5,6-latki Motylki 2016/2017

MOTYLKI 2016/2017

Serdecznie witam przedszkolaków i ich rodziców po wakacyjnej przerwie. Mam nadzieje, że wypoczęci i z uśmiechem na twarzy wracacie do naszego przedszkola.
Szczególnie ciepło witam nowych przedszkolaków – Lenę oraz Filipa którym życzymy szybkiej adaptacji oraz nawiązania wspaniałych znajomości. Obecnie nasza grupa liczy 20 dzieci (10 dziewczynek oraz 10 chłopców).

W grupie „Motylków” pracują: mgr Barbara Szuleka, mgr Aleksandra Szymanowska oraz pani Krystyna Jurzyca. Wychowawczyni: A. Szymanowska.

________________________________________________________________

Marzec/2017

W minionym tygodniu w grupie dzieci 5- 6 letnich rozmawialiśmy na temat zawodów.

Dzieci:

– wypowiadały się na temat „Kim będę gdy dorosnę?” oraz oglądały ilustracje przedstawiające ludzi różnych zawodów, dobierały podpisy do ilustracji

– rysowały pastelami nt „Jak dorosnę , to będę..”

– poznały zawody: strażak, policjant, ratownik medyczny oraz przypomniały numery telefonów alarmowych

– „Robimy zakupy” klasyfikowały przedmioty: doskonaliły umiejętność liczenia, wyznaczały wynik  dodawania i odejmowania

– uczestniczyły w spotkaniu z Judokami z Klubu sportowego „Judo kids”

– przeprowadzały eksperymenty: „Uciekający pieprz” oraz „Dziurawa butelka”

w minionym tygodniu odwiedziła nas nasza absolwentka Klaudia, która czytała dzieciom dwa opowiadania „Nadęty kogut ” oraz „Żarłoczny niedźwiadek”

 W środę obchodził swoje 6 -te urodziny – Filip D.

________________________________________________________________

Luty/2017

W pierwszym tygodniu lutego:

Po przerwie feryjnej ponownie w grupie dzieci 5-6 letnich w piątki w godzinach poobiednich odbywają się eksperymenty. Bardzo przez dzieci lubiane. Tym razem dzieci sprawdzały, czy balon potrafi unieść szklankę. Eksperyment polegał na nalaniu do dwóch szklanek gorącej wody następnie szybko ją wylaliśmy i przyłożyliśmy szklanki otworami do średnio nadmuchanego balonika tak aby balonik znajdował się pomiędzy nimi.Całość polewaliśmy zimną wodą. Po chwili okazało się, że szklanki jak gdyby ,,przykleiły się” do balonika. Trzymając za jedną szklankę można było za pośrednictwem balonika, unieść drugą szklankę.

Wniosek: Po oziębieniu szklanek, powietrze zawarte w nich również uległo ochłodzeniu, zmniejszyło swoją objętość – zmalało ciśnienie powietrza wewnątrz szklanek. W związku z tym ciśnienie powietrza w baloniku było większe i to spowodowało „zassanie balonika” i utrzymywanie szklanki i balonika razem.

 

________________________________________________________________

Treści programowe na miesiąc Styczeń

Blok tematyczny: Ulubione dobranocki

dzieci:

– będą wypowiadać się nt swoich ulubionych bajek

– wykonywać pracę plastyczną pt. „Ulubiona bajka”

– w oparciu o wiersz T. Śliwiaka Klub dwunastu miesięcy poznają nazwy miesięcy

– poznają przeznaczenie i konstrukcję kalendarza ściennego

– 6-latki w oparciu o słowa: ekran , Edek poznają literę e, E

Blok tematyczny: Domy ludzi i zwierząt

dzieci :

– poznają „Domy ludzi na świecie”: wysłuchanie opowiadania o życiu w krainie lodów oraz bajki o życiu ludzi w Afryce

– będą oglądać ilustracje krajobrazu Grenlandii i pustyni

– poznają różnych budynków, domów na świecie; ich budowy , nazw

– 6- latki poznają literę „y”

Blok tematyczny: Zima biała

dzieci:

– poznają skąd się bierze śnieg?

– poznają sytuacje zagrażających bezpieczeństwu: bawienie się w miejscach niedozwolonych, np.: przy ruchliwej ulicy, na zamarzniętym stawie

– będą wybierać bezpieczne miejsca do zabaw

– nauczą się w jaki sposób należy się ubierać odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu)

– obserwować zmiany zachodzące w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie

– poznają zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla zimy, nazywanie ich, np.: opady śniegu, szron, szadź, zawieje śnieżne

– poznają wybrane właściwości fizyczne śniegu i lodu, zwracanie uwagi na zanieczyszczenia, które zatrzymują w sobie

Blok tematyczny: Czy zwierzęta lubią zimę?

dzieci:

– wykorzystują literaturę dziecięcą i ilustracje dowiedzą się o potrzebie pomocy zwierzętom i ptakom w zimie

– będą wykonywać pracę plastyczną „W karmniku”

– będą dokarmiać ptaki w przedszkolnym karmniku

 

Ponadto w miesiącu styczniu dzieci:

– udadzą się na wycieczkę do Muzeum

– wystąpią na Przeglądzie Jasełkowym pt.”Radlińskie Betlejki”

– nauczą się nowych piosenek i wierszy

– będą wykonywać prace plastyczne

– wezmą udział w zabawach i ćwiczeniach gimnastycznych

– dokarmiać ptaki w naszym przedszkolnym karmniku

– wychodzić na spacery (w zależności od warunków atmosferycznych)

________________________________________________________________

Grudzień/2016

Miesiąc Grudzień obfitował w grupie „Motylków” w wiele wydarzeń. Dzieci omawiając blok tematyczny: Przygotowujemy przedstawienie poznały:

– nowe pojęcia takie jak: scena, kurtyna, aktorzy,

– poznały różne rodzaje spektakli: kukiełkowy, marionetkowy, pacynkowy, aktorski

– wykonywały wykorzystując różnorodny materiał kukiełki

– uczestniczyły w tworzeniu przedszkolnego kącika teatralnego w którym mogły się przebierać a także  wykorzystując kukiełki i pacynki tworzyć spektakle

– 6-latki – poznały literę l, L na podstawie wyrazów: lalka, Lola

– poznały cyfrę 5

– przygotowywały przedstawienie na przegląd jasełkowy

________________________________________________________________

Grudzień/2016

W następnych tygodniach grudnia skupiliśmy się na przygotowaniach do Świąt Bożego Narodzenia a szczególnie na zwyczajach, tradycjach z nimi związanymi. Dzieci:

– miały możliwość dwukrotnego spotkania z Mikołajem – raz podczas zabaw kreatywnych z Mikołajem, gdzie były zabawy oraz konkursy dla dzieci a 6.12- na indywidualnym spotkaniu z Mikołajem, gdzie zaśpiewały piosenkę dla Mikołaja oraz otrzymały od niego prezenty

– wykonywały świąteczną choinkę z kolorowego papieru oraz różnych cekinów i błyszczących elementów papierowych

– chętne dziewczynki wykonywały prace plastyczne na konkurs pt.„Pod skrzydłami anioła” zorganizowanym przez PP nr 6

– uczestniczyły na terenie przedszkola w spotkaniu z przedstawicielami Uniwersytetu Rozwoju z Chorzowa w spotkaniu pt. „Zdrowo jem – zdrowo rosnę”

– uczestniczyły na terenie przedszkola w spotkaniu z zespołem Pieśni i tańca Vladislawia, gdzie poznały śląskie tradycje świąteczne oraz słuchały kolęd

– uczestniczyły w Koncercie kolęd oraz w spotkani wigilijkowym, gdzie składały sobie życzenia świąteczne, dzieliły się opłatkiem, częstowały słodyczami, śpiewały kolędy oraz szukały prezentów od „Dzieciątka”- wspaniałe świecące aniołki

– odbyło się zajęcie otwarte dla Rodziców pt.”Tradycje Świąt Bożego Narodzenia – wykonywanie ozdób na choinkę, gdzie dzieci – wymieniały symbole świąt Bożego Narodzenia, odnajdywały miejsce ukrycia prezentu po opisie, doskonaliły zmysły smaku i wzroku, rozpoznawały cyfry od 1-5, wykonywały z udziałem rodziców świąteczne ozdoby na choinkę

– ponadto dzieci uczestniczyły w akcji zbierania książek dla dzieci z rydułtowskiego szpitala. Bardzo dziękujemy Rodzicom i dzieciom za naprawdę olbrzymie zaangażowanie w tą akcję.

________________________________________________________________

Treści programowe na miesiąc Grudzień

BLOKI TEMATYCZNE:

1. Przygotowujemy przedstawienie jasełkowe

2.Niebawem święta

3.Poznajemy zwyczaje bożonarodzeniowe

4.Czy zwierzęta lubią zimę?

 

– zapoznanie z pojęciami: scena, kurtyna, aktor, widownia,

– udział w przygotowaniu jasełek do Przeglądu -”Radlińskie Betlejki”

– poznanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia; strojenie choinki, tradycje wigilijne, składanie życzeń

– rozwijanie zainteresowań przyrodniczych; znajomość drzew iglastych

– wypowiadanie się na różnorodne tematy (zgodnie z omawianą tematyką) np. co przyniesie nam Mikołaj?, z czym kojarzą ci się święta bożego Narodzenia?

– rozwijanie zainteresowań czytelniczych: słuchanie bajek, opowiadań,

– spotkanie z Mikołajem

– rozwijanie umiejętności plastycznych: wykonywanie prac plastycznych na podany temat lub wg własnej inwencji

– wykonywanie ozdób na choinkę oraz do ozdoby sali

– poznanie w jaki sposób zwierzęta przygotowują się do zimy

– poznanie znaczenia zwierząt w życiu człowieka

– nazywanie i rozpoznaje zwierząt mieszkających w lesie

– nauka piosenek wg realizowanej tematyki ; śpiewanie kolęd; zabawy muzyczno- ruchowe

– udział w zabawach i ćwiczeniach gimnastycznych

– wyjścia na spacery i do ogrodu przedszkolnego

– dowolna działalność zabawowa dzieci według zainteresowań

6- latki:

– poznanie cyfr 5 i 6

– poznanie liter: i, I; l, L

– ćwiczenia w dzieleniu słów na sylaby, głoski: próby czytania prostych słów z poznanych liter

________________________________________________________________

Listopad/2016

Trzeci blok tematyczny miesiąca listopada upłynął pod pod hasłem „Mój przyjaciel zwierzak”. Dzieci:

– przyniosły do przedszkola swoich małych przyjaciół – chomiczki. Byli to Natan oraz Filip D. Opowiadali o nich; co jedzą; co lubią robić; jak się nazywają; pozwolili także kolegom z grupy i koleżankom potrzymać ich, pogłaskać

– poznały w oparciu o wiersz M. Strzałkowskiej „Rozmowa”- co to jest schronisko: wspólnie ustaliliśmy chęć pomocy zwierzętom, dlatego ogłosiliśmy w naszym przedszkolu zbiórkę dla zwierząt z wodzisławskiego schroniska dla zwierząt. Już dzieci zaczęły przynosić dary dla bezdomnych zwierząt

– poznały zwierzęta, które można mieć w domu (papuga, ptaszek, pies, kot, chomik, świnka morka itp)

– wysłuchały opowiadania „Wawa i jej pan”, gdzie dowiedziały się o niezwykłym psie; poznały co to znaczy zwierzęcy przyjaciel

– nauczyły się piosenki „Popatrzcie na jamniczka”

1.Popatrzcie na jamniczka
wyturlał się z koszyczka
zaczaił się na babcię
i porwał babci kapcie

ref; A jak spał, a jak spał
taką grzeczną minę miał
2x

2. Poszarpał chustkę w róże
i zrobił dwie kałuże
i moją nową lalkę
zaciągnął pod wersalkę

ref; Bo jak spał, bo jak spał
taką grzeczną minę miał 2x

3. A teraz gdzieś ucieka
I szczeka, szczeka, szczeka
Łapiemy więc jamniczka
Niech wraca do koszyczka

ref; A jak spał, a jak spał
taką grzeczną minę miał 2x

4. Pod stołem jest koszyczek
W koszyczku śpi jamniczek
Jamniczek sobie śpi, PSS…
Jak się zbudzi będzie zły

 

– uczyły się wiersza J. Brzechwy „Psie smutki”

Na brzegu błękitnej rzeczki
Mieszkają małe smuteczki.

Ten pierwszy jest z tego powodu,
Że nie wolno wchodzić do ogrodu,
Drugi – że woda nie chce być sucha,
Trzeci – że mucha wleciała do ucha,
A jeszcze, że kot musi drapać,
Że kura nie daje się złapać,
Że nie można gryźć w nogę sąsiada
I że z nieba kiełbasa nie spada,

ostatni smuteczek jest o to,
Że człowiek jedzie, a piesek musi biec piechotą.

Lecz wystarczy pieskowi dać mleczko
I już nie ma smuteczków nad rzeczką.

oglądały książki i czasopisma dla dzieci, gdzie wyszukiwały ilustracji przedstawiających zwierzęta domowe; wypowiadały się na ich temat oraz słuchały ciekawostek

– w oparciu o opowiadanie „Kłopoty Burka z podwórka” poznały jakie znaczenie dla zwierząt ma ludzka pomoc. Wykonywały pastelami ilustrację do treści opowiadania; umieszczały na swoich pracach napisy : burek, buda

– uczestniczyły w ćwiczeniach z wykorzystaniem styropianowych pałek – zabawa była wspaniała

– tradycyjnie w piątek eksperymentowały. Tym razem z jajkiem: sprawdzały które jajko jest cięższe, które większe, czy wydają odgłosy a także które się kręci ( ugotowane czy surowe); próbowały oddzielić żółtko od białka ( niestety nie udało się nam ); czy jajko pływa czy tonie ? Oraz jak zachowuje się w zwykłej wodzie i w solance a także próbowały wcisnąć jajko do butelki a następnie małego słoiczka. Zabawa jak zwykle była wspaniała

– W minionym tygodniu gościliśmy dwie czytające mamy. Była to mama Natana – pani Beata oraz pani Katarzyna – mama Mirka. Bardzo im dziękujemy za czas, za miłe doznania.

________________________________________________________________

Listopad/2016

„Listopadowe święto”- drugi blok tematyczny omawiany w grupie „Motylki”. Dzieci:

– w oparciu o wiersz Cz. Janczarskiego „Co to jest Polska?”- poznały symbole narodowe: godło, flaga, hymn narodowy

– wysłuchały legendy „O Warszawskiej Syrence”; malowały farbami Syrenkę

– 6- latki poznały nową literę d, D

-„W Gazetkowie”- uczestniczyli w ćwiczeniach i zabawach gimnastycznych z wykorzystaniem gazet

– chętne dziewczynki z naszej grupy  wykonywały prace plastyczna nt. “Herb Wodzisławia Śl” zorganizowany przez PP nr 6
– udział w głośnym czytaniu wzięła mama Zuzi
– nasz kolega Mirek  kończył  5- lat – wszystkiego najlepszego Mirku

________________________________________________________________

Listopad/2016

“Wszyscy mamy mamy” – to tytuł bloku tematycznego omawianego w pierwszym tygodniu listopada w grupie „Motylków”.

W tym krótkim tygodniu dzieci:

– słuchały opowiadania J. Papuzińskiej „Jak mama odczarowała wielkoluda”; dzieci wyrażały gestem, mimiką , słowem uczucia jakimi obdarzają swoje mamy; określały pozytywne i negatywne cechy charakteru; 6- latki poznały literę m, M

– wypowiadały się na temat swoich mam w oparciu o zdjęcia przyniesione z domów

– malowały farbami plakatowymi oraz akwarelowymi (tło) portret swojej mamy

– “Toczy się i turla”- poznały czym jest koło a czym kula; dostrzegały cechy, różnice; odszukiwały w najbliższym otoczeniu przedmioty w kształcie koła i kuli

– tworzyły dowolną pracę wykorzystując w tym celu różnej wielkości koła origami

– uczestniczyły w eksperymencie „Chemiczne jojo”, gdzie samodzielnie wykonywały cały eksperyment a następnie obserwowały unoszące się i opadające pęcherzyki oleju

– uczestniczyły w wyjściu do wodzisławskiego Muzeum: poznały jego znaczenie, historię powstania a także zwiedzały stałą ekspozycję poświęconą powstaniu naszego miasta

________________________________________________________________

Treści programowe na miesiąc Listopad

W miesiącu listopadzie w grupie „Motylków” będą omawiane następujące bloki tematyczne (szczegółowe treści programowe zawieszone są w szatni na gazetce dla rodziców):

  1. Wszyscy mamy mamy
  2. Listopadowe święto
  3. Mój przyjaciel zwierzak
  4. Nadchodzi zima

________________________________________________________________

Październik/2016

„Jesienne zabawy z tatą”- to ostatni blok tematyczny omawiany w miesiącu październiku w grupie „Motylków”. Dzieci:

– w oparciu o wiersz „Kocham” T. Kubiaka wypowiadały się nt swoich tatusiów, zabaw z nim; wypowiadały się także nt zdjęć przyniesionych z domów a przedstawiających tatusiów

6-latki – poznały literę t, T na wyrazach: tata, Tomek

-”Kasztanki”- przeliczały kasztany; wnioskowały z użyciem określeń: więcej, mniej, tyle samo. 6- latki – poznały cyfrę 3

  • nauczyły się piosenki „Jesień, jesień, jesieniucha”

Ale plucha cha, cha
Plucha cha, cha.
Ale dmucha cha, cha
Dmucha cha, cha.

