5-6 latki Motylki

Grupa MOTYLKI  – 2018/2019

Wakacje się skończyły i rozpoczęliśmy kolejny rok wspólnej zabawy, nauki i pracy. Nasza grupa  „Motylki”  liczy 20 dzieci: siedem 5 – letnich i trzynaście – 6 letnich.Szczególnie ciepło witamy nowych kolegów: Oskara, Oktawiana, Karolinę, Anię, którym życzymy wspaniałych dni w grupie rówieśniczej. W naszej grupie pracuj panie:  Ala,  Klaudia oraz  Krzysztofa.
Wszystkim życzymy aby czas w przedszkolu upływał na wesołej i twórczej zabawie!!!

________________________________________________________________________________

Maj/2019
Bloki tematyczne realizowane w miesiącu maju to:
1.Moja miejscowość, mój region.
2.Moja Ojczyzna.
3.Święto rodziców.
4.Łąka w maju.
________________________________________________________________________________
Maj/2019
W minionym tygodniu w grupie „Motylków” realizowano blok tematyczny „Moja Ojczyzna”. Dzieci:

– w oparciu o opowiadanie M. Strękowskiej – Zaremby „Dzień Flagi” utrwaliły wygląd polskiego godła, barw narodowych oraz polskiego hymnu

– pracowały z Mapa Polski na której wskazywały stolicę Polski – Warszawę; nasze miasto – Wodzisław Śl, rzekę Wisłę, Morze Bałtyckie, góry Tatry

 

– poznały legendy związane z naszym krajem takie jak: „Warszawska Syrenka” ,”O trzech braciach”, „O smoku wawelskim”- rozpoznawali ilustracje – układały kolejność zdarzeń

– wykonywały pracę plastyczną pt „Polska”, gdzie wycinały kontur Polski, smarowały klejem – sypały kaszą manna a następnie malowały farbą w barwach narodowych

– w zespołach wykonywały z klocków różnego rodzaju budowle – „Nasze miasto”; poznały znaczenie słowa architekt,  tworzyły budowle według określonych zasad( budowle niskie, wysokie, wielopiętrowe );przeliczały ilość budynków

– uczestniczyły w wyjściu do Państwowej Straży Pożarnej w Wodzisławiu Śl., gdzie poznały tajniki pracy strażaków

– uczestniczyli w zajęciach warsztatowych z języka angielskiego metodą Teddy Eddie

________________________________________________________________________________
Grupa Motylki w tym tygodniu omawiała blok tematyczny pt “Moja miejscowość”.
Prezentacja multimedialna o mieście wzbudziła u dzieci zainteresowanie Wodzisławiem Śl jego architekturą i krajobrazem. Dzieci rozmawiały na temat kultury i tradycji lokalnych.
6 maja w grupie „Motylków” obchodziliśmy 7 urodziny Mateusza. Z tej okazji oprócz tradycyjnych „stu lat” było składanie życzeń, zdmuchiwanie świeczek, podnoszenie solenizanta oraz wybór prezentu z kosza urodzinowego. Mateusz wybrał sobie samochód.
Drogi Mateuszu!
Z okazji urodzin składamy Ci życzenia:
Uśmiechu, zdrowia, radości,
Mnóstwa prezentów i gości,
Przyjaźni wielkich i małych,
Wielu przygód niebywałych,
Uśmiechu wesołego i wszystkiego,
Wszystkiego najlepszego
________________________________________________________________________________
Kwiecień/2019
Bloki tematyczne realizowane w miesiącu kwietniu:
1. „Wiosenne powroty”
2. „Wiosna na wsi
3.„Wielkanoc”
4. „Dbamy o przyrodę”
5.”Klub zdrowego przedszkolaka”
________________________________________________________________________________
Kwiecień/2019
W ostatnich dniach kwietnia w grupie „Motylków” realizowano zajęcia w ramach wojewódzkiego projekt pt. „Klub zdrowego przedszkolaka” – Promowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci przedszkolnych i ich rodziców. Głównym celem projektu jest wspieranie prawidłowego rozwoju dzieci poprzez propagowanie zdrowego stylu życia
Działania projektowe mają na celu wzbogacenie wiedzy dzieci z dziedziny zdrowia, wykształcenie u nich postawy prozdrowotnej, nabycie określonych umiejętności oraz przyswojenie prawidłowych przyzwyczajeń i nawyków higieniczno-zdrowotnych.
Dzieci uczestniczyły w zajęciach poruszających następujące zagadnienia:
1. „ Zdrowa dieta i aktywność fizyczna”- gdzie poznały hierarchię spożywania produktów żywieniowych zgodnie z piramidą zdrowego żywienia: poznały potrawy ważne dla zdrowia (warzywa, owoce); walory odżywcze mleka i przetworów mlecznych
2.” Dbam o czystość rąk oraz walka z bakteriami i wirusami – poznały etapy mycia rąk; skutki braku higieny rąk
________________________________________________________________________________
Kwiecień/2019
Realizując blok tematyczny “Dbamy o przyrodę”:
– Motyki zobaczyły film edukacyjny pt. „Rozwój żaby” dzięki któremu poznały etapy rozwoju zarodkowego żaby. Następnie układały historyjkę obrazkową związaną z rozwojem żaby nadając tytuł poszczególnym obrazkom. Wykonały pracę plastyczna pt „Żaba” używając wielu materiałów plastycznych kształtując motorykę małą.

Motylki realizując innowację „Odimienną metodę nauki czytania wg koncepcji I. Majchrzak” przeszły do kolejnego etapu mianowicie: Nazywania Świata. Po ćwiczeniach z imionami, następuje nazywanie słowem pisanym wszystkiego, co nas otacza. Na przykład zabawek, mebli, części naszego ciała, części ubrania itd. Prowadzimy trening czytania w obrębie nazw przedmiotów znajdujących się w sali, w całym przedszkolu oraz w ogrodzie przedszkolnym.

– Czysta woda zdrowia doda – w oparciu o wiersz J. Papuzińskiej “Chora rzeka”, wypowiadały się na temat znaczenia wody w przyrodzie, poznały sposoby jej oszczędzania, poznały informacje na temat zanieczyszczeń zawartych w wodzie i ich wpływu na środowisko

– uczestniczyły w doświadczeniach z wodą: rozpoznawały po zapachu, filtrowały, sprawdzały co się stanie z piórkiem zamoczonym w wodzie z olejem – wyciągały wnioski

– ”Co nam daje las?- poznały budowę drzewa; wypowiadały się na temat znaczenia drzew w przyrodzie

– uczestniczyli w zabawie z chusta animacyjną pt „Sprzątamy las”

– wykorzystując gazety uczestniczyli w zabawach ruchowych

– poznali technikę plastyczną – malowanie „mokre w mokrym”- gdzie samodzielnie zanurzali kartki w wodzie a następnie malowali farbami nt dowolny

Nasz kwietniowy solenizant Tymon skończył 6 lat.

Tymonie dziś wielki dzień, dzień Twojego święta
i cała grupa „Motylków” o Tobie pamięta
więc z okazji urodzin
składamy ci moc życzeń:
uśmiechu, zdrowia, radości,
mnóstwa prezentów i gości,
przyjaźni wielkich i małych,
wielu przygód niebywałych
i uśmiechu wesołego i wszystkiego,
wszystkiego najlepszego!

________________________________________________________________________________
W minionym tygodniu w grupie 5- 6 latków realizowano blok tematyczny: Wiosenne powroty”. Dzieci:
– uczestniczyły w  zabawach badawczych pt „Jajko i jego tajemnice”; poznały budowę jajka; poznały różne rodzaje jajek (strusie, kurze, przepiórcze); prowadziły doświadczenia sprawdzające: co się stanie z jajkiem zanurzonym w kawie, herbacie, coli, czy barwniku spożywczym; sprawdzały zachowanie jajka w wodzie z solą; uczyły się rozpoznawać  które jajko jest surowe a które ugotowane – wyciągały  wnioski-słuchały opowiadania Co słychać, panie Bocianie? –M. Strękowskiej – Zaremby,  wypowiadały się  na temat opowiadania, poznały budowę ptaka, która pozwala mu latać (brak zębów, lekkie kości,małe głowy, pióra).

-“Bocian w locie”- wykonywały pracę plastyczną wykorzystując różne materiały: papierowe tacki, waciki, kolorowy papier, plastikowe oczka, farby– odwiedziły gospodarstwo domowe, gdzie podziwiały znajdujące się  tam kury,  dostrzegały ich upierzenie, wielkość, zachowanie

– uczestniczyły na terenie przedszkola w zawodach sportowych pt.”Bal Wiosny”z udziałem zaproszonych kolegów z zaprzyjaźnionego przedszkola. Dzieci wykazywały się sprawnością ruchową poprzez udział w konkurencjach z: jeździkami, piłkami, tunelami, ławeczkami czy kamieniami.

– korzystając z ładnej pogody bawiły się na terenie ogrodu przedszkolnego przestrzegając ustalonych zasad

Motylki w tym tygodniu kształtowały umiejętności dodawania i odejmowania na konkretnych przykładach w zakresie 10. Nabywały doświadczeń związanych z operowaniem pojęciami matematycznymi i rozwijaniem myślenia matematycznego.
w czwartek 04.04.2019r. Motylki po raz kolejny odwiedziły Bibliotekę osiedlową. Pani Bibliotekarka dokończyła czytać książkę pt “Detektyw Melania kura”. Dzieci z wielką uwagą słuchały dalszych wesołych przygód kury. Następnie Pani przeprowadziła z dziećmi rozmowę na temat ekologii i ochrony środowiska.

– w minionym tygodniu odwiedził nas tata Emilii, który w ramach prowadzonej  akcji „Rodzice czytają  – dzieci słuchają” czytał dzieciom książeczkę pt „Zuzia nie korzysta z pomocy nieznajomego”

również mama Oktawiana na ochotnika zgłosiła się do przedszkola, aby przeczytać dzieciom książkę pt:” Tupcio Chrupcio umie się dzielić”. Dzieci z wielkim zainteresowaniem słuchały bajki. Mama przygotowała dla każdego przedszkolaka kolorowankę z bohaterem książki.

W środę dzieci zakodowały na macie obrazek bociana, tym razem zadanie miały nieco utrudnione bowiem przed każdym losowaniem kodu i koloru musiały wykonać ćwiczenie gimnastyczne tyle razy ile wyrzuciły oczek na kostce.

– dwoje dzieci: Ola i Sebastian skończyło 7 lat. Z tej okazji grupa Motylków życzy dużo zdrowia, spełnienia marzeń, sukcesów w szkole i dużo przyjaciół wokół siebie.

