3-4 latki Pszczółki 2017/2018

Pszczółki 2017/2018

“Pszczółki” to grupa najmłodszych przedszkolaków, do której uczęszcza 20 dzieci 3 – letnich i 5 dzieci 4 – letnich. Opiekę nad dziećmi sprawują nauczycielki Basia i Klaudia oraz pani Iza, która jest pomocą wychowawczą. W grupie “Pszczółek” jest aż 16 dziewczynek, jednak chłopcy całkiem dobrze odnajdują się w ich towarzystwie. “Pszczółki” powoli poznają swoją salę, rozmieszczenie zabawek i codzienne rytuały. Dzieci chętnie bawią się samodzielnie i w małych grupkach, z zaciekawieniem biorą udział w zabawach muzycznych i ruchowych pod kierunkiem nauczycielek. Przytulanki, które przynoszą z domu pomagają im uporać się z trudnymi emocjami.

________________________________________________________________________________

                      Kręgi tematyczne realizowane w maju/2018:

1.Wiosenna łąka.

2. Poznajemy zawody.

3. Moi rodzice.

4. Święto dzieci.

_______________________________________________________________________________

 III blok tematyczny: Moi rodzice

Zajęcie otwarte dla rodziców

Kiedy niebo mieni się tęczy kolorami, odrzuć wszelkie smutki i baw się razem z nami.
Rozwijanie: umiejętności poprawnego klasyfikowania przedmiotów ze względu na wspólną cechę: wielkość, kształtowanie orientacji przestrzennej. Malowanie farbami na folii streczowej – stwarzanie okazji do twórczej ekspresji plastycznej.

Pszczółki kolejny raz odwiedziły Publiczną Bibliotekę. Przedszkolaki wysłuchały uważnie dalszych przygód króliczka Szaraczka, a następnie z ochotą odpowiadały na zadawane pytania oraz przygotowane przez Panią bibliotekarkę zagadki związane z postaciami z bajek.

_________________________________________________________________________

II blok tematyczny: Poznajemy zawody

Moja łąka – praca plastyczna, malowanie palcami, utrwalenie nazw i wyglądu poznanych owadów, rozwijanie inwencji twórczej dzieci.

„Jak to z motylem było”- czyli jak z gąsienicy powstał motyl, rozmowa w oparciu o ilustracje.

Realizacja Innowacji pedagogicznej “Podróż po krainie zmysłów”

Zabawy z ciastoliną –  rozwój koordynacji wzrokowo – ruchowej, trening motoryki małej, trening koncentracji, rozwój wyobraźni i kreatywności.

„Wiosenna łąka”- kształtowanie orientacji przestrzennej, określanie położenia na, pod obok, nad.

Urodzinki Maksymiliana

Kotek na torcie
świeczki zdmuchuje,
Twoje urodzinki
z nami świętuje!

W dniu tak pięknym i wspaniałym
życzymy Ci serduszkiem całym
dużo zdrowia, sto lat życia,
moc zabawek do zdobycia.

_________________________________________________________________________

I temat tematyczny:  “Wiosenna łąka”

Temat zajęcia: Ile kropek ma biedronka? – zabawy matematyczne

Cele: doskonalenie umiejętności liczenia od 1 – 4, kształtowanie odpowiedzialnej postawy wobec przyrody.

1. Scenka teatralna “Kropki biedronki”- wskazanie na charakterystyczne cechy wyglądu biedronki i pożyteczną rolę jaką pełni w przyrodzie.

2. “Piękna każda biedroneczka”- zabawa w rytmie walczyka do treści piosenki

3. “Ile kropek ma biedronka?” – liczenie w zakresie 1 – 4 z użyciem liczebników głównych, szacowanie ilości elementów: więcej, mniej, po równo

_________________________________________________________________________

Kręgi tematyczne realizowane w kwietniu/2018:

1. W gospodarstwie.

2. Wiosna w ogrodzie.

3. Dbamy o Ziemię.

4. Jestem Polakiem i Europejczykiem.

_________________________________________________________________________

IV blok tematyczny: Jestem Polakiem i Europejczykiem.

“Jestem Polakiem”- rozmowa na temat symboli narodowych Polski, zapoznanie dzieci z symbolami narodowymi naszego kraju, kształcenie postawy patriotyzmu u dzieci, budzenia miłości i szacunku do własnej Ojczyzny.
Godło Polski – praca plastyczna, usprawnienie manualności rąk.

Realizacja Innowacji pedagogicznej “Podróż po krainie zmysłów”

“Gimnastyka buzi i języka”– usprawnienie języka, podniebienia miękkiego, żuchwy. Opanowanie przez dzieci umiejętności świadomego kierowania ruchem narządów artykulacyjnych Poznanie prawidłowego układu artykulatorów w czasie wybrzmiewania poszczególnych głosek. Podczas zabaw z pianą manualne usprawnienie  dłoni.

_______________________________________________________________________________

III blok tematyczny: Dbamy o Ziemię.

Realizacja Innowacji pedagogicznej “Podróż po krainie zmysłów”

Tor przeszkód – przechodzenie przez różne struktury o zróżnicowanym podłożu. Zajęcia pozwoliły dzieciom na odczuwaniu czy dane podłoże jest zimne czy ciepłe, szorstkie czy gładkie, tępe czy ostre. Dostarczyły dzieciom wiele bodźców dotykowych.

Wiosna zawitała do nas na dobre. Dzieciaki z całą pewnością ucieszyły się z wyjścia na podwórko gdzie podczas swobodnych zabaw na placu przedszkolnym miały okazję pobudzić kreatywność i naukę samodzielności. Przedszkolaki miały wiele pomysłów na zagospodarowanie czasu wolnego.