Niech tam leje, niech tam wieje.
Ja się bawię, ja się śmieję.
Niech tam leje, niech tam wieje.
Ja się bawię, ja się śmieję.

Żółta grucha cha, cha
Grucha cha, cha.
Hop do brzucha cha, cha
Brzucha cha, cha.

Dla mnie jesień
to jest mucha cha, cha.
Jesień, jesień –
jesieniucha cha, cha.

Niech tam leje, niech tam wieje.
Ja się bawię, ja się śmieję.
Niech tam leje, niech tam wieje.
Ja się bawię, ja się śmieję.

– uczestniczyły z zabawie badawczej – „Czy można malować na mleku?”. Mleko zabarwialiśmy różnymi barwnikami. Następnie przy pomocy patyczka nasączonego płynem do naczyń dzieci dotykały powierzchni zabarwionego mleka. Zabawa kolorami i powstałe barwne widowiska wywoływały okrzyki zachwytu

________________________________________________________________

Październik/2016

Barwy Jesieni – to tytuł trzeciego bloku tematycznego omawianego w miesiącu październiku w grupie dzieci 5 – 6 letnich. W tym czasie dzieci:

– w oparciu o wiersz „Zielonek: H. Zielińskiej poznały przyczyny zmiany barwy liści jesienią oraz poznały wybrane rodzaje drzew ; klon, dąb, kasztanowiec – ich wygląd, liście oraz owoce.

– poznały budowę grzyba (kapelusz, trzon, grzybnia) oraz wybrane grzyby: borowik, maślak, kurka, muchomor. Nasz kolega Fabian przyniósł dzieciom pokazać pluszowego maślaka, który wyglądał jak prawdziwy.

– ”Jesień kolorami malowana”- malowanie liści farbą (kolory jesienne – brąz, pomarańcz, czerwień, żółty) i odbijanie ich na kartce.

– w oparciu o opowiadanie A. Bahdaja „Malowany ul”- wzbogaciły swoją wiedzę nt budowy oraz społecznego życia pszczół; degustowały miód; poznały etapy „powstawania miodu”

6- latki poznały literę U, U w oparciu o słowa: ul, Ula

– chętne dzieci grały w grę planszową „Droga do ula”- gdzie przeliczały wyrzucane oczka

– poznały figury geometryczne: prostokąt oraz kwadrat

– ”Jesienna pogoda”- rozpoznawały odgłosy wody, deszczu; dobierały ubrania do panującej pogody

– uczestniczyły wspólnie z grupa „Bajomisiów”w zabawach kreatywnych. Nasze „Motylki” rozpoznawały dary pani Jesieni, wykonywały jesienne kanapki oraz serwetki, śpiewały piosenkę o „Kasztanku”

– ”Taniec kropelek deszczu”- malowały poprzez rozdmuchiwanie tuszu na kartce za pomocą słomek

– odwiedzili nas dwaj tatusiowie, którzy czytali dzieciom książki – był to tata Mirka – pan Marcin oraz tata Hani – pan Paweł. Bardzo dziękujemy im za włączenie się w akcję głośnego czytania.

Nasz kolega Fabian – 21.10 skończył 5 lat. Wszystkiego najlepszego. Dużo uśmiechów, miłych dni, wielu kolegów, mało zmartwień życzą mi koledzy i koleżanki z grupy oraz wychowawczyni.

________________________________________________________________

Październik/2016

„Album rodzinny”- to tytuł bloku tematycznego omawianego w drugim tygodniu października. Dzieci:

– przyniosły z domów albumy – opowiadały o znajdujących się w nich zdjęciach, miejscach  gdzie zdjęcia były wykonane, kogo przedstawiają

– oglądały różne aparaty fotograficzne

– 6- latki poznały literę a, A – układały schemat wyrazu aparat

– wypowiadały się na temat swoich rodzin: układały drzewo genealogiczne, podpisywały wyrazami: mama, tata, siostra, brat, babcia, dziadek

– wykonywały własne drzewo genealogiczne

– nauczyły się zabawy paluszkowej „Rodzinka”

Ten pierwszy to dziadziuś, /pokazujemy kciuk
ten drugi to babunia, /prostujemy palec wskazujący
Największy – to tatuś, /prostujemy palec środkowy
A przy nim mamunia, /prostujemy serdeczny palec
A to jest – dziecina mała, /prostujemy mały palec
A to twoja rodzina cała. / pokazujemy całą rękę

uczestniczyły w spotkaniu w bibliotece. Po wakacyjnej przerwie przypomniały sobie do czego służy biblioteka, jak się z niej korzysta oraz jak zachowuje. Motylki” wysłuchały czytanej przez panią bibliotekarkę książkę „Franklin czyta kolegom” a następnie wypożyczyły książki do naszej przedszkolnej biblioteczki.

uczestniczyły na terenie przedszkola w spotkaniu z panem policjantem oraz przyjacielem wszystkich dzieci – SZNUPKIEM: przypomniały zasady zachowania na drodze oraz podczas spotkania z nieznajomym lub nieznanym zwierzęciem

eksperymentowały z wodą. Sprawdzały „Czy woda się przemieszcza?” oraz „Czy woda potrafi zniknąć?”

chętne dziewczynki wykonywały prace  na konkurs zorganizowany przez M i PBP pt.”Spotkajmy się w Stumilowym lesie”

w poniedziałek gościliśmy kolejną czytającą mamę – była to mama Pawła – pani Klaudia, która czytała dzieciom 3 zupełnie nie znane im bajki: ”Kurka Złotonioska”, „Dziki Kwiat” oraz „Modni Marsjanie”. Bardzo dziękujemy pani Klaudii za to spotkanie.

