4,5-latki “Bajoskrzaty” 2014/2015

Bajoskrzaty

Bajoskrzaty w nowym roku szkolnym 2014/15 zmieniły znacznie swój skład osobowy. Obecnie grupę tę stanowi 25 dzieci  5 – 4 letnich, w tym 10 nowych przedszkolaków.

Wychowawczyniami grupy są: Barbara Szuleka i Dorota Cios.

___________________________________________________________________________________________________________

Czerwiec/2015

Z kalendarza przedszkolaków

– CZERWIEC/2015

W dniach od 15.06.15r. do 18.06.15r. w grupie Bajoskrzatów zrealizowano IV część “Lato”  programu edukacyjnego “Mamo, tato wolę wodę”, której celem było pogłębianie wiedzy dzieci na temat zmian zachodzących w naturze w okresie lata, z typowymi letnimi zjawiskami atmosferycznymi jak burza oraz promowanie zdrowego trybu życia.
Pierwszy scenariusz pt.” Witaj Lato”.
1. “Jak powstaje burza?”- Bajoskrzaty wiedzą jak bezpiecznie zachować się podczas burzy.

2. “Burza” – zabawa z chusta animacyjną przy nastrojowej muzyce i z “wywoływaczem burzy”

3. “Rodzaje opadów i osadów atmosferycznych” utrwalenie nazw  i wiązanie ich z porą roku

4. “Zaczarowany parasol” zabawy z “wywoływaczem burzy” i chustą animacyjną

5. “Kolorowy parasol na niepogodę” praca plastyczna

6. “Prowadzimy obserwację chmur i rejestrujemy na pogodynce”.

7. “Czysta woda zdrowia doda” – utrwalanie nawyku picia czystej wody.

8.  Znaczki dla wodnych superbohaterów – nagrody w postaci znaczków dla  Bajoskrzatów – wodnych superbohaterów.

Drugi scenariusz “Wodne wyścigi”
1. “Obieg wody w przyrodzie” po wysłuchaniu opowiadania Bajoskrzaty przy tablicy demonstracyjnej utrwalają wiedzę na temat obiegu wody w przyrodzie.

2. “Wodne wyścigi drużynowe w ogrodzie przedszkolnym”

WP_20150610_10_37_04_Pro
3. “Wodny slalom”- pokonywanie slalomu tak, aby nie przewrócić kubków wypełnionych wodą.

4. “Wodny kubek” – bieg wyznaczoną trasą z kubkiem wypełnionym wodą. Wygrała ta drużyna, która po pokonaniu trasy miała najwięcej wody w kubku.

5. “Zaczarowana łyżka”- po nabraniu wody na łyżkę, pokonanie wyznaczonej trasy i wlanie wody z łyżki do stojącego kubka. Wygrała drużyna, która nazbierała najwięcej wody w kubku.

6. “Kropelkowe wyścigi”- pokonywanie wyznaczonej trasy z nadmuchanym balonikiem “kropelką” między nogami.

7. “Falujące morze”- wyrzucanie baloników z chusty animacyjnej.

8. “Czysta woda na zdrowie” – utrwalanie nawyku picia wody po wysiłku.

9.  Nagrody dla uczestników “Wodnych wyścigów”- Bajoskrzaty – wodni superbohaterowie ze swoimi znaczkami

W Dniu Dziecka, Bajoskrzaty wspólnie z innymi przedszkolakami uczestniczyły w programie “Klaunowe Love”, prowadzonym przez duet animatorek zabaw dla dzieci. Wesoły i pomysłowy Klaun przygotował dla przedszkolaków szereg zabaw zręcznościowych i integracyjnych, do których zapraszał wszystkie dzieci. Był więc pokaz wirujących talerzyków na kiju, żonglowanie chusteczkami i piłeczkami, zabawa zręcznościowa “Mumia”, rzucanie papierowymi kulkami, taniec z chorągiewkami i jojo, sztuczki karciane, bańki mydlane i kolorowe baloniki. Wszystkie dzieci z radością uczestniczyły w zabawach tanecznych i opartych na rywalizacji np: bieg drużynowy z czerwonym noskiem klauna.
Wszyscy przedszkolacy otrzymali z okazji swojego święta słodycze, napoje i drobne upominki, które przygotowała dla nich Pani dyrektor Róża Bojda. Po pełnych emocji zabawach z klaunem, dzieci bawiły się swobodnie w ogrodzie przedszkolnym, korzystając z pięknej pogody.

Barbara Szuleka

___________________________________________________________

CO BĘDZIEMY ROBIĆ W CZERWCU

– Nazywanie ludzi różnych ras, poznawanie ich zwyczajów, miejsca zamieszkania.
– Utrwalenie nawyku codziennego sięgania po wodę, zachęcanie dzieci do aktywności fizycznej i promowanie zdrowego trybu życia.
– Dostrzeganie swojej niepowtarzalności a także niepowtarzalności innych.
– Poznawanie i obserwowanie zmian zachodzących wraz z nową porą roku – lato: zmiany w świecie roślin (owoce ogrodowe i leśne), dostrzeganie specyfiki środowiska lasu i łąki oraz typowych dla lata zjawisk atmosferycznych (długie dni – krótkie noce, burze, upały, tęcza)
– Rozpoznawanie typowych dla Polski krajobrazów  oraz największych miast i ich zabytków. Wskazywanie na mapie stolicy – Warszawy i rzeki Wisły.
– Przestrzeganie zasad bezpiecznego zachowania się podczas burzy i ochrony ciała przed nadmiernym słońcem, unikanie zagrożeń związanych z kąpielą w niedozwolonych miejscach, spożywania nieznanych owoców, prowadzenia rozmów z nieznajomymi.
 