Pszczółki w czasie zajęć wykonały dźwiękowe pudełka, które wypełnione zostały grochem, fasolą i ryżem. Instrumenty posłużyły nam do wielu zabaw słuchowych takich jak m.in. „Głośne i ciche dźwięki”, „Poruszaj się jak Ci zagram”. Dzieci poznały również instrumenty perkusyjne na podstawie opowiadania „Spacer po ulicy dźwięków”, a następnie miały okazję zagrać na nich.

_______________________________________________________________________________

II blok tematyczny: “Wiosna w ogrodzie”

Temat: “Świeci słoneczko”- cel: zdobywanie wiedzy o roli słońca dla prawidłowego rozwoju roślin.

Podczas zajęcia Pszczółki nauczyły się śpiewać I zwrotkę piosenki “Świeci słoneczko”, następnie układały według swojego wyobrażenia symbol gorącego słońca z papierowej tacki i drewnianych szpatułek. Potem chętnie przystąpiły do sadzenia w doniczkach cebulek na szczypior, które wystawiły na taras, aby przekonać się o wpływie słońca na wzrost roślin. Codziennie mali ogrodnicy podlewają cebulki i obserwują wzrost szczypiorku.

W poniedziałek, 9 kwietnia 2018 r. w grupie Pszczółek Mateusz i Tymon obchodzili swoje urodziny. Rówieśnicy odśpiewali im radośnie piosenkę “Sto lat”, po czym mali jubilaci przyjmowali okolicznościowe życzenia i zdmuchiwali świeczkę, aby spełniły się wszystkie życzenia. Następnie zgodnie z tradycją Mateusz i Tymon wybrali sobie upominek z Urodzinowego Koszyczka i częstowali przyniesionymi słodyczami swoje koleżanki i kolegów.

_______________________________________________________________________________

I Blok tematyczny: W gospodarstwie.

Temat zajęcia: “Na wiejskim podwórku”

1. “Kto wydaje takie odgłosy?” – rozpoznawanie odgłosów zwierząt gospodarskich odtwarzanych z płyty CD i   ustawianie sylwety właściwego zwierzątka w zagrodzie.

2. “Mieszkańcy zagrody” – rozwiązywanie zagadek słownych, wybranie obrazka z właściwym zwierzęciem lub ptakiem gospodarskim.

3. “Znamy różnice i podobieństwa” – zabawa dydaktyczna utrwalająca cechy wyglądu zwierząt i ptaków. “Odszukaj zwierzęta, które np.: mają 4 nogi, ogony, dzioby”

4. “Rodzina z kurnika”- dzieci 4 letnie układają puzzle z 6 elementów.

5. “Kaczątko”- próby kolorowania kredką ołówkową sylwety bez wychodzenia za kontur.

_______________________________________________________________________________
Bloki tematyczne realizowane w  marcu/2018

1. Dbamy o zdrowie na przedwiośniu (2 tygodnie).

2. W marcu jak w garncu.

3. Nadchodzi Wiosna.

4. Wielkanoc.

_______________________________________________________________________________

II Blok tematyczny: “Nadchodzi wiosna”

Podczas zajęć plastycznych pt.”Malowanie na celofanie” i “Kurczątko” Pszczółki wzbogacały swoje doświadczenia manualne i rozwijały wyobraźnię malując techniką 10 palców oraz stosując nietypowy przybór malarski – widelec.

_______________________________________________________________________________

II Blok tematyczny: W marcu jak w garncu.

“Dzięki zmysłom poznajemy świat”- zachęcanie do podejmowania zabaw badawczych rozwijających zmysły; zapoznanie z narządami zmysłów; rozumienie konieczności dbania o nie.

“W marcu jak w garncu”- zapoznanie ze zmiennościom zjawisk atmosferycznych występujących na przedwiośniu. Wykonanie pracy plastycznej – rozwijanie pomysłowości i wyobraźni twórczej w działaniu; poprzez dostarczanie dziecku materiałów, narzędzi i środków oraz wskazywanie na różne możliwości ich wykorzystania.

_______________________________________________________________________________

II tydzień bloku:  Dbamy o zdrowie na przedwiośniu

Podczas zajęcia pt. “Ogródek na oknie” dzieci 3 – 4 letnie uczestniczyły  w przygotowaniu uprawy szczypiorku. Najpierw oglądały i porównywały  nasiona różnych warzyw, badały właściwości ziemi uprawnej a potem układały historyjkę obrazkową “Od nasionka do roślinki”. Jednak  najciekawsza dla dzieci okazała się zabawa w ogrodnika. Każda Pszczółka miała okazję uczestniczyć w czynnościach wysiewania i podlewania nasion szczypiorku.  Mała hodowla powędrowała na parapet okienny w sali, aby  dzieci mogły ją pielęgnować i obserwować wzrost zielonych witamin.

Zajęcie warsztatowe z udziałem rodziców pt. “W zielone gramy – na wiosnę czekamy”. Celem zajęcia, było rozwijanie i umacnianie kontaktów rodziny z przedszkolem poprzez atrakcyjną formę współpracy.

_______________________________________________________________________________

I Blok tematyczny: Dbamy o zdrowie na przedwiośniu

Co to jest higiena osobista? – wypowiedzi dzieci na  podstawie ilustracji, wzbogacenie słownictwa o pojęcie ,,higiena osobista” na podstawie historyjki obrazkowej. Tworzenie zbiorów, przeliczanie elementów w zbiorach,  odnajdywanie takich samy zbiorów. 

