5-6 latki Motylki 2017/2018

5-6 latki Motylki 2017/2018

Po wakacyjnej przerwie  witamy  wszystkie  dzieci z GRUPY MOTYLKI.  Nasza  grupa liczy  25  dzieci: 11 – pięciolatków  oraz  14 sześciolatków.
Szczególnie serdecznie   witamy  nowych przedszkolaków: Julię  S. oraz Aleksandrę L., którym  życzymy szybkiej adaptacji oraz  wielu wspaniałych kolegów i miłych dni wśród  kolegów.
Wychowawczyniami grupy są: Dorota Cios  oraz Aleksandra Szymanowska. O czystość w sali oraz  posiłki dba  Barbara  Szczepańczyk.

________________________________________________________________________________

Bloki tematyczne realizowane w miesiącu  Maju  w grupie dzieci 5- 6 letnich:
1.Polska – moja ojczyzna (kontynuacja bloku)
2.Muzyka wokół nas
3.Moja rodzina
4.Święto dzieci

________________________________________________________________________________

Muzyka wokół nas
“Instrumenty wokół nas – wzbogacania wiedzy na temat różnorodnych instrumentów muzycznych
– oglądanie i omawiane instrumentów przyniesionych przez dzieci

” Muzyką malowane” – praca plastyczna malowanie farbami do utworu Vivaldiego Wiosna

“Deszcz i motyle”- aktywne słuchanie muzyki improwizacji do utworu”Marsz turecki.”

“Słoneczko”- wykonanie instrumentu muzycznego z patyków po lodach, tektury i koralików

________________________________________________________________________________

W ostatnim tygodniu miesiąca  kwietnia w grupie  „Motylków” rozmawiano  o naszej planecie ziemi. Dzieci:
– w oparciu o rymowankę A.Olędzkiej „Dbamy o Ziemię” segregowały śmieci  na plastikowe, szklane, z papieru oraz metalowe. Poznały na czym polega recykling; wyszukiwały w sali przedmioty ze znakiem recyklingu

– w zajęciu „Kolorowe nakrętki”- doskonalili umiejętność segregowania według podanych cech (koloru, wielkości); uczestniczyli w zabawie w parach „Zgadnij jaką mam nakrętkę?”

– ”Kreatywne Motylki”- wykorzystując  nakrętki tworzyły prace plastyczną (dorysowywały do  naklejonych nakrętek  elementy aby powstał przedmiot, zabawka, zwierzę – według pomysłu dzieci); nadawały pracom nazwy.

– ”Dbamy o nasza planetę”- uczestniczyły w zabawach i ćwiczeniach gimnastycznych z  użyciem szarf
– poznały właściwości wody (kolor, smak, kształt); poznały obieg wody w przyrodzie oraz przeprowadzali zabawy badawcze:  “Co rozpuszcza się w wodzie?”

– „Wyczarujemy kryształy”- każde dziecko  samodzielnie wykonywało doświadczenie z solą i cukrem; poznały zjawisko krystalizacji

– tworzyły w małych zespołach 4 osobowych na dużych  arkuszach  papieru pracę plastyczną pt. ”Jak dbać o naszą ziemię?”

– udały się do wodzisławskiego Muzeum, gdzie uczestniczyli w lekcji muzealnej o dziejach naszego miasta a także  zwiedzali  wodzisławski park i rynek

– wychodzili do ogrodu przedszkolnego, gdzie korzystali z urządzeń ogrodowych

________________________________________________________________________________

Bloki tematyczne realizowane w miesiącu kwietniu w grupie dzieci 5- 6 letnich:
1.Bajki i baśnie
2.Zabawy w teatr
3.Dbamy o nasza planetę
4.Polska moja Ojczyzna

________________________________________________________________________________

“Są takie święta raz do roku, co budzą życie, budzą czas. Wszystko, rozkwita w słońca blasku i wielka miłość rośnie w nas, miłość do ludzi do przyrody w zielone każdy z wiosną gra, zima już idzie spać do morza a w naszym sercu radość trwa…”

Drodzy Rodzice !!!