Tematy kompleksowe realizowane w czerwcu w grupie Bajoskrzatów:
 
1. Dzieci z całego świata.
2. Mamo, Tato wolę wodę.
3. Moje podwórko.
4. Żegnamy przedszkole, wyjeżdżamy na wakacje.

Barbara Szuleka

___________________________________________________________

Maj/2015

Z kalendarza przedszkolaków – Maj/2015

W piątek 30 maja 2015r. w grupie Bajoskrzatów odbyło się zajęcie otwarte dla rodziców. Celem zajęcia, było wdrażanie dzieci do wykorzystania zdobytych wiadomości i umiejętności w podejmowanych działaniach. Zadania, które wykonywały dzieci osnute były wokół opowiedzianej przez nauczycielkę historii  “O Zosi Nie chce mi się”. Zadania te, przygotowały dla Bajoskrzatów “mądre sowy” i wymagały od dzieci:
– rozwiązywania zagadek i umiejętności liczenia w zakresie  10.
– układania rymów z podanych nazw przedmiotów na prawo, na lewo, do góry, na dół, na środku.
– wskazywania kierunków w przestrzeni – grupowania i nazywania figur geometrycznych według określonych cech; kształtu i koloru.
Niespodzianką dla Bajoskrzatów było wykonanie “Smoczka”- zabawki do ćwiczeń oddechowych.

Barbara Szuleka

„Dzień Rodziny” w grupie Bajoskrzatów

27.05.15r. Bajoskrzaty z okazji Dnia Mamy i Taty gościły swoich Rodziców i rodzeństwo. Goście przy słodkim poczęstunku, kawie i herbacie obejrzeli przygotowany przez wychowawczynie i dzieci program artystyczny na który składała się inscenizacja słowno –muzyczna „Święto mamy”, piosenki i wiersze poświęcone mamie i tacie oraz taniec przy muzyce klasycznej „ W chińskim ogrodzie”. Za swoje teatralno- muzyczno- taneczne popisy dzieci zostały nagrodzone gromkimi brawami. Następnie milusińscy obdarowali swoich Rodziców własnoręcznie wykonanymi upominkami. Było nam bardzo miło Gościć Was Kochani Rodzice!!!

Dorota Cios

Motylkowe witraże
12.05.15r. odbyło się zajęcie otwarte dla rodziców. Celem zajęcia było pobudzanie inicjatywy, inwencji i aktywności twórczej dzieci poprzez działania plastyczne oraz rozwijanie wrażliwości słuchowej i umiejętności odbierania muzyki poprzez aktywne słuchanie muzyki klasycznej. Podczas zajęcia rodzice mieli okazję obserwować aktywność twórczą dzieci, jak radzą sobie z wycinaniem nożyczkami gotowego szablonu i jak ozdabiają go według własnego pomysłu. Ponadto dzieci przy muzyce klasycznej W.A. Mozarta „Marsz turecki” zaprezentowały „Taniec motyli” z papierowymi motylami na rękach a podczas zabawy „Gąsienice i motyle” właściwe reagowały ruchem na dźwięki wysokie i niskie. Rodzicom, bardzo dziękujemy za przybycie.

Dorota Cios

W poniedziałek 25.05.2015 r. Bajoskrzaty udały się na wycieczkę do pracowni krawieckiej Bizzarro, którą prowadzi pani Renata Konsek.
Celem wycieczki było przybliżenie dzieciom zawodu krawcowej. Pani Renata bardzo serdecznie przyjęła Bajoskrzaty, przedstawiła swoje pracowniczki i ich stanowiska pracy. Potem dzieci miały możliwość przyglądania się czynnościom brania miary, krojenia materiału, ręcznego szycia i prasowania parowym żelazkiem. Bajoskrzaty poznały także nowoczesne maszyny do szycia i haftowania oraz inne przybory  niezbędne w pracowni krawieckiej. Na zakończenie wizyty Marcysia podziękowała pani Renacie za jej gościnność wręczając kolorową laurkę.
Każdy przedszkolak, opuszczał progi pracowni krawieckiej z czekoladowym batonikiem i wizytówką jej właścicielki.
Barbara Szuleka

Bajoskrzaty w szkole

We wtorek 19.05.2015r. Bajoskrzaty poznawały Szkołę Podstawową nr 10 do, której po wakacjach większość z nich pójdzie. Uczestniczyły w lekcji klasy Ic prowadzonej przez Panią Dorotę Mendrela. Pierwszoklasiści przygotowali dla młodszych kolegów inscenizację o Wiośnie, zaprosili ich też do zabaw ze śpiewem na holu. Następnie wszyscy przeszliśmy do klasy w której Przedszkolaki wraz w uczniami wysłuchały legendy o toruńskich piernikach a następnie siedząc w ławce odpowiadali na zadawane pytania. Na zakończenie wizyty Pani Dorota oprowadziła dzieci po szkole. Pokazała przyