6-latki “Krasnalki” 2013/2014

 Czy to bajka, czy nie bajka,

myślcie sobie, jak tam chcecie.

A my wam powiadamy:

Krasnale są na świecie!

My jesteśmy właśnie mądre Krasnale. W przedszkolu bawimy się i uczymy pod czujnym okiem pani Kasi i Doroty. Lubimy się bawić, śmiać, czasami się smucimy, płaczemy i kaprysimy – tak jak na prawdziwych krasnali przystało. Wszystkich Krasnali jest 19 (8 dziewczynek i 11 chłopców). Serdecznie zapraszamy do odwiedzania naszej stronki.

____________________________________________________________

Tydzień w przedszkolu rozpoczęliśmy od zawodów sportowych w ogrodzie przedszkolnym. Piękna pogoda wprost do tego zachęcała. Chciałam sprawdzić, jak dzieci radzą sobie podczas różnych konkurencji. Chodziło mi nie tylko o ich sprawność fizyczną – choć to również było istotne i ważne, ale przede wszystkim jak zachowują się, gdy przegrają, bądź coś im nie wyjdzie, czy potrafią współdziałać ze sobą w ramach jednej drużyny, czy wreszcie potrafią się odpowiednio zachować (samodyscyplina i nie uleganie negatywnym emocjom, uczciwość podczas wykonywania zadania). Większość dzieci zdała egzamin na szóstkę, a ci mniej zdyscyplinowani czy cierpliwi jeszcze mają trochę czasu na zmianę swojego nastawienia.

Wszyscy bawiliśmy się wyśmienicie i chyba o to właśnie chodziło. Pierre de Coubertin powiedział „W życiu ważny jest nie triumf, lecz walka, istotną rzeczą jest nie zwyciężać lecz umiejętnie toczyć rycerski bój.” Myślę, że takie wartości należy w dzieciach rozwijać i pogłębiać.

Podczas zajęć edukacyjnych dzieci poznały bądź przypomniały sobie etapy rozwoju motyla. Zadaniem ich było odpowiednie ułożenie obrazków. Pozostawiłam im wolną rękę. Powstała istna burza mózgów. I oto mi chodziło, pragnęłam sprowokować dzieci do intensywnego myślenia, wyrażania na głos swoich opinii. Po długiej debacie ustaliły kolejność. Jedno pytanie je nurtowało. Czy jaja były pierwsze czy gąsienica , a może to motyl je złożył?

Katarzyna Kocerba

____________________________________________________________

KARTKA Z KALENDARZA

26 maj – święto wszystkich mam !

Kochana mamusiu, życzę Ci , abyś zawsze zdrowa była

i nigdy niczym się nie martwiła.

Pragnę, byś zawsze dumna ze mnie była i z wysoko podniesioną głową chodziła –

z tego powodu, że masz tak wspaniałą córkę lub syna

 Twój Krasnalek:)

_____________________________________________________________

Miłość Rodzicom można okazywać w różny sposób. Krasnalki poprzez codzienny udział w zajęciach edukacyjnych, dobre zachowanie starają się pokazać tacie, mamie jak bardzo ich kochają. Jak zależy im na ich aprobacie, pochwale, dobrym słowie. Nie zawsze wszystko wychodzi, ale przecież zawsze można się poprawić.

Hasło „Stowarzyszenie mama, tata i ja”towarzyszyło nam przez cały tydzień nauki , zabawy w przedszkolu. Temat niby prosty , a jednak nie dla wszystkich dzieci. Rozmowa na temat pracy rodziców – to istotny czynnik wychowania i kształcenia dziecka. Nadto kształtuje jego świadomość społeczną, rozwija pojęcia oraz pozytywny obraz najbliższych.

Wiele dzieci w grupie czyta proste teksty, inne powoli nabywają ochoty i chęci do samodzielnego czytania – co mnie bardzo cieszy. Wspólnie dopasowywaliśmy napisy do obrazków, układaliśmy zdania z rozsypanki. Rozmawialiśmy o tym jak trudno w dzisiejszym świecie sprostać roli „ Bycia dobrym rodzicem „Nie należy uciekać od tematów trudnych, dzieci widzą i wiedzą więcej, niż dorosłym się wydaje. Kochają ich za opiekę, okazywane dobro, ale też widzą jak dużo muszą pracować, aby utrzymać rodzinę, ile czasu poświęcają na obowiązki domowe, opiekę nad rodzeństwem, jak trudno wygospodarować im czas dla siebie… .

Swoją miłość do rodziców w przedszkolu okazywali również w trakcie tworzenia dla nich prezentów.

Z wielka dokładnością i precyzją nakładali masę papierowa na buteleczki – zadanie wcale nie było proste. Po wyschnięciu malowały, ozdabiały, no i oczywiście wykonały piękne kwiaty. Pomogłam dzieciom w zawiązaniu kokardek – chciałam również mieć malutki wkład w ich pracę (jeszcze palce nie są tak zręczne).

Z panią Dorotą wykonały prace z origami, co na pewno przyczyniło się w istotny sposób do rozwinięcia precyzji palców, dłoni i całego nadgarstka. No i ćwiczyliśmy, ćwiczyliśmy kroki do rockend rolla, uczyliśmy się piosenek, wierszy. Pracy bardzo, bardzo dużo, ale i na swobodną zabawę był czas. Połączyliśmy piękne z pożytecznym!.

Katarzyna Kocerba

_____________________________________________________________

Wizyta Krasnali w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia im. Wojciecha Kilara w Wodzisławiu Śląskim .

Corocznie zapraszani jesteśmy przez dyrekcję i kadrę nauczycieli z Państwowej Szkoły Muzycznej w Wodzisławiu Śląskim na występy w wykonaniu uczniów szkoły. W sali koncertowej mogliśmy podziwiać młode talenty. Jednocześnie dzieci miały okazję posłuchać jak brzmią różne instrumenty. Dumna byłam z większości dzieci, które zachowywały się jak wytrawni melomani.

Kocerba Katarzyna

_____________________________________________________________

GRATULACJE!

Serdecznie gratulujemy Aleksandrze R. za zajęcie II miejsca w konkursie plastycznym „ Kartka świąteczna” oraz za zdobycie I miejsca w konkursie „Ulubiony bohater wierszy Jana Brzechwy” w którym wyróżnienie zdobyła również Michelle P.

 W konkursie „ Wiosna w błękitnej sukience” III miejsce zdobyła Patrycja G.

 

Życzymy dalszych sukcesów !

_____________________________________________________________

Bawimy się radośnie – ćwiczenia gimnastyczne opracowane wg metody W. Sherborne

maj/2014

Należy podkreślić, że ruch stymuluje rozwój każdego dziecka. Jest również terapią w różnorodnych zaburzeniach występujących u niektórych z nich.

Ćwiczenia, które wykorzystuję w pracy z dziećmi ułatwiają nawiązywanie kontaktów pozawerbalnych (przyleganie do siebie, oparcia, dotyku itp.). Dzieci uczą się również współdziałania i partnerstwa. Ćwiczenia ułatwiają poznanie schematu ciała i orientację w przestrzeni. Uczą opanowywać lęk i emocje. Ważnym czynnikiem jest nauka rozluźniania się (umiejętne stosowanie relaksu), rozwijanie samodzielności ruchu i organizacji bezpiecznej zabawy.

Ćwiczenia mogą być przeprowadzane w każdych warunkach, gdyż nie wymagają żadnych przyrządów – również w domu, z rodzicami!

Ważna jest przede wszystkim atmosfera w jakiej one odbywają się . Dzieci najlepiej czują się, gdy pozwolimy im na pewne eksperymentowanie ze swoim ciałem. Zabawa powinna nieść mu radość i umożliwić w miarę bezproblemowe pokonywanie wszelkiego rodzaju przeszkód i trudności. Pamiętać wszak należy o bezwzględnie obowiązującej zasadzie stopniowania trudności.

 Zachęcam do zapoznania się z tą metodą wszystkich rodziców i spróbowania w warunkach domowych wspólnego poćwiczenia z dzieckiem .

