pascal i  lektorka, która będzie prowadzić zajęcia w nowym roku.

________________________________________________________________

GRUDZIEŃ, TYDZIEŃ III
Krąg tematyczny: Święta w naszym domu i przedszkolu

W trzecim tygodniu grudnia dzieci:

  • Poznały tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia
  • Ubrały choinkę w sali – dowiedziały się czym się różni drzewko iglaste od choinki.
  • Wysłuchały historię Bożego Narodzenia z której dowiedziały się o okolicznościach i miejscu
    narodzin Dzieciątka Jezus.
  • Poznały Szopkę jej znaczenie, pojęcia: żłóbek, gwiazda betlejemska.
  • Rozwijały sprawność manualną wykonując pracę plastyczną „Choinka”
  • Wypowiadały się na temat przygotowań do świąt w swoim domu w oparciu o ilustracje.
  • Uczestniczyły w pieczeniu ciasteczek, samodzielnie je wykrawały i ozdabiały.
      Więcej zdjęć w GALERII
  • Bawiły się przy piosenkach o tematyce świąteczne.
  • Słuchały kolęd i pastorałek, śpiewały je.

Serdecznie dziękujemy Rodzicom za ozdoby choinkowe i produkty do dekoracji ciasteczek.

Niech czas Świąt Bożego Narodzenia
będzie pełen atmosfery radości,
wytchnienia i zatrzymania
od codziennego pędu.
Życzymy, by Dzieciątko
przyniosło Wam i nam wszystkim
najpiękniejszy prezent – dużo miłości!
Życzymy wszystkim Dzieciom
i ich Rodzicom wszystkiego najlepszego.
Wesołych Świąt !
Szczęśliwego Nowego Roku 2016!

                         Dorota, Gabrysia, Ewa i Basia

________________________________________________________________

GRUDZIEŃ, TYDZIEŃ II
Krąg tematyczny: To jestem ja i moje emocje

w drugim tygodniu grudnia dzieci:

  • uczestniczyły w spotkaniu z długo oczekiwanym gościem – Świętym Mikołajem, otrzymały od Niego wiele prezentów: paczki indywidualne i zabawki dla grupy, którymi Biedronki chętnie się teraz bawią
  • uczestniczyły w warsztatach ceramicznych, poznały właściwości nowej masy plastycznej- gliny ceramicznej, z której lepiły ozdoby świąteczne pod kierunkiem pani Aleksandry Mrok- Rutkowskiej z Prywatnej Pracowni Ceramiki „Gliniane” z Radlina.
  • Określały własny nastrój przy pomocy obrazkowych buziek, poznały i nazywały różne emocje, uczyły się jak pokonywać strach, rysowały kredkami – „jak wyobrażają sobie strach”
  • współpracowały ze sobą, uczyły się posługiwać nożyczkami, cięły po linii, sklejały paski papieru i robiły z nich gwiazdki, wspólnie umieszczały je na zimowym drzewku
  • starały się poznać i zrozumieć – co to jest uprzejmość, poprzez robienie zakupów opanowywały zasady uprzejmego zachowania się w codziennych sytuacjach

________________________________________________________________

GRUDZIEŃ, TYDZIEŃ I
Krąg tematyczny: To jestem ja

W pierwszym tygodniu grudnia dzieci:

  • Pokazywały i nazywały poszczególne części ciała.
  • Nazywały czynności, które potrafią wykonać różnymi częściami ciała.
  • Posługiwały się określeniami: obok, pod podczas zabawy z woreczkami.
  • Poznały nową piosenkę „Mikołaj”, tworzyły do niej akompaniament na instrument
  • Nazywały poszczególne elementy garderoby.
  • „Pisały” List do Mikołaja wybierając swoje wymarzone zabawki i naklejały je na kartce.
  • Dopasowywały ubrania do odpowiednich części ciała.
  • Oglądały swoją twarz w lustrze podczas zabawy dydaktycznej inspirowanej wierszem.
  • Uczestniczyły w zajęciach logorytmiki.

