5-6 latki Biedronki

Grupa BIEDRONKI  – 2018/2019

Po wakacyjnej przerwie do przedszkola znowu zawitały roześmiane przedszkolaki.

Grupa „Biedronki” to jedna z najstarszych grup w przedszkolu. Większość dzieci skończyła już 6 lat- niektórzy uczęszczają do naszej placówki już czwarty rok. W tym roku ponownie bardzo serdecznie witamy naszą koleżankę Wiktorię.

Biedronki śmiało przekraczają próg przedszkola. Są wesołe i chętnie bawią się ze sobą. W ciągu tego roku będą aktywnie przygotowywać się do rozpoczęcia edukacji w szkole podstawowej.

W czasie spędzonym w przedszkolu dzieci będą poszerzać wiedzę, rozwijać swoje umiejętności. Przed nimi bowiem ważne wyzwanie- wkroczenie w świat liter i liczb. Z uśmiechem na twarzach i wiarą we własne możliwości zapewne z łatwością sprostają wszystkim tegorocznym wyzwaniom, a pobyt w przedszkolu będzie dla nich czasem przyjemności i wszechstronnego rozwoju.

________________________________________________________________________________

Bloki tematyczne na miesiąc maj:

1.    „Moja miejscowość, mój region”

2.    „Moja ojczyzna”

3.    „Łąka w maju”

4.    „Święto rodziców”

________________________________________________________________________
Maj/2019

I blok tematyczny “Moja miejscowość – mój region”

Na dzisiejszych zajęciach dzieci z grupy Biedronek zapoznały się z wierszem I.R. Salach „Dom”. Następnym etapem zajęć była wycieczka po znanych i mniej znanych miejscach Wodzisławia Śląskiego. Dzieci zakodowały drogę chłopca, który musiał trafić do przedszkola pokonując przy tym wyznaczoną trasę. Trasa obejmowała przejazd przez 9 punktów oznaczonych cyframi. Do każdej z nich przypisana była ilustracja wskazująca miejsce, które należało określić poprzez wskazanie jego nazwy oraz położenia.

W ramach zabaw z kubeczkami dzieci miały okazję ułożyć wieże według własnych pomysłów. Aby tego dokonać musiały zabierać kubki zgodnie z poleceniami wydawanymi przez nauczyciela w języku angielskim (określanie kolorów). U wszystkich przedszkolaków powstały bardzo kreatywne budowle.

Majowi solenizanci:

Z okazji 7 urodzin przedszkolaki wraz ze swoimi Paniami złożyły życzenia Tomkowi. Solenizant wybrał prezent z koszyczka, zdmuchnął urodzinową świeczkę, a także poczęstował wszystkich słodkościami.

Swoje siódme urodziny obchodziła Julka. Z okazji Jej święta wszystkie Panie i dzieci złożyły życzenia, a solenizantka wybrała dla siebie upominek z koszyka urodzinowego.

________________________________________________________________________

Bloki tematyczne na miesiąc kwiecień:

1. „Wiosenne powroty”

2. „Wiosna na wsi

3.„Wielkanoc”

4. „Dbamy o przyrodę”

5. „Piękna Polska, piękny Śląsk”

________________________________________________________________________

Kwiecień/2019

V blok tematyczny „Piękna Polska, piękny Śląsk”

W ramach projektu edukacyjnego „Przedszkolak na tropie swojej tożsamości” Biedronki dowiedziały się jakie są elementy tradycyjnego stroju śląskiego. Miały również okazję sprawdzić jak kiedyś dzieci się bawiły za pomocą lalek wykonanych z papieru. Chłopcy otrzymali karlusa, zaś dziewczynki frele. Każdy miał możliwość wycięcia specjalnych śląskich strojów pochodzących z Bytomia i ubrać w nie swoją „laleczkę”.

________________________________________________________________________

Kwiecień/2019

I blok tematyczny „Wiosenne powroty”

W pierwszym tygodniu kwietnia Biedronki realizowały blok tematyczny pt. “Wiosenne powroty”

Podczas zajęć dzieci:

  • aktywnie uczestniczyły w doświadczeniach z jajkiem, wyciągały wnioski,
  • poznały budowę i właściwości jajka (surowego i ugotowanego na twardo),
  • badały co się dzieje z jajkiem, kiedy zanurzymy je w wodzie z barwnikiem?,
  • rozpoznawały i nazywały małą i wielką literę „j”, szukały słów zaczynających sięgłoską „j”, układały schematy i modele słów jajko, Jola, określały miejsca samogłosek i spółgłosek w słowach o prostej budowie fonetycznej

Biedronki wykonały pracę plastyczną pt. „Bocian w locie”. Dzieci:

  • podczas słuchania utworu Vivaldiego „Wiosna” malowały łąkę- pastelami dwoma rękami jednocześnie
  • przyklejały wyciętego z papieru bociana i wyklejały go bibułą stosując różne techniki

W czwartek Biedronki gościły panią Michalinę mamę Antosi. Pani Michalina przyszła aby przeczytać dzieciom wybraną przez dziewczynkę ulubioną bajkę. Dzieci z ogromnym zainteresowaniem wysłuchały pięknej i kolorowo zilustrowanej bajki „Dzikie łabędzie”, a także dwóch krótkich opowiadań „O żółwiu i ślimaku” i „Bajka prawie afrykańska”. Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych Pani Michalina przyniosła w prezencie dla całej grupy wspaniały podarunek – były to kolorowe,własnoręcznie wykonane kurki.

Bardzo dziękujemy mamie Antosi za poświęcony czas i piękny prezent.

ZSP nr 3 w Radlinie zorganizował konkurs plastyczny pt. „Bohaterowie wierszy Jana Brzechwy”. W konkursie udział wzięły Antosia i Karolinka z grupy Biedronki.