Katarzyna Kocerba

_____________________________________________________________

Krasnale uczą się udzielania pierwszej pomocy

Maj/2014

Zapobieganie urazom i udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej to ważny temat, również wśród dzieci w wieku przedszkolnym. Powinniśmy przy każdej okazji zwracać i przypominać im o podstawowych zasadach np. bezpiecznej zabawy w sali przedszkolnej, w domu, na placu zabawach itp. Należy również pokazywać jak należy zachować się, gdy do wypadku dojdzie.Krasnale przypomniały sobie jakie są procedury wzywania pomocy, utrwaliły numery alarmowe. Przede wszystkim nauczyły się podczas ćwiczeń jak należy reagować np. gdy zaatakuje je pies, użądli pszczoła. Jak należy zareagować gdy ktoś się zadławi, zrani, złamie rękę, czy nogę, podczas krwawienia z nosa, wstrząsu mózgu, oparzenia, zatrucia, utraty przytomności.

W ubiegłym roku gościliśmy w naszej grupie ratownika medycznego, który nauczył dzieci jak należy ułożyć poszkodowaną osobę – pozycja boczna ustalona. Pozycja boczna ustalona jest dla pacjenta bezpieczna, ponieważ: jest stabilna, zabezpiecza przed zachłyśnięciem zapewnia drożność dróg oddechowych. W tym roku przypomnieliśmy sobie jak należy ułożyć osobę poszkodowaną w tej pozycji. Pamiętając jednak, że nie wolno stosować pozycji bocznej ustalonej w przypadku kiedy podejrzewa się u poszkodowanego uraz kręgosłupa. Uczyliśmy się w jaki sposób sprawdzić przytomność u poszkodowanego .

Każdorazowo podczas ćwiczeń, zwracałam uwagę na zachowanie spokoju i pełną koncentrację .

Dzieci wzajemnie bandażowały sobie zranione przedramiona, ucząc się prawidłowego zakładania opatrunku. Niektórym sprawiało to wiele problemów, ale z wielką cierpliwością próbowały .

Podstawy zasad udzielania pierwszej pomocy powinny znać już nawet kilkulatki. Zachęcam do poznania dzieci z Doktorem Kręciołkiem, który uczy je jak ratować innych (Doktor Kręciołek uczy ratować /Interia.pl )

Katarzyna Kocerba

_____________________________________________________________

Sentencja miesiąca

Bycie rodzicem sprawia, że stajemy wobec licznych pytań, co nie znaczy, że mamy choć tyle samo odpowiedzi.

J.Janvier

_____________________________________________________________

Książka miesiąca

Maciej Kloc, Historyjki logopedyczne z ćwiczeniami artykulacyjnymi, Gdańsk 2011

Jest to zbiór dziesięciu krótkich opowiadań o różnorodnej tematyce, zgodnej z zainteresowaniami najmłodszych. Z opowiadaniami powiązane są ćwiczenia artykulacyjne, dzięki którym terapia logopedyczna będzie dla dziecka ciekawą zabawą. Do każdej historyjki dołączono barwny obrazek oraz kolorowankę. Na końcu książki zamieszczono listę historyjek podzielonych ze względu na przydatność do pracy z konkretną wadą wymowy oraz indeks wszystkich ćwiczeń i ich opisy.

Katarzyna Kocerba
_____________________________________________________________

Drodzy rodzice!

W miesiącu MAJU dzieci:

Poznają pracę strażaków, policjantów, służb ratowniczych, wojskowych

Utrwalą znajomość numerów alarmowych

Poznają sposoby wzywania służb ratowniczych

Utrwalą adres zamieszkania

Poznają sposoby powstawania książki

Zaznajomią się z wybranymi nazwami państw europejskich

Utrwalą symbole narodowe

Nauczą się na pamięć hymnu narodowego

Poznają hymn i flagę UE

Poznają niektóre gatunki zwierząt i roślin będących pod ochroną ;rozumienie dlaczego są chronione (żubr, niedźwiedź brunatny, przylaszczka, konwalia majowa);

Poznają sposoby przystosowania się zwierząt do ich naturalnego środowiska ( tryb życia, sposób odżywiania, ubarwienie)

Poznają kolejne etapy rozwoju motyla

Będą dokonywać spostrzeżeń nt. wyglądu biedronki, dżdżownicy, pszczoły

Poznają znaczenie określenia „pracowity jak pszczoła”

Będą porównywać liczebność zbiorów, licząc i działając na konkretach

Będą posługiwać się liczebnikami głównymi

Będą porządkować przedmioty w ciągu rosnącym i malejącym ze względu na wskazany wymiar: długość, wysokość, szerokość

Będą liczyć w zakresie określonego zbioru ( w zależności od indywidualnych możliwości dziecka) posługując się liczebnikami głównymi; stosowanie określeń: więcej o, mniej o, tyle samo

Będą tworzyć prace plastyczne inspirowane utworami muzycznymi, literaturą dziecięcą

Poznają nowe piosenki, tańce

Przez cały miesiąc, systematycznie będą prowadzone: ćwiczenia poranne, ćwiczenia gimnastyczne, zabawy ruchowe, zabawy w ogrodzie przedszkolnym, wycieczki i spacery

Katarzyna   Kocerba
_____________________________________________________________

Mamo, tato, pij wodę!

kwiecień/2014

W obecnej kampanii to dzieci zachęcają rodziców do spożywania wody. Argumentów im na pewno nie zabraknie.

W przedszkolu uczymy się jak ważna jest woda dla człowieka, co należy robić, by była czysta, dobra i zdrowa. Prowadzimy różnorodne doświadczenia, dzięki którym odpowiadamy sobie na wiele pytań, np. Co to jest woda ? Dlaczego woda jest mokra? Jaki smak ma woda? Co się dzieje z wodą, gdy ją połkniemy? Dlaczego trzeba pić wodę? Jak należy pić wodę? itd. Mamy nadzieję, że wiadomości i umiejętności, które zdobędą dzieci, przyczynią się do ich świadomego dbania o swoje zdrowie oraz bliskich – teraz i w przyszłości.

 Katarzyna Kocerba

_____________________________________________________________

Mamo, Tato pij wodę!

29.04.2014

Poznajemy drugą wodną zasadę Zdrojka

Zdrojek przygotował na dzisiaj kilka zabaw podczas, których dzieci musiały wykazać się zręcznością, sprytem i wytrwałością, aby poznać jego kolejną wodną zasadę. Po każdej zabawie była przerwa na łyk wody na wzmocnienie. Na koniec Krasnalki same odgadły zasadę:

Szklanka wody po zabawie!!!

 Dorota Cios

_____________________________________________________________

Zajęcie otwarte „Zadania Wesołego Kurczaka”

24.04.2014r. Dorota Cios zaprosiła rodziców na zajęcia otwarte z zakresu kształtowania gotowości do nauki czytania i pisania. Zadaniem dzieci było: rozpoznać swoje imię na wizytówce, dzielić je na sylaby, dopasować podpis do obrazka, rozróżniać swoją prawą i lewą stronę, układać obrazek z części, uczestniczyć w zabawach rytmicznych. Dzieci świetnie poradziły sobie z zadaniami, zobaczcie sami.

_____________________________________________________________

Z wizytą w bibliotece „Pod szczęśliwa trzynastką”

kwiecień/2014

Wizyty w bibliotece na ”głośne czytanie” mają zachęcić dzieci do samodzielnego sięgania po książkę. Czytanie im dla przyjemności pozwoli wychować przyszłego czytelnika – co jest bardzo ważnym zadaniem w świecie wszechobecnych mediów. Chodzi tu zresztą nie tylko o kolejną przeczytaną książkę, ale o wspólnie spędzony czas, możliwość pytań i rozmowy. Tym razem dzieci miały okazję nie tylko słuchać, ale również śledzić losy Koziołka Matołka, co bardzo im się podobało.

Pamiętajmy, że dzieci nie powinny czytać na głos!

Prawidłowa nauka czytania wiedzie poprzez słuchanie, a następnie słuchanie i patrzenie na całe wyrazy i zdania czytanego im tekstu. Wymaga to odejścia od stereotypu, że uczymy się czytać poprzez głośne sylabizowanie liter i zgłosek.

TO MY – RODZICE I WYCHOWAWCY – CZYTAJMY DZIECIOM NA GŁOS

Kocerba Katarzyna

_____________________________________________________________

Zwyczaje i tradycje świąteczne

kwiecień/2014

Święta wielkanocne mają bogatą tradycję. Są niezwykle barwne, towarzyszy im wiele obrzędów. O wielu wielkanocnych obyczajach pamiętamy i dzisiaj. Dzięki nim świąteczne dni spędzane w gronie rodzinnym są radosne i pełne niezapomnianych wrażeń.

Krasnale chętnie dzieliły się swoją wiedzą na temat świąt, opowiadały co w nich najbardziej im się podoba, jak je spędzają itp.