„Mikołajkowe niespodzianki”
3.12.15 odbyło się zajęcie otwarte dla Rodziców. Celem głównym zajęcia było wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji. Biedroneczki zaprezentowały swoje umiejętności wokalne śpiewając ulubione piosenki i inscenizując ich treść: „Jedzie pociąg z daleka”, „Biedroneczki”, „Boogie Woogie” dostrzegania różnic i podobieństw w przedmiotach, rozróżnia instrumenty po dźwięku, dzielenia nazwy zabawek na sylaby, przeliczania do 3, poznały określenia: duże, mniejsze i najmniejsze.
Bardzo dziękujemy Rodzicom, którzy przybyli na zajęcie.

Zabawy mikołajkowe
4.12.15 Biedroneczki odwiedziły studentki II roku z Wyższej Szkoły w Raciborzu z zabawami mikołajkowymi. Głównym celem zajęcia było pielęgnowanie zwyczajów mikołajkowych, zdobycie przez dzieci wiedzy o Mikołaju. Podczas zajęcia dzieci odgadywały zagadkę, omawiały portret Mikołaja, jego charakterystyczny ubiór. Uczestniczyły w zabawach ruchowych z „pomocnicami „ Mikołaja, wspólnie bawiły się podczas zabaw swobodnych.

________________________________________________________________

DRODZY RODZICE!

W bieżącym roku szkolnym nasze przedszkole bierze udział w Programie Edukacyjnym Akademia Zdrowego Przedszkolaka. Program składa się z czterech cykli. W ramach tegorocznej Akcja XVI „Z Janem Brzechwą o zdrowiu” w cyklu jesiennym  Biedronki będą realizowały tematykę:
   JEMY SEZONOWE WARZYWA I OWOCE; WZMACNIAMY ODPORNOŚĆ PRZED ZIMĄ

________________________________________________________________

 Światowy Dzień Pluszowego Misia

Duże, małe, kolorowe, puchate i mięciutkie. Pluszowe misie opanowały Przedszkole nr 18 „Przybyły” ze swoimi małymi właścicielami, aby bawić się i świętować.

W dniu 25.11.2015r. Biedronki uczestniczyły w obchodach Światowego Dnia Pluszowego Misia. Mimo coraz nowocześniejszych i coraz atrakcyjniejszych zabawek, moda na misie nie przemija. Tego dnia każde dziecko przyszło do przedszkola ze swoim małym lub dużym przyjacielem –  Misiem.  Przybyły misie małe, średnie i bardzo duże, białe, brązowe, rude itd. A każdy był piękny i wyjątkowy.
Uroczysty dzień rozpoczął się od układania przyniesionych pluszaków w „Krainie Pluszowego Misia”.
Przedszkolaki zostały zaproszone do wspólnej zabawy. Wysłuchały wiersza pt. „Miś idzie do przedszkola, i starały się odpowiedzieć na pytanie dlaczego przyniosły dzisiaj swoje pluszaki do przedszkola. Prezentowały swoje misie i podawały ich imiona, uczestniczyły w konkursie „Co wiem o misiach?”
Biedronki odwiedził zacny gość – Kubuś Puchatek, który sprawił dzieciom wiele radości. Miś opowiedział przedszkolakom swoją przygodę z pszczołami, która spotkała go w Stumilowym lesie. Dzieci słuchały jak zaczarowane. Kubuś zabrał Biedroneczki do Krainy Pluszowego Misia, gdzie udali się pociągiem przy piosence „Jadą, jadą misie”, tam wspólnie bawili się przy piosenkach o misiach m.in „Prywatka u Misia Uszatka”, „Szary miś”, „Pokochaj Pluszowego Misia”. Na zakończenie zmęczone przedszkolaki usypiały swoje pluszaki przy kołysance „Śpiące misie”, a potem wypiły pożywny sok Kubuś. Następnie odbył się pokaz Iluzjonisty. Dzieci z zaciekawieniem oglądały magiczne sztuczki.
Ten dzień w przedszkolu pełen był uśmiechu oraz wspólnej zabawy, jednak najwięcej radości sprawił dzieciom sam fakt zaprezentowania swojego misia kolegom i możliwość zabawy z pluszakiem.