“Witaminowy pociąg”- praca plastyczna, doskonalenie sprawności manualnych poprzez formowanie kulek z bibuły, kolorowanie  pociągu pastelami, rozwijanie inicjatywy i pomysłowości dziecka.

“Co dobrego”- zabawy badawcze z wykorzystaniem zmysłu smaku i zapachu. Wykonanie kolorowych kanapek ze świeżych warzyw.

“Chronimy się przed wirusami” – wykonanie pracy plastycznej:
– tworzenie okazji do twórczej ekspresji plastycznej
– rozwijanie motoryki małej
– ćwiczenia oddechowe- wydłużanie fazy wydechu

Owoce, warzywa i słodycze – zabawa klasyfikacyjna. Kształcenie prawidłowych nawyków żywieniowych.

Zajęcia z rytmiki.

_______________________________________________________________________________

Bloki tematyczne realizowane w  lutym/2018

1. Spotkanie bajek.
2. Mali badacze.
3. Kosmos.

4. Zwierzęta egzotyczne.

________________________________________________________________________________

IV Blok tematyczny Zwierzęta egzotyczne.

“Zwierzęta egzotyczne”- słuchanie wierszy D. Kossakowskiej, zapoznanie z nazwami i wyglądem wybranych zwierząt egzotycznych żyjących w Zoo, rozwijanie mowy i spostrzegawczości wzrokowej.

1. “Odszukaj zwierzę egzotyczne”- po wysłuchaniu wierszyka wyszukanie spośród wielu zdjęć właściwego zwierzęcia egzotycznego.

2. “Zwierzęta i ich dzieci”- dobieranie w pary obrazków przedstawiających zwierzęta dorosłe i ich młode.

3. “Małpki tańczą”- zabawa naśladowcza do piosenki “Umba, umba”, rytmiczne granie na grzechotkach.

4. “Jakie to zwierzę?”- układanie puzzli.

“Ja, żyrafa”- ten wierszyk edukacyjny stał się inspiracją dla Pszczółek do wykonania pracy plastycznej. Po obrysowaniu przez nauczycielkę konturów prawej ręki każdego dziecka, Pszczółki zamalowały farbą jego powierzchnię. Po jej wyschnięciu, dzieci dorysowały charakterystyczne części głowy, stemplowały cętki paluszkami maczanymi w brązowej farbie, cięły nożyczkami pasek “zielonej trawy” i wydzierały z bibułki niebieskie obłoki.

_______________________________________________________________________________

III Blok tematyczny Kosmos.

Grupę pszczółek odwiedził gość Pan Radosław Wojciechowski tata Maksa, który przedstawił przedszkolakom niezwykle ciekawą prelekcję dotyczącą kosmosu. Zajęcia były wspaniałym podsumowaniem tygodniowego bloku tematycznego związanego z kosmosem. Pan Radosław wraz z całą rodziną przygotował dla dzieci prawdziwie kosmiczną makietę oraz wiele kosmicznych niespodzianek, dzięki którym zajęcia były bardzo ciekawe. Dzięki specjalnie przygotowanym rekwizytom dzieci mogły lepiej zapamiętać wiele ciekawostek o których opowiadał tata Maksa. Grupa Pszczółek serdecznie dziękuje Panu Radosławowi Wojciechowskiemu za poświęcony czas, przygotowane atrakcje i prawdziwie kosmiczne zajęcia!

________________________________________________________________________________
Bloki tematyczne realizowane w  styczniu/2018
1. Zwierzęta zimą.
2. Zabawy na śniegu.
3. Karnawał.
4. Dzień babci i dziadka.
________________________________________________________________________________

 IV blok tematyczny: Dzień babci i dziadka.

W poniedziałek 22 stycznia Borys  obchodził swoje 4 – te urodziny. Jego mali przyjaciele złożyli mu życzenia i wyśpiewali okolicznościową piosenkę “Dziś są twoje urodziny”. Potem, towarzysze zabaw unieśli cztery razy w górę siedzącego na krzesełku jubilata. Zgodnie z tradycją przedszkolną, Borys wybrał dla siebie zabawkę z koszyczka urodzinowych niespodzianek i poczęstował przyniesionymi słodyczami swoich rówieśników.

Zabawy ruchowe – ćwiczenia koordynacji wzrokowo- ruchowej,ćwiczenie koncentracji uwagi, orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni, ćwiczenia rozwijające duże grupy mięśniowe. 

Prezent dla dziadka – odciskanie stóp dzieci w masie solnej.

W środę 24 stycznia, 3 – 4 letnie Pszczółki wystąpiły z programem artystycznym przygotowanym z okazji Dnia Babci i Dziadka. Licznie przybyli goście usłyszeli okolicznościowe piosenki i wiersze, podziwiali swoje wnuki w tańcu ludowym “Grozik” i nowoczesnym “Hołki- Połki”. Pszczółki zaprosiły także swoje babcie i dziadków do zabawy integracyjnej “Ślimak”. Radosna atmosfera, która towarzyszyła rywalizacji złagodziła przegranym gorycz porażki. Na zakończenie wesołego świętowania, dzieci zaśpiewały wszystkim babciom i dziadkom “Sto lat” i wręczyły wykonane przez siebie upominki.

________________________________________________________________________________

 III blok tematyczny: Karnawał.

Karnawałowe maski – projektowanie i wykonanie formy przestrzennej.

Temat :”Kolorowe balony”- uwrażliwienie na barwę, malowanie gąbką.

“Kto wyżej”- zabawa ruchowa z odbijaniem balonów.

“Kolorowe balony”- zabawa plastyczna z odkrywaniem wzorków pojawiających się pod wpływem farby.

________________________________________________________________________________

 II blok tematyczny: Zabawy na śniegu.

Temat: “Pory roku”- kształcenie umiejętności nazywania pór roku, rozpoznawanie na obrazkach typowych cech każdej z nich.

“Kalendarz z porami roku”- zabawa dydaktyczna – rozumienie następstwa pór roku w oparciu o kalendarz kołowy, stosowanie symboli.

“Zabawy na śniegu” – przymierzanie sprzętu sportowego, naśladowanie w zabawie ruchowej jazdy na nartach, łyżwach i sankach.

Bałwan i Krzyś – słuchanie wiersza Doroty Kossakowskiej i układanie historyjki obrazkowej.

Zabawy ze śniegiem – zabawa matematyczna, określanie wielkości trzech elementów, wyszukiwanie różnic.

Bałwanek – praca plastyczna, rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo- ruchowej.

Solenizantka – Laura

Dużo zdrowia i miłości,

moc uśmiechu i słodkości,

mało smutku, trudów, łez,

niech się spełni to, co chcesz!

Laurze życzą Pszczółki

________________________________________________________________________________

I blok tematyczny: Zwierzęta zimą.

Dokarmiajmy ptaki – zachęcanie dzieci do pomagania ptakom w okresie zimowym. Pokaz sylwet ptaków: wróbla, sikorki, gila. Omówienie charakterystycznych cech ich wyglądu.

Głodne Ptaszki zimą- rozwijanie małych partii mięśniowych. Wydzieranie z gazety drobnych elementów.

________________________________________________________________________________

Bloki tematyczne realizowane w  grudniu/2017

1. Prąd elektryczny.

2. Czekamy na św. Mikołaja.

3. Moja rodzina.

4. Święta tuż, tuż.

________________________________________________________________________________

IV blok tematyczny: Święta tuż, tuż.

Dzieci z grupy Pszczółek wraz ze swoimi rodzicami uczestniczyły w zajęciach warsztatowych pt „Spotkanie z choinką”.

Celem zajęć było kultywowanie tradycji i zwyczajów świątecznych, rozwijanie myślenia przyczynowo skutkowego, rozwijanie percepcji wzrokowej, słuchowej, dotykowej, wzmacnianie więzi rodzinnych, rozwijanie sprawności manualnej.

W miłej świątecznej atmosferze dzieci z rodzicami wykonały ozdoby z masy porcelanowej na choinkę.

Na chwilę nasza sala zamieniała się w pracownię plastyczną , wielu rodziców odkryło swoje talenty plastyczne a dzieci zamieniły się w prawdziwych artystów. Przy dźwiękach kolęd z pomocą rodziców powstały kolorowe gwiazdki i serduszka. Dzieci z dumą zawiesiły swoje ozdoby na choince.

Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział w warsztatach.

Wspólne wykonanie regionalnych ciasteczek Bożonarodzeniowych. 

Maślane ciasteczka, które Pszczółki upiekły dzień wcześniej, zgodnie ze śląską tradycją powinny zostać ładnie udekorowane. Dzieci z wielką radością przystąpiły do pracy w małych cukierniczych zespołach. Podczas czynności dekorowania Pszczółki nie tylko ćwiczyły sprawność manualną palców dłoni ale również odczuwały ogromną przyjemność z wybierania cukierniczych dekoracji. W świątecznym opakowaniu udekorowane ciasteczka, każde dziecko zaniosło w prezencie swoim bliskim.

Najmłodsi uczestnicy konkursów plastycznych Alicja i Tymon z grupy Pszczółek z upominkami za twórczą inwencję i radość, którą czerpią z tej formy dziecięcej aktywności.

________________________________________________________________________________

III blok tematyczny: Moja rodzina

„ Kto należy do mojej rodziny?”- nazywanie członków rodziny.

Budujemy dom – przyklejanie powstałych z figur geometrycznych domów na  kartkę, dorysowywanie drzew, trawy, słonka itp., wypowiadanie się na  temat osób bliskich, mieszkających w jednym domu.

Temat zajęcia: “Domek dla mojej rodziny”

Dzieci  3-4 letnie z grupy Pszczółek bawiły się w konstruktorów. Manipulowały i  konstruowały budowle z różnych klocków, rozwijały wyobraźnię przestrzenną ucząc się także współdziałania w zespole.

________________________________________________________________________________

 II blok  tematyczny: Czekamy na św. Mikołaja.

Temat zajęcia: “Worek św. Mikołaja”.

Cele: rozwijanie zmysłów dotyku i słuchu, doskonalenie motoryki małej poprzez malowanie farbą i pędzlem.

1. “Powiedz Olku co jest w worku?” zabawa rozwijająca zmysł dotyku przez rozpoznawanie dotykiem zabawek schowanych w worku.

2. “Gdzie dzwoni dzwoneczek?” zabawa rozwijająca zmysł słuchu przez lokalizowanie źródła dźwięku z zamkniętymi oczami.

3. “Zaprzęgi” zabawa bieżna z elementem czworakowania – reagowanie ruchem na zmianę akcentu muzycznego.

4. “Portret św. Mikołaja” malowanie farbą plakatową z użyciem pędzla.

Słuchanie opowiadania o Św. Mikołaju. Rozmowa na temat treści opowiadania z wykorzystaniem ilustracji. Wykonanie z masy porcelanowej ozdób na choinkę.