W miłej i radosnej atmosferze spędzaliśmy dni przedświąteczne i oczywiście pracowicie! A oto i nasza wystawa.

Kocerba Katarzyna

_____________________________________________________________

Wodzisław w czasach PRLwycieczka do muzeum

kwiecień/2014

Idąc do muzeum na wystawę, obawiałam się, ze temat zbyt odległy, trudny dla dzieci, ale moje obawy okazały się bezzasadne. Krasnale były zainteresowane tym, co widziały, co mogły dotknąć – oczywiście za zgodą osoby oprowadzającej nas po wystawie. Ich wiedza również była godna podziwu. Rodzice, babcie, dziadkowie mają czasami w domach jeszcze adaptery, płyty winylowe, stare meble z lat 50 – 70, lalki itp. więc dla niektórych przedszkolaków takie eksponaty nie były niczym nowym.

Najbardziej jednak dzieciom podobały się stare obrazy, meble przedwojenne. Prawdziwą furorę zrobił gramofon, niestety nie można było posłuchać dźwięków jakie wydaje.

Wszyscy wyszliśmy z muzeum z nowymi, ciekawymi informacjami i doświadczeniami, dotyczącymi naszego miasta i nie tylko. Myślę więc, że możemy uznać naszą wycieczkę za udaną.

Kocerba Katarzyna

_____________________________________________________________

Rytm i rytmiczna organizacja czasu – zajęcia matematyczne

 

Zdolność do wychwytania regularności i korzystania z nich jest cechą inteligencji dziecka, im lepiej ono to robi, tym ma większe możliwości intelektualne. Ważne jest , aby każde dziecko miało okazję do gromadzenia doświadczeń i wypowiadania się.

Celem przeprowadzonych zajęć było:

– skupienie uwagi dzieci na rytmach, wychwytywanie powtarzających się sekwencji i kontynuowanie ich,

– kodowanie regularności rytmicznych w układankach .

Kocerba Katarzyna

_____________________________________________________________

Malarstwo to wielka sztuka

kwiecień/2014

Zabawa jest najlepszą metodą na zainteresowanie dzieci danym tematem. Postanowiłam więc wybrać się z nimi w podróż do Krakowa na wystawę malarstwa S. Wyspiańskiego.

Wyobraźnia dzieci jest niezmierzona, wystarczy ją tylko odpowiednio pobudzić i wykorzystać .

Oczywiście podróż odbyła się pociągiem . Dzieci zakupiły bilety na których były zaznaczone miejsca – musiały odnaleźć swoje i spokojnie usiąść. Przy okazji utrwaliliśmy liczebniki porządkowe.

W Krakowie przed gmachem Muzeum Narodowego stoi pomnik S. Wyspiańskiego, który zobaczyły dzieci na zdjęciu. Zakupione bilety na wystawę pozwoliły nam wejść do muzeum i rozpoczęło się oglądanie obrazów . Dzieci dzieliły się między sobą swoimi spostrzeżeniami na temat barw, cech charakterystycznych, własnych odczuć, wrażeń. Podziwiały portrety, pejzaże artysty.

Po powrocie do przedszkola (w wyobraźni) opowiadały mi, który obraz najbardziej zapadł w ich pamięci i dlaczego. Niektóre pamiętały większość ich tytułów.

Zaproponowałam, aby wcieliły się w postać malarza i spróbowały stworzyć portret osoby, którą sobie wybiorą. Dzieci najpierw uważnie przyglądały się sobie, potem usiadły naprzeciw i rozpoczęło się tworzenie.

Rysunki powstawały jeden za drugim. Śmiechu było co niemiara, bo też i portrety dzieci były jak żywe.

Kocerba Katarzyna

_____________________________________________________________

Co wiemy o wodzie?

kwiecień/2014

Dzięki przeprowadzonym doświadczeniom, niektóre tajemnice wody stały się dla nas jasne. Odpowiedzieliśmy sobie dzięki nim na następujące pytanie:- Co znika w wodzie?

Poznaliśmy pojęcie „filtrowanie” i jak ono przebiega.

Dzieci poznały w jaki sposób woda krąży w przyrodzie. Podczas wspólnej rozmowy dzieliły się swoją wiedzą na temat: Jak czysta woda wpływa na stan naszego zdrowia, życia roślin i zwierząt.

Kocerba Katarzyna

______________________________________________________________

Co to jest powietrze?

04.04.2014r.

Wiersz L.J. Kerna Piotruś i powietrze stał się pretekstem do zainteresowania dzieci tematem: Co to jest powietrze? Krasnale poprzez aktywne uczestnictwo w różnych doświadczeniach poszukiwały dowodów na istnienie powietrza. Samodzielnie formułowały wnioski:

  • Powietrze jest niewidoczne, bezbarwne, bez zapachu i lekkie, jest wszędzie i jest niezbędne do oddychania, pozwala się ścisnąć, ale puszczone wraca do stanu poprzedniego – sprężystość powietrza.

Następujące doświadczenia pozwoliły na sformułowanie tego typu wniosków: zabawy z woreczkami, dmuchanie przez rurkę do wody, doświadczenie z butelkami zanurzonymi w wodzie, nadmuchany balon, wykorzystanie strzykawek, wykorzystanie wachlarzy, świeca i spalanie.

Ponadto dzieci zauważyły, iż np. szybko poruszany wachlarz wprawia w ruch powietrze, czyli powstaje wiatr. Bo wiatr to nic innego jako poruszające się powietrze (wypuszczone powietrze z balonu na płatek).

Na zakończenie zajęcia dzieci odtańczyły taniec z balonikami w parach, trzymając je brzuchami, czołami, plecami. Radości było co niemiara.

Kontynuując tematykę zachęciłam dzieci do wykonania techniką origami – odrzutowców do zabaw w ogrodzie przedszkolnym. Zadanie nie było łatwe, ale przy mojej pomocy każdy wyszedł do ogrodu ze swoim samolotem. Mistrzem w puszczaniu samolotu okazała się Patrycja i jej należą się wielkie brawa!

Kocerba Katarzyna

Piotruś i powietrze” L.J.Kern

Był pewien chłopiec w różowym swetrze,

którego raz zapytano:

– Czym chciałbyś zostać Piotrusiu?

– Powietrzem!

– Dlaczego powietrzem?

– Ano, dlatego tylko, proszę mamusi,

że powietrze nic robić nie musi!

Pobladła biedna mama z wrażenia.

Oj, los mieć syna lenia.

Wieczorem poszedł Piotruś do łóżka,

mamusia światło zgasiła,

i zasnął Piotruś, a Dobra Wróżka,

w powietrze go zamieniła.

I nagle patrzcie, co to się dzieje:

Piotruś po świecie wieje…

W miastach uderza o domów mury,

w górze na niebie rozpędza chmury,

na morzu białe spostrzega żagle,

więc mocno dmucha w te żagle nagle,

Na szosach siwe podnosi kurze,

organizuje trzy groźne burze,

porusza liście na wszystkich drzewach,

we wszystkich ptasich gardziołkach śpiewa.

Jest jednocześnie we wszystkich stronach,

w samochodowych siedzi oponach.

Wierci się, kręci, tańczy jak fryga,

aeroplany na sobie dźwiga,

i – to już chyba największa heca

– dmucha jak wiatr we wszystkich piecach…

Rano, gdy zbudził się, przetarł oczy

I rzekł:

– Zmęczyłem się bardzo w nocy.

Nie przypuszczałem, proszę mamusi,

że tak powietrze pracować musi…

______________________________________________________________

Planeta Ziemia

Prace plastyczne dzieci są odzwierciedleniem ich stosunku do otaczającej rzeczywistości, nabywanych doświadczeń, wiedzy i zdobywanych umiejętności. Dziecięca twórczość z jednej strony zaskakuje realizmem, prostotą przekazu a z drugiej strony nikt tak jak dzieci nie potrafi połączyć „tu i teraz” z wyobraźnią doskonałą. Aby ją zrozumieć pytam dzieci o znaczenie tego, co narysowały, namalowały. Przybliżam się w ten sposób do nich samych, poznaję je przez to, co stworzyły – do czego zachęcam WAS DRODZY RODZICE! Pamiętajcie bowiem, że poprzez swoje rysunki dzieci pokazują nam siebie i swój sposób myślenia.

Przedstawiam prace związane z tematem Planeta Ziemia – wykonane wybraną przez dzieci techniką. Przy tej okazji miałam okazję porozmawiać z nimi na temat ekologii i jej znaczenia w dzisiejszym świecie.

Katarzyna Kocerba

______________________________________________________________

Patrol ekologiczny w grupie Krasnali 3.04.2014

W naszym przedszkolu zachęcamy dzieci do podejmowania działań, zmierzających do zachowań proekologicznych.

Uczymy prawidłowych postaw wobec środowiska naturalnego. Model człowieka ekologicznego jest dla nas priorytetem. Dlatego też uczestniczymy w różnorodnych programach, które przybliżają dzieciom tą tematykę a jednocześnie staramy się wykorzystywać zdobytą wiedzę w praktyce.

Zanim wyruszyliśmy na patrol przypomnieliśmy sobie co to jest recykling, czemu on służy, dzieci poznały znaczek recyklingu i inne oznaczenia. Wprowadzono wyrazy do globalnego czytania: szkło, metal, papier, plastik.

Dzieci zaopatrzone w lupy, wyruszyły w teren w celu sprawdzenia czy na osiedlu XXX lecia jest czysto. Czy są odpowiednio oznakowane pojemniki do segregacji śmieci i czy wokół domów są zadbane skwerki i rabaty kwiatowe.

Wnioski z obserwacji zostały skrupulatnie zapisane, a oto one:

Paweł – Byliśmy na wyprawie ekologicznej. Dzieci miały lupy, którymi poszukiwały śmieci.

Patrycja – Byliśmy przy pojemnikach na których pisało : papier, szkło, plastik a służyły one do sortowania śmieci.

Paweł – Widzieliśmy kwiaty, które miały różne kolory . Widzieliśmy mlecze. Te mlecze zamienią się w dmuchawce i dzieci będą mogły na nie dmuchać.

Ola B. – Kiedy chodziliśmy po osiedlu widzieliśmy najwięcej rozrzuconych papierosów, papierków.

Paweł – Pod autem Reno Thalia zauważyłem rzuconą reklamówkę.

Ania – Widziałam mnóstwo różnych , starych siatek.

Ola B.- Widzieliśmy różne meble, stare kanapy, fotele.

Patrycja – Nie wolno rzucać papieru, szkła, metalu do pojemnika na odpady.

Ola B. – Ściany były pomalowane i wyglądało to brzydko.

Maciej – Widzieliśmy pełno kwiatów, krzaki forsycji, które kwitły na żółto.

Ola B. – Nie wolno zaśmiecać naszego miasta .

Patrycja – Czyli całej przyrody!

Po powrocie do przedszkola dzieci wykonały ćwiczenie, którego celem było utrwalenia kolorów pojemników na szkło, papier, plastik oraz dopasowanie do nich odpowiednich wyrazów.

Katarzyna Kocerba

______________________________________________________________

Zajęcia otwarte jako jedna z form współpracy nauczyciela

z rodzicami.

Co daje rodzicom udział w tego typu zajęciach?

Przede wszystkim pozwala śledzić rozwój dziecka, obserwować jego poczynania w grupie rówieśniczej. Również rodzice mają możliwość zapoznania się ze sposobami pracy nauczycielki z ich dziećmi, relacjami jakie panują pomiędzy nią i ich pociechami.

Dzieci przeżywają tego typu spotkania z najbliższymi i starają się najczęściej pokazać z jak najlepszej strony. Zachęcam do uczestnictwa w zajęciach otwartych wszystkich rodziców.

31 marca Krasnalki gościły swoje mamy na zajęciu otwartym, którego celem było doskonalenie dodawania i odejmowania w zakresie określonego zbioru (w zależności od indywidualnych możliwości dzieci).

Liczyły na kostkach, klamerkach, żołędziach i na palcach. Najważniejsze, że nie zniechęcały się, cierpliwie poprawiały popełnione błędy, a co najważniejsze były skupione i zainteresowane tym co robią. Licznie zgromadzone mamy na pewno dumne były ze swoich pociech a ja cieszyłam się, że mam tak zdolne dzieci.

Katarzyna Kocerba

______________________________________________________________

Do utrwalenia z dzieckiem:

Ja i UFO

Nocką czarną, ciemną, głuchą
na mój ogród spadło Ufo.
Pewnie zepsuł im się talerz,
lub nie chcieli lecieć dalej.

I wylazły dwie pokraki,
każdy inny, taki siaki.
Miały oczy jak szpareczki,
ręce cienkie jak niteczki,
nosy grube jak cebula,
każdy futrem się otulał,
włosy mieli krótko ścięte
i ogony jak diablęta. 

Dziwili się w gęstym mroku,
że na ziemi taki spokój.

Ja przez okno ich widziałam
i zupełnie się nie bałam.

Jadwiga Ruth Charlewska 

 

Trzej kosmici

muzyka Stanisław Marciniak
słowa Stanisław Karaszewski

I. Trzej kosmici, trzej kosmici
przylecieli rankiem.
Ten w talerzu, tamten w spodku,
trzeci leciał w dzbanku.

Ref.

Pierwszy – krągłe jajeczko,

drugi – chrupka bułeczka,

a ten trzeci, drżący, chlupiący

jak ta kawa z mleczkiem.

 

II. Trzej kosmici, trzej kosmici
wpadli przez okienko,
w pokoiku na stoliku
lądowali miękko.

Ref.Pierwszy – krągłe jajeczko…

 III. Trzej kosmici, trzej kosmici

siedli na obrusie.

 proszą ciebie na śniadanie

 z mamą i tatusiem!

Ref.Pierwszy – krągłe jajeczko…

_____________________________________________________________________

KSIĄŻKA MIESIĄCA

Ewa Spałek, Maria Bilińska (2001): Zgadnij, co słychać?, Oficyna Wydawnicza „IMPULS”, Kraków”.

Publikacja ta przeznaczona jest do pracy z dziećmi z zaburzeniami słuchu fonematycznego. Mogą z niej korzystać logopedzi, nauczyciele przedszkola oraz rodzice chcący pomóc dziecku w uzyskaniu prawidłowej wymowy i kształcenia słuchu fonematycznego.

Kocerba Katarzyna

______________________________________________________________

SENTENCJA MIESIĄCA

Dzieci chronione przed wszelkimi wyzwaniami nigdy nie rozwiną w sobie zdolności radzenia sobie z życiem

Juliet Janvrin

_____________________________________________________________________

W miesiącu kwietniu Krasnale:

  • Będą bawić się w detektywów – prowadzenie obserwacji pod kątem czystości najbliższej okolicy – spacer, zapoznanie z ideą Międzynarodowego Dnia Ziemi, kształtowanie postaw proekologicznych
  • Będą segregować śmieci- zabawa dydaktyczna

  • Poznają pojęcie recyklingu i co się z nim wiąże

  • Wykonają pracę plastyczną Planeta Ziemia wg własnego

  • pomysłu z wykorzystaniem różnych technik plastycznych

  • Będą uczestniczyć w zajęciach umuzykalniających pt.Instrumenty

  • Będą uczestniczyć w doświadczeniu Co to jest powietrze?

  • Utrwalą umiejętność określania kierunków w przestrzeni

  • Poznają obieg wody w przyrodzie

  • Zapoznają się z wystawą obrazów w Muzeum Miejskim

  • Poznają pracę rzeźbiarza

  • Poznają pojęcie portret, autoportret na podstawie obrazów znanych malarzy

  • Nauczą się tańca do muzyki P. Fahrabacha

  • Podczas doświadczeń z mieszaniem kolorów poznają pojęcia kolor podstawowy i pochodny

  • Poznają różne gatunki malarskie, w tym martwą naturę

  • Będą układać rymy

  • Będą doskonalić umiejętności wypowiadana się na temat własnych przeżyć- rozwijanie słownictwa związanego

  • omawianym tematem Wielkanocne zwyczaje

  • Wykonają pracę plastyczną Świąteczny obrazek

  • Nauczą się piosenkę Piosenka wielkanocna

  • Będą ozdabiały jajka różnymi technikami

  • Będą doskonalić dodawanie i odejmowanie w zakresie określonego zbioru (w zależności od indywidualnych możliwości )

  • Wykonają kartkę świąteczną wg własnego pomysłu

  • Będą doskonalić myślenie przyczynowo – skutkowe na podstawie historyjek obrazkowych

  • Będą tworzyć zbiory – porównywać liczebność zbiorów, stosować poprawnie określenia: więcej o, mniej o, tyle samo

  • Będą uczestniczyć w Wielkanocnym Quizie – diagnozowanie umiejętności dzieci w zakresie nauki czytania i pisania

  • Będą uczestniczyć w  zajęciach umuzykalniających – nauka elementów kroków tańca Korowód koło

Tematyka obowiązująca w miesiącu Kwietniu:

  • Planeta Ziemia

  • W muzeum

  • Śmigus- dyngus

_____________________________________________________________________

Kosmiczna przygoda

Kosmiczna przygoda rozpoczęła się od zorganizowania kącika kosmicznego. Układ słoneczny był w jego centralnym punkcie. Dzieci odczytywały nazwy poszczególnych planet, liczyły w jakiej kolejności znajdują się od słońca – przy okazji utrwalając liczby porządkowe. Dzieliły się swoją wiedzą na temat kosmosu, planet – a wiedza niektórych dzieci była godna podziwu.