________________________________________________________________________________
Marzec/2019
Bloki tematyczne realizowane w miesiącu marcu w grupie dzieci 5- 6 letnich:

1. „Zwierzęta z dżungli i sawanny”

2. „Zwierzęta naszych pól i lasów”

3. „Marcowa pogoda”

4. „Wiosenne przebudzenie”

________________________________________________________________________________
Marzec/2019
W bloku tematycznym „Wiosenne przebudzenie” dzieci:
– uczestniczyły w wyjściu do Oświatowego Centrum Nauki i Techniki, gdzie uczestniczyli w zajęciach edukacyjnych
– w ramach Dni Teatru brali udział w WCK w przedstawieniu „Oz” Teatru „Szydło”

– zaprosiły rodziców na zajęcie otwarte pt: W poszukiwaniu Pani Wiosny. Celem głównym zajęcia było utrwalenie nabytych wiadomości o wiośnie oraz rozwijanie umiejętności językowych i matematycznych w trakcie działań indywidualnych oraz grupowych. Dzieci wysłuchały opowiadania Galicy „Jak chomik szukał wiosny”, próbowały ułożyć historyjkę obrazkową na podstawie wysłuchanego opowiadania; rozpoznawały i nazywały oznaki wiosny, uczestniczyły w zabawie „Słońce i deszcz” z chustą animacyjną a także próbowały rozwiązywać zadania matematyczne. Największą niespodzianka zajęcia był prawdziwy chomik.

________________________________________________________________________________
Marzec/2019
W minionym tygodniu w grupie dzieci 5- 6 letnich rozmawiano na temat zwierząt egzotycznych.  Dzieci:
-”Ciekawy świat zwierząt egzotycznych”- w oparciu o serie ilustracji poznały znaczenie nowych słów: sawanna, dżungla; poznały wybrane zwierzęta zamieszkujące Afrykę

– „Zagadki od żyrafy”- poszerzały wiadomości na temat zwierząt egzotycznych rozwiązując zagadki: słuchowe, wzrokowe

– przyniosły z domów pozycje książkowe o zwierzętach oraz pluszowe  zwierzęta,  wypowiadały się na ich temat, słuchały ciekawostek z książek

– wykonywały pracę plastyczna pt „Dzikie zwierzęta”, gdzie przy użyciu pasteli rysowały wybrane przez siebie zwierzę w  charakterystycznym dla niego obszarze zamieszkania,  dobierały podpis „sawanna „ lub „dżungla”

Motylki na podstawie opowiadania S. Karaszewskiego „Przyjaciel małpki” poszerzyły swoje wiadomości na temat życia wybranych zwierząt egzotycznych (małpy, węża, krokodyla, tygrysa). Następnie sprawdzały właściwości banana w tym jego walorów smakowych. Na zakończenie zajęć wykonały makietę pn. ”Zwierzęta egzotyczne”.

– uczestniczyły w zabawach z okazji Dnia Kobiet

– po przerwie uczestniczyli ponownie w zajęciach akademii Piłkarskiej, gdzie pod czujnym okiem trenera  ćwiczyli sprawność ruchową, koncentrację uwagi, spryt oraz zwinność

Dzieci z grupy 5-6 latków wzięły udział w projekcji filmu pt. „Opowieści świnki” w ramach projektu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej.

– Motylki na zajęciach z kodowania miały na zadanie odkodować za pomocą współrzędnych i kolorowych karteczek obrazek. Wielkie było ich zdziwienie kiedy zobaczyły, że z ułożonych kwadratów powstał portret niedźwiedzia.

– korzystając z ładnej pogody udały się kilkakrotnie na spacer, gdzie obserwowały kolory przyrody a także  korzystały z urządzeń na placu zabaw

swoje urodziny obchodziła nasza koleżanka Ania

Aniu jest w roku taki dzień,
W którym smutki idą w cień,
Więc z okazji tego dnia:
Dużo zdrowia i radości,
Szczęścia w życiu i miłości,
Moc najpiękniejszych wrażeń
I spełnienia wszystkich marzeń.

– odwiedzili Centrum Edukacyjne mieszczące się w ZSP nr 7, gdzie uczestniczyli w zajęciach sensorycznych; poznali wyposażenia pracowni : ceramicznej i rękodzieła, artystycznej, krawieckiej, i stolarskiej

________________________________________________________________________________
Luty/2019
Bloki tematyczne realizowane w miesiącu lutym w grupie dzieci 5- 6 letnich:
1.Muzyka wokół nas
2.Bezpieczne zabawy na śniegu
3.Baśnie, bajki, bajeczki
4.Nie jesteśmy sami w kosmosie
________________________________________________________________________________
Luty/2019

Miniony tydzień minął Motylkom pod hasłem „Nie jesteśmy sami w kosmosie”. Zajęcia miały na celu rozbudzenie zainteresowań dzieci otaczającym nas wszechświatem. Dzieci oglądały różne książeczki o kosmosie, planetach, podróżach kosmicznych, lądowaniu człowieka na Księżycu. Zastanawialiśmy się też, czy życie na innych planetach jest możliwe. W trakcie różnych zajęć i zabaw dzieci poznały planety układu słonecznego. Każdy miał okazję do stworzenia własnego kosmosu. Był to tydzień pełen wrażeń i nowych doświadczeń.

Dzieci
– poznały obiekty i zjawiska występujące w kosmosie takie jak: meteory, statki kosmiczne, astronauci, rakiety, ufoludki

– szukały odpowiedzi na pytanie „Jak działają rakiety?”oraz uczestniczyli w doświadczeniu z wykorzystaniem sznurka, słomki i balona

– uczestniczyli w ćwiczeniach gimnastycznych z wykorzystaniem kolorowych szarf

– nauczyli się piosenki „Każdy chciałby zostać odkrywcą”, którą ilustrowali ruchem

Znam już dobrze kraj nasz Polskę, miasta góry, morze.
Byłem także w innych krajach- zwiedziłem Europę.
Ref.: Chcę poznać cały świat:
kontynenty, morza, oceany.
A kiedy już na Ziemi wszystko zwiedzę,
rakietą w kosmos polecę.
Znam już inne kontynenty: Azję i Afrykę,
a niedługo także zwiedzę ogromną Amerykę.
Ref.: Chcę poznać cały świat:
Będę pływał wielkim statkiem, latał samolotem,
podróżował autokarem i jeździł autostopem.
Ref.: Chcę poznać cały świat:

– nauczyli się wiersza „Osiem planet „D. Góra -recytowali wiersz wskazując poszczególne planety

Krąży,kręci się bez końca
osiem planet wokół Słońca

jest Merkury bardzo mały
na nim góry oraz skały
Wokół Słońca szybko krąży,
w rok trzy kółka zrobić zdąży

Druga Wenus, też skalista
jest gorąca i piaszczysta.
Nie ma morza tu i rzeki,
krąży Wenus tak przez wieki.