________________________________________________________________

Październik/2016

W pierwszym tygodniu października „Motylki” przypominały sobie zasady ruchu drogowego i pieszego. W tym czasie dzieci:

– wybrały się na pobliskie skrzyżowanie celem obserwacji ruchu drogowego; przypomniały jak należy przechodzić przez ulicę, na co w szczególności należy zwracać uwagę będąc uczestnikiem ruchu drogowego

– wykonywały z pudełek sygnalizator świetlny oraz samochód – bawiły się nimi na czarnych dywanikach (ulica)

– bawiły się przy piosence „Indiańskim krokiem”, gdzie musiały reagować ruchem na słowa: „Zielony sygnał ruszaj, Czerwony znaczy stop.”

– nauczyły się wiersza „Światła na skrzyżowaniu”

1. Niech każdy stanie przed skrzyżowaniem…

Palą się światła…

Popatrz na nie!

2. Światło zielone,
Jak młode listki,
na drugą stronę
zaprasza wszystkich!

3. Światło czerwone

 Jak mak, jak ogień
– wszystkim przechodniom
  zamyka drogę!


– rozróżniały środki lokomocji – dzieliły je na lądowe, wodne i powietrzne

przypomniały numery alarmowe 997,998, 999, 112 oraz kiedy możemy z nich korzystać

– gościliśmy mamę Zosi – panią Iwonę, która czytała dla dzieci baśnie: „Śpiąca Królewna” oraz „Calineczka”

–  “Kolorowe wodne  wulkany”

W piątek tradycyjnie w grupie „Motylków” odbyły się eksperymenty. Tym razem dzieci wykonywały kolorowe wulkany. Potrzebne nam do tego były: 4 szklane butelki wypełnione wodą, kolorowa bibuła, kwasek cytrynowy i soda oczyszczona.

W trzech butelkach zabarwiliśmy wodę bibułą i wsypaliśmy do nich kwasek cytrynowy a do czwartej butelki z wodą dodaliśmy tylko sodę oczyszczoną. Następnie z ostatniej butelki „Motylki” nalewały płyn do każdej z kolorową wodą. Pod wpływem reakcji płyn w postaci piany (bąble napełnione dwutlenkiem węgla) zaczynał uciekać z butelek.

Wybuchy kolorowej piany sprawiały dzieciom wiele zabawy oraz radości.

– ”Motylki” uczestniczyły w zajęciach dodatkowych: Akademii Piłkarskiej oraz rytmice.

– 6- latki – poznały cyfrę 2

– Dzień urodzin to bardzo ważny dzień dla każdego dziecka. Dziś taki „swój dzień” miała Julia, która obchodziła 6 urodziny. Z tej okazji tradycyjnie wszyscy odśpiewali 100 lat, złożyli życzenia, było zdmuchiwanie świeczki, podnoszenie solenizantki oraz Urodzinowy Kosz z którego nasza solenizantka wybrała sobie prezent.

________________________________________________________________

Treści programowe na miesiąc Październik

Bloki tematyczne:

1. Jesteśmy bezpieczni na drodze.

   Dziecko:

– zna przepisy ruchu drogowego i potrafi je stosować w ruchu pieszym

– rozpoznaje wybrane znaki drogowe (w tym znaki pionowe, np. oznaczenie ścieżki rowerowej) i sygnały świetlne oraz wie, co oznaczają, np. znaki informacyjne, ostrzegawcze

– stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co może się zdarzyć

– potrafi zaprojektować kompozycje z figur geometrycznych

– rozpoznaje i nazywa figury geometryczne:używa pojęć: koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt: odwzorowuje kształty znanych figur geometrycznych

– umie ocenić i opisać bezpieczne miejsca zabawy

– posługuje się określeniami służącymi do wyrażania stosunków przestrzennych, np.: na prawo, na lewo, wewnątrz, na brzegu, na zewnątrz, naprzeciw, między, poza, obok, bliżej, dalej, na prawo od, na lewo od

– zna numery alarmowe 997 i 112; wie, jak wezwać pomoc w sytuacjach zagrożenia

2. Album rodzinny.

  Dziecko:

– przedstawia się imieniem i nazwiskiem

– rozumie pojęcia: rodzice, dom rodzinny, rodzeństwo

– wypowiada się na temat rodziny, nazywa poprawnie jej członków

– zna swój adres zamieszkania i wie, komu można go podawać

– zna zawody rodziców, potrafi o nich opowiedzieć ;gromadzi informacje o swoim pochodzeniu;  zna dzieje swojej rodziny

– klasyfikuje przedmioty, figury według jednej, dwóch i więcej cech

– odczytuje globalnie znane wyrazy w powiązaniu z przedmiotami

3. Barwy jesieni.

   Dziecko:

– dostrzega rytm w powtarzających się dniach tygodnia, porach roku, doby itd.