________________________________________________________________

LISTOPAD, TYDZIEŃ IV
Krąg tematyczny: Przygotowanie do zimy

W ostatnim tygodniu listopada dzieci:

  • Poznały ptaki odlatujące na zimę do ciepłych krajów: jaskółkę, bociana i skowronka, oraz ptaki, które zimują w Polsce: sikorka, wróbel, gil. Uczestniczyły w zabawie ruchowej: „Fruwają ptaki.
  • Dowiedziały się co lubią zwierzęta, gdzie mieszkają, jakie zapasy gromadzą na zimę. Uczestniczyły w zabawie ruchowej: „Wiewiórki do dziupli”
  • Dowiedziały się, co to są przetwory, z czego się je robi, gdzie przechowuje. Spróbowały niektórych przetworów.
  • Uczestniczyły w urodzinach Pluszowego Misia, w czasie których odwiedził nas miły gość Kubuś Puchatek i zaprosił do wspólnej zabawy. Atrakcją tego dnia był pokaz iluzji w wykonaniu najprawdziwszego MAGIKA.

 

  • Poznały charakterystyczne cechy jeża, słuchały tekstów literackich i udzielały odpowiedzi na związane z nimi pytania, układały obrazek jeża, pocięty na 4 części.
  • Jak co tydzień uczestniczyły w zajęciach z logorytmiki.
  • W tym tygodniu urodzinowe Sto lat odśpiewaliśmy Bartusiowi Glimasińskiemu, życzenia złożyły panie, koledzy i koleżanki a Bartuś poczęstował wszystkich słodkościami. Bardzo dziękujemy.
  • Biedronki obejrzały inscenizacje w wykonaniu starszych kolegów z grupy Bajomisie pt. „Warzywa” i „Brzydkie kaczątko”

________________________________________________________________

LISTOPAD, TYDZIEŃ III
Krąg tematyczny: Szaruga jesienna

W trzecim tygodniu listopada dzieci:

  • Poznały nową technikę plastyczną mokre w mokrym (malowanie farbami na mokrej kartce).  “Deszcz”. Uczestniczyły w zabawie dźwiękonaśladowczej: „Deszczyk- ulewa”, Parasol.
  • Dowiedziały się, jak należy się ubierać w jesienną deszczową pogodę.

Poznały sposoby ochrony przed deszczem. Słuchały tekstów literackich i udzielały odpowiedzi na związane z nimi pytania.

  • Ćwiczyły swoją sprawność manualną poprzez malowanie farbami, kolorowanie obrazków, wykonanie zadania – „Połącz kropki”
  • Poznały nową piosenkę, którą śpiewały i inscenizowały- „Deszczyk”.
  • Uczestniczyły w zajęciach ruchowych w sali z wykorzystaniem woreczków.
  • Wysłuchały koncertu edukacyjnego” Guzikowe figle – akordeon”.
  • W związku z niesprzyjającą pogodą do spacerów i zabaw w ogrodzie w tym tygodniu dzieci poznały kilka nowych zabaw ze śpiewem: „Bawimy się”, „Woogi bogi”, zabaw w kole: „Chodzi lisek”, „Leży kamień” i aktywnie w nich uczestniczyły z różnymi rekwizytami.
  • Zdrowo się odżywiamy: jemy owoce oraz kanapki własnej kompozycji z warzywami.

________________________________________________________________

LISTOPAD, TYDZIEŃ II
Krąg tematyczny: Chcemy być zdrowi

W drugim tygodniu listopada dzieci: Realizowały jesienną edycję programu edukacyjnego Akademii Zdrowego Przedszkolaka: „Z Janem Brzechwą o zdrowiu”JEMY SEZONOWE WARZYWA I OWOCE; WZMACNIAMY ODPORNOŚĆ PRZED ZIMĄ