Solenizantki – Maja i Lenka

________________________________________________________________________________

 I blok  tematyczny: Prąd elektryczny.

Temat zajęcia: Urządzenia elektryczne w domu.

Cel: nazywanie domowych sprzętów elektrycznych, dzielenie się wiedzą na temat ich przydatności w życiu codziennym, przestrzeganie zakazu korzystania z urządzeń elektrycznych bez dozoru osób dorosłych.

1. “Pstryczek elektryczek” – zapoznanie ze zjawiskiem elektryczności na podstawie wiersza J. Tuwima, odszukanie w sali miejsc, w których “mieszka” prąd ze zwróceniem szczególnej uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.

2. “Domowe urządzenia elektryczne”- przyporządkowanie sylwet sprzętów elektrycznych do pomieszczeń w domu zgodnie z ich przeznaczeniem, odpowiedniki sprzętów elektrycznych przeznaczone do zabawy dla dzieci.

3. “Suszarkoodkurzacz” – wykorzystanie funkcji suszarki do uprzątnięcia z kocyka pluszowych kulek. zdj.22

4. “Buzioodkurzacz” – ćwiczenia oddechowe – zdmuchiwanie z talerzyka pluszowych kulek i ponowne przenoszenie ich na wdechu na talerzyk.

Co jest potrzebne do sprzątania? – zapoznanie z wybranym sprzętem służącym do utrzymania porządku, zachęcanie do pomocy w domowych pracach porządkowych typu: porządkowanie zabawek, książek, ubrań, wycieranie kurzu itp. Urządzenia elektryczne, które znam – podział nazw urządzeń elektrycznych, które przydatne są w pracy (odkurzacz, mikser, żelazko) i odpoczynku (komputer, telewizor, wieża).

Historyjka obrazkowa pt „Pranie”- rozwijanie spostrzegawczości i umiejętności interpretowania zdarzeń przedstawionych na obrazkach, kształtowanie umiejętności logicznego myślenia, kojarzenia faktów, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat.

________________________________________________________________________________

Bloki tematyczne realizowane w listopadzie/2017

1. Dbamy o zdrowie.

2. Jak przekazujemy informacje?

3. Opiekujemy się zwierzętami.

4. Tutaj rosły paprocie.

________________________________________________________________________________

IV blok tematyczny Tutaj rosły paprocie.

1. W krainie dinozaurów pokaz ilustracji przedstawiających różne dinozaury, rozmowa nt ich życia, budowy i żywienia. Magiczny obrazek-zamalowywanie farbami obrazka przedstawiającego dinozaura narysowanego świecą. Historyjka obrazkowa-„ Jak powstał węgiel”.

2.  22 listopada w naszym przedszkolu odbyła się ważna uroczystość dla dzieci najmłodszych „Pasowania na przedszkolaka”. Bohaterami spotkania były maluchy z grupy „Pszczółek”. W uroczystości wzięli udział zaproszeni rodzice oraz dyrektor przedszkola. Dzieci zaprezentowały rodzicom piosenki, wiersze i tańce, których nauczyły się do tej pory. Puntem kulminacyjnym spotkania było ślubowanie, Róża Bojda – dyrektor przedszkola za pomocą zaczarowanego kwiatka dokonała pasowania. Na pamiątkę tego ważnego wydarzenia dzieci otrzymały dyplom i słoiczki z miodem.

III blok tematycznyOpiekujemy się zwierzętami”.

1. W poniedziałek 13 listopada Pszczółki uczestniczyły w warsztatach ekologicznych “W krainie miodu”.
“Pszczółki” oglądają wnętrze ula i ramki z plastrami miodu.

Poznawanie etapów rozwoju pszczoły na powiększonych modelach.

“Jak widzi pszczoła”- zabawa optyczna.

“Strój pszczelarza”- przymierzanie kapelusza z ochronną siatką.

“Składanie ula” – zabawa konstrukcyjna w parach.

“Pszczela rodzina” – obserwowanie pszczół i królowej.

“Miód na zdrowie”- słodki poczęstunek.

 

2. Buda dla pieska praca plastyczna z kolorowych figur geometrycznych, klasyfikowanie figur geometrycznych według kształtu, wdrażanie do przestrzegania kolejności etapów pracy podczas układania kompozycji z figur geometrycznych, poznanie zasad bezpiecznego zachowania się w kontakcie z nieznanym zwierzęciem /psem/.

3. Urodziny Oli

W dniu tak pięknym i wspaniałym
życzymy Oleńko serduszkiem całym
dużo zdrowia, sto lat życia,
moc zabawek do zdobycia.

II blok tematyczny “Jak przekazujemy informacje”

Temat zajęcia: Droga listu.
Cel: zapoznanie z drogą listu od nadawcy do adresata na podstawie historyjki obrazkowej, wdrażanie do budowania wypowiedzi na temat obrazka, zapoznanie z pracą pracowników poczty.
1. “List do Gucia” – układanie treści listu do przyjaciela pszczółki  Mai, włożenie listu do koperty.

2. “Znaczki pocztowe” – oglądanie przez lupę znaczków pocztowych.

3. “Wysyłamy listy ekspresowe” – zabawa bieżna z elementem rywalizacji.