Przedszkolaki z naszej placówki zrealizowały drugie zadanie z ogólnopolskiego programu Uczymy Dzieci Programować #TydzieńZtechnologią. Tym razem padło na zadanie trzecie tj. – Nie tylko używam, ale i tworzę – dziecięce pomysły na funkcjonalne aplikacje. Dzieci stworzyły swoje własne aplikacje, wyjaśniały ich możliwości oraz to do czego mają służyć.

Biedronki zrealizowały trzecie zadanie z ogólnopolskiego programu Uczymy Dzieci Programować #TydzieńZtechnologią. Tym razem przedszkolaki poszukiwały wiosny grając w grę planszową z kodami QR. Najpierw dzieci zakodowały planszę do gry by następnie zostać podzielone na dwa zespoły – dziewczynki kontra chłopcy. Taka forma aktywności bardzo spodobała się przedszkolakom.

 

________________________________________________________________________

Bloki tematyczne na miesiąc marzec:

1. „Zwierzęta z dżungli i sawanny”

2. „Zwierzęta naszych pól i lasów”

3. „Marcowa pogoda”

4. „Wiosenne przebudzenie”

________________________________________________________________________

Marzec/2019

IV blok tematyczny „Wiosenne przebudzenie”

Podczas zabaw badawczych inspirowanych wierszem B. Formy „Nasze kwiaty” wykorzystując elementy TRP Biedronki poznawały właściwości ziemi i pisku. Pracując w małych zespołach doskonaliły umiejętność współpracy w grupach, rozwijały umiejętności komunikacyjne i dzieliły się spostrzeżeniami. Wzbogacały wiedzę na temat kwiatów doniczkowych i zasad ich pielęgnacji.

Rozpoznawały i nazywały małą i wielką literę „ł”, wymieniały słowa rozpoczynające się głoską „ł”, dzieliły słowa na sylaby i głoski, układały schematy i modele słów „Łatka”, „łopata”, określały miejsca samogłosek i spółgłosek w słowach o prostej budowie fonetycznej. Z liter, które miały do dyspozycji tworzyły nowe wyrazy.

Podczas pracy z obrazkiem dokonywały analizy i syntezy słuchowej wyrazów, odczytywały napisy, umieszczały je na obrazku w odpowiednich miejscach.

Biedronki wykonały dzisiaj pierwsze zadanie konkursowe z Tygodnia technologii prowadzonego w ramach ogólnopolskiego programu Uczymy Dzieci Programować. Tematem zadania był – Mój smartfon, mój tablet – jak powinien wyglądać, jakie funkcje powinien posiadać, żeby nie tylko bawić, ale i uczyć. Dzieci omówiły jakie funkcje powinien mieć wymarzony smartfon lub tablet, aby również uczyć, po czym wykonały swoje smartfony/tablety.

W związku z realizacją zajęć dodatkowych z regionalizmu, będących częścią projektu edukacyjnego Przedszkolak na tropie swojej tożsamości, zaproszona została babcia Tomka z grupy Bożych Krowek (Biedronek). Posługując się godkom ślonskom babcia Tomka zapoznała dzieci z utworami „Jonek i Gryjtka” i „Murzinek Bambo”. Śmiechom i dobrej zabawie nie było końca. Zaproszony gość zaś otrzymał upominki sponsorowane przez Gryfnie.com.

________________________________________________________________________

Marzec/2019

III blok tematyczny: „Marcowa pogoda”

Biedronki w dniu dzisiejszym po raz drugi odwiedziły Wodzisławskie Oświatowe Centrum Nauki i Techniki. Dzieci miały okazję pobawić się piaskiem kinestetycznym, a także skorzystać z interaktywnego dywanu. Dużo emocji wywołał również domek, na który można się było wspiąć i rozwiązać w nim parę ciekawych zagadek. Przedszkolaki zaciekawiły również przedmioty znajdujące się na parapetach sali. Z zaciekawieniem pytały do czego co służy i słuchały wyjaśnień.

Biedronki założyły  wiosenny kącik przyrodniczy. Najpierw dowiedziały się z czego składa się roślina, a później miały okazję własnymi rękami zasadzić przyniesione przez siebie rośliny. Dzieciom bardzo spodobało się to zajęcie – sprawiło im wiele radości.

Dzieci miały okazję rozwiązać pierwsze zadanie z programu Uczymy Dzieci Programować. Dzieci poznały przysłowie „W marcu jak w garncu” i podjęły się wyzwania polegającego na ułożeniu, zgodnie z wierszykiem, obrazka na dużej macie do kodowania. Poznały również znaczenie dodatkowych symboli znajdujących się na macie. Na koniec ich zadaniem było odkodowanie dyktanda graficznego.

 

________________________________________________________________________

Marzec/2019

II blok tematyczny: „Zwierzęta naszych pól i lasów”

W ramach kolejnego ciekawego tematu tygodnia dzieci zapoznały się z pszczołami i ich życiem. Dowiedziały się również jak powstaje miód, a także miały okazję sprawdzić, jak zachowuje się miód dodany do wody oraz spróbować go i opowiedzieć o jego smaku.

Dzieci z grupy Biedronki po raz kolejny miały możliwość bawić się z kodowaniem. Tym razem zabawy dotyczyły kolorowych kubeczków. Zadaniem dzieci było odkodować wieże na podstawie legendy. Początkowo należało odkodować tylko na podstawie kodu – kolor = cyfra, później należało dodatkowo rozwiązać działania matematyczne. Na tej podstawie układano później wieże z kolorowych kubeczków.

W ramach projektu edukacyjnego „Przedszkolak na tropie swojej tożsamości” rozpoczęły się zajęcia z regionalizmu. Ich celem jest przybliżenie dzieciom godki ślonski. Na pierwszych zajęciach dzieci poznały takie słowa jak: fusekla, cwiter, karlus, frela, bajtel, kiecka, galoty, czopka, rechtor i bryle. Wszystkie poznane słowa bardzo się dzieciom spodobały, zaś godka ślonsko wydała im się bardzo zabawna i nieco dziwna. Niemniej dzieci zajęciami były naprawdę zainteresowane.