  • Poznały pojęcie „warzywa” w oparciu o teatrzyk do wiersza Jana Brzechwy pt.”Pomidor”.
  •   Uczyły się rozróżniać warzywa od owoców w zabawie dydaktycznej: „Warzywo czy owoc”
  • Dowiedziały się, jak ważne jest spożywanie warzyw i owoców aby wzmocnić odporność przed zimą.
  • Dowiedziały się o Piramidzie Zdrowego Odżywiania – wypowiadały się na temat tego, jaka żywność jest zdrowa, a jaka – niezdrowa.
  • Wykonały pyszną sałatkę owocową.
  • Wysłuchały fragmentu wiersza J. Brzechwy pt. „Katar” oraz kolejną przygodę jeżyka Tuptusia i jego przyjaciół, dotyczącą skutków niewłaściwego za­chowania podczas choroby- zasłaniamy buzię podczas kaszlu, kichania i leżymy w łóżku aby nie zarażać innych.
  • Uczestniczyły w zajęciach logorytmiki.
  • Ćwiczyły swoją sprawność manualną kolorując obrazki warzyw i owoców.

Nasi listopadowi Solenizanci
to Bartusie – Janka i Glimasiński.

W tym tygodniu „ Sto lat” odśpiewaliśmy Bartusiowi Janka. Były życzenia od koleżanek i kolegów a słodki poczęstunek od Solenizanta. Bardzo dziękujemy.

________________________________________________________________

LISTOPAD, TYDZIEŃ I
Krąg tematyczny: Zwierzęta wokół nas

W pierwszym tygodniu listopada dzieci:

  • Poznały zwierzęta domowe: pies, kot, rybka, chomik, papuga
  • Uczestniczyły w warsztatach językowych: “Muzyczno-tęczowy świat. Bumbum rurki”

więcej zdjęć w galerii  – ZAPRASZAMY

  • Utrwalały nazwy zwierzą po angielsku, oraz kolory. Poznały po angielsku części swojego ciała:        głowa- a head
                   włos – hair
                oczy – an aye
                ucho – an ear
                no s – a nose
                usta – a mouth
                ręka – a hand
                palec – a finger
                noga – a leg
                stopa – a foot
  • Wypowiadały się na temat swojego ulubionego zwierzątka.
  • Rozpoznawały i nazywały domy niektórych zwierząt domowych.
  • Poznały nowe zabawy: „Uciekaj myszko do dziury” , „Mam chusteczkę haftowaną”
  • Rozwiązywały zagadkę, słuchały nowych wierszy i opowiadań.
  • Uczestniczyły w zajęciach logorytmiki.
  • Uczyły się piosenki pt: „Maszerują dzieci”
  • Kształciły umiejętność koncentracji uwagi i pamięci słuchowej.
  • Bawiły się w ogrodzie przedszkolnym uczestniczyły w zabawach ruchowych i spacerach.
  • Rozwijały swoje umiejętności i zainteresowania podczas zabaw swobodnych w sali – Mali
    przyrodnicy

________________________________________________________________

PAŹDZIERNIK, TYDZIEŃ V
Krąg tematyczny: Chcemy być samodzielni

W ostatnim tygodniu października dzieci:

  • Uczestniczyły w spotkaniu z Myszką Mini z którą wspólnie czytały książeczkę o Kubusiowych przygodach, bawiły się z wykorzystaniem chusty animacyjnej, kolorowały tęczę.
  • Doskonaliły umiejętności samodzielnego rozbierania się do odpoczynku i ubierania, wkładania bucików, kulturalnego zachowania się podczas posiłków i estetycznego spożywania ich.
  • Oglądały teatrzyk w wykonaniu aktorów pt.: “W zaczarowanym ogrodzie”.
  • Opisywały wygląd liści na podstawie jego obserwacji z wykorzystaniem lup.
  • Poznały nową technikę plastyczną – frotaż wykonując pracę plastyczną ”Jesienne liście”
  • Ćwiczyły sprawność palców i dłoni poprzez darcie kolorowego papieru, ugniatanie gazety, zamalowywanie kredką świecową całej powierzchni kartki, kolorując obrazki
  • Poznały zabawę paluszkową: ”Gość”, „Rodzinka”
  • Utrwalały piosenkę: „Jestem sobie przedszkolaczek”
  • Poznały zabawę integracyjną: „Czy chudzi, czy grubi”, śpiewały ją i odtwarzały ruchem.
  • Reagowały ruchem na zmiany tempa, dynamiki i przerwę w muzyce.
  • Poznały pojęcia – cicho – głośno, uczestnicząc w zabawach muzyczno – ruchowo rytmicznych, tworzyły dźwięki ciche i głośne za pomocą gazet.
  • Obserwowały zmiany w wyglądzie drzew – barwy liści, ich opadanie podczas spacerów.
  • Brały  udział w zajęciach języka angielskiego.