  • “Na poczcie”- zakup znaczka pocztowego, naklejenie na list i wrzucenie do skrzynki pocztowej. Spotkanie z panem listonoszem przy samochodzie Poczty Polskiej.
  • W jaki sposób możemy kontaktować się z osobami mieszkającymi daleko? – rozmowa z dziećmi na podstawie ilustracji i własnych doświadczeń. Nazywanie przedmiotów za pomocą których przekazujemy informacje, zapoznanie ze współczesnymi środkami przekazu informacji.
  • Listy z torby pana listonosza – zabawa matematyczna, przeliczanie znaczków na kopercie. Zapoznanie z figurami geometrycznymi: koło, trójkąt, kwadrat.
  • Rozmowa z dziećmi na temat pracy listonosza. Wykonanie pracy plastycznej „Listonosz”- zabawa sensoryczna, ćwiczenie paluszków, oswajanie z nową fakturą.
  • Nauka piosenki „Pani Jesień”

1.Idzie Pani Jesień, wieje zimny wiatr

i deszczyk ciągle pada, kapu, kapu, kap.

2.Pięknie barwi liście i je strąca z drzew

tańczą listki z wiatrem, jesień śmieje się.

3. Ptaki odlatują gdzieś za siedem mórz,

wrócą, kiedy wiosna przyjdzie do nas znów.

4.Zasnął już niedźwiadek, mały jeżyk śpi,

wiewióreczka w dziupli sny o wiośnie śni.

I blok tematyczny: Dbamy o zdrowie.

Higiena osobista – wykonanie pracy plastycznej na temat różnorodnych przyborów toaletowych- wdrażanie do starannego, estetycznego wykonania pracy. Zapoznanie z pojęciem higieny osobistej. doskonalenie umiejętności mycia i wycierania rąk oraz samodzielnego posługiwania się grzebieniem, nabywanie przekonania o potrzebie codziennego mycia się i zmieniania bielizny osobistej.

Nauka wiersza pt:Przedszkolaczek czysty”

Przedszkolaczek mały, duży, wie do czego mydło służy.

Płynie woda, plusk w łazience i już czyste uszy, ręce.

Przedszkolaczek mały, duży, wie do czego gąbka służy.

Gąbka, ręcznik, pasta szczotka i czyściejszy jest od kotka.

Przedszkolaczek, proszę pana, chętnie zęby myje z ran.

Patrzy w lustro roześmiany, bo ma białe wąsy z piany.

________________________________________________________________________________

Bloki tematyczne realizowane w październiku/2017

1. Jesień w ogrodzie.
2. Co zwierzęta i ptaki robią jesienią?
3. Wiem co jem i dlatego jestem zdrowy?
4. Kapie, kropi, mży…

________________________________________________________________________________

W poniedziałek, 30 października 2017r. w grupie dzieci 3 – 4 letnich odbyło się zajęcie otwarte dla rodziców. Licznie przybyli rodzice obserwowali swoje pociechy podczas zabaw rytmiczno – ruchowych, muzycznych i naśladowczych z wykorzystaniem nietypowych przyborów.

Temat zajęcia: Deszczowe zabawy z Panem Kropelką.

Cele ogólne: wyrażanie pojęć i zjawisk środkami aktywności muzycznej z wykorzystaniem pomocy akustycznych, nabywanie umiejętności liczenia w zakresie 1-3 z użyciem liczebników głównych.

1. “Hej, witam was”– piosenka powitalna, ilustracja gestem i ruchem utworu.

2. “Mały i duży deszcz” – zabawa akustyczna, uderzanie palcami wskazującymi po powierzchni gazety a potem wszystkimi dziesięcioma.

3. “Zabawa z deszczem” ilustracja rytmiczno – akustyczna gestem i ruchem utworu instrumentalnego  “Walc meksykański”.

4. “Policz dźwięki” – zabawa matematyczna, Pan Kropelka zaprasza dzieci do liczenia dźwięków i kropelek deszczu.

5. “Tęcza” – zabawa badawcza z wodą, obserwowanie efektu rozpuszczania przez wodę barwników na cukierkach.

________________________________________________________________________________

IV blok tematyczny “Kapie, kropi, mży”

Temat: Jesienna pogoda.

Cel dydaktyczny: rozpoznawanie na obrazkach i nazywanie charakterystycznych dla jesieni zjawisk atmosferycznych, posługiwanie się symbolami.

1. “Jesienna pogoda” – zabawa dydaktyczna – nazywanie zjawisk atmosferycznych na obrazkach, przedstawianie ich graficznie w postaci symboli.

2. “Kuferek z niespodzianką”- nazywanie części garderoby zakładanej na deszczową pogodę.

3. “Omiń kałuże”- zabawa ruchowa bieżna z wykorzystaniem gazet.

4. “Deszcz i deszczyk”- zabawa rytmiczna – wystukiwanie podanego rytmu palcami.

5. “Burza w szklance wody” – ćwiczenia oddechowe – dmuchanie przez słomkę do wody, wydłużanie fazy wydechu.

Zabawy wodą – wykonywanie eksperymentów, zapoznanie z zastosowaniem wody, nabywanie umiejętności prawidłowego posługiwania się pojęciami: wysoko, nisko, zwrócenie uwagi na potrzebę oszczędzania wody.

Alicja Płóciennik i Tymon Piguła ze swoimi rysunkami, które wykonali na konkursy plastyczne. Ala narysowała Misia Uszatka i króliczka, na miejski konkurs plastyczny “Miś Uszatek i przyjaciele” z okazji 60. rocznicy powstania tej postaci literackiej. Natomiast Tymon narysował pierwszego w życiu misia, na powiatowy konkurs plastyczny ” Miś kredkami rysowany”. Za małych artystów trzymamy kciuki!

Swoje urodzinki obchodziła Zosia. Z tej okazji dzieci i panie składają najlepsze życzenia i całuski. Dzieci zaśpiewały sto lat a Zosia zdmuchnęła świeczkę i wybrała upominek z koszyka urodzinowego.