Potem Ziemia ,lecz to wiecie,
wszyscy tu mieszkamy przecież.
To planeta jest jedyna
gdzie rośliny i zwierzyna.

Mars pokryty jest skałami,
wulkanami i górami.
Na biegunach jego obu
są ogromne bryły lodu

Piąty -Jowisz ,cały z gazu
tam nie staniesz ani razu.
Wieczna burza tam szaleje,
bardzo siny wiatr wciąż wieje

Saturn siedem ma pierścieni
z lodu ,piasku i kamieni.
To gazowa jest planeta,
nie ląduje tu rakieta.

Uran, Neptun to planety,
co na końcu są niestety.
Obie z gazu, zimne obie,
tak od wieków krążą sobie.

-”Gwiazdozbiór Wielkiej Niedźwiedzicy”- poznały nazwy wybranych gwiazdozbiorów: tworzyły w grupach własne gwiazdozbiory-nadawały im tytuły (chłopcy stworzyli gwiazdozbiór piłki a dziewczynki-kwiatków);przeliczały gwiazdy a następnie uczestniczyli w doświadczeniu z gwiazdkami (obserwowali co się stanie ze złożona gwiazdką gdy się ja położy na wodzie);próbowały wyjaśnić to zjawisko

– po przerwie uczestniczyli w zajęciach z logorytmiki, gdzie poznali znaczenie wartości nut; reagowali ruchem na sygnały dźwiękowe a także usprawniali aparat mowy

– miały możliwość wysłuchania czytanej przez mamę Kamila i Maćka baśni pt. „Alladyn”

– uczestniczyli na terenie przedszkola w przedstawieniu „Zima u ciekawskiej królewny” w wykonaniu aktorów Teatru Bajkowe Skarbki Śląska

________________________________________________________________________________
Luty/2019
 Do zapoznania się z realizacją bloków tematycznych realizowanych w czasie ferii zapraszamy do zakładki AKTUALNOŚCI.
________________________________________________________________________________
Luty/2019
Realizując pierwszy blok tematyczny dzieci:
-”Co to jest muzyka?”- poznały znaczenie nowych słów: dźwięk, muzyka, orkiestra, batuta, dyrygent; poznały dawne i nowoczesne urządzenia do słuchania i zapisywania muzyki takie jak: adapter, gramofon,mp3; diskmen, magnetofon, telefon komórkowy, kaseta, płyta CD czy  płyta winylowa

– wykonywały z  rolek po papierowych ręcznikach „Kij deszczowy”” a więc instrument perkusyjny pochodzący z Ameryki Południowej; dzieci wysypywały do niego  fasolę  a następnie  oklejały według własnego pomysłu kolorowym papierem;  tworzyły także na tym instrumencie akompaniament do znanych piosenek o tematyce dziecięcej

-”Gdzie mieszkają nuty?”- poznały  takie określenia jak: pięciolinia, klucz wiolinowy, nuty: tworzyły z czarnych pasków  pięciolinię oraz  zapisywały nuty na liniach i polach tworząc prosta gamę C-dur;
– poznały różne rodzaje kluczy – oczkowy, płaski, nastawny, do drzwi a także klucz wiolinowy a więc klucz stosowany w muzyce

-” Zaczarowana nutka”- tworzyły rysunek wykorzystując narysowana na pięciolinii nutę – nadawały nazwy swoim pracom

Grały na instrumentach perkusyjnych
– Obejrzały film edukacyjny pt. “Z wizytą w Filharmonii”, który pozwolił przedszkolakom zrozumieć znaczenie słów takich jak: filharmonia, sala koncertowa, kurtyna, widownia. Dowiedziały się również w jaki sposób należy zachowywać się podczas koncertu.

– Kodowanie na macie. Motylki poznały zasady kodowania na macie, za pomocą instrukcji słownej kierowanej przez nauczyciela.  Zadanie polegało na ułożeniu w odpowiednich polach kolorowych kubeczków. 

 