Zdjęcie0479

Zabawa „Słońce – księżyc ” pozwoliła dzieciom zrozumieć następstwa czasowe oraz pewne zachodzące w otaczającym świecie regularności.

Wspaniałym, wprost niewyczerpalnym źródłem dla fantazji dziecka są wiersze, opowiadania, baśnie i bajki. Dlatego też postanowiłam wykorzystać wiersz J. Ruth Charlewskiej „ Ja i Ufo” do stworzenia przez dzieci własnego Ufoludka. Podczas rysowania nadawały im śmieszne imiona, co jednocześnie stwarzało okazję do rozwijania mowy, kreatywności i oczywiście rozwijania sprawności manualnych. A oto niektóre z wykonanych przez dzieci ufoludki i oczywiście nasza mała galeria w kąciku dla rodziców.

Latarka, lusterko, globus, przezroczyste naczynie, śmietanka do kawy w proszku, chusta animacyjna, folia aluminiowa, kredki to pomoce, które były nam potrzebne do pewnych doświadczeń, które oczywiście związane były z kosmosem.

Poprzez aktywne uczestnictwo w zajęciach, dzieci mogły odpowiedzieć sobie na pytania takie jak: Dlaczego niebo zmienia kolor? Dlaczego po dniu następuje noc ? Najbardziej jednak podobało się doświadczenie z odbijaniem światła. Krasnalki samodzielnie eksperymentowały – pod moją kontrolą, w ten sposób wzbogacając i utrwalając zdobytą wiedzę.

Nie zabrakło również zabaw z chustą animacyjną, którą poprzedziło tworzenie gwiazdek z folii aluminiowej. Zadanie dla niektórych dzieci okazało się bardzo trudne, więc poprzestały na ugniataniu srebrnych kulek. Poćwiczymy i na pewno w niedalekiej przyszłości wszyscy sprawnie będą tworzyć różnorodne gwiazdki i nie tylko.

Z wielką przyjemnością dzieci uczyły się piosenki „Trzej kosmici”. Tekst wesoły i działający na wyobraźnię spodobał się wszystkim.

Ukoronowaniem prawie kończącego się tygodnia było uczestnictwo dzieci w ramach obchodu Międzynarodowego Dnia Teatru w spektaklu „Zielony wędrowiec”, przygotowanego przez Teatr Guziczek z Rybnika. Po spektaklu dzieci uczestniczyły w warsztatach teatralnych, poprowadzonych przez reżyserkę spektaklu Izabelę Karwot.

Niesamowita gra świateł od szarego po niebieskie, białe, czerwone, zielone, przepiękne stroje i przekonująca gra aktorów spowodowała, że dzieci z zapartym tchem oglądały przedstawienie. A potem było wiele dobrej zabawy podczas warsztatów teatralnych i słodki poczęstunek na zakończenie dnia z teatrem. Dzieci w radosnych nastrojach wracały do przedszkola, komentując po drodze to, co najbardziej im się podobało.

Kocerba Katarzyna

 

_____________________________________________________________________

Zaproszenie

Serdecznie zapraszam wszystkich rodziców na zajęcie otwarte, które odbędzie się 31.03.2014 r. o godzinie 900

Temat zajęcia : Coraz lepiej dodaję i odejmuję

Cele zajęcia:

  • Manipulowanie przedmiotami i ustalanie wyniku dodawania i odejmowania

  • Dodawanie i odejmowanie na palcach i innych zbiorach zastępczych

  • Porozumiewanie się z innymi, gdy trzeba coś dołożyć lub zabrać

Zajęcie będzie trwało około 30 minut.

Krasnalki czekają:)

Kocerba Katarzyna

 ______________________________

Wiosna tuż, tuż…

W poniedziałkowy dzień zaplanowaliśmy długi spacer, którego celem było poszukiwanie nadchodzącej wiosny. Niestety plany pokrzyżowała nam niesprzyjająca aura. Silny deszcz i porywisty wiatr od rana, nie zachęcał do przechadzek.

Postanowiłam więc uprzyjemnić dzieciom dzień w przedszkolu i zapewnić im również dużo wrażeń i ciekawych doświadczeń z przyrodą, ale w nieco inny sposób. Przygotowałam kilkadziesiąt obrazków i porozkładałam na dywanie. Zadaniem dzieci było odnaleźć te, które nawiązują do wiosny – wskazują pierwsze jej oznaki. Większość Krasnali szybko i sprawnie odnalazła takie obrazki. Z wielką radością słuchałam jak opowiadają o pierwszych wiosennych kwiatach, o zwierzętach, pogodzie wiosennej itp. Następnie do obrazków dobieraliśmy odpowiednie napisy. Kilkoro dzieci w grupie bez problemu poradziło sobie z tym zadaniem. Byłam z nich bardzo dumna!

Uwiecznieniem naszych zajęć, była wiosenna zabawa, po której dzieci mogły wykazać się podczas wykonywania wiosennych kwiatów – techniką kolażu. Prym wiodły przepięknie wykonane krokusy: fioletowe, białe itd.. Cierpliwość i zapał z jakim dzieci wykonywały swoje małe dzieła – zadziwił mnie. Prace rodzice mogli podziwiać w naszej galerii. Mamy nadzieję, że podobały się.

Tak rozpoczęliśmy nasz tydzień … a zakończyliśmy przywitaniem wiosny! Wiosny radosnej, pełnej słońca i oczekiwania przez dzieci na tradycyjne jak co roku, spalenie Marzanny w naszym przedszkolnym ogrodzie. Co prawda tradycja nakazywała, aby dziecięcy orszak, z Marzanną i zielonymi gałązkami jałowca w dłoniach, obszedł wszystkie domy. Po drodze podtapiano Marzannę w każdej wodzie, jaka się nadarzyła…my niestety, musieliśmy się zadowolić tym, co mamy. Przed wyruszeniem do ogrodu zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie z Marzanną i dopiero potem w pochodzie marzankowym przeszliśmy do niego. Najpierw wypowiedzieliśmy nad Marzanną nasze czarodziejskie słowa „Raz, dwa, trzy, raz , dwa, trzy, zmykaj zimo spod naszych drzwi”. Zatańczyliśmy wokół niej i dopiero potem spaliliśmy – z zachowaniem należytej ostrożności!.

Wiosna przybyła, to wspaniała nowina. Niech zima na razie z dala się od nas trzyma. Za jakiś czas chętnie ją powitamy, bo przecież zabawy na śniegu, uwielbiamy.

Kocerba Katarzyna

 ______________________________

 Sentencja miesiąca marca

Choć zdrowie nie jest na pewno wszystkim,
to bez zdrowia wszystko jest niczym.

/Arthur Schopenhauer/

 ______________________________

Tematy kompleksowe, realizowane w miesiącu Marcu

  W zdrowym ciele zdrowy duch

1. „Kto wyleczy wróbelka”- poznanie prawidłowego postępowania w celu zachowania zdrowia w oparciu o opow. H. Łochockiej „Jak choruje Elemelek, jak go leczą przyjaciele?”

2. „Zabawy z piłką” – trening piłkarski z trenerem z Akademii Piłkarskiej na boisku szkolnym- propagowanie aktywnego spędzania wolnego czasu.

3. Muzyczne zabawy z piosenką „Baw się z nami” zajęcia umuzykalniające. Kształcenie poczucia rytmu.

4. „Moja ulubiona dyscyplina sportowa”- wykonanie pracy plastycznej dowolną techniką.

5. „Sport to zdrowie”- edukacja matematyczna. stosowanie określeń dla wyrażenia czasu trwania czynności: szybciej, wolniej, dłużej, krócej

6. „W Krainie piramid”– promowanie zdrowego stylu życia.

7.  „O zdrowie dbamy, więc się zdrowo odżywiamy”- zajęcia techniczne.