Właśnie z tą wielką radością dzieci z gr. „Motylki” wraz z Paniami zapraszają Was na

Rodzinne Warsztaty Wielkanocne pod hasłem:

Pisanki, kraszanki wielkanocne niespodzianki”

które odbędą się dnia 26.03.2018r. o godzinie 15.00

________________________________________________________________________________

W miesiącu marcu  będą realizowane bloki tematyczne:

1. Zwierzęta egzotyczne

2. Na wiejskim podwórku

3. Szukamy wiosny

4,5. Wielkanoc

________________________________________________________________________________

Realizacja tematyki Na wiejskim podwórku:

-“Od cebulki do tulipana”- poznanie etapu wzrostu roślin na podstawie opowiadania, nazywanie części roślin:cebulka, łodyga, liście, paczek, kwiat, wykonanie tulipana.

– Opowieść ruchowa” Cebulka”- rozwijanie umiejętności reagowania na sygnały słowne i dźwiękowe.

– Nauka piosenki pt.:”Wiosna w błękitnej sukience”

– Wprowadzenie cyfry i liczby 8 w aspekcie porządkowym i kardynalnym

“Przyleciał bociany”- papieroplastyka, doskonalenie umiejętności wycinania, łączenia elementów w całość.

________________________________________________________________________________

W minionym tygodniu w  grupie  „Motylków” rozmawiano o zwierzętach egzotycznych. Dzieci:
– przynosiły z domów  pluszaki przedstawiające zwierzęta egzotyczne: wypowiadały się na ich temat, próbowały określić,  gdzie takie prawdziwe zwierzęta żyją

– oglądały książki oraz albumy o zwierzętach- wyszukiwały zdjęć zwierząt egzotycznych, słuchały ciekawostek na ich temat

– uczestniczyły w zabawie ze śpiewem „Kameleon Leon”

1. Raz leniwy kameleon, który miał na imię Leon,
zjadł na obiad siedem muszek i po ziemi ciągnął brzuszek
Ref. człapu człapu człap człap
        człap, człap, człap, człap
        człapu , człapu , człap, człap, człap

    2.Nagle w krzakach coś zadrżało, Leon cofnął się nieśmiało.
        W tył tak szedł nasz łakomczuszek i po ziemi ciągnął brzuszek
Ref. Człapu , człapu….

      3.W tył się szło mu niewygodnie, więc ,by poczuć się swobodnie
        zaczął wkoło się obracać , choć to także ciężka praca

Ref. Człapu, człapu….

4. Leon stwierdził „Dość pełzania, cofania i obracania”.
Ledwie tylko zamknął oczy ,zaraz  zapadł w sen głęboki   
Ref. Człapu , człapu….

– wykonywały z papieru (szablon),  drewnianych łyżek oraz wstążek kameleona

– w oparciu wiersz  „Zwierzęta w Zoo” B. Koronkiewicz  malowały farbami plakatowymi na temat „Mój ulubieniec z ZOO”

– uczyły się wiersza B. Sawickiego „Kameleon”
Kameleon słynie z tego, że dłuższy ma język od siebie samego.
Szybki i lepki dobrze mu służy;
Złapie owada w  lotnej podróży.
Ogon też długi  wcale, a wcale.
Może nań wisieć godziny całe.
Ale najbardziej z  tego słynie,
Że zmienia swe barwy
W każdej godzinie.
I kolor jego od tego zależy,
Gdzie akuratnie sobie posiedzi.
Do otoczenia się upodabnia,
Cecha naprawdę to bardzo ważna.
Bo być niewidocznym mu ona pozwala,
Zawsze z ukrycia widzieć rywala.
Lecz czasem dość ma tej ciągłej osłony,
Przez kogoś chciałby być zauważony.

– Zapoznanie z cyfra i liczba 7.
przedstawienie liczby 7 w aspekcie kardynalnym w oparciu o wiersz”Słonie i żyrafy,
zabawa ruchową “Słonie i żyrafy”,
przedstawienie liczby 7 w aspekcie porządkowym wiersz “Słonie” ,
tworzenie par obrazków do siebie pasujących, przeliczanie z użyciem liczebników porządkowych,
tworzenie par obrazków tak aby nazwy obrazków rymowały się

W środę Motylki gościły p. Beatę mamę Kamila i Maćka, która czytała dzieciom bajki pt: “Wilk i 7 koźlątek” oraz  “Bajka o Smoku Wawelski” Bardzo dziękujemy! 

– dzieci uczestniczyły także w sąsiednim przedszkolu w konkursie wiedzy o Polsce

________________________________________________________________________________

Bloki tematyczne realizowane w styczniu:
1. Witamy Nowy Rok
2. Karnawał
3. Babcia i Dziadek
4. Życie w krainie lodu i śniegu

________________________________________________________________________________

Życie w krainie lodu i śniegu
Poznajemy śnieżne krainy: Antarktyda i Arktyka
– rozmowa na podstawie ilustracji i opowiadania nauczycielki

– wzbogacania wiedzy dzieci na temat zwierząt polarnych w oparciu o ilustracje i zagadki

– w lodowej krainie – zabawy zręcznościowe: budowanie igloo, spacer po lodowych krach, bitwa na śnieżki, rzut do celu

________________________________________________________________________________

W drugim tygodniu  stycznia w grupie „Motylków” rozmawiano na temat karnawału.
Dzieci:
– wypowiadały się  w oparciu o ilustracje oraz  opowiadanie E.Waśniowskiej  „Bal” na temat  przebrań karnawałowych oraz  swoich  planowanych strojów na bal; dopasowywały napisy do ilustracji: serpentyna, maska, kostium, balon

-„Karnawałowe przebrania”- praca w grupach – stacje zadań, układanie i opowiadanie historyjek obrazkowych, oglądanie różnego rodzaju masek karnawałowych, zabawy taneczne przy muzyce i orkiestrze grającej na nietypowych instrumentach

–  samodzielnie wykonywały własną maskę karnawałową wykorzystując różne materiały (piórka, cekiny, włóczkę, brokaty, kolorowe bibuły)

– ”Mierzymy długość”- poznały różne narzędzia miernicze : miarka krawiecka, miarka stolarska, taśma miernicza, linijka oraz suwmiarka,  indywidualnie dokonywały pomiarów długość  dowolnych przedmiotów dostępnych w sali

– uczestniczyli w ćwiczeniach gimnastycznych z wykorzystaniem kolorowych szarf

– w małych grupach bawili się w  zabawie „Kto to jest?”- dopasowywały postacie bajkowe do cieni

– wykonywały  zaproszenia na uroczystość Dnia Babci i Dziadka

Wiele wspaniałych życzeń składały  „Motylki” koledze – Wojtkowi, który dziś obchodził swoje 6-te urodziny. Tradycyjnie  było także podnoszenie solenizanta, zdmuchiwanie świeczki oraz wybór prezentu z kosza urodzinowego. Wojtuś wybrał sobie piękny duży samochód.

________________________________________________________________________________

W pierwszych dniach Nowego Roku w grupie „Motylków” rozmawiano o miesiącach, porach roku, o cykliczności pór roku a także o  urodzinach. Dzieci :
– w oparciu o wiersz D. Kossakowskiej „Rok” utrwaliły nazwy pór  rok, kojarzyły elementy z atrybutami pór roku, dopasowywały napisy por  roku do  ilustracji

– w zespołach na  dużych arkuszy kolorowego papieru przy użyciu pasteli tworzyły ilustrację przedstawiającą  porę roku

– uczestniczyły w zabawie  „Pory roku”; gdzie  wykazywały się znajomością por roku

– nauczyły się  piosenki „Zima” oraz interpretowały jej słowa ruchem

Popatrz wkoło zima
pada biały śnieg
Zbuduj wielkie igloo
i bałwana też

Hop sa sa i tra la lal
zima wcale nie jest zła!
Gdy na śnieżki bitwa trwa ,
to zima  tańczy tak.

Hop są są i trala lal
zima wcale nie jest zła!
Już na łyżwach jeździć czas
bo zima tańczy tak!

– układały kalendarz pór  roku przy użyciu  kolorowych kółek (niebieskie,  zielone, żółte, czerwone); uświadamiały sobie stałe następstwo pór roku

– nauczyły się zabawy „My miesiące znamy”
My miesiące znamy
w łapki sobie gramy.
Miesięcy dwanaście  wymień je
Styczeń, luty, marzec, kwiecień maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień i październik, listopad, grudzień.

Rok ma dwanaście miesięcy”– posługiwanie się nazwami miesięcy, wysłuchanie bajki „Dwanaście miesięcy” – J. Porazińskiej, łączenie charakterystycznych cech miesiąca z portretem, układanie sylwety i nazwy miesiąca wg kolejności.

My miesiące znamy”– piosenka utrwalająca nazwy miesięcy.

Kalendarz urodzin”- utrwalenie daty swoich urodzin, określanie pory roku, rysowanie charakterystycznej cechy danej pory roku.

Paweł – pierwszy noworoczny Solenizant

Wszystkiego najlepszego od koleżanek i kolegów oraz personelu przedszkola!

________________________________________________________________________________

Bloki tematyczne realizowane w grudniu:
1. Chcę być świętym Mikołajem
2. Pada śnieg – święta tuz tuż
3. Zbliżają się święta

________________________________________________________________________________

W drugim tygodniu  grudnia  realizowany był w grupie dzieci 5-6 letnich blok tematyczny „Pada śnieg- święta tuż tuż”. W tym czasie dzieci:

– zobaczyły w  wykonaniu uczniów  klasy III Szkoły Podstawowej nr 10 w Wodzisławiu Śl.  teatrzyk kukiełkowy pt. “Nie truj sąsiada”

– wykonywały świąteczne  ciasteczka, gdzie poznały potrzebne składniki do wyrobienia  ciasta; wałkowały ciasta a następnie wykrawały je  foremkami

– uczestniczyły w  spotkani z rodzicami pt. „Piernikowy zawrót głowy”,  gdzie wspólnie z rodzicami  utrwalili  tradycje i zwyczaje bożonarodzeniowe,  bawili się  przy zabawach taneczno – ruchowych „Pieczemy ciasto” oraz „Pogodowe ciasto” oraz ozdabiali  ciasteczka

________________________________________________________________________________

Blok tematyczny „Chcę być świętym Mikołajem”. Dzieci:
– wypowiadały się w oparciu o opowiadanie „Lubię pomagać” oraz ilustracje na temat tradycji związanych z dniem 6 grudnia; poznały słowa do globalnego czytania: sanie,  Mikołaj, prezenty

– nauczyły się piosenki „Dzyń, dzyń” , którą interpretowały ruchem i dzwoneczkami

Dzyń ,dzyń dzyń dzyń
Słychać gdzieś w oddali
Kto to kto może być
wiedzą duzi -mali

Ref. To Mikołaj zbliża się swoimi saniami
Grzecznym dzieciom wiezie dziś
worek z prezentami
Mikołaju  do nas przyjdź
wszyscy już czekamy
wesołą piosenkę tą dla ciebie śpiewamy.

Kiedy sypie śnieg
Każdy z nas się cieszy
Bo szczególny gość już do dzieci śpieszy.

Ref. To Mikołaj zbliża się …

– wykonywały pracę plastyczną pt. „Mikołaj”, gdzie łączyły dwie techniki plastyczne: malowanie farbami oraz rysowanie pastelami

– uczestniczyły w zabawie „Podróż Mikołaja”, gdzie  wcielały się w postacie reniferów i Mikołajów

– oglądały książki i wybierały te które dotyczyły tematyki świątecznej i Mikołajkowej

– uczestniczyły w spotkaniu z Mikołajem , dla którego zaśpiewały piosenkę „Dzyń , dzyń dzyń”, otrzymały od gościa  prezenty oraz wykonały pamiątkowe  zdjęcia

Ponadto w grupie „Motylków” gościliśmy wyjątkowych gości – w osobach panów górników, którzy opowiadali dzieciom o swej pracy.

________________________________________________________________________________

Bloki tematyczne  realizowane  w miesiącu listopadzie:
1. Mały patriota
2. Jesienna  szaruga
3. Mój przyjaciel MIŚ
4. Domowe zwierzęta

________________________________________________________________________________

 Blok tematyczny „Domowe zwierzęta”. Dzieci:

– udały się do pobliskiego sklepu zoologicznego „Rybka” w którym z bliska mogły poobserwować zwierzątka, które tam można zakupić.”Motylki”  z zainteresowaniem obejrzały rybki,  chomiki, świnki, króliczki ale także kameleony, żółwie,węże  oraz różne akcesoria niezbędne przy hodowli zwierząt, takie jak: klatki, koszyki, pożywienie, witaminy oraz zabawki

– przynosiły z domów swoich  „pupilów” o których  opowiadali z przyjemnością – o ich zwyczajach, ulubionych zabawach, pokarmie;  Natan przyniósł  chomiczka – Kiki; Filip – chomiczka Wiki, Emilia Ś.-króliczka  oraz dwa patyczaki – Monikę i Pawła

– ćwiczyły umiejętność dodawania i odejmowania na  koralikach w zakresie 5: 6 – latki poznały znaki „+”,”-”

– ”Zabawy z  kulkami” – uczestniczyli w ćwiczeniach gimnastycznych przy użyciu  nietypowego przyboru – kulki styropianowe 

– korzystając z ładnej pogody i śniegu – bawili się w ogrodzie przedszkolnym

W minionym tygodniu  6-lat skończyła nasza koleżanka Hania – której życzymy wszystkiego najlepszego, a przede wszystkim zdrówka.