 – Z wizytą w Bibliotece. Motylki kolejny raz odwiedziły Osiedlową Bibliotekę w której Pani bibliotekarka przeczytała historię pt “Detektyw Melania Kura”. Przedszkolaki z wielkim zainteresowanie słuchały opowieści o tym jak to Melania starała się o posadę detektywa, a że była kurą nikt nie traktował jej poważnie.Pewnego dnia Jakub chcąc pomóc swojej najlepszej przyjaciółce podarował jej elegancki mundurek i zaproponował pracę strażnika w swoim gospodarstwie, gdyż pies Nygus kompletnie się nie sprawdzał w tej roli. Melania bez wahania od razu się zgodziła. Odtąd każdego ranka wdziewała swoje służbowe ubranko i wyruszała do pracy doglądając nie tylko gospodarstwa Jakuba, ale także okolic Końca Świata. . Motylki już nie mogą doczekać się kolejnego spotkania w Bibliotece i wysłuchania kolejnych przygód które spotkały Melanię.
Dzieci  przyniosły z  domu instrumenty muzyczne. Każde dziecko prezentowało swój instrument, podawało jego nazwę a także demonstrowało sposób gry. Każda prezentacja gry na danym instrumencie oczywiście była dla przedszkolaków niebywałą atrakcją, jednak największą była możliwość samodzielnego zagrania na instrumentach, które przyniosła pani Ala a więc na akordeonie, trąbce czy flecie poprzecznym. Gra na tych instrumentach okazała się dla wszystkich przedszkolaków bardzo trudna.Dużą przyjemność sprawiała dzieciom gra wychowawczyni na akordeonie – dzieci wysłuchały między innymi następujących utworów: “Walzerfruden” (przyjacielski walc); “Der erste Tango” (Pierwsze tango); Beim Kronenwirt”, Frohlicher Kinderwalzer” (wesoły dziecięcy walc) czy; “Kinde ball” (dziecięcy bal).
________________________________________________________________________________
Styczeń/2019
Bloki tematyczne realizowane w miesiącu styczniu w grupie dzieci 5 – 6 letnich:

W ostatnim tygodniu w grupie „Motylków” rozmawiano na temat zabawek. Dzieci:

– uczestniczyły w wyjściu do sklepu zabawkowego, gdzie poznały różne rodzaje zabawek, ich przeznaczenie, pochodzenie a także poznały wiodące nazwy firm produkujących zabawki

– wypowiadały się na temat zabawek – określały kto się nimi bawi, układały napis zabawki

– wykorzystały Bum bum rurki – a więc zarówno nowoczesna zabawka edukacyjna, jak i instrument muzyczny do zabawy

– uczestniczyły w zabawach i konkursach z okazji balu karnawałowego

Motylki realizując blok tematyczny “Projekt zabawki” obejrzały film edukacyjny pt. “Zabawki dawniej i dziś”, a następnie rozmawiały na temat roli zabawek w życiu każdego dziecka. Z dużym zainteresowaniem oglądały przez lupę zabawki i rozpoznawały poprzez dotyk i wzrok materiał z którego zostały wykonane. Grając grupowo na macie w grę “Wyścig samochodów” posługiwały się liczebnikami porządkowymi oraz określały położenie przedmiotów w przestrzeni.

Motylki wykonały własnoręcznie zabawki z różnych materiałów plastycznych. Każde dziecko miało okazję do rozwijania swojej kreatywności, pomysłowości oraz rozwijania sprawności manualnej.

W środę Motylki zostały wprowadzone w niezwykle ciekawy świat kodowania i programowania. Za pomocą kolorowych kubeczków układały więżę za pomocą kodu najpierw wg. własnego pomysłu, a następnie w grupie, która była dobrą okazją do ćwiczenia współpracy i działania w zespołach. Środa została zapisana w naszym kalendarzu jak dzień zapoznawania się dzieci z tajnikami kodowania. Programowanie bardzo dobrze wpłynie na rozwój umiejętności logicznego myślenia oraz analizowania problemów i rozwiązywania ich w formie algorytmów.

W piątek 7 lat skończyła Pola. Z tej okazji było głośne sto lat, zdmuchiwanie 7 świeczek, podnoszenie solenizantki a także życzenia:

Uśmiechu, zdrowia, radości,
Mnóstwa prezentów i gości,
Przyjaźni wielkich i małych,
Wielu przygód niebywałych,
Uśmiechu wesołego i wszystkiego,
Wszystkiego najlepszego!

________________________________________________________________________________
W drugim tygodniu stycznia Motylki wzięły udział w projekcji filmu w WCK pt.: „Kacper i Emma – zimowe wakacje” w ramach projektu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej.

Film opowiada o parze najlepszych przyjaciół Kacprze i Emmie. Dzieci spędzają ferie zimowe u dziadka dziewczynki. Wyjazd z domu oznacza tęsknotę za rodzicami i oswojenie się z nowym miejscem, ale bohaterowie przełamują początkowe obawy. Ferie okazują się wspaniałym czasem na naukę jazdy na nartach i zabawy w wybudowanym specjalnie dla nich igloo. Wszystko się zmienia, gdy pojawia się Piotr. Chłopiec jest świetny we wszystkim, co robi, ma wiele talentów, co bardzo imponuje Emmie. Kacper próbuje podjąć rywalizację. Mimo kłótni, przyjaźń jednak przetrwała próbę. Film ten pokazuje że prawdziwa przyjaźń istniej naprawdę na dobre i złe.

10 stycznia grupę motylków na zajęciach odwiedzili rodzice, którzy bacznie obserwowali dzieci jak radzą sobie w zakresie rozwijania umiejętności globalnego czytania, oraz umiejętności matematycznych i plastycznych. Tematem zajęć była „Pomoc ptaki”. Motylki rozmawiały na temat dokarmiania ptaków w sezonie zimowym, ptasich przysmakach oraz wykonały pracę twórczą w efekcie której powstał karmnik. Na pożegnanie razem z rodzicami wykonały piękne kolorowe ptaki wg własnego pomysłu.

________________________________________________________________________________
Pierwszy tydzień stycznia  upłynął w grupie „Motylków” pod  tytułem “Mijają dni, miesiące, lata”.
Dzieci korzystając z zimowej aury za wybrały się na Trzy Wzgórza. Ileż było radości kiedy okazało się, ze można poszaleć na sankach, porzucać się śnieżkami, zrobić orła na śniegu. Była to świetna okazja, aby zażyć ruchu na świeżym powietrzu.
Na podstawie wiersza „Biesiada o 12 miesiącach” Marty Stasińskiej dzieci utrwaliły znajomość nazw miesięcy oraz pór roku. Doskonaliły kompetencje czytelnicze. Świetnie się bawiły przy muzyce E. Szeliga-Kraus „Dwanaście miesięcy znam”.