Swoje 7 urodziny obchodziła Wiktoria z grupy Biedronki. Z tej okazji wybrała dla siebie wymarzony prezent, a wszystkie przedszkolaki wraz ze swoimi Paniami złożyły solenizantce urodziny.

________________________________________________________________________

Marzec/2019

I blok tematyczny: „Zwierzęta z dżungli i sawanny”

Ciekawy jest…świat zwierząt egzotycznych” pod takim hasłem dzieci z grupy Biedronki poznawały kontynent afrykański, poszerzały wiadomości na temat wybranych zwierząt zamieszkujących ten obszar, odkrywały ciekawostki z życia dzikich zwierząt. Dzieci aktywizowały myślenie poprzez analizowanie treści zagadek, podawanie ich rozwiązań a także przez samodzielne ich wymyślanie.

Na koniec pastelami olejnymi wykonały pracę plastyczną pt. „Kolory w świecie zwierząt”. Radosną twórczość można zobaczyć w naszej galerii przedszkolaka.

W ramach bloku tematycznego „Zwierzęta z dżungli i sawanny” dzieci wybrały się na „wycieczkę” po ZOO. W związku z tym wprowadzony został nowy element w kodowaniu robot BeeBot.
Pierwszym etapem zajęć było odgadnięcie rozwiązań zagadek związanych z tematem zajęć. Dzieci prawidłowo wskazały sześć odpowiedzi dowiadując się tym samym, że tematem zajęć będzie ZOO i zwierzęta w nim zamieszkujące. Następnym krokiem było zaprojektowanie całego ZOO element po elemencie. Aby to zrobić wyjaśnione zostało, który element drogi ma jakie znaczenie oraz jaką czynność oznacza jaki fragment drogi. Po zaprojektowaniu ZOO dodane zostały wybiegi dla zwierząt. Przyszedł czas na wytłumaczenie jak działa BeeBot.
Po przejściu wszystkich etapów Biedronki mogły się udać na wycieczkę. Ich zadaniem było zaprogramować Beebota w ten sposób, aby dojechał do wskazanego miejsca – początkowo programowany był tylko jeden ruch by później przejść do całej sekwencji. Ostatnim elementem zajęć było dyktando graficzne, które, tym razem, dzieci wykonywały samodzielnie z małą pomocą nauczyciela dla chętnych dzieci.

Laureaci konkursu międzyprzedszkolnego plastycznego “Świat dinozaurów”, którego organizatorem było  Publiczne Przedszkole nr 14 w Zawadzie. Gratulujemy  Poli, która zajęła III miejsce oraz Tomkowi,który otrzymał wyróżnienie.

 

________________________________________________________________________

Luty/2019

Bloki tematyczne na styczeń: luty

1.Muzyka wokół nas.
2.Bezpieczne zabawy na śniegu.
3.Baśnie, bajki, bajeczki.
4.Nie jesteśmy sami w kosmosie.

________________________________________________________________________

IV blok tematyczny: Nie jesteśmy sami w kosmosie

Wiedzieć więcej o …… planetach z kosmosu”

W tym tygodniu Biedronki realizują blok tematyczny Nie jesteśmy sami w kosmosie. Podczas zajęć prowadzonych metodą TRP przedszkolaki zgłębiały wiedzę o planetach i przestrzeni kosmicznej. Próbowały odpowiedzieć na postawione przez nauczycielkę pytanie problemowe „Jak rozpoznać wybraną planetę z kosmosu?” Głównym celem zajęć było wzbogacenie wiedzy i słownictwa dzieci na temat planet w galaktyce. W toku zajęć dzieci doskonaliły swoją wyobraźnię, rozwijały pamięć i koncentrację uwagi, doskonaliły pracę w parach i sześcioosobowych zespołach. Konstruktywnie wypowiadały się na temat danego zadania, dokonywały wyborów, wspólnie z innymi podejmowały próbę prezentowania wyników pracy całego zespołu.

W ramach bloku tematycznego „Nie jesteśmy sami w kosmosie” dzieci poznały położenie planet w Układzie Słonecznym. Zdobyły również ciekawe informacje na temat wybranych planet. W trakcie zajęć miały możliwość ułożenia planet w odpowiedniej kolejności od słońca, a także, chętne dzieci, ułożyły literka po literce nazwy planet na specjalnie przygotowanej do tego planszy.

Na ten dzień z utęsknieniem czekały wszystkie przedszkolaki. Dzisiaj korzystając ze sprzyjającej aury Biedronki  wesoło i radośnie spędziły czas w ogrodzie przedszkolnym. Bawiły się w berka, skakały, biegały. Każdy znalazł odpowiednią dla siebie formę spędzania czasu na powietrzu.

Swoje urodziny świętowała nasza Biedroneczka Karolinka.
Ile drzew rośnie w lesie,
ile ciężarów siłacz uniesie,
ile uciągnie lokomotywa,
ile włosów liczy lwia grzywa,
ile ciastek w ciastkarni,
a bułek w piekarni,
tyle szczęścia i słodyczy
w Dniu Urodzin cała grupa wraz z Paniami Tobie życzy:)

________________________________________________________________________

I blok tematyczny: Muzyka wokół nas

W ramach bloku tematycznego „Muzyka wokół nas” dzieci z grupy Biedronki odwiedziły wirtualnie filharmonię. Dowiedziały się czym jest filharmonia, jak należy się w niej zachować oraz w co powinno się ubrać. Przedszkolaki miały również okazję stworzyć swoją własną orkiestrę z dyrygentem na czele. Dyrygent oczywiście został wyposażony w batutę. W dalszej części zajęć przyszedł czas na pracę plastyczną. Zadaniem wszystkich było wypełnienie bębenka według własnego pomysłu. Istotne było, aby wykorzystane zostały trzy różne materiały.