8. „Dla każdego coś smacznego i zdrowego”- zorganizowanie stoiska z wykonanymi potrawami ze wszystkich grup.

10. „Co powstaje z ziarenka”- zajęcia z wykorzystaniem wiersza „Piosenka ziarenka.” Rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych.

11. „Dzieciaki Fitnesiaki”- zajęcia ruchowe w Studio Fitness „Elixir”-propagowanie aktywnego spędzania wolnego czasu z rodzicami.

12. „Ogródek na oknie”- zajęcia praktyczno- gospodarcze. Poznanie różnych sposobów hodowli roślin: w ziemi, w wodzie, na watce.

13. „Liczymy nasionka, liście i kwiaty”- zajęcia matematyczne. Doskonalenie umiejętności ustalania wyniku dodawania i odejmowania poprzez manipulowanie na konkretach.

14. „Zdrowe ziarenka i kiełki” – zajęcia techniczne.

Wskazywanie produktów, które są odżywcze i potrzebne do właściwego funkcjonowania organizmu.

15. „W zdrowym ciele zdrowy duch”- konkurs. Utrwalenie wiedzy na temat zdrowego trybu życia.

A wiosna tuż, tuż

1. „Tropiciele wiosny” – spacer w dalszej okolicy przedszkola. Kształtowanie umiejętności prowadzenia szczegółowych obserwacji, dostrzegania zmian zachodzących w przyrodzie, i wiązania ich z określoną porą roku.

2.„Poszukiwanie wiosny” – zwrócenie uwagi na charakterystyczne zjawiska przyrody w okresie wiosny na podstawie obserwacji i własnych doświadczeń.

3. „Wiosenne kwiaty – zajęcia matematyczne. Tworzenie zbioru 10-elementowego przez dodanie 1 elementu.

4. „Wiosenne kwiaty chronione”. Wiersz W. Broniewskiego Pierwiosnek. Poznanie niektórych gatunków zwierząt i roślin będących pod ochroną.

5. „Zabawy muzyczne na sportowo”- zajęcia umuzykalniające. Rozwijanie pamięci słownej, muzycznej oraz ruchowej.

6. „Wiosenne kwiaty”- wycinanka. Przedstawianie oznak wiosny w formie plastycznej.

7. „Z dużej chmury mały deszcz”- zabawy dydaktyczne. Zdobywanie i poszerzanie wiedzy na temat roli wody w życiu istot żywych.

Kosmiczna przygoda

1. „UFO”- zajęcia z wykorzystaniem wiersza J. Ruth Charlewskiej Ja i Ufo. Wypowiadanie się na temat wysłuchanego utworu.

2.„Układ słoneczny– zajęcia plastyczne. Doskonalenie umiejętności wykorzystania wiedzy o świecie w twórczości plastycznej.

3. „W kosmosie” – zabawy dydaktyczne. Obserwowanie, analizowanie i wyciąganie wniosków w trakcie prowadzonych zabaw badawczych.

4. „Poznajemy sześciany”- zajęcia matematyczne. Zapoznanie dzieci z kształtem figury przestrzennej- sześcianu.

5. „Budujemy rakietę- zajęcia plastyczno- konstrukcyjne. Budowanie zespołowo konstrukcji, wykorzystanie pudeł kartonowych, gazet, folii aluminiowej.

6. „Podróż w kosmos”- zajęcia z wykorzystaniem wiersza B. Lewandowskiej Rakieta. Odgrywanie scenek na podstawie utworu literackiego.

7.„Wyprawa w kosmos- zajęcia umuzykalniające. – rozpoznawanie i nazywanie usłyszanych odgłosów i dźwięków.

8. „Kosmiczna gra”- zajęcia plastyczno- konstrukcyjne. Kształtowanie umiejętności konstruowania gier planszowych.

 ______________________________

ŚWIĘTO TEATRU MAŁEGO WIDZA

27 marca dzieci z grupy Krasnalki będą uczestniczyły w obchodach Międzynarodowego Dnia Teatru w WCK. W ramach tego święta przedszkolaki zobaczą spektakl „Zielony Wędrowiec”- w wykonaniu Teatru Guziczek z Rybnika. Po spektaklu odbędą się warsztaty teatralne i poczęstunek. Cena biletu – 16 zł. Wpłaty należy dokonać u nauczycielek.

______________________________

Drodzy rodzice, poznajcie „Akademię Aquafresh”

Ogólnopolski Program Edukacji Zdrowotnej koncentruje się na profilaktyce stomatologicznej dzieci w wieku przedszkolnym. Działania kierowane do dzieci mają zachęcić je do codziennego dbania o higienę jamy ustnej.

Głównym celem Akademii Aquafesh jest zmniejszenie występowania próchnicy u dzieci w Polsce poprzez działania profilaktyczne dla najmłodszych, a także działania edukacyjne skierowane do rodziców.

Krasnalki, uczestnicząc w tym programie, podczas zajęć dydaktyczno – wychowawczych, nauczyły się jak:

  • Prawidłowo dbać o zęby

  • Skąd się biorą zęby

  • Dlaczego należy chodzić do dentysty

  • Co należy jeść, by mieć zdrowe zęby

  • Kiedy należy wymienić szczoteczkę do zębów i po czym to poznajemy

Zajęcia były ciekawe i urozmaicone. Dzieci poznały Pastusiową krainę, którą zamieszkiwały Billy, Lilly, Milky, Zębuś, Robaczek Próchniaczek i Szczotkuś.

Pastusie przyjaźniły się z Barneyem – miłym i uczynnym fioletowym dinozaurem. Krasnale wspólnie z nimi bawiły się, uczyły rymowanek, piosenki, kolorowały, rozwiązywały rebusy, wykonywały ćwiczenia graficzne.

Podczas działań praktycznych dzieci zrozumiały jak ważne jest umiejętne nakładanie odpowiedniej ilości pasty, dokładne mycie zębów, języka i wewnętrznej strony policzków. Równie ważne jest dokładne umycie szczoteczki pod ciepłą wodą. Nad tymi czynnościami wykonywanymi przez dzieci, czuwały panie. Przypominały i w razie potrzeby pokazywały jak należy prawidłowo wykonywać poszczególne czynności.

Jednym słowem w przyjemnej atmosferze, zdobywały ważną i potrzebą w codziennym życiu wiedzę!

Kocerba Katarzyna

______________________________

28 lutego Krasnalki razem z Pszczółkami i Smerfami oglądali w WCK barwny musical pt. „O Kocie w butach przy wesołych nutach”. Przed dziećmi wystąpili aktorzy z Teatru Moich Marzeń z Chorzowa. Pięknie mówili, śpiewali i tańczyli. Przepiękne i przemyślane stroje , wspaniała dekoracja i efekty specjalne dopełniały całość widowiska.

Dzieci świetnie się bawiły, ale czasami w niektórym oku zabłysła łezka – bo i wzruszeń było też niemało. Kiedy przedstawienie się skończyło oklaskom nie było końca.

Katarzyna Kocerba

______________________________

W ramach Ogólnopolskiej Akcji Ministerstwa Edukacji Narodowej „Ćwiczyć każdy może” organizowanej w ramach Roku Szkoły w Ruchu – grupa Krasnali i Pszczółek stanęła do międzygrupowych zawodów sportowych, pod hasłem: Pączki zajadamy, ale nadto ruch kochamy. Zawody odbyły się w tłusty czwartek więc pomyślałyśmy z panią Gabrysią przygotowując je, że odrobina humoru nie zaszkodzi, a wręcz jest bardzo pożądana. Dzieci uczestniczyły w następujących konkurencjach:

  • Slalom z pączkiem na drewnianej łyżce

  • Pączkowy slalom przy użyciu kijka

  • Podawanie pączka między nogami i nad głową

  • Rzut pączkiem do celu

Dzieci wspaniale się bawiły, nikt nie rozpaczał, kiedy coś mu nie wychodziło – wręcz przeciwnie wspaniale sobie dopingowały i pocieszały, aż miło było na to patrzeć.

Na zakończenie sportowej rywalizacji, dzieci otrzymały nagrody w postaci emblematów z rysunkiem pączków i oczywiście nie obyło się bez słodkiego poczęstunku, ale takiego malutkiego, bo przecież wiemy, że słodycze w nadmiarze szkodzą.

Kocerba Katarzyna

______________________________

Miesiąc luty, obfitował w naszej grupie w wiele ciekawych wydarzeń.