–  Dzieci dokarmiały ptaki.

– Swoje urodziny obchodził Wojtek

Sto lat dla naszego solenizanta Wojtka!

Wszystkiego najlepszego z okazji 7 urodzin

Wszystko co piękne i wymarzone

Niech w Twym życiu będzie spełnione

Niech życie słodko płynie,

A wszystko, co złe niech szybko minie.

________________________________________________________________________________
Listopad/2018
Bloki tematyczne realizowane w miesiącu listopadzie w grupie dzieci 5 – 6 letnich:
  1. Mój dom”
  2. Moja ojczyzna”
  3. Moja rodzina”
  4. Moje prawa i obowiązki”
  5. Moje zdrowie i bezpieczeństwo”
________________________________________________________________________________

listopad/2018

Realizacja zajęć przebiegała według III modułu programu realizowanego w naszej grupie „Mały miś w świecie wielkiej literatury”.
Dzieci nauczyły się wiersza „Maszerują żołnierze”, który przy użyciu paluszków interpretowały także ruchem. Następnie dzieci otrzymały list od Misia z którego dowiedziały się, że w tym roku przypada 100 rocznica odzyskania przez nasz kraj niepodległości. Dzieci próbowały wyjaśnić „Misiowi” co to jest Polska a następnie wysłuchały legendy o tym jak powstał kraj w którym żyjemy. Dzieci utrwaliły nazwy i wygląd naszych symboli narodowych : flaga, godło i hymn . Następnie “Motylki” nauczyły się słów Hymnu Polskiego a więc „Mazurka Dąbrowskiego”. Na koniec zajęć wszyscy przesłali sobie „misiową iskierkę przyjaźni”.

Dzieci odpowiedziały na zaproszenie Pana Prezydenta Mieczysława Kiecy i wzięły udział w konkursie plastycznym pt.„Wodzisław Śląski dla Niepodległej”. Emilka, Pola i Wojtek wykonali prace konkursowe.

________________________________________________________________________________

Bloki tematyczne realizowane w miesiącu październiku w grupie dzieci 5- 6 letnich:

1. „Idzie jesień… przez ogród i sad”
2. „Idzie jesień… do zwierząt”
3. „Co z czego otrzymujemy”
4. „Idzie jesień… z deszczem”

________________________________________________________________________________

Październik/2018

Bloki tematyczne realizowane w miesiącu październiku w grupie dzieci 5 – 6 letnich:

Czwarty tydzień października  upłynął w grupie „Motylków” pod  tytułem „Idzie jesień z deszczem”. Dzieci  w  tym czasie:
– uczestniczyły w ćwiczeniach artykulacyjnych „Odgłosy późnej jesieni” na podstawie wiersza I.R. Salach Jesienna muzyka; utrwalały prawidłową artykulację poszczególnych głosek i grup spółgłoskowych:  dostrzegały  zmiany zachodzące w przyrodzie późną jesienią.
– odbyły się zabawy badawcze „Przygody kropelki” inspirowane opowiadaniem S. Karaszewskiego Woda krąży; poznawały stany skupienia wody i ich właściwości; sprawdzały w jakiej wodzie  barwnik się szybciej rozpuści
– poznały etapy krążenia wody w przyrodzie
– wykonywały  rysunek poprzez rozdmuchiwanie przy użyciu słomek zabarwionych kropli wody

– Bal Jesieni – Motylki z Przedszkola nr 18 wraz z Misiami z Przedszkola nr 16 wzięły udział w Balu Jesieni.

W tym szczególnym dniu wszystkie dzieci razem z Paniami przybyły do Przedszkola w kolorowych, jesiennych strojach. Wspólnie bawiły się zajączki, dynie, misie, muchomorki śpiewając piosenki, tańcząc do muzyki o tematyce jesiennej. Oprócz tańców dzieci aktywnie uczestniczyły w różnorodnych zabawach: rozwiązywały zagadki, quizy o tematyce jesiennej. Dużo radości sprawiło im również nawlekanie korali dla Pani Jesieni oraz rozpoznawanie darów jesieni po dotyku. Motylki w ramach podziękowań za wspólną zabawę obdarowały Misie własnoręcznie zrobionymi dyniami.

Solenizantowi Oskarowi składamy urodzinowe życzenia:

________________________________________________________________________________
W trzecim tygodniu października w grupie dzieci 5- 6 letnich realizowano blok tematyczny „ Co z czego otrzymujemy”. W tym czasie  dzieci:
– poznały  etapy powstawania chleba poprzez historyjkę obrazkową  „ Od  ziarenka do bochenka’”
– rozpoznawały za pomocą smaku różne rodzaje chleba a za pomocą wzroku i  dotyku mąki
– wykonywały prace plastyczną pt „Mączne obrazki” – rysowały palcem lub patyczkiem  na tackach z  wysypaną mąką; nadawały tytuły swoim pracom
– ”Zabawy z prostokątem”– poznały  figurę geometryczną – prostokąt, wyszukiwały prostokąty w sali; określały  ich wygląd

– wykonywały pracę plastyczną z wykorzystaniem różnej wielkości  i koloru prostokątów – wymyślały  nazwy swoim pracom

Solenizantowi  Olkowi składamy życzenia:

Idzie misio, idzie konik,
Małpka, piesek, no i słonik,
Wszyscy razem z balonami
Z najlepszymi życzeniami.
Bo to dzień radosny wielce
– masz już jeden roczek więcej!