Dziecko:

– wie czym jest filharmonia oraz jak należy się w niej zachować,

– potrafi wymienić instrumenty muzyczne,

– starannie wykonuje pracę plastyczną,

– rozwija kreatywność

W tym tygodniu Biedronki udały się do zaprzyjaźnionej biblioteki przy SP 10 na spotkanie czytelnicze. Na samym początku ogromne zdziwienie i zadowolenie wywołał fakt, że zamiast standardowych krzesełek na podłodze rozłożone były kolorowe pufki, które cieszyły się zainteresowaniem. Jak się później okazało służyły one nie tylko do siedzenia i słuchania kolejnych przygód Pipi Pończoszanki, ale wykorzystane były podczas nowej zabawy ruchowej „Sałatka”. Na koniec pobytu w bibliotece przedszkolaki bawiły się w ulubioną zabawę „Piłka parzy” i wypożyczyły książki do przedszkola. Bardzo dziękujemy pani bibliotekarce za kolejne ciekawe spotkanie.

Biedronki po raz kolejny udały się do WCK na projekcję filmów w ramach „Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej”. Tym razem dla przedszkolaków przygotowano cykl filmów krótkometrażowych. Biedronki obejrzały bajki takie jak: „Myszka”, „Pan Patyk”, „Ośmiornica”, „Ciastko”, „Tygrys”. Wyjątkowo bliska dzieciom tematyka i bohaterowie sprawiły, że kinowy seans był dla nich efektywnie i wartościowo spędzonym czasem. Uśmiechnięte, pełne wrażeń wróciły do przedszkola.

________________________________________________________________________

Styczeń/2019

Bloki tematyczne na styczeń:

  1. „Mijają dni, miesiące, lata”
  2. „Zima i zwierzęta”
  3. „Babcia i dziadek”
  4. „Projekt- Zabawki”

________________________________________________________________________

 IV blok tematyczny „ Projekt zabawki”

Podczas realizacji bloku tematycznego „Projekt zabawki” Biedronki min. uczestniczyły w zajęciach pt. „Zabawki dawniej i dziś”. Oglądały film edukacyjny W muzeum zabawek który, wzbogacił ich wiedzę na temat zabawek dawnych i współczesnych. Przedszkolaki porównywały zabawki z przeszłości z ich współczesnymi odpowiednikami, segregowały zabawki wg różnych kryteriów np. materiału z jakiego zostały zrobione, miejsca w którym mogą się nimi bawić.

Na koniec projektowały swoją wymarzoną zabawkę- rozwijały przy tym swoją pomysłowość, kreatywność i inwencję twórczą.

Bal Karnawałowy “W bajkowej krainie”

28 stycznia był niezapomnianym dniem dla dzieci nie tylko z powodu baliku. W tym dniu swoje święto obchodziła również Zuzia. Nasza solenizantka skończyła 6 lat! Były życzenia składane przez dzieci i panie, poczęstunek, podnoszenie na krzesełku i oczywiście zdmuchiwanie świeczki urodzinowej! Wszystkie dzieci zgodnie stwierdziły, że Zuzia miała najlepsze urodziny ze wszystkich! Solenizantce jeszcze raz życzymy dużo uśmiechu, jeszcze wielu pięknych chwil spędzonych w przedszkolu i samych cudowności!

Życzenia urodzinowe dla Naszej kolejnej solenizantki Zosi

Dla słodkiej Księżniczki w dniu urodzin
Niech ziarnko grochu Ci nie szkodzi
Niech wszystko jak w bajce się układa
A z kranu niech płynie czekolada
Niech dobro zawsze ze złem wygrywa
A w życiu niech zawsze jak w bajkach bywa.

Tego wszystkiego życzą Biedronki z paniami

________________________________________________________________________

III blok tematyczny: „Babcia i dziadek”

Wielkie bale w karnawale” – burza mózgów na podstawie wiersza „Sen o balu” D. Gellner

  • rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi zrozumiałej dla innych na określony temat,
  • utrwalenie wiadomości na temat tradycji związanych z karnawałem,
  • rozpoznawanie małych i wielkich liter,
  • układanie schematów i modeli słów balony, karnawał,
  • rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słów o prostej budowie fonetycznej.

Kolorowe serpentyny – zajęcia plastyczne.

  • Rozwijanie umiejętności manualnych i plastycznych,
  • doskonalenie posługiwania się nożyczkami,
  • dekorowanie sali na bal karnawałowy własnoręcznie wykonanymi serpentynami.

Biedronki po raz kolejny zmierzyły się na dzisiejszych zajęciach z kodowaniem. Na początku zajęć dzieci bawiły się z kolorowymi kubeczkami układając je według instrukcji nauczyciela wydawanych w języku polskim i angielskim. Później przyszedł czas na wspólne ułożenie wieży z kolorowych kubeczków. Posłużyły one również do kolejnego zadania związanego z symetrią. Tym razem Biedronki miały okazję odwzorować na płaszczyźnie kolorowy wzór.

23 stycznia do naszego przedszkola zawitali dziadkowie i babcie przedszkolaków z grupy Biedronek. Z tej okazji został przygotowany program artystyczny. Dzieci śpiewały piosenki, recytowały wiersze i tańczyły. Przygotowały również znaną wszystkim piosenkę „Sto lat” w zupełnie nowej wersji, bo granej na bum bum rurkach. Przedszkolaki przygotowały własnoręcznie dla swoich gości prezenty. Babcie otrzymały filiżanki z herbatą z najlepszymi życzeniami, zaś dziadkowie obrazy ze swoimi podobiznami. Na koniec wnukowie i wnuczki zaprosili swoich bliskich do dwóch, znanych wszystkim, zabaw – „Kaczuszek” i „Krasnoludka”. Dzieci, za przepiękne występy, otrzymały soczek i słodki poczęstunek.