________________________________________________________________________________

„Mój przyjaciel Miś” to kolejny realizowany  blok tematyczny. Dzieci:
– przyniosły z domów misie: wypowiadały się na ich temat; skąd je mają, jakie mają imiona

– bawiły się z misiami: tuliły je, usypiały, kołysały  ale także układały je według wskazówek nauczycielki: na krześle, pod krzesłem, z prawej strony, lewej, utrwalając orientację przestrzenną

– rysowały pastelami swojego ulubionego misia

– uczestniczyły na terenie przedszkola w zabawach z animatorkami okazji Dnia Pluszowego Misia; bawiły się przy muzyce  i uczestniczyły w  konkursach i zabawach; spotkały się także z  Misiem Kubusiem

– Improwizacja ruchowa do muzyki tanecznej – wyrabianie umiejętności podporządkowania ruchu rytmowi muzyki. „Taniec z misiem”,„Miś w wesołym miasteczku” –  zabawa z chustą animacyjną.

-„Gdzie jest miś” – zabawa dydaktyczna- zadaniem dzieci było umieszczenie misia w odpowiednim miejscu, zgodnie z instrukcja nauczyciela. pod, nad, obok, na, z prawej strony, z lewej strony.

– „Małe ,czy duże misie”- porównywanie wielkości misiów, układanie od największego do najmniejszego, segregowanie pod względem wielkości. „Więcej, mniej, czy tyle samo” – wprowadzenie znaków >, <, = – wyrabianie umiejętności porównywania liczebności zbiorów.

– Dzieci nauczyły się wierszyków o misiu:

Jedna łapka, druga łapka

Oto ja niedźwiadek

Jedna nóżka druga nóżka

A to jest mój zadek

Lubię miodek, kocham miodek

Zbieram go od pszczółek

Jedną łapką, drugą łapką

Albo spijam rurką

*

J. Brzechwa

Proszę państwa oto miś

Miś jest bardzo grzeczny dziś

Chętnie państwu łapkę poda

Nie chce podać – a to szkoda

– z okazji Dnia Kredki uczestniczyły z zabawach  „Co można zrobić z kredkami?”, tańczyły do piosenki „Kolorowe kredki”; poznały różne rodzaje kredek (ołówkowe, świecowe)  ,segregowały kredki a także określały których kredek jest najwięcej; odszukiwały określoną  „kredkę” ukrytą  w sali; uczestniczyły w konkursie  „Struganie kredki” oraz wykonały pracę plastyczną „Zaczarowana  kredka”  do powstania której wykorzystały wszystkie dostępne  kredki oraz ostrużyny z kredek.

Dorośli czytają dzieci słuchają

W minionym tygodniu odwiedziła nas mama Maćka i Kamila, która w ramach  naszej akcji „Dorośli  czytają – dzieci słuchają”  wysłuchały ciekawych opowiadań z książki „  Detektyw Łodyga  na tropie  zagadek przyrodniczych  czyli: Jak , dlaczego , co z tego będzie?” autorstwa Wicher Barbary.

W środę p. Magda mama Emilki Ś. przeczytała dzieciom książeczkę pt.: „Niesforne Trolątkatka” z serii opowieści : „Kraina lodu” Motylki bardzo dziękują za spotkanie

 _______________________________________________________________________________

„Jesienna szaruga” to kolejny realizowany  blok tematyczny. W tym czasie dzieci:

– wypowiadały się na temat  jesiennej pogody oraz – poznały odzież jaką  późną jesienią dzieci zakładają: peleryna, kalosze, parasol

– poznały różne rodzaje  opadów atmosferycznych  takie jak: deszcz, mżawka, szron, śnieg, grad

– wykonywały  pracę plastyczno – techniczną „Parasol”- łączyły  różne techniki (rysowanie mazakami, klejenie różnych materiałów)


–  poznały rymowankę D. Kossakowskiej „Moje palce”
Pierwszy palec to kciuk,
wskazujący – drugi,
trzeci to środkowy.
Jest dosyć długi.
Czwarty to serdeczny,
piąty zaś mały,
do machania doskonały

– Preludium deszczowe”- Chopina – dzieci słuchały utworu a następnie wypowiadały się co czuły, jakie emocje towarzyszyły im podczas słuchania muzyki. „Parasole” – zabawa ruchowo – słuchowe – dźwiękowa.