________________________________________________________________

PAŹDZIERNIK, TYDZIEŃ IV
Krąg tematyczny: Chcemy być samodzielni

W czwartym tygodniu października dzieci:

  • Rozwijały umiejętność wypowiadania się na temat: Potrafię zrobić to sam – na podstawie
    obrazków oraz w od­niesieniu do własnych doświadczeń dotyczących samoobsługi.
  • Utrwalały miejsca przechowywania swoich rzeczy w sali, szatni i w toalecie.
  • Rozwijały zmysł dotyku w zabawie: Czarodziejski worek, rozpoznawały po dotyku przybory
    toaletowe.
  • Rozwiązywały zagadki pantomimiczne: Potrafię sam i naśladowały odgadniętą czynność
  • Poznały zasady zachowania się Dobrego Przedszkolaka i obiecały go przestrzegać.
    –  Witamy się przychodząc i żegnamy wychodząc.
    – Używamy czarodziejskich słów: proszę ,dziękuję, przepraszam
    – Sprzątamy salę po zabawie.
    – Zawsze czekamy na swoją kolej.
    –  Dzielimy się zabawkami.
    –  Dbamy o swoje zdrowie i estetyczny wygląd
  • Były słuchaczami koncertu muzycznego: “Jesień malowana dźwiękiem”, poznały wiolonczelę
  • Uczyły się akompaniować na instrumentach perkusyjnych: na bębenkach, grzechotkach,
    marakasach i janczarach do piosenki Jestem sobie przedszkolaczek
  • Reagowały ruchem na zmiany tempa, dynamiki i przerwę w muzyce.
  • Słuchały nowych wierszy i opowiadań.
  • Nawiązywały spontaniczne kontakty z rówieśnikami i nauczycielem.
  • Brały udział w zabawach integracyj­nych, ułatwiających zacieśnianie więzi koleżeńskich w
    grupie.
  • Mali budowniczy.
  • Uczestniczyły w drugich zajęciach języka angielskiego – utrwalały nazwy zwierząt: a dog, a cat, a mouse, a bird, fish, lion, tiger. Odpowiadały na pytanie lektora: What is your name?
    Bawiły się przy angielskich piosenkach dla dzieci.

________________________________________________________________

PAŹDZIERNIK, TYDZIEŃ III
Krąg tematyczny: Kolorowa jesień

W trzecim tygodniu października dzieci:

  • Zapoznały się z wyglądem grzybów trujących i niektórych grzybów jadalnych, opisywały wygląd i poznawały nazwy: muchomora, borowika, kozaka, i kurki.
  • Rozwijały swoja spostrzeganie wzrokowe układając obrazek grzybka pociętego na 3 części.
    Wykonały pracę plastyczną techniką origami: Muchomorek, samodzielnie składając koła na pół.
  • Słuchały nagrania szumu wiatru, określały jego charakter, wypowiadały się o swoich odczuciach – rozwijając umiejętności wypowiadania się na dany temat, tworzyły wiatr dmuchając przez słomkę na papierowe listki i piórka. Ćwiczyły umiejętności rozróżniania kolorów zabawie: Jesienne listki.
  • Rozwijały swoją wyobraźnie, koncentrację uwagi, poczucie bezpieczeństwa w grupie, wrażliwości zmysłu dotyku i wzajemnego zaufania do siebie podczas wykonywania masażyku:
                Dziecięcy masażyk Jesień według B. Kołodziejskiego.