Dyrekcja, wychowawczynie i wnuki jeszcze raz chciały złożyć najserdeczniejsze życzenia wszystkim babciom i dziadkom z okazji ich święta. Życzymy przede wszystkim zdrowia i uśmiechu.

________________________________________________________________________

II Blok tematyczny: “Zima i zwierzęta”

Biedronki kontynuują  swoją przygodę z kodowaniem. Pierwszym zadaniem było doprowadzenie wnuczka do prezentu dla babci i dziadka. Druga aktywność skupiała się na dyktandzie graficznym, dzięki któremu udało się odkodować obrazek. Na koniec przyszedł czas na zabawę z kolorowymi kubeczkami i utrwalenie nazw kolorów w języku angielskim. Biedronki jak zawsze poradziły sobie świetnie ze wszystkimi zadaniami, które zostały przed nimi postawione.

Biedronki bardzo lubią piękną i śnieżną zimę. Wiedzą też, że to szczególnie trudny czas dla ptaków, dlatego dbają, aby ptasia stołówka nie była pusta. Dzieci podczas zajęć dowiedziały się, czym można dokarmiać ptaki i same gromadzą ziarna, nasiona i okruszki chleba. Uzupełniają zapasy w karmnikach, które znajduje się w ogrodzie przedszkolnym. Skrzydlaci przyjaciele na pewno będą miały co jeść przez całą zimę.

Kolejne urodziny w grupie Biedronek. Tym razem swoje siódme urodzinki świętowała Wiktoria N.

Przyjmij więc od nas najlepsze życzonka, dużo zdrówka i słonka.
Humoru dobrego, życia kolorowego.
I wielkich wrażeń przy spełnianiu marzeń! Tego życzą Ci koledzy i koleżanki wraz z paniami.

________________________________________________________________________

I Blok tematyczny: „Mijają dni, miesiące, lata”

W poniedziałek na zajęciach prowadzonych metodą TRP Biedronki sprawdzały i odpowiadały na pytanie problemowe: Jak to się dzieje, że w tym samym czasie na jednej części kuli ziemskiej jest noc, a na innej dzień?

Celem głównym zajęcia było:

  • uświadomienie dzieciom występowania zjawiska przemienności dnia i nocy,
  • dostrzeganie rytmu i stałego następstwa dnia i nocy, wnioskowanie o regularności w układach rytmicznych,
  • stosowanie do rozwiązania problemu heurystyki TRP- łańcucha skojarzeń.

Biedronki podczas zadania wprowadzającego rozwiązywały zagadki, uczestniczyły w zabawie ruchowej „Co ludzie robią podczas dnia i nocy”. Wprowadzając przedszkolaki do zadania głównego, które służy rozwiązaniu problemu dzieci miały rozpoznać, które czynności wykonujemy w dzień a które w nocy i ułożyć je w kolejności wykonywania ich w ciągu dnia- łańcuch skojarzeń. Aby poznać nowe fakty i usystematyzować informacje Biedronki obejrzały film edukacyjny: „Dzień, noc i pory roku”, a następnie aby odpowiedzieć na pytanie problemowe wspólnie wykonały doświadczenie z globusem i światłem, wyciągnęły wnioski. W części końcowej za pomocą piktogramów dokonały samooceny.

Na zakończenie zajęć przedszkolaki uczestniczyły w zabawie „Idzie niebo”. W dalszej części tego projektu dzieci wykonały pracę plastyczną „Dzień i noc”, efekty można zobaczyć na gazetce dla rodziców.

Dzisiaj dzieci zgłębiały tajniki kodowania. Poznały podstawowe symbole potrzebne w kodowaniu oraz samodzielnie zakodowały po raz pierwszy trasę do zagubionych figur. Kilkoro dzieci miało nawet okazję zamienić się w „roboty” sterowane przez kolegów i koleżanki. W dalszej części zajęć dzieci zostały podzielone na pary chłopczyk – dziewczynka. Zadaniem każdej z nich było doprowadzić swojego partnera do wskazanej figury geometrycznej o danym kolorze.

Pierwsza Biedronkowa solenizantka w tym roku świętuje dzisiaj swoje 7 urodzinki. Z tej okazji składamy Mai najserdeczniejsze życzenia:

Dla Ciebie wszystkie cuda tego świata.
Dla Ciebie ciepło słonecznego lata.
Dla Ciebie gwiazdki, co błyszczą na niebie.
Dla Ciebie nutki w ptaszków śpiewie.
Dla Ciebie kwiatki kolorowe.
I marzenia deserowe…
Dla Ciebie wszystko, czego zapragnie dusza,
która wciąż do radości Cię zmusza!
Z okazji urodzin przyjmij nasze życzenia
Niech się spełnią wszystkie Twoje marzenia.