 

III blok tematyczny w październiku “Wiem co jem i dlatego jestem zdrowy”

Temat zajęcia: Jemy owoce i warzywa.

Cel: kształtowanie przekonania o konieczności spożywania warzyw i owoców jako źródła witamin ważnych dla zdrowia.

Podczas zajęcia 3 – 4 letnie “Pszczółki” wysłuchały opowiadania Maciusia – pacynki pt.”W krainie pani Witaminki”. Dzieci potrafiły wyjaśnić znaczenie słowa “niejadek” oraz wymieniały pokarmy, które lubią jeść bądź nie.

Zabawa “Kto piłeczkę otrzyma ten warzywo lub owoc nazywa”- dzieci utrwalały nazwy owoców i warzyw, następnie tworzyły zbiory według jednej cechy – podział na owoce i warzywa.

Zabawa ruchowa z inscenizacją treści piosenki pt. “Urodziny marchewki”.

Zabawa plastyczna “Urodzinowy obrusik”- stemplowanie ziemniakiem z wykorzystaniem farb plakatowych.

“Witaminy dla zdrowia”- degustacja soku owocowego z marchewki i banana.

W poniedziałek, 16 października 2017 r. Aleksander Czubiński obchodził w przedszkolu swoje czwarte urodziny. Wszystkie Pszczółki zaśpiewały solenizantowi urodzinową piosenkę “Dziś jest święto Twoje, więc życzymy Tobie dużo szczęścia i zdrowia, abyś żył nam sto lat. Sto lat, sto lat niech żyje, żyje nam…” . Po tym jak Olek siedząc na krzesełku czterokrotnie “poszybował” w górę, przyszła chwila na wybór zabawki z
“Urodzinowego koszyczka” i słodki poczęstunek dla świętujących dzieci.

 

II październikowy blok tematyczny nosi tytuł “Co zwierzęta i ptaki robią jesienią?”

  • Temat zajęcia: “Wiewióreczka liczy orzeszki” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem wiersza A. Surowiec.

Cele: zapoznanie ze sposobem spędzania zimy przez wybrane zwierzęta leśne, nabywanie umiejętności przeliczania w zakresie 1 – 3, wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi: jeden, dwa, trzy.

Zabawa ruchowa z elementem rzutu “Kto wrzuci orzeszki do koszyka”- każde dziecko wrzucało kolejno swoje 3 orzechy do koszyczka.

  • Idzie jeż, skacze zając … – zabawy rytmiczne przy użyciu instrumentów perkusyjnych. Poznanie instrumentów perkusyjnych i sposobu grania na nich, zapoznanie z domami wybranych zwierząt :jeż, wiewiórka, niedźwiedź.
  • Grupa Pszczółek zapoznała się z Kontraktem Grupowym, który ma za zadanie wspierać i motywować dzieci do przestrzegania ustalonych norm i zasad postępowania, jak również konsekwentnie je egzekwować. Poprzez kolejne lata pobytu dziecka w przedszkolu zasady te są utrwalane i pomagają dzieciom w ich prawidłowym rozwoju.
  • Jak wygląda jeż? – praca plastyczna- malowanie farbami jeża całą dłonią, pędzlem, paluszkami. Zajęcia miały na celu udoskonalenie sprawności manualnej,uwrażliwienie dłoni poprzez dostarczenie określonej liczby bodźców, kształtowaniu koordynacji wzrokowo- ruchowej.
  • Grupa Pszczółek odwiedziła Rodzinny Park Rozrywki „Trzy Wzgórza”, w którym zorganizowane zostały ciekawe zawody sportowe. Gry i zabawy na świeżym powietrzu dostarczyły dzieciom dużo pozytywnej energii i niesamowitych wrażeń.

 

I blok tematyczny  “Jesień w ogrodzie”.

“Warzywa z mojego ogrodu”- cel zajęcia: rozróżnianie i nazywanie warzyw, tworzenie zbiorów przedmiotów według jednej cechy, zachęcanie do spożywania warzyw jako źródła witamin.

1. Pszczółki z uwagą wysłuchały wiersza “Warzywna rodzinka” ilustrowanego obrazkami warzyw. Potem, chętne dzieci szukały takich samych warzyw w skrzynce przyniesionej przez Panią Jesień i układały obok ilustracji.

2. Zabawa przy piosence “Warzywna sałatka”- na przerwę w piosence Pszczółki gromadziły się wokół ilustracji takiego warzywa, którego emblemat nosiły w ręce.

3. “Zbieramy pomidory”- ćwiczenia chwytu pensetowego z klamerką.

4. Warzywa – układanie obrazków warzyw pociętych na 2,3,4 elementy. Zabawy z chustą animacyjną.

5. Jakie to warzywo? – zabawa dydaktyczna, rozpoznawanie warzyw po dotyku, klasyfikowanie warzyw według określonej cechy – kształtu, tworzenie zbiorów poszczególnych warzyw w koszykach, utrwalanie znajomości nazw wybranych warzyw, kształcenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według jednej cechy (kształtu, wielkości, koloru).

 

Kolory i kształty warzyw – lepienie z masy solnej, zwrócenie uwagi na kolor i kształt warzywa, ćw. słownikowe – okrągły, podłużny, zapoznanie z pojęciem ,,zapasy”. Praca w małych zespołach.

Wdrażanie do utrzymania ładu i estetycznego wyglądu najbliższego otoczenia poprzez podejmowanie prac porządkowych.