Drzewom we włosy dmucha wiatr, dmucha we włosy
a deszczyk kropi: kap, kap, kap. delikatnie opukuje plecy
Krople kapią równiuteńko,
szepczą cicho „mój maleńki, głaszcze po włosach i po ramieniu
śpij już, śpij, śpij, już śpij, już śpij…”
Leci listek, leci przez świat, wodzi opuszkami palców po plecach
gdzieś tam na ziemię cicho spadł. lekko naciska je w jednym miejscu
Leci drugi, leci trzeci, wędruje opuszkami palców po plecach
biegną zbierać listki dzieci. szybko stuka wszystkimi palcami
No, a potem wszystkie liście głaszcze po plecach
układają w piękne kiście.

  • Poznały nową piosenkę pt.: Jestem sobie przedszkolaczek
  • Uczestniczyły w pierwszej lekcji angielskiego: uczyły się nazw kolorów tęczy i wybranych zwierząt, uczestniczyły w zabawach ruchowych przy angielskich piosenkach.
  • komponujemy zdrowe kanapki

________________________________________________________________

PAŹDZIERNIK, TYDZIEŃ II
Krąg tematyczny: Kolorowa jesień

W drugim tygodniu października dzieci:

  • Były na wycieczce w parku i obserwowały wygląd drzew.
  • Poznały zawód fotografa dzielnie pozując do zdjęć.
  • Poznawały wielozmysłowo dary jesieni – kasztany, oglądały przez lupę, porównywały ich
    kształty, wygląd, wielkości, ćwiczyły umiejętność liczenia do 3, odtwarzały rytmy tworząc
    kasztanową orkiestrą.
  • Uczestniczyły w zajęciach muzycznych, utrwalały piosenkę Przyszła do nas jesień, poruszały się zgodnie z jej tempem i charakterem, grały na janczarach.
  • Poznawały kolory jesieni, ćwiczyły umiejętność rozróżniania kolorów: zielony, żółty, czerwony podczas zabawy z listkami.
  • Uczyły się prawidłowego oddychania- „nabieramy powietrze nosem – wypuszczamy ustami”-  dmuchając na papierowe listki.
  • Eksperymentowały z farbą wykonując pracę plastyczną „ Jesienne drzewo” – odcisk dłoni.
  • Uczestniczyły w zajęciach i zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu.
  • Doskonaliły umiejętność samodzielnego rozbierania się do odpoczynku i ubierania do wyjścia na spacer.
  • Uczyły się rozpoznawać głosy i utrwalać imiona kolegów i koleżanek w zabawie: „Misiu, misiu
    kto cię woła?
  • Uczestniczyły w zajęciach logorytmiki.
  • Dostały nowego towarzysza spacerów- węża Ozorka który pomaga dzieciom sprawnie i bezpiecznie spacerować. Stary poszedł na zasłużony odpoczynek

W kolejnym tygodniu nadal będziemy rozmawiać o Kolorowej jesieni. Zachęcam do spacerów i wspólnego zbierania z dziećmi kolorowych liści, kasztanów i żołędzi aby mogły przynieść je do przedszkola.

________________________________________________________________

PAŹDZIERNIK, TYDZIEŃ I
Krąg tematyczny: Jesień w sadzie

W pierwszym tygodniu października dzieci:

  • Były widzami teatrzyku „W gospodarstwie cioci Wandy”
  • Zapoznały się z wyglądem i nazwami wybranych owoców (jabłka, gruszki i śliwki)
  • Dopasowywały owoce do właściwych drzew, nazywały owoce.
  • Rozwijały umiejętność klasyfikowania przedmiotów.
  • Kształciły umiejętność stosowania pojęć określających wielkość przedmiotów (duży, mały).
  • Poznały nową piosenkę, śpiewały ją i odtwarzały ruchem: „Przyszła do nas jesień”
  • Poznały instrumenty perkusyjne: bębenek i marakasy na których tworzyły akompaniament do piosenki
  • Uczyły się wierszyka na pamięć.
  • Słuchały nowych wierszy i opowiadań.
  • Poznawały dary Pani Jesieni za pomocą zmysłów: oglądały, degustowały wąchały dotykały.
  • Nawiązywały spontaniczne kontakty z rówieśnikami i nauczycielem.
  • Brały udział w wielu zabawach integracyj­nych, ułatwiających zacieśnianie więzi  koleżeńskich w grupie.
  • Ćwiczyły sprawność manualną i ruchowa podczas zabaw ruchowych w sali i na świeżym powietrzu.
  • Doskonaliły umiejętność samodzielnego rozbierania się do odpoczynku i ubierania do wyjścia na spacer.
  • Uczestniczyły w zajęciach ruchowych w sali.
  • Zdrowo się odżywiamy: samodzielnie robimy kanapki