Na zajęciach z rytmiki, dzieci brały udział w zabawach i ćwiczeniach uwrażliwiających ich na podstawowe elementy muzyki, rozwijały pamięć muzyczną, poczucie rytmu i słuchu muzycznego. Krasnalki podczas tych zajęć były wyciszone i skupione, natomiast podczas zabaw ruchowych – towarzyszyła im atmosfera zabawy i odprężenia.

12.02.2014 r. po raz kolejny dzieci uczestniczyły w głośnym czytaniu w Bibliotece pod szczęśliwą trzynastką. Wysłuchały dalszych losów psa Dżoka. Książkę napisała B. Gawryluk na podstawie prawdziwej historii . Ponadto Krasnalki miały okazję obejrzeć wystawę prac pana Stefana Łyczaka, której główne przesłanie brzmiało: Piękno przyrody. Moja pasja .

14. 02.2014 r. wspólnie z dziećmi ze żłobka, obejrzeliśmy przedstawienie „O rybaku i złotej rybcena podstawie bajki A. Puszkina. Dzieci bardzo przeżywały losy biednego rybaka i z trudem opanowywały swoje emocje.

Był to dzień, który obfitował w wiele pozytywnych emocji. Wzajemnie obdarowywaliśmy się z dziećmi laurkami, drobnymi upominkami. Walentynki to dzień wzajemnej życzliwości i okazywania sobie szczerych uczuć. Nie zabrakło ciekawych informacji na temat tego dnia i ich głównego bohatera – św. Walentego. Śmieszne rymowanki wprowadziły dzieci w wesoły i radosny nastrój a piękne kolorowanki, zachęcały do usprawniania palców i dłoni.

18.02.2014 r. odbyło się przedstawienie, pt. „Bajka ze śmiechem” w wykonaniu aktorów Teatru Własnego z Krakowa.

Podczas codziennych zajęć, których celem było zrealizowanie postawionych w miesiącu lutym zadań, dzieci uczyły się pięknie mówić : wyraźnie, w odpowiednim tempie i z odpowiednią intonacją. Uczestniczyły w zabawach teatralnych, które dostarczały im zadowolenia, wielu przeżyć, emocji i doświadczeń.

Samodzielnie wykonały sylwety i dekorację do bajkiKrólewna Śnieżka”, wykorzystały je do zabaw w zorganizowanym przeze mnie teatrzyku. Dzieci bawiąc się w nim, nauczą się wyrażać swoje uczucia i nastroje, a także pomoże on im w tworzeniu improwizowanych sytuacji scenicznych. Zabawy teatralne pozwalają oddziaływać w sposób naturalny na rozwój uczuć dziecka szczególnie społeczno-moralnych i estetycznych, rozwijają myślenie i mowę, dają radość twórczego działania zespołowego . Mam nadzieję, że coraz częściej będę widzem w przygotowanych przez dzieci przedstawieniach.

Uwiecznieniem naszych zabaw, ćwiczeń, prób – było wystawienie w WCK dla naszych drogich babć, dziadków, rodziców, rodzeństwa przedstawienia „Królewna Śnieżka” na podstawie bajki „Królewna Śnieżka” wg B. Grimm. Odbyło się ono 20.02.2014 r. o godzinie 15.oo Mamy nadzieję, że przedstawienie podobało się .

Serdecznie dziękujemy wszystkim rodzicom za przygotowanie pięknych strojów dla swoich pociech.

21. 02. 2014 r. pani A. Sosna – studentka II roku edukacji elementarnej oraz instruktorka tańca w zespole tanecznym Miraż, poprowadziła we wszystkich grupach wiekowych zajęcia ruchowo – taneczne w ramach Ogólnopolskiej Akcji Ministerstwa Edukacji Narodowej „Ćwiczyć każdy może” organizowanej w ramach Roku Szkoły w Ruchu.

Zajęcia bardzo podobały się wszystkim dzieciom.

Katarzyna Kocerba

______________________________

03.02.2014 r.   Leśne SOS

 W dniu dzisiejszym wybraliśmy się na wycieczkę .

Celem jej było:

  • Rozwijanie zainteresowania dzieci przyrodą

  • Nabywanie umiejętności właściwego zachowania się w obecności ptaków

  • Rozumienie potrzeby opiekowania się i systematycznego dokarmiania zwierząt zimą

  • Poznanie wyglądu i nazw ptaków .

Zanim wyruszyliśmy, zapoznałam dzieci z celem wycieczki oraz przypomniałam zasady bezpieczeństwa podczas wyjścia poza teren przedszkola.

Przedszkolaki poznały krasnala Hałabałę, który postanowił wspólnie z dziećmi wyruszyć na wycieczkę.

DSCN9161 (Small)

Dzieci obserwując otoczenie, opisywały krajobraz, określały temperaturę powietrza, nazywały zjawiska atmosferyczne, np. jest mróz, świeci słońce itp.

Obserwowały ptaki. Prowadziły rozmowy na temat ich wyglądu, sposobu zachowania i odżywiania. Sprawdzaliśmy, czy na drzewach znajdują się karmniki. Wrzucaliśmy do nich ziarenka słonecznika.

Z wielkim zaangażowaniem, poszukiwaliśmy karmników i liczyliśmy je.

DSCN9145 (Small)

Po powrocie do przedszkola, znaleźliśmy razem z Hałabałą odpowiednie miejsce dla naszego karmnika. Paweł wsypał do niego karmę, przeznaczoną dla ptaków.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na zakończenie naszej wycieczki, zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie, oczywiście z naszym nowym przyjacielem – Krasnalem Hałabałą !

DSCN9151 (Small)

______________________________

Tekst piosenki do utrwalenia w domu

z rodzicami 🙂

Królewna Śnieżka”

1. Siedmiu krasnoludków i Królewna Śnieżka

O tym będzie dzisiaj ta nasza bajeczka.

Jak zapewne wiecie cerę miała białą,

z tego też powodu Śnieżką ją nazwano.

Ref. Śnieżka, Śnieżka, królewna Śnieżka

Śnieżka, Śnieżka la, la, la, la.

2. Ciągle zasmucona, ciągle zapłakana

przez macochę swoją zupełnie niechciana.

Była bardzo ładna, była bardzo miła,

nie miała przyjaciół sama się bawiła.

Ref. Śnieżka, Śnieżka, królewna Śnieżka

Śnieżka, Śnieżka la, la, la, la.

_____________________________________________________________________

Drodzy rodzice!

W zawiązku z zapytaniami , dotyczących strojów

krasnali, załączam  kilka propozycji. 

Kolory są dowolne, ważna jest inwencja i pomysłowość.

Zajączki mają zakupione czapeczki w cenie 17.99 zł.

W razie jakichkolwiek pytań, zapraszamy do nas.

_____________________________________________________________________

03.02.2014

Pierwszy dzień po feriach obfitował w niespodzianki. Kiedy dzieci zobaczyły swoją nową łazienkę, usłyszałam takie słowa zachwytu: „ Jaka piękna !”, „ Jaka kolorowa !”.

 Nowe znaczki – wybrane samodzielnie przez dzieci, również im się podobały .

Najważniejsze jednak jest to, że nasza łazienka jest przytulna, kolorowa, a przede wszystkim dostosowana do potrzeb dzieci.

Katarzyna Kocerba

________________________________________________________________

Sentencja miesiąca

Staraj się bardzo jasno wyrażać

Twoje oczekiwania, gdy chodzi

o zachowanie dzieci – wtedy jest bardziej prawdopodobne,

że dzieci je spełnią.

Juliet Janvrin

_____________________________________________________________________

Książka miesiąca

Daniela Liebich „ Sztuka rozmawiania z dziećmi”

Jak opowiadać, wyjaśniać, upominać… .

Poradnik dla rodziców i wychowawców.

Dzieci często sprawiają różne kłopoty, czym wywołują stres u rodziców i wychowawców. Jak można temu zaradzić? Daniela Liebich, daje bardzo konkretne i wypróbowane wskazówki oraz pokazuje, że dojście do porozumienia z dziećmi nie jest wcale tak trudne, jak może nam się wydawać.

Autorka udziela porady, jak rozszyfrować to, co kryje się za nieustannymi pytaniami, czego można zwyczajnie nie usłyszeć i wreszcie jak ustalać granice, które potem rzeczywiście będą przestrzegane.

Jedno słowo, uwaga, pochwała, a nawet poważne upomnienie niekiedy może zdziałać prawdziwe cuda. Należy bowiem po prostu rozmawiać ze sobą – to czyni życie rodziny znacznie łatwiejszym i przyjemniejszym.