Sto lat dla naszego kolejnego solenizanta Miłosza
Wszystkiego najlepszego z okazji siódmych urodzinek!
Niech Ci słonko ciepło gra,
Niech Twój uśmiech długo trwa,
Nie trać swej wesołej minki,
Dziś są Twoje urodzinki!
Samych radosnych chwil życzą Biedronki wraz ze swoimi Paniami

________________________________________________________________________

Grudzień/2018

Bloki tematyczne na grudzień:

  1. „Jak wyglądał świat przed milionami lat”
  2. „Idą święta”
  3. „Projekty Prezenty”
  4. „Żegnamy Stary Rok”

________________________________________________________________________

III Blok tematyczny: “Projekt Prezenty”

Jak co roku w przedszkolu obyła się wigilijka. Dzieci w tym dniu ubrały się na galowo oraz przyniosły do przedszkola słodkości, owoce i wszystko to co najbardziej lubią. Po koncercie kolęd przyszedł czas na świętowanie. Najpierw przedszkolaki podzieliły się między sobą i ze swoimi paniami opłatkiem. Później przyszedł czas na biesiadowanie. Kiedy brzuszki zostały już napełnione słodkościami a uśmiechy na dobre zawitały na twarzach biedronek przyszedł czas na upragnione prezenty. Każdy sprawdzał co zostało dla niego zostawione pod choinką. Po odebraniu prezentów był czas na zabawę. A później na uroczysty obiad zjedzony wspólnie. Oczywiście na stole nie mogła zabraknąć czerwonego barszczu, ryby i surówki z kiszonej kapusty. To był dla dzieci i ich pań niezapomniany dzień pełen wrażeń, który na długo pozostanie w ich sercach.

Wycieczka do Centrum Edukacji Regionalnej w Żorach. Tematem zajęć były “Zwyczaje i tradycje Bożonarodzeniowe – obrzędy wieczerzy wigilijnej na Śląsku”. Całość przedstawiona została gwarą śląską stąd też było dużo śmiechu. Nie wszyscy rozumieli ten „obcy język”. Przedszkolakom bardzo się podobało, zwłaszcza że dwójka z nich mogła występować w „przedstawieniu”. W dalszej części dzieci miały możliwość poczęstowania się pysznym świeżym chlebem ze smalcem lub dżemem oraz słodką herbatą. Ponadto śpiewały kolędy, a także kosztowały przepysznych ciasteczek rozdawanych przez króla Szymona). Uśmiechy cały czas gościły na twarzach wszystkich przedszkolaków.

Grupa „Biedronki” wzięła, w tym roku, udział w ogólnopolskiej akcji „Serce za Odwagę”. Beneficjentami akcji są żołnierze Podziemia Niepodległościowego, którzy walczyli zbrojnie o wolną i niepodległą Polskę. Celem akcji jest przygotowanie kartek z okazji Świąt Bożego Narodzenia. Dzieci bardzo się starały wykonując kartki mając świadomość, że w ten sposób mogą podziękować wszystkim walczącym za ich serce, odwagę i poświęcenie.

________________________________________________________________________

II Blok tematyczny: “Idą święta”

Kto twierdzi, że Św. Mikołaj nie istnieje nie ma racji. Dowodem na to jest list wysłany przez samego Świętego do dzieci z grupy Biedronek. Niezwykła poczta została dzisiaj odczytana dzieciom na głos, a koperta i sam list dokładnie sprawdzone przez dzieci. W liście dzieci otrzymały parę wskazówek jak należy się zachowywać i na co zwracać uwagę, aby otrzymać wymarzony prezent. Wniosek z tego jeden – Święty Mikołaj naprawdę istnieje i nie zapomniał o grupie Biedronek z naszego przedszkola!

W związku ze zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia dzieci z grupy „Biedronki” wykonały choinkę. Pierwszym etapem pracy było dobranie odpowiedniej ilości kółek z origami, a także przeliczenie ich. Następnie dzieci formowały z nich choinkę. Przyszedł czas na dodanie śniegu, a także ozdób na choince. Praca bardzo się dzieciom spodobała – zwłaszcza świecące się elementy.

Szósty grudnia to zawsze niezwykły czas w życiu każdego dziecka. Wszystkie czekają z utęsknieniem na dźwięk dzwoneczków sań Świętego Mikołaja. Tak też było i w tym roku. Biedronki nie mogły się doczekać, kiedy starszy miły Pan ich odwiedzi. W końcu nadszedł ten moment. Wszystkie dzieci wstrzymały oddech na widok Świętego i jego pomocnicy. Biedronki przywitały przybyłego gościa śpiewając mu piosenkę „Święty Mikołaju”. Utwór bardzo spodobał się Mikołajowi. Jego pomocnica obsypała dzieci magicznym proszkiem, dzięki któremu wszystkie będą przez cały rok grzeczne i… nadszedł najbardziej wyczekiwany przez dzieci moment. Rozdawanie prezentów. Wszyscy odważnie podchodzili do Świętego po swoje prezenty. Nie zabrakło oczywiście magicznych słów wypowiedzianych przez przedszkolaki. Nawet panie były w tym roku grzeczny i otrzymały prezenty od Świętego Mikołaja. Dzieci otrzymały nie tylko prezenty indywidualne, ale też takie, które były dla całej naszej grupy. Po wręczeniu prezentów Biedronki podziękowały za pomocą wierszyka pt. „Szósty grudnia” i specjalnie dla Świętego Mikołaja przygotowanych obrazków. Ten dzień był magiczny dla wszystkich dzieci i ich pań i na pewno pozostanie w ich sercach na cały następny rok.

Sanie Świętego Mikołaja: przeliczanie we wskazanym zakresie,nazywanie  reniferów Św. Mikołaja,samodzielnie układanie słownych zagadek.

________________________________________________________________________

I blok tematyczny: „Jak wyglądał świat przed milionami lat”

Z okazji święta wszystkich górników zostały zorganizowane zajęcia związane z obchodami tego święta – Barbórką. W pierwszej kolejności dzieci dowiedziały się skąd się bierze węgiel. Miały także okazję zobaczyć go na żywo prosto z kopalni dzięki tatusiowi Tomka, który wydobył go specjalnie dla nas (za co bardzo dziękujemy). Później przedszkolaki poznały historyjkę obrazkową o Rozgniewanym Węgielku. Zadaniem przedszkolaków było ułożyć ją poprawnie pod względem wydarzeń, które miały miejsce. Następnie omówione zostały następstwa braku węgla w naszym kraju. Na koniec każdy miał okazję obejrzeć figurki, a także małą lampę górniczą w wersji pokazowej.