       jemy zdrowe deserki: jogurt naturalny z musem z kiwi, chrupiemy marchewkę

W następnym tygodniu będziemy rozmawiać o kolorowej jesieni. Wybierzemy się na spacer do parku w celu obserwacji przyrody w jesiennej szacie. Zachęcamy do spędzania czasu wolnego z dziećmi na świeżym powietrzu i cieszenia się jesiennym krajobrazem.

________________________________________________________________

Nasza grupowa piosenka

BIEDRONECZKI
Na melodię piosenki pt: My jesteśmy krasnoludki

My jesteśmy biedroneczki
hop sa, sa (2x)
Nasze skrzydła są w kropeczki
hop sa, sa (2x)

Po dwa skrzydła mamy wszystkie
oj tak, tak (2x)
Na nich kropki oczywiste
to nasz znak (2x)

Gdy ktoś smutny rozśmieszamy
ha, ha, ha
gdy zaśpiewasz zatańczymy
la, la, la.

Mamy wszyscy 4 latka
oj tak, tak(2x)
Wesoła jest z nas gromadka
hi, hi, hi! Tak to my.

________________________________________________________________
NASI  WRZEŚNIOWI  SOLENIZANCI

W tym miesiącu swoje 3 urodzinki obchodzili Szymon i Jakub.

Solenizantom odśpiewaliśmy tradycyjne „Sto lat”. Kto jak umiał składał życzenia jubilatom. Nie obyło się również bez słodkiego poczęstunku.

________________________________________________________________

WRZESIEŃ, TYDZIEŃ IV
Krąg tematyczny: Chcemy być bezpieczni

W czwartym tygodniu września dzieci:

  • Uczestniczyły w wycieczce na najbliższe skrzyżowanie. Obserwowały ruch drogowy,
     mijane znaki oraz sygnalizatory.
  • Poznały zasady bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Wspólnie bezpiecznie
    przechodziły przez jezdnię w towarzystwie biedronki Toli.
  • Poznały dwa ważne znaki drogowe – znak przejścia dla pieszych oraz znak STOP.
  • Poznały sygnalizator świetlny i znaczenie kolorów świateł.
  • Gościły w sali policjantów, którzy trochę je onieśmielili.
  • Słuchały tekstów literackich i udzielały odpowiedzi na związane z nimi pytania.
  • Ćwiczyły sprawność manualną w zabawach plasteliną.
  • Zamalowywały kartkę farbą plakatową na czarno, wykonywały sygnalizator świetlny.
  • Poznały piosenkę pt.: „Trzy sygnały”- i bawiły się przy niej.
  • Ćwiczyły swoja spostrzegawczość układając puzzle znaku drogowego „Przejście dla pieszych”
  • Uczestniczyły w zajęciach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu.
  • Poznajemy nowe smaki, dziś jogurt naturalny z musem truskawkowym.
  • Integrowały się ze sobą uczestnicząc w zabawach z okazji Dnia Przedszkolaka

Biedronki bardzo dziękują swoim Rodzicom za przygotowane stroje na Dzień Przedszkolaka.

W kolejnym tygodniu będziemy mówić o jesieni. Dzieci poznają charakterystyczne cechy tej pory roku. Poznają jesienne owoce i warzywa.