– zachowuje prawidłowy kierunek od lewej strony do prawej podczas kreślenia linii poziomych

-poznaje słowa związane z określoną tematyką

– uczestniczy chętnie w rozmowach ;wypowiada się swobodnie na różne tematy ; potrafi zadać pytanie ;omawia ilustracje, obrazki

– zna wybrane gatunki drzew

– zna gatunki grzybów jadalnych(borowik, kurka, maślak)

– zna gatunki grzybów trujących(muchomor) ;wie, że bezwzględnie nie można zbierać i jeść nieznanych grzybów

– wykonuje proste doświadczenia i eksperymenty ; wnioskuje na temat obserwowanych zjawisk i zachowań

– nabiera umiejętności ubierania się odpowiednio do pogody

– zna właściwości wody

4. Jesienne zabawy z tatą.

   Dziecko:

– zna zawody rodziców, potrafi o nich opowiedzieć

– rysuje odbicie lustrzane przedmiotu o prostych kształtach

– zachowuje prawidłowy kierunek kreślenia koła

– podejmuje proste zabawy badawcze

– wnioskuje na temat zjawiska powstawania wiatru; zna właściwości i nazwy wiatru

– odczytuje globalnie napisy umieszczone w sali przedszkolnej

– słucha tekstów literackich i chętnie wypowiada się na ich temat

– potrafi opowiedzieć, co widzi na obrazku

– wykonuje prace plastyczne różnymi technikami

– bierze aktywny udział w organizowanych zajęciach ruchowych

6- latki:

– wie, że informacje mogą być przekazane w formie znaku graficznego

– dokonuje analizy i syntezy sylabowej wyrazów: wymienia kolejne sylaby w wyrazie; układa model sylabowy wyrazu; porównuje długość wyrazów, licząc sylaby; potrafi odgadnąć wyraz wypowiadany sylabami

– analizuje wyrazy proste fonetycznie, dzieląc na głoski ; wyodrębnia głoski w prostych słowach

– zna drukowaną małą i wielką literę o,O ; a, A; u, U

– odczytuje globalnie znane wyrazy w powiązaniu z przedmiotami

– zna cyfry 2 i 3 jako znak graficzny liczby

– zna cyfry 1–3 i tworzy z nich liczby

 

Ponadto dzieci:

– pójdą na skrzyżowanie celem obserwacji ruchu drogowego

– wezmą udział w spotkaniu z policjantami

– udadzą się do osiedlowej biblioteki na głośne czytanie (10.10.2016)

– będą w każde piątki eksperymentować

– wychodzić do ogrodu przedszkolnego oraz na spacery

– uczyć się piosenek oraz wierszy nawiązujących do omawianej tematyki

– wykonywać prace plastyczne

– uczestniczyć w zabawach i ćwiczeniach porannych i gimnastycznych

________________________________________________________________

Wrzesień/2016

W ostatnim tygodniu września rozmawialiśmy w grupie „Motylków” o Jesieni.

Dzieci:

– w poszukiwaniu Jesieni i jej darów udały się do Parku Miejskiego. Tam podziwiały wygląd drzew; zbierały liście, kasztany, żołędzie, które przyniosły do przedszkolnego kącika przyrody

– udały się do pobliskiego sklepu warzywniczego, w którym zakupili warzywa które poznali słuchając wcześniej wiersz „Na straganie”

– rozpoznawały po dotyku i nazywały „Dary Jesieni”; dzieliły je na warzywa i owoce; dobierały podpisy

– w dwóch grupach (chłopcy, dziewczynki) wykonywały „Szal dla Pani Jesieni”. Najpierw odrysowywały jesienne elementy takie jak: liście, grzybki, następnie wycinały je i naklejały na „szal”. Porównywały ich długości oraz ustalały, który ma więcej naklejonych elementów  (każdy szal był piękny, jednak zwyciężyła grupa chłopców)

– ”Trudne rachunki Pani Jesieni”- wykorzystując kolorowe liście doskonaliły umiejętność dodawania, odejmowania , rozdawania i rozdzielania po kilka; wykonywały dowolny obrazek z liści

– 6-latki poznały pojęcie liczby 1 oraz jej obraz graficzny

– ”Odloty ptaków”- w oparciu o opowiadanie „O gościach co nie przyszli na ucztę „L. Krzemienieckiej poznały wybrane gatunki ptaków, które odlatują m.in. (wilga złocista, jaskółka, słowik)i przylatują na zimę (gil) oraz te, które tutaj zostają (sikorka, wróbelek, wrona)

– uczestniczyły w zabawach ruchowych „Kasztanek”- w której utrwaliły części ciała: głowa, nogi, ręce oraz w zabawie ”Taniec z czapeczką”, gdzie dziecko posiadające czapeczkę wymyślało ruch, ćwiczenie a pozostałe dzieci go naśladowały

– techniką wydzieranki wykonywały warzywo wybrane przez siebie – były to: marchewka lub cebula

– w piątek eksperymentowały z balonem. Sprawdzały „Czy balon jest ognioodporny?”

– uczestniczyły w obchodach Dnia Chłopaka oraz w przedstawieniu „Dokąd poszło zdrowie?”

– gościliśmy ponownie Klaudię, która czytała dzieciom książeczkę o przygodach Elzy i Anny

________________________________________________________________

Wrzesień/2016

Oto ja to tytuł bloku realizowanego w trzecim tygodniu września w grupie „Motylków”.