________________________________________________________________________________

Bloki tematyczne realizowane we wrześniu/2017

1. Jestem w przedszkolu.
2. Bezpieczna droga do przedszkola.
3. Jesień w parku i w lesie.
4. Jesień w sadzie.

________________________________________________________________________________

IV blok tematyczny  “Jesień w sadzie”

– “Jesienne witaminy”- wyjście do sklepu warzywniczego. Cel: rozróżnianie i nazywanie owoców rosnących w Polsce, określanie ich koloru i wielkości. Pszczółki z ciekawością przyglądały się bogatej ekspozycji  owoców i warzyw, potrafiły odszukać wśród wielu skrzynek te, w których znajdowały się jabłka, śliwki i gruszki. Chętnie dotykały owoce, określały i porównywały ich cechy.

– Dzieci na zajęciach rozpoznawały za pomocą zmysłów owoce, które można spotkać w sadzie. Dzieci samodzielnie kroiły i przyrządzały sałatkę owocową. Przyrządzanie sałatki dało dzieciom wiele satysfakcji jednocześnie uświadamiając jak ważną rolę odgrywają witaminy we właściwym funkcjonowaniu organizmu.

– “Instrumenty – zabawy rytmiczne”. Cel zajęcia: poznanie sposobów wydobywania dźwięków podczas gry na bębenku i grzechotce.

1.“Posłuchaj bębenka”– wydobywanie dźwięków z instrumentu przez pocieranie dłonią i uderzanie pałeczką, poruszanie się w rytmie marsza.

2.”Kołysanka dla misia”- potrząsanie grzechotką do przodu – do tyłu, śpiewanie na sylabie “la” popularnej melodii kołysanki.

3. “Wietrzyk w sadzie”- rytmiczne ćwiczenia rozmachowe ze wstążkami przy muzyce instrumentalnej, swobodna ekspresja ruchowa.

Pszczółki na zakończenie bloku tematycznego “Jesień w sadzie” wykonały pracę plastyczną z kolorowej wydzieranki której tematem były owoce. Zajęcia miały na celu ćwiczenie motoryki małej. Największą frajdę dzieci miały przy odnajdywaniu różnic na obrazkach i wysłuchaniu historyjki obrazkowej pt “Dzieci w sadzie”.

 

III blok tematyczny “Jesień w parku i w lesie”.

Temat zajęcia: “Jesień w parku” nauka na pamięć I zwrotki wiersza.

Cele: Pszczółki ćwiczyły recytację pierwszej zwrotki wiersza oraz poznały budowę drzewa liściastego (kasztanowiec – korzenie, pień, korona, owoce).

1. “Kasztany”- zabawa badawcza: oglądanie, manipulowanie, określanie cech: mały, okrągły, brązowy, gładki

2. “Drzewo” – układanie z elementów.

3. “Lecą listki” – ćwiczenia oddechowe z listkami z flizeliny.

4. “Ola i liście” – zabawa interakcyjna przy piosence – tworzenie pary z kolegą, który posiada listek tego samego  koloru.

5. “Kasztanowe wzory” – dowolne układanki z kasztanów.

Praca plastyczna “Jesienne drzewo”. Celem zajęć było rozwijanie wśród dzieci zainteresowań plastycznych, kształtowanie wyobraźni dziecka i jego aktywności twórczej- uwrażliwianie na piękno oraz kształtowanie nawyków estetycznych.

Opowieść ruchowa “O misiu”.

Zabawy z okazji Ogólnopolskiego Dnia Przedszkolaka.

–  W tym tygodniu swoje urodzinki obchodzi Milenka. Z okazji urodzin składamy Ci moc życzeń: uśmiechu, zdrowia, radości, mnóstwa prezentów i gości, przyjaźni wielkich i małych, wielu przygód niebywałych i uśmiechu wesołego i wszystkiego, wszystkiego najlepszego życzy grupa Pszczółek.

II blok tematyczny: Bezpieczna droga do przedszkola.

– Korzystając z pięknej pogody dzieci z  grupy Pszczółek odwiedziły pobliskie skrzyżowanie w celu praktycznej nauki przechodzenia przez jezdnię. Przedszkolaki zapoznały się z wyglądem i znaczeniem kilku ważnych znaków drogowych, tj. przejście dla pieszych, czy sygnalizacja świetlna. Dzieci obserwowały też zachowanie pieszych i pojazdów. Przechodziły na drugą stronę ulicy z zastosowaniem zasad bezpieczeństwa.

– Dzieci wykonały pracę plastyczną

Pszczółki poznały dzisiaj figurę geometryczną jaką jest koło, którą następnie malowały na stolikach wypełnionych pianką. Zabawy przyniosły dzieciom wiele radości oraz okazję do rozwijania swojej twórczości.

I blok tematyczny: Jestem w przedszkolu.

W tym tygodniu Pszczółki poznawały przedszkole, swoje panie oraz kolegów i koleżanki. 

– Temat dnia: “Nasza sala”- zabawa dydaktyczna. Cel: segregowanie zabawek i przyborów, odkładanie ich na właściwe miejsce.

– Swobodne zabawy dzieci, indywidualne i w małych grupkach.

– Pszczółki wykonały piękną „Kolorową piłkę” którą pomalowały paluszkami. To był dzień zajęć z piłeczkami podczas których dzieci miały za zadanie określić jej wielkość, kolor i porównać je. Ze wszystkimi zadaniami Pszczółki poradziły sobie świetnie.

– “Pszczółki” podczas deseru i obiadu.

– Odpoczynek na leżaku przy muzyce relaksacyjnej po dniu pełnym wrażeń.