Rozgniewany węgielek – historyjka obrazkowa

– potrafi chronologicznie ułożyć historyjkę obrazkową,

– opisuje obrazki,

– opowiada historyjkę,

– wie skąd się bierze węgiel,

– wskazuje patrona górników.

  • „W świecie dinozaurów”- wzbogacanie wiedzy na temat czasów prehistorycznych w których żyły dinozaury, posługiwanie się liczebnikami porządkowymi.

  • dzielenie się informacjami na temat „Jak wyglądał świat, kiedy żyły dinozaury?” na podstawie własnej wiedzy i prezentowanych ilustracji,

  • prezentacja filmu edukacyjnego z serii Był sobie człowiek pt. „Była sobie Ziemia”- wzbogacanie wiedzy na temat wyglądu i życia dinozaurów,
  • rozpoznawanie i nazywanie wybranych dinozaurów,
  • rozwijanie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie dostępnym dziecku.

W piątek Biedronki po raz kolejny uczestniczyły w spotkaniu czytelniczym w Miejskiej i Powiatowej Bibliotece Publicznej filia na os.xxx-lecia. Przedszkolaki z ogromną ciekawością wysłuchały dalszych przygód wesołej, rudowłosej siłaczki Pipi Pończoszanki. Ciekawe dialogi i zniewalający humor wprawiły przedszkolaki w wesoły nastrój, który utrzymywał się cały dzień.

________________________________________________________________________

Listopad/2018

IV Blok tematyczny: Moje zdrowie i bezpieczeństwo.

Dzieci z grupy Biedronki rozpoczęły przygodę z kodowaniem. Pierwsze kroki wcale nie były łatwe! Najpierw trzeba było ustalić co jest czym na tablicy do kodowania a następnie określić, gdzie jest dane pole np. A1. Było ciężko, ale… UDAŁO SIĘ! Kto zgadnie co udało się zaprogramować na obrazkach?

________________________________________________________________________

III Blok tematyczny: Moje prawa i obowiązki

Moja prawa – pogadanka

– wymienianie podstawowych praw dziecka,

– wyjaśnianie, co oznaczają wybrane prawa dziecka,

– uświadomienie, że prawa łączą się z obowiązkami,

– rozumienie, że przestrzeganie praw jest konieczne,

– umiejętność zgodnej zabawy i współdziałania w grupie.

 

Moje emocje – zabawa ruchowa

– przeliczanie na kostce w zakresie 6,

– naśladowanie emocji widocznych na obrazkach,

– nazywanie swoich emocji.

Domowe obowiązki – zajęcia matematyczne.

  • Rozwijanie umiejętności rachunkowych.
  • Utrwalanie nazw figur geometrycznych.
  • Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 0.
  • Zachęcanie do rzetelnego wypełniania swoich obowiązków domowych

________________________________________________________________________

II blok tematyczny: „Moja rodzina”

Dzień z rodziną – praca plastyczna. Nawiązując do poruszanego w tym tygodniu tematu związanego z rodziną przedszkolaki wypowiadały się na temat „Jak można spędzać czas ze swoją rodziną? Zastanawiały się w jaki sposób można innych zachęcić do tego, aby aktywnie spędzali swój wolny czas z rodziną. Podczas pracy w zespołach musiały stworzyć plakat na temat „Dzień z rodziną”, nadać mu tytuł a następnie omówić go przed całą grupą. Z wykonanych przez dzieci plakatów zorganizowano w szatni wystawę dla rodziców.

 

W październiku Karolinka i Zuzia z grupy Biedronek wzięły udział w konkursie plastycznym zorganizowanym przez PP1 pt. “Piękna Nasza Polska Cała”.

Miło nam poinformować że nasza Biedroneczka Karolinka zajęła I miejsce w tym konkursie i otrzymała dyplom oraz nagrodę rzeczową.

Gratulujemy!

Listopadowy solenizant z grupy Biedronek – Bartosz.

Poprzez łąki, dolinami, biegnie kangur z życzeniami.
Spieszy się, by być na czas. Wie, że urodziny masz.
Bartusiu wszystkiego najlepszego, dużo radości i uśmiechu życzą dzieci z grupy Biedronki wraz z paniami.

________________________________________________________________________

I blok tematyczny: Moja Ojczyzna

W dniu 9 listopada o godzinie 11:11 ponad 20 tysięcy placówek oświatowych z całej Polski będzie bić „Rekord dla Niepodległej”. W akcji udział weźmie również nasze przedszkole. Dzieci z grupy Biedronek przygotowują się sumiennie do piątkowego bicia „Rekordu dla Niepodległej”. Aby ułatwić sobie zadanie dzieci dostały zilustrowany hymn Polski, na którym widać kolejne zwrotki. (źródło: rysujacareka.blogspot.com).

„Legenda o Wiśle” Hanny Zdzitowieckiej  – inscenizacja. Utwór został najpierw zaprezentowany przez nauczyciela w formie inscenizacji. Następnie dzieci podzielone na role miały samodzielnie odtworzyć przedstawienie według swojej wizji i zdobytych wiadomości. Wyszło im to wyśmienicie! Zresztą zobaczcie sami…

– zapoznanie z legendą o narodzinach rzeki Wisły,

– próby samodzielnego odegrania przedstawienia,

– wdrażanie do uważnego słuchania,

– odpowiadanie na zadane pytania dotyczące inscenizacji,

– wskazywanie Wisły na mapie Polski.

Praca plastyczna „Nasza flaga”

– budzenie szacunku i przywiązania do symboli narodowych,

– zapoznanie z barwami flagi narodowej,

– kształtowanie postawy patriotycznej w kontekście tożsamości narodowej,

– wzbogacanie słownika dzieci o nowe pojęcia.

________________________________________________________________________

Wrzesień/2018

IV blok tematyczny: „Idzie jesień…przez las,park”

W poszukiwaniu jesieni”- spacer do parku.