________________________________________________________________________________

W drugim tygodniu realizowano blok tematyczny „Idzie jesień… do zwierząt”

Dzieci :
– W oparciu o opowiadanie”Jak zwierzęta szykują się do zimy” poznały w jaki sposób zwierzęta przygotowują się do zimy; formułowały uogólnienia typu: zasypia na zimę, gromadzi zapasy, odlatuje do ciepłych krajów, pozostaje na zimę w Polsce

– Korzystając ze słonecznej, jesiennej pogody wybrały się do lasu, który mieści się w naszym rodzinnym Parku Rozrywki „Trzy wzgórza”. Głównym celem wizyty w lesie było przybliżenie przedszkolakom środowiska przyrodniczego, jakim jest las oraz zapoznanie dzieci ze zwierzyną i roślinnością tam występującą

– Rozwiązywały zagadki o zwierzętach leśnych – dopasowywały zagadkę do ilustracji

– ”Zwierzęta w lesie”- w oparciu o wiersz I. Salach „Dary jesieni” rozwiązywały zadania matematyczne; przeliczały w zakresie 6; natomiast 6 – latki poznały cyfry 1 i 2 – czyli zapis graficzny liczby

– nauczyły się piosenki „Jesienna zagadka”, próbowały tworzyć instrumentalizację piosenki przy użyciu instrumentów perkusyjnych

1. Wiewiórka w dziupli przysiadła i liczy swe zapasy
bo zimą będzie je jadła, gdy śnieg pokryje lasy.
Czas jesieni wszystko zmieni, posmutnieje świat,
lecz zagadka rozwiązana!
Tak, tak, tak, tak, tak!

Ref.: Zagadkę zadam ci i powiedz mi, czy wiesz,
co jesienią robi wiewiórka, bocian oraz jeż.
Co jesienią robi wiewiórka, bocian oraz jeż.

2. Bociany mówią, że gniazdo nieczynne do wiosny,
a lecą stąd do Afryki,
a każdy bocian radosny!
Czas jesieni wszystko zmieni, posmutnieje świat,
lecz zagadka rozwiązana!
Tak, tak, tak, tak, tak!
Ref.
3. A jeżyk, gruby jak piłka, podreptał, gdzie lasek rośnie,
zakopał się pośród liści i chrapie tak, śniąc o wiośnie.
Czas jesieni wszystko zmieni, posmutnieje świat,
lecz zagadka rozwiązana!
Tak, tak, tak, tak, tak!

Orzechy i Orzeszki – zajęcia badawcze. Poznawanie w zabawie właściwości orzechów, kształtowanie zdolności do uważnej obserwacji i umiejętności wyciągania wniosków dotyczących zaobserwowanych zjawisk.

„Wiewiórka i jej zapasy”- zajęcia plastyczne. Rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo- ruchowej.

„Jesienny obrazek”- praca plastyczna – rozwijanie wyobraźni, twórczej postawy oraz ekspresji plastycznej dziecka z wykorzystaniem różnych technik plastycznych. Rozbudzenie zainteresowań jesienna pogodą.

________________________________________________________________________________

W minionym tygodniu w grupie „Motylków” rozmawiano na temat darów jesieni z sadu i ogrodu. Dzieci:

– poznały rodzaje drzew owocowych i ich owoce: jabłoń – jabłko; grusza – gruszki; śliwa – śliwki; dobierali podpisy do ilustracji

– rozpoznawały owoce poprzez: dotyk, węch i smak

– wykonywały  owocowe szaszłyki, które następnie z wielką ochotą zjadali

– uczestniczyły w zabawach i konkursach z okazji Dnia Chłopaka

– odwiedziły osiedlową bibliotekę, gdzie po wakacyjnej przerwie przypomniały sobie zasady korzystania z biblioteki, wypożyczyli książki do czytania w przedszkolu

– przygotowali krótką uroczystość pożegnania wychowawczyni pani Doroty, która przeszła na emeryturę

– korzystając z ładnej pogody bawili się na terenie ogrodu przedszkolnego, gdzie korzystali z urządzeń ogrodowych

– uczestniczyli w pierwszych zajęciach z logorytmikii: usprawniali swoje aparaty mowy; uczyli się reagować na sygnały dźwiękowe a także próbowali śpiewać swoje imiona i nazwiska

– Motylki zrealizowały kolejne zadanie z Międzynarodowego Projektu “Piękna nasza Polska cała”– wysłały pocztówkę swojej miejscowości na podany adres.

– Wprowadzenie w grupie Motylków litery “O,o” w oparciu o wyrazy osa i Ola. Poznanie litery “O,o” drukowanej i pisanej. Dzieci wyróżniały głoski w nagłosie, śródgłosie i wygłosie. Wyszukiwały na obrazkach wyrazów z głoską “o”, kolorowały obrazki w których głoska ta występowała.

 

________________________________________________________________________________

Wrzesień/2018

Bloki tematyczne realizowane w miesiącu wrześniu w grupie dzieci 5 – 6 letnich:

1. To jestem ja
2. Moja grupa
3. Moja droga do przedszkola
4. Idzie jesień…przez las , park

________________________________________________________________________________

wrzesień 2018

W ostatnim tygodniu września w grupie „Motylków” realizowano blok „Idzie jesień przez park, las”. W tym czasie dzieci:

– udały się do wodzisławskiego parku, gdzie szukały oznak jesieni oraz zbierały jej dary do przedszkolnego kącika przyrody

 – słuchały opowiadania „Przygoda w parku” dzięki któremu poznały drzewa parku i ich owoce: kasztanowiec-kasztan; klon, noski klonowe, dąb- żołędzie, leszczyna-orzechy laskowe; przyporządkowywały napisy do ilustracji

– nauczyły się piosenki „Jesień” , którą ilustrowały ruchem

1.Popatrz wkoło jesień

Liści złoty deszcz

spadają kasztany

grzybów szuka jeż

Ref: Hopsa sa i trala la

jesień wcale nie jest zła

pada deszcz, parasol mam

a jesień tańczy tak.