Opracowała: Katarzyna Kocerba

**************************

Tematy kompleksowe, realizowane w

miesiącu lutym

Leśne SOS

1. Zwierzęta zimą – spacer po okolicy. Rozumienie potrzeby opiekowania się i systematycznego dokarmiania zwierząt zimą.

2. Opowiadanie H. Zdzitowieckiej – Przy leśnych paśnikach. Doskonalenie zdolności uważnego słuchania utworu literackiego.

3. Co się dzieje przy karmniku? – zajęcia matematyczne.

4. Zabawy z instrumentami perkusyjnymi – zajęcia umuzykalniające. Kształcenie poczucia rytmu.

5. Zimą pomóc trzeba…- zabawy dydaktyczne. Rozwijanie logicznego myślenia.

6. Zimowa stołówka – zajęcie plastyczne. Rozwijanie sprawności manualnej.

7. Przysmak dla ptaków – zajęcia techniczno – gospodarcze. Kształcenie opiekuńczej postawy wobec ptaków.

Mówię pięknie

1. Zapoznanie dzieci z tekstem przedstawienia pt. Królewna Snieżka i siedmiu krasnoludków. Rozwijanie wyobraźni poprzez wyrażanie tematu w formie scenicznej.

2. Kukiełki na cztery pory roku- zajęcia plastyczne. Rozwijanie sprawności manualnej.

3. Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków – Zabawy dydaktyczne, logopedyczne. Rozwijanie mowy i logicznego myślenia.

4. Na prawo, na lewo – zajęcia matematyczne. Rozwijanie orientacji w przestrzeni.

5. Muzyczne zabawy ze słowami – zajęcia umuzykalniające. Kształtowanie słuchu muzycznego.

6. Baśniowi ulubieńcy- zagadki. Rozwijanie mowy i logicznego myślenia.

7. Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków – zabawy dydaktyczne. Rozwijanie mowy i logicznego myślenia.

Przedszkolny teatrzyk

1. Inscenizacja w wykonaniu nauczycielki Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków . Rozwijanie mowy i myślenia.

2. Plakat – zajęcia plastyczne. Rozwijanie wrażliwości na sztukę. Rozwijanie wyobraźni i sprawności manualnej.

3. W teatrze – praca z obrazkiem. Aktywizowanie mowy i myślenia.

4. Kukiełka – zajęcia plastyczne.

5. Nauka tańca współczesnego. Wyzwalanie aktywności ruchowej poprzez tańce i zabawy przy muzyce.

6. Kurtyna – zajęcia matematyczne. Układy rytmiczne i następstwo czasu.

 7.  Zabawa dydaktyczna, Gdzie jest moje miejsce?

 

 Dbamy o swoje zęby

1. W Pastusiowej Krainie – opowiadanie. Rozwijanie mowy i myślenia.

2. Skąd się biorą zęby – film . Poznanie budowy jamy ustnej.

3. Zabawa ze Szczotkusiem. Nabycie umiejętności określenia stopnia zużycia szczoteczki do zębów.

4. Przeganiamy Robaczka Próchniaczka. Wyrobienie nawyku mycia zębów przynajmniej dwa razy dziennie.

5. Co należy jeść, by zdrowe zęby mieć – opowiadanie, film. Utrwalenie prawidłowych zasad żywieniowych.

6. Nauka piosenki Pastusiowa piosenka. Rozwijanie pamięci muzycznej.

7. Zabawa Wizyta w gabinecie dentystycznym. Oswojenie dzieci z koniecznością odwiedzenia gabinetu stomatologicznego i przebiegiem wizyty u dentysty.

 Przez cały miesiąc, systematycznie będą prowadzone :

  • ćwiczenia poranne

  • ćwiczenia gimnastyczne

  • zabawy ruchowe

  • zabawy w ogrodzie przedszkolnym

  • wycieczki i spacery

**************************

„Kolęda na niebie, kolęda na ziemi…”

 Piękna jest radość w święta,

ciepłe są myśli o bliskich.

Niech pokój, miłość i szczęście

otoczy dzisiaj nas wszystkich.

Tak niewiele nam potrzeba,

by przytulić się do nieba.

Zdrowia, szczęścia, bliskich blisko

i miłości ponad wszystko”.

      Tymi pięknymi słowami dzieci przywitały swoich ukochanych rodziców i miłych gości. Nasze widowisko jasełkowe zaszczycili bowiem swoją obecnością zastępca Prezydenta Miasta Pan Eugeniusz Ogrodnik oraz Naczelnik Wydziału Edukacji Pani Ludwika Kłosińska.

Wielkimi krokami zbliżają się święta Bożego Narodzenia. Zaganiani, zapracowani najczęściej nie potrafimy poczuć jak ważny jest to dla większości z nas czas. Postanowiłyśmy więc, że przygotowane przez nas jasełka wprowadzą dzieci, nas same i oczywiście rodziców i zaproszonych gości w świąteczny nastrój. Ten prawdziwy, ważny, o głębszym wymiarze – duchowym!

Nawiązałyśmy w naszych jasełkach do tradycji średniowiecznych przedstawień tworzonych w klasztorach franciszkańskich, tzw. „Kołysania kolebki Jezusa”,. Poprzez przepiękne kolędy i pastorałki jak:” Do ciebie mały Jezu”, „Kolędujemy”, „Zagraj dziecku kołysankę”, poprowadzono widzów w świat magiczny, nierzeczywisty – prosto do ich serc!

Baranki z werwą przyjście aniołków oznajmiały, a te z kolei pięknie się zaprezentowały i swoimi wspaniałymi, nowoczesnymi strojami zachwycały. Ptaszki dzieciątka pilnie poszukiwały, pokłon mu oddawały i radośnie świergotały .

Niejednemu z rodziców zakręciła się łezka w oku widząc swoją pociechę śpiewającą kolędę, tańczącą taniec aniołków, baranków, ptaszków, czy wreszcie krakowiaka, zbójnickiego, trojaka. Tradycyjne postacie występujące w jasełkach zastąpiły bowiem – postacie dla dzieci znane, rzeczywiste.: Górale, Ślązacy, Krakowiacy i mali przedszkolacy. Wszyscy oni pokłonili się małemu dzieciątku przynosząc mu w darze oprócz rzeczy materialnych: dobroć, miłość i szczerość.

Oczywiście tradycji również stało się zadość: był Jezusek w żłóbku, sianko, anioły, zwierzęta no i to co najważniejsze – poczucie, że należymy do jednej, wielkiej przedszkolnej rodziny!.

Nasze jasełka były upominkiem i zarówno podziękowaniem dla najbliższych i drogich gości. Dziękowaliśmy za miłość, dobroć serca, wyrozumiałość, opiekę. Dziękowaliśmy za rzeczy drobne i bardziej okazałe, jak np. przepiękny plac zabaw , który umila nam pobyt w ogrodzie przedszkolnym. Pani dyrektor Róża Bojda w słowach skierowanych do Prezydenta Miasta powiedziała, że ten szczególny świąteczny czas jest dobrą okazją do podziękowań. Wyraziła to słowami: ”Panie Prezydencie serdecznie dziękujemy za dofinansowanie w kwocie 14000,00zł na organizację placu zabaw. Dzięki tym środkom, mamy nowy, bezpieczny i atrakcyjny plac zabaw, który cieszy wszystkich: mnie jako dyrektora placówki bo mam bezpieczny, posiadający certyfikaty bezpieczeństwa plac zabaw, rodziców bo wiedzą, że dzieci bawiąc się są bezpieczne a przede wszystkim dzieci którym dostarcza on wiele radości”. W imieniu rodziców Panu Prezydentowi podziękowała Przewodnicząca Rady Rodziców Pani Anna Kasprowiak. Najpiękniej podziękowały same dzieci i wręczyły gościom aniołki samodzielnie wykonane z masy solnej.

Matka Teresa z Kalkuty powiedziała: „Zawsze, ilekroć pozwolisz by Bóg pokochał innych przez ciebie, zawsze wtedy, jest Boże Narodzenie.

Podczas Uroczystości na naszych gości czekał Świąteczny kiermasz oraz darmowa kawiarenka z piernikiem własnego wypieku i kawą.

Katarzyna Kocerba

 

**************************

Serdecznie zapraszamy Rodziców na Jasełka połączone z Kiermaszem Świątecznym w dniu 12.12.2013r. tj w czwartek, godz. 15.30, sala:5,6-latków.