Dzieci:

– przyniosły z domów swoje zdjęcia – wypowiadały się na ich temat a następnie dobierały podpisy – swoje imię i umieszczały je pod zdjęciem

– obrysowywały swoje stopy, wycinały je a następnie bawiły się w ich odnajdywanie; utrwalały także znajomość strony lewej i prawej

– malowały swoją ulubiona zabawkę

– w zespołach obrysowywały kontur kolegi (chłopcy) i koleżanki (dziewczynki) a następnie uzupełniały sylwetkę szczegółami wyglądu i ubrania rysując kredkami pastelowymi

– poznały i nazywały uczucia; wiązały je z określonymi sytuacjami oraz rysowały na temat „Moja buźka”- wypełniały rysunkiem białe koła i nadawały im odpowiednie emocje

– „Tajemniczy nieznajomy”- rysowały pod dyktando według wskazówek; utrwaliły znajomość w schemacie ciała; próbowały odgadnąć imię naszego gościa po usłyszeniu pierwszej głoski a następnie sylaby

– bawiły się przy zabawach „Woogi boogi”- gdzie utrwalały znajomość prawej i lewej strony oraz „Głowa -ramiona”- utrwalając poszczególne części swego ciała

– Swoje 5-te urodzinki obchodziła Lenka. Lenko życzymy Ci dużo uśmiechu, zdrówka i wymarzonych prezentów – jednym z nich jest upominek z URODZINOWEGO KOSZA NIESPODZIANEK.

– uczestniczyły w Dniu Przedszkolaka, gdzie najpierw brały udział w pokazach czarów i magii a następnie w spotkaniu z Wodzikiem i zabawach zręcznościowych i sprawnościowych

W minionym tygodniu gościliśmy Rodziców czytających dzieciom. Były to: mama Laury- pani Magdalena oraz dwukrotnie mama Mirka – pani Katarzyna. Bardzo dziękujemy

„Lubimy eksperymenty” to tytuł zajęć, które będą się odbywać w każdy piątek w grupie „Motylków”. W piątek 23.09 dzieci próbowały sprawdzić czy jest możliwe aby „Balon, nadmuchał się bez naszego udziału?” Przewidywania dzieci były różne dlatego postanowiliśmy to sprawdzić.

Do balona wsypaliśmy dwie łyżeczki sody kuchennej: do plastykowej butelki wlaliśmy niewielka ilość octu. Delikatnie nałożyliśmy balon na butelkę a następnie unieśliśmy balonik do góry, by soda wpadła do butelki. Efekt zaskoczył wszystkich!

Dzięki tym zajęciom dzieci będą miały możliwość przeprowadzania badań i eksperymentów indywidualnie, w zespołach oraz w grupie. Dzieci m.in. dowiedzą się jak wyczarować wulkan, albo jak zbudować wytrzymały most ze zwykłej kartki papieru. Nauka poprzez zabawę jest dla dzieci wielka frajdą.

________________________________________________________________

Wrzesień/2016

„Razem jest wesoło”– to tytuł bloku tematycznego omawianego w drugim tygodniu września w grupie dzieci 5- 6 letnich.

W tym czasie dzieci:

– bawiły się w zabawie „ Powitanie różnymi częściami ciała”-na przerwę w muzyce dzieci witały się według poleceń nauczycielki: witają się paluszki, brzuszki ale także „poszukaj kogoś kto ma taki sam kolor włosów albo jest tego samego wzrostu”

– ustalono Kodeks grupy  – a jako podpis dzieci wykonały swojego motylka ze swoim imieniem

wykonały „Portret Naszej Grupy”- dzieci wykazały się umiejętnością zarówno rysowania, wycinania a także odszukania swego imienia i przyklejenia go pod swoim portretem

– nauczyły się wiersza o dniach tygodnia „Tak mijają nam tygodnie” J. Hitchena oraz bawiły się w zabawie „Tydzień”

Poniedziałek przodem kroczy,
groźna mina, dumne oczy.
Za nim idzie smutny wtorek,
niosąc zmartwień cały worek.
Trzecia biegnie środa mała,
choć się jeszcze nie wyspała.
Czwartek podskakuje czwarty,
lubi śmiechy, lubi żarty.
Za tą czwórką urwis piątek,
co zagląda w każdy kątek.
Z tyłu wlecze się sobota,
i na rękach niesie kota.
Nagle wszyscy przystanęli,
gdzie niedziela? Brak niedzieli!
Razem zgodnie zawracają,
szukać siostrę zaczynają.
Razem zawracają zgodnie.
Tak mijają nam tygodnie.

– uczestniczyły na terenie przedszkola w spotkaniu z panią intendentką: poznały na czym polega jej praca, gdzie przechowuje się produkty zakupione przez panią intendentkę a następnie przeprowadziły w sali spis przedmiotów – rozwijały w ten sposób umiejętność liczenia, porządkowania według ustalonych kryteriów

– uczestniczyły w ćwiczeniach gimnastycznych z piłką

– naszą grupę w tym tygodniu odwiedziła mama Wiktorii , która w ramach akcji „rodzice czytają w przedszkolu” czytała dzieciom baśń „Złotowłosa i trzy niedźwiadki”. Bardzo dziękujemy!

________________________________________________________________

Wrzesień/2016

Pierwsze dni  września za nami. W grupie „Motylków” wspominaliśmy wakacje.

Dzieci:

– przyniosły z domów wakacyjne pamiątki – wypowiadały się na ich temat a następnie przyporządkowywały je do ilustracji przedstawiających różne krajobrazy

– wykorzystując wełnę – utrwalały imiona kolegów z grupy

– odgadywały, co może zawierać znaleziony nad brzegiem morza list w butelce a następnie próbowały narysować list

– poznały Trampolinka, który czasem nas będzie odwiedzał oraz nauczyły się piosenki „Trampolina”

  1. Trampolina, trampolina!
    Od niej wszystko się zaczyna!
    Hop! do góry na wyprawę!
    Po naukę i zabawę!
  2. ref. Trampolina, trampolina!
    Skaczą nogi i czupryna!
    Hop! wysoko, aż do nieba!
    Tego właśnie nam potrzeba!