________________________________________________________________

WRZESIEŃ, TYDZIEŃ III
Krąg tematyczny: Bawimy się razem

W trzecim tygodniu września dzieci:

  • Integrowały się poprzez wspólne zabawy zorganizowane w sali oraz w ogrodzie przedszkolnym.
  • Uczestniczyły w zajęciach rozwijających umiejętność dostrzegania rytmu poprzez klaskanie, układanie klocków wg wzoru podanego przez nauczycielkę
  • Utrwalały nazwy kolorów podczas zabaw z chustą animacyjną.
  • Uczestniczyły w zajęciach kształcących orientację przestrzenną – uczyły się określeń: z przodu z tyłu, góra, dół podczas zabaw z woreczkami.
  • Poznały sygnał (piosenkę) zapraszający do zabawy z panią.
  • Poznały miejsce, w którym można kupić zabawki- wyjście do sklepu z zabawkami.
  • Nasze zabawki – zabawa dydaktyczna.
  • Słuchały tekstów literackich i udzielały odpowiedzi na związane z nimi pytania.
  • Ćwiczyły sprawność manualną poprzez zabawy plasteliną.
  • Kolorowały swoją wymarzoną piłkę próbując nie wychodzić poza kontury.
  • Uczestniczyły w zajęciach ruchowych i spacerach.
  • Uczyły się:
    – samodzielnego przebierania w piżamkę, przy niewielkiej pomocy pań
    – układania ubrań na krzesełko
    – kulturalnego i estetycznego spożywania posiłków, właściwej postawy przy stole

– odnoszenia się do kolegów i koleżanek z życzliwością

Bardzo proszę o kontynuowanie działań prowadzonych w przedszkolu.

________________________________________________________________

WRZESIEŃ, TYDZIEŃ II
Krąg tematyczny: Biedronka Tola i przyjaciele

W drugim tygodniu września dzieci:

  • Poznały znaczenie słowa przyjaciel.
  • Wysłuchały opowiadania o pierwszej przygodzie Toli.
    Wykonały sylwetkę biedronki:
    – zamalowywały kartkę czerwoną farbą, następnie
    – na wycięty przez nauczycielkę z tej kartki tułów naklejały czarne koła origami i głowę.
  • Uczyły się piosenkę pt.: „ My jesteśmy biedroneczki”, bawiły się przy muzyce.
  • Uczestniczyły w zajęciach kształtujących orientację przestrzenną.
  • Słuchały tekstów literackich i udzielały odpowiedzi na związane z nimi pytania.
  • Ćwiczyły sprawność manualną poprzez rysowanie na temat dowolny
  • Uczestniczyły w zajęciach ruchowych w sali.
  • Poznawały najbliższe otoczenie przedszkola podczas spacerów.

________________________________________________________________

WRZESIEŃ, TYDZIEŃ I
Krąg tematyczny: W naszym przedszkolu

W pierwszym tygodniu września dzieci:

  • Przechodziły proces adaptacji w przedszkolu. Poznały swoją salę, otrzymały znaczki do szatni i przy ręczniczkach, uczyły się je rozpoznawać i zapamiętać.
  • Integrowały się z resztą swojej grupy uczestnicząc we wspólnych zabawach integracyjnych, bliżej poznały koleżanki i kolegów.
  • Uczyły się dzielić zabawkami oraz rozwiązywać pierwsze konflikty grupowe.
  • Uczyły się utrzymywać porządek w swojej sali i wokół siebie.
  • Bawiły się przy muzyce i piosenkach dla dzieci. Poznały zabawy: „Jedzie pociąg z daleka”, „Stary niedźwiedź”, „Kolorowy balonik”
  • Uczyły się formować koło i właściwe reagować na umówione dźwięki tamburyna.
  • Uczestniczyły w zajęciach ruchowych w sali, bawiły się na świeżym powietrzu – na tarasie.
  • Poznały Biedronkę Tolę – postać przewodnią w grupie trzylatków. Ciepło ją przywitały, znalazły w sali miejsce dla Biedronki. Biedronka będzie towarzyszyła dzieciom w zabawie i w nauce.

________________________________________________________________