Hopsa sa i trala la

jesień wcale nie jest zła

liście zbierz do góry hop

a jesień tańczy tak

– wiersz „Dom pod grzybem „ T. Fiutowskiej był wstępem do zapoznania z rodzajami grzybów (jadalne – kurki, borowiki, maślaki, kozaki; i niejadalene – np. muchomory); dzieci poznały także budowę grzyba i mogły oglądać naturalny okaz muchomora

– wykonywały według własnego pomysłu stojącego grzybka: wycinały elementy, sklejały je a następnie malowały farbami

– nauczyły się wiersza „Muchomorek”, który interpretowały ruchem

Muchomorek, muchomorek
ma kapelusz w biały wzorek
jest czerwony jak biedronka
i uśmiecha się do słonka
Dzień zaczyna zawsze praniem
Wszystkich kropek przed śniadaniem
Potem suszy je dokładnie aby wyglądały ładnie

Po śniadaniu nie próżnuje,
swój kapelusz poleruje
Do zabawy jest gotowy
gdy kapelusz lśni jak nowy

Już skończona ciężka praca,
więc wesoło się obraca
A kropeczki z Kapelusza,
skaczą gdy on się porusza

Poznajemy drzewa iglaste – zabawy badawcze. Rozbudzanie zainteresowań światem przyrody. Nazywanie wybranych drzew iglastych.

Wykonanie ostatniego zadania z modułu nr 2 „Mały miś w świecie wielkiej literatury” pt „Sami potrafimy prowadzić zabawy”. Samodzielne wykonanie kodeksu, który został przyjęty w naszej grupie.

________________________________________________________________________________

W II tygodniu w grupie dzieci 5- 6 letnich rozmawiano na temat „Moja droga do przedszkola”. Dzieci:
– uczestniczyły w wyjściu na pobliskie skrzyżowanie, gdzie z bliska obserwowały ruch pieszy oraz uliczny

– poznały figurę geometryczną KOŁO; wyszukiwały koła w najbliższym otoczeniu oraz utożsamiały je jako znaki nakazu i zakazu

– wykonywały pracę plastyczna wykorzystują koła – kółka origami; nadawały tytuły swoim pracom

– uczestniczyły w zabawach ruchowych: „Samochody” oraz „Pan policjant kieruje ruchem”

– obejrzały film edukacyjny pt „Sznupek radzi jak być bezpiecznym na drodze”, gdzie poznały zasady bezpiecznego poruszania się na drodze

– uczestniczyli w obchodach Dnia Przedszkolaka

– bawiły się w ogrodzie przedszkolnym

6 – te urodziny obchodził Dominik
Z tej okazji panie oraz koleżanki i koledzy z grupy życzą mu:
Samych uśmiechów, przyjaciół stu,
tysiąca przygód, bajecznych snów,
worka prezentów, uciech bez liku,
słonecznych dni, lodów na patyku
i mnóstwa, mnóstwa słodyczy .

Nasz 6- latek z kosza urodzinowego wybrał sobie samochód.

________________________________________________________________________________

„To jestem ja ” to tytuł pierwszego bloku tematycznego realizowanego w grupie „Motylków” w miesiącu wrześniu. W tym czasie dzieci:
Poznajemy nasze zmysły – zabawy badawcze..Rozumienie i wyjaśnienie roli zmysłów w życiu człowieka, uwrażliwienie na konieczność ochrony i higieny narządów zmysłów. Wprowadzenie pojęcia głoska.

– konstruowały budowle z klocków a następnie tworzyły drogę do przedszkola (określały położenie przedmiotów względem innych przedmiotów- stosowały pojęcia na prawo, na lewo)

– wykonywały „Pachnącą kartkę”- wykorzystując przyprawy; nadawały tytuły swoim pracom

– udały się na zwiedzanie terenu przy przedszkolnego oraz placu zabaw. Zanim jednak zaczęły zabawy na urządzeniach przypomniały zasady i umowy dotyczące bezpiecznej zabawy

– nauczyły się piosenki” Olek i Ada” oraz poznały naszych małych przyjaciół – lalki: Ada i Olek

1.Jedziemy dziś do domu dziadków – prosi Ada
Dziadek cudnie tak o ptakach opowiada
Na wycieczkę – niespodziankę z nim pójdziemy
A od babci pyszne lody dostaniemy

Ref. To jest Ada, a to Olek, siostra i brat
Małe przedszkolaki, które odkrywają świat
Z przyjaciółmi wiele mają co dnia
I wesoło uśmiechają się o tak
Z przyjaciółmi wiele maja co dnia
I wesoło uśmiechają się, o tak

2.Tata często na rowery dzieci bierze
Mówi, jak najlepiej jeździć na rowerze
Na wypadek, gdyby zranił ktoś kolana
razem z nami jedzie lekarz czyli mama

Ref. 

3. Podaj rękę – prosi Olek małą Adę
Brat i siostra muszą dawać sobie radę!
Zawsze razem z mamą , tatą i dziadkami
Wędrujemy warszawskimi ulicami

Ref

odwiedziły Rodzinny Park Rozrywki Trzy Wzgórza. Z ogromną radością korzystały z atrakcji parku: karuzeli obrotowej, urządzenia do surfowania w powietrzu, huśtawek itd.