Jesień to bardzo piękna i kolorowa pora roku, pełna ciepła i uroku. W piątek korzystając ze sprzyjającej pogody Biedronki wraz ze swoją panią wybrały się na jesienny spacer do parku. Dzieci podziwiały park w jesiennej szacie, obserwowały zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią i przyporządkowywały je do określonej pory roku. Rozpoznawały drzewa po liściach i owocach, nazywały gatunki drzew, poznały ich budowę. Zbierały liście, kasztany, żołędzie aby wzbogacić kącik przyrody. Droga powrotna do przedszkola prowadziła nas przez nowo wybudowany deptak, który łączy Stare Miasto z Rodzinnym Parkiem Rozrywki- Trzy Wzgórza. Słonko i ciepły wiatr towarzyszyły nam przez całą drogę.

Poznajemy grzyby”- inscenizacja utworu T. Fiutowskiej Dom pod grzybem.

  • Wdrażanie do uważnego oglądania przedstawień teatralnych,
  • nazywanie wybranych grzybów, dzielenie ich na jadalne i trujące,
  • poznanie ogólnej budowy grzybów, sposobów ich zbierania i przetwarzania

________________________________________________________________________

III Blok tematyczny: Moja droga do przedszkola

Cel ogólny:
Opanowanie i przestrzeganie zasad bezpiecznego zachowania się w ruchu drogowym, wyrabianie nawyku prawidłowego zachowania się na ulicy.

Miasto” – zabawa z makietą

– określanie położenia przedmiotów w przestrzeni;

– zwrócenie uwagi na sygnalizację świetlną i jej znaczenie;

– odszukiwanie „w mieście” miejsca, w którym można przejść na drugą stronę

Zgaduj zgadula” – zabawa dydaktyczna

– rozwiązuje zagadki słowne związane z ruchem drogowym;

– zna zasady bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię i potrafi je przestrzegać;

– rozpoznaje i nazywa dźwięki z ulicy;

Znaki drogowe” – określanie grup znaków drogowych

– rozumie konieczność zapamiętania zasad obowiązujących na drodze;

– rozwijanie umiejętności odróżniania różnego rodzaju znaków drogowych: ostrzegawczych, zakazu, nakazu i informacyjnych;

–  zna znaczenie kolorów sygnalizatora świetlnego

Wyjście na skrzyżowanie – rozpoznawanie znaków drogowych,  obserwowanie ruchu ulicznego  oraz poruszanie się po ulicy.

________________________________________________________________________

II Blok tematyczny: Moja grupa.

Zabawy z misiem – zajęcia matematyczne.

– określanie położenia przedmiotów w przestrzeni,

– różnicowanie prawej i lewej strony,

– przygotowanie do programowania: posługiwanie się umownymi znakami, poruszanie się według mapy

– określanie położenia przedmiotów w przestrzeni

Zabawy z imionami – rozwijanie umiejętności czytelniczych.

– zabawa: „Deszcz wizytówek”- odszukiwanie swojego imienia wśród innych,

– odszukiwanie imion kolegów nieobecnych w przedszkolu,

– porównywanie swoich wizytówek z przyklejonymi do krzesełek,

– odszukiwanie pierwszej litery swojego imienia w alfabecie,

– globalne (całościowe) odczytywanie wyrazów i podpisywanie zabawek.

________________________________________________________________________

I Blok tematyczny: To jestem ja.

Poznajemy nasze zmysły – odrysowywanie sylwety człowieka, różnicowanie i nazywanie cech rozpoznawanych za pomocą dotyku, smaku, węchu słuchu i wzroku, uwrażliwianie na konieczność ochrony i higieny narządów zmysłu. Rozumienie i wyjaśnianie roli zmysłów w życiu człowieka, wprowadzenie pojęcia głoska.

Właśnie odkryliśmy, że…….warto przestrzegać zasad. Zajęcia prowadzone metodą TRP. Próby odpowiedzi na zadane pytanie problemowe: Co by się działo, gdyby nie obowiązywały żadne zasady?

Ustalanie zasad zachowania obowiązujących w grupie przedszkolnej, rozwijanie umiejętności pracy w małym zespole, rozwijanie umiejętności rozmawiania i dyskusji z innymi w parze i zespole, poznanie i stosowanie do rozwiązania problemu heurystyki TRP- burzy mózgów i piramidy priorytetów.

Życzenia urodzinowe dla dla Szymona

 Nasz kolega  dniu obchodził swoje 6 urodziny. Z tego powodu wszystkie dzieci wraz z paniami życzyły mu:

Przygód wspaniałych,

Przyjaciół doskonałych,

Góry słodkości,

Samych radości.

Uśmiechniętej minki

Na Twe urodzinki

Życzenia urodzinowe dla Michała

W czasie wakacji swoje piąte urodzinki obchodził Michał – przedszkolak z grupy Biedronek.

Aby uczcić urodziny kolegi wszystkie dzieci zaśpiewały „Sto lat” i złożyły koledze życzenia – Wszystkiego najlepszego a Michał zdmuchnął świeczkę i z naszego urodzinowego koszyka wybrał sobie drobny upominek. Potem całuski i pałaszowanie smakołyków przygotowanych przez rodziców. Michałku jeszcze raz życzymy ci Wszystkiego najlepszego!!!

Urodziny Dawida

Dzisiaj swoje piąte urodziny wśród swoich kolegów świętował Dawid. Kochany Solenizancie przyjmij od nas najserdeczniejsze życzenia:

Kotek na torcie
świeczki zdmuchuje,
Twoje urodzinki 
z nami świętuje!

W dniu tak pięknym i wspaniałym
życzymy Ci serduszkiem całym
dużo zdrowia, sto lat życia,
moc zabawek do zdobycia.