– „Szary świat za oknem”– poznawanie sposobu tworzenia szarej farby, przyklejanie wyciętych z gazet elementów na szarą kartkę. Rozwijanie inwencji twórczej.

– W tym tygodniu dzieci uczyły się piosenki pt. „Deszcz” muz. Mirosław Krysztopa, sł. Dorota Kossakowska

„Deszcz”

I. Deszcz pada dziś od rana,

już zmoczył cały świat.

Deszcz lubią wszystkie drzewa,

i nawet mały kwiat.

Ref: Kap, kap, plum, plum, kap, kap, plum, plum /2x

deszczowa brzmi muzyka..

Kap, kap, plum, plum, kap, kap, plum, plum /2x

za chmurą słońce znika.

II. Deszczowe chmury płyną,

a słońce smacznie śpi.

Gdzieś pod kamieniem małym,

o deszczu mrówka śni.

Ref: Kap, kap…

III. Dziś idę po kałużach,

podziwiam mokry świat.

Spoglądam w niebo szare,

bo deszczyk to mój brat.

Ref: Kap, kap…

– uczestniczyły w spotkaniu z przedstawicielami Koła Pszczelarskiego z Gorzyc

________________________________________________________________________________

„Mały patriota” pod takim tytułem odbywały się zajęcia w minionym tygodniu w grupie „Motylków”. Dzieci w tym czasie:
– oglądały film edukacyjny IPN pt.”Symbole narodowe”; poznały trzy podstawowe  symbole naszego państwa oraz skąd się wzięły – do czego nawiązywały: godło – wizerunek orła białego w koronie w czerwonym polu (poznały Legendę o Lechu, który założył gród w miejscu, gdzie „na wysokich i wyniosłych drzewach znalazł orle gniazdo”,  flagi – biało – czerwona (symbolizujące czystość i  odwagę),  oraz hymn Polski – Mazurek Dąbrowskiego”

– oglądały mapę Polski: poznały granice, miejsce gdzie  znajduje się  stolica Polski – Warszawa oraz miasta, w którym mieszkają tj. Wodzisławia Śląskiego

– konstruowały w  małych zespołach gry planszowe „Jedziemy na wycieczkę”; uczyły się współdziałania, konstruowania gry oraz  utrwaliły cyfry w zakresie 1 – 4

– „Biały i czerwony”- uczestniczyli w  zabawach i ćwiczeniach gimnastycznych z  wykorzystaniem bibuły w biało i czerwonym kolorze

– wypowiadały się na temat  swoich  bliskich operując słowami: Polak, Polka (w oparciu o fotografie, które  dzieci przyniosły z domów)

– chętne dzieci poznały  zasady zabawy i gry w grę dydaktyczną „Polak Mały”;  układały godło Polski,  uczyły się  słów  hymnu

– podczas zajęć dzieci poznały symbole narodowe i wzbogaciły słownik o wyrazy – flaga, godło, hymn, uczyły się postawy szacunku wobec symboli narodowych.

– wysłuchały hymnu Polski, dowiedziały się o historii jego powstania, nauczyły się I zwrotki i refrenu Mazurka Dąbrowskiego, uczyły się odpowiedniego zachowania podczas słuchania i śpiewania hymnu państwowego

– Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności i świadomości narodowej, (symbole narodowe,stroje regionalne, pieniądze) oraz więzi z ojczyzną poprzez słuchanie „Legendy o Lechu, Czechu i Rusie”. Budzenie dumy z powodu tego, że są Polakami.

W minionym tygodniu  gościliśmy mamę Natana, która  przeczytała dzieciom dwie  książeczki  z serii „Czytam sobie”, Zofii Staneckiej „Robot Robert” oraz Joanny Olech „Tytus w cyrku”.