– zabawiły się w prawdziwych badaczy; dzięki prostym doświadczeniom poznawały właściwości bursztynu

– uczestniczyły w ćwiczeniach gimnastycznych oraz zabawach na terenie ogrodu przedszkolnego

– wychodziły do ogrodu przedszkolnego, gdzie korzystając z ładnej pogody bawiły się na urządzeniach ogrodowych

– naszą grupę odwiedziła nasza  absolwentka Klaudia, która czytała dla dzieci przyniesioną przez siebie książkę

uczestniczyły w zajęciu”Wracamy z wakacji”, Cele szczegółowe:
Dziecko wypowiada się na temat wiersza J. Tuwima “Lokomotywa”, zna środki lokomocji, liczy do 5 i w szerszym zakresie, używa liczebników porządkowych, jest aktywne podczas zabawy ruchowej z piosenką “Pociąg pośpieszny”.

________________________________________________________________

Treści programowe na miesiąc Wrzesień

Bloki tematyczne:

1. Wspominamy wakacje

Dziecko:

– wypowiada się na temat swoich wakacji oraz pamiątek, które przywiozło

– nazywa swoją ojczyznę

– potrafi odczytać z mapy proste nazwy

– zna nazwy największych miast Polski

– wie, że informacje mogą być przekazywane w formie znaku graficznego lub rysunku

– formułuje dłuższe, wielozdaniowe wypowiedzi stosując poprawnie formy fleksyjne

– dzieli słowa na sylaby i zdania na wyrazy

– przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas zabaw z wykorzystaniem sprzętu terenowego

– umie scharakteryzować krajobraz morski

– przeprowadza proste doświadczenia badawcze zgodnie z instrukcją słowną lub pokazem (poznanie właściwości bursztynu)

2. Razem jest wesoło

– rozumie znaczenie pojęć: przyjaźń, przyjaciel 

– zna prawa i obowiązki dziecka (Kodeks Przedszkolaka)

– okazuje innym szacunek

– wybiera spośród wielu przedmiotów 2, które wydają taki sam dźwięk

– rozumie, że dzieci też mają swoje prawa, przestrzega praw kolegów

– dostrzega rytm w powtarzających się dniach tygodnia

– poprawnie posługuje się określeniami czasu; nazywa i wymienia w kolejności dni tygodnia

– liczy na miarę swoich możliwości i podaje poprawnie liczbę przedmiotów (działa na liczmanach i w naturalnym otoczeniu)

– posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi

– klasyfikuje przedmioty według podanych kryteriów

– umie pracować w zespole

– wie, kto to dyżurny – zna jego obowiązki

3. Oto ja

– potrafi uszanować cudzą odmienność i być tolerancyjnym

– rozumie znaczenie pojęć: dobroć, koleżeństwo 

– w oparciu o wiersz H. Zielińskiej Radość – nazywa uczucia, dopasowuje je do określonych sytuacji

– zauważa podobieństwa i różnice między kształtami figur

– dostrzega kształty figur geometrycznych w przedmiotach z otoczenia

– posiada podstawowe informacje na temat ptaków żyjących w najbliższym otoczeniu

– zna stałe naturalnie występujące następstwa czasu: dni i nocy, dni tygodnia i miesięcy w roku, pór roku

– używa poprawnie nazw pór dnia: rano, południe, wieczór 

– rozumie i stosuje określenia następstwa czasu: dzisiaj, wczoraj, jutro

– potrafi prawidłowo wskazać i nazwać części ciała

– posługuje się określeniami stron ciała (prawa, lewa)

4. Witamy Panią Jesień

– rozpoznaje i nazywa poszczególne pory roku, dostrzega ich cykliczność

– określa cechy danej pory roku

– rozpoznaje i nazywa pospolite gatunki drzew

– odczytuje globalnie znane wyrazy w powiązaniu z przedmiotami

– nazywa owoce i warzywa, potrafi je rozpoznać po smaku, zapachu i dotyku

– liczy na miarę swoich możliwości i podaje poprawnie liczbę przedmiotów (działa na liczmanach i w naturalnym otoczeniu)

– wykonuje działania dodawania i odejmowania, licząc konkretne przedmioty

– manipuluje przedmiotami: stosuje określenia: o tyle więcej, o tyle mniej

– potrafi rozróżnić błędne liczenie od poprawnego

– posiada podstawowe informacje na temat życia ptaków

– umie (z pomocą) wskazać na mapie trasy wędrówek ptaków, zna pojęcie „klucz ptaków”

 

6- latek

– dokonuje analizy i syntezy sylabowej wyrazów

– wymienia kolejne sylaby w wyrazie

porównuje długość wyrazów, licząc sylaby

– potrafi nazwać pierwszą literę swojego imienia

– rysuje poprawnie znaki graficzne

– potrafi odgadnąć wyraz wypowiadany sylabami

– analizuje wyrazy proste

– zna drukowaną małą i wielką literę o, O 

– umie wyszukać przedmiot, którego nazwa rozpoczyna się lub kończy podaną głoską

– odtwarza elementy literopodobne

– wymawia poprawnie wszystkie głoski

– analizuje wyrazy proste fonetycznie, dzieli na głoski

– zna cyfrę 1 jako znak graficzny liczby

– umie liczyć minimum w zakresie 10, posługując się poprawnie liczebnikami głównymi

 

Ponadto dzieci z grupy „Motylków”będą:

– wykonywać prace plastyczne związane z omawianą tematyką

– uczyć się piosenek oraz zabaw do ich słów

– uczestniczyć w zabawach i ćwiczeniach porannych i gimnastycznych

– wychodzić do ogrodu przedszkolnego oraz na spacery

– odwiedzą pobliskie sklepy warzywnicze

– uczestniczyć w obchodach Dnia Przedszkolaka

________________________________________________________________