________________________________________________________________________________

W miesiącu październiku/2017  w grupie “Motylków” realizowane będą następujące bloki tematyczne:

1. Nadeszła jesień
2. Jesienny las
3. Dzień dobry panie listonoszu
4. Co robią zwierzęta  jesienią?

________________________________________________________________________________

Szanowni Rodzice

Zapraszamy w dniach od 08.11.2017 (środa) do 17.11.2017 (piątek) na spotkania indywidualnie z wychowawczyniami grupy, celem zapoznania się z wynikami  wstępnej obserwacji dziecka 5 – letniego oraz diagnozy dziecka 6- letniego. Prosimy o zapisanie się na liście  z  datą i godziną dogodną dla Państwa. Lista zawieszona jest w szatni  na gazetce dla rodziców.

_______________________________________________________________________________

„Co robią zwierzęta  jesienią?” to  tytuł bloku tematycznego omawianego w ostatnich dniach października i  pierwszych listopada. Dzieci:
– poznały mieszkańców lasu:  sarna, wilk,  borsuk, wiewiórka, jeleń

– przyniosły do przedszkola swoje „Świeżaki”, które pomagały im w podziale  darów  jesieni na te z sadu  i  z ogrodu

– odwiedziły pobliski sklep warzywniczy, w którym oglądały  owoce i warzywa; zakupiły  śliwki, które  kosztowały w przedszkolu

– wykonywały pracę plastyczną  techniką wydzieranki – 5- latki; 6- latki – wykonywały talerze ze zdrową żywnością i niezdrową
– tworzyły jesienną orkiestrę: rozpoznawały  po brzmieniu instrumenty perkusyjne oraz  reagowały odpowiednio ruchem na  określony instrument: klaskając, tupiąc lub stojąc cicho; odtwarzały  na papierowych tackach rytm i tworzyły własne  rytmy

– poznały  wygląd  cyfry 2 (6- latki)

– ćwiczyły w  przedszkolu dbając o własne i kolegów  zdrowie i bezpieczeństwo
– korzystając z  ładnej pogody  bawiły się na ogrodzie przedszkolnym oraz w Rodzinnym Parku Rozrywki „Trzy wzgórza”

– w minionym tygodniu odwiedziła nas  pierwsza mama, która w ramach akcji „Rodzice czytają – dzieci słuchają” wysłuchały  czytanej przez nią opowiadania „Sierotka Marysia” z książki „Baśnie z Krainy Nudzimisiów”

– Jak ptaki i zwierzęta przygotowują się do zimy?- wzbogacanie wiedzy dzieci na podstawie ilustracji

-„Zapasy wiewiórki” – opowieść matematyczna – doskonalenie umiejętności przeliczania.

– Zabawa inscenizowana przy piosence” Wiewióreczka”

_______________________________________________________________________________

“Chcę być zdrowy” – to trzeci blok tematyczny omawiany w miesiącu wrześniu w grupie dzieci  5 – 6 letnich.
W tym czasie dzieci:
– wypowiadały się na temat  „Jak dbają o swoje zdrowie” oraz wykonywały w  parach  przy użyciu pasteli  pracę plastyczna pt. ”Dbam o zdrowie”

– nauczyły się  rymowanki, którą przedstawiały ruchem

Ręce w  górę
ręce w bok
i do przodu jeden skok.
Dwa przysiady
trzy podskoki
wdech
i wydech też głęboki


– nauczyły się piosenki „Blues aerobik”: śpiewały  piosenkę a  podczas refrenu  wykonywali ćwiczenia  wymyślane przez  kolegów

Ustawmy wszyscy się 
bo w taki piękny dzień
poćwiczyć trochę chcę
by mieć urodę i wdzięk
wspaniały taniec ten to blues aerobik blues

Tak szybko minął czas
już pożegnamy was
Kłaniamy nisko się
pozdrowić wszystkich chcę
wspaniały taniec ten to blues aerobik blues

wykonywały metodą puzzli pracę  pt “Owoce”- kolorowały  rysunek, cięły  go po  liniach, następnie układały ponownie  pocięte elementy w całość i naklejały na kartkę

– wykonywały „Zdrowe  kolorowe kanapki” z warzyw a następnie  je spożywali

– uczestniczyli w obchodach Dnia Przedszkolaka-bawili się przy  muzyce i zabawach z  wodzirejem ale także  uczestniczyli w  zabawach ruchowo – sportowych: „Bieg z  piłką”, „Slalom”,” Przenosimy woreczek” oraz  w zabawach z chustą animacyjną: ”Kryje się …”, „ Cukierek”

– uczestniczyli na terenie przedszkola w spotkaniu z policjantami, którzy jak co roku na początku roku szkolnego służą nam swoją wiedzą i doświadczeniem aby zapoznać nas z zasadami bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym ale nie tylko. Dzieci dowiedziały  się  gdzie bezpiecznie można się bawić, jak poruszać się w pieszym ruchu drogowym i jak bez narażania na utratę zdrowia lub życia korzystać z roweru czy jeździć jako pasażer oczywiście samochodem.

W tym tygodniu 6 – lat skończyła Lena z  naszej grupy, której jeszcze raz  życzymy zdrowia, szczęścia, wielu zabawek, kolegów i koleżanek oraz  pogodnych dni.

 _______________________________________________________________________________

„Bezpieczna droga do przedszkola” – w drugim tygodniu września „Motylki” przypomniały sobie zasady ruchu drogowego i pieszego.

– Podczas wyjścia na pobliskie przejście dla pieszych obserwowały poruszające się po ulicy pojazdy, szczególną uwagę zwracaliśmy na znaki drogowe i ich znaczenie.

– Swoje spostrzeżenia z obserwacji dzieci przedstawiły w formie plastycznej malując farbami plakatowymi.

Wykonały z różnorodnych pudełek elementy makiety – autobusy, budynki, samochody a następnie konstruowały z zestawów klocków i znaków drogowych „Ulicę w mieście”.

– Dobierały podpisy do ilustracji i elementów ulicy.

– Pracowały w zespołach – układając puzzle pojazdów specjalistycznych: karetka, radiowóz policyjny, wóz strażacki; poznały „ważne numery”

Wakacyjna solenizantka

Swoje 5 urodziny obchodziła Zuzanka.

Niech Ci słonko ciepło gra,
niech Twój uśmiech długo trwa,
nie trać swej wesołej minki,
bo dziś są Twoje urodzinki – życzą Ci Motylki i Panie

________________________________________________________________________________
 
„Jestem w przedszkolu” to tytuł pierwszego bloku tematycznego realizowanego w grupie  „Motylków” w miesiącu wrześniu. W tym czasie  dzieci:
– Zwiedzały  przedszkole – zostały zapoznanie z wyglądem własnej sali oraz pomieszczeniami przedszkola takimi jak: szatnia,  gabinet dyrektora, kuchnia, magazyn  żywnościowy, gabinet  p. intendentki, sale młodszych kolegów.
Zwiedzając przedszkole  dzieci omawiały zasady zachowania się w  poszczególnych pomieszczeniach i miejscach (schody, szatnia, kuchnia) oraz ustalały kto w nich  pracuje, czym się zajmuje.

– Udały się na zwiedzanie  terenu przy przedszkolnego  oraz placu zabaw.  Zanim  jednak  zaczęły zabawy na urządzeniach  przypomniały  zasady i umowy  dotyczące  bezpiecznej zabawy. Zabawa  na naszych urządzeniach ogrodowych była jak zawsze  wspaniała.

– Rozmawiały na temat zasad zachowania w przedszkolu i wspólnie ustaliły KODEKS PRZEDSZKOLAKA. Samodzielnie  wykonały swoje portrety, które podpisały swoim imieniem i umieściły obok  Kodeksu jako chęć  przestrzegania  ustalonych zasad obowiązujących  w  grupie.


– Nauczyły się piosenki  “Moje przedszkole”
1. Jestem  znów  w przedszkolu
szybko mija czas
wspominam z radością
jezioro i las
Ref. Bo w moim przedszkolu najlepiej na świecie
Drugiego takiego nigdzie nie znajdziecie
2.Tu się mogę bawić
tu się mogę śmiać
Gdy jestem zmęczony
mogę nawet spać.
Ref. Bo w moim przedszkolu najlepiej na świecie
Drugiego takiego nigdzie nie znajdziecie
Uczestniczyły w pierwszych  w tym roku ćwiczeniach i zabawach gimnastycznych – były to ćwiczenia z wykorzystaniem woreczków  do ćwiczeń.

– W piątek  w grupie „Motylków” obchodziliśmy pierwsze w tym roku  szkolnym urodzinki. Nasz solenizant  Dominik skończył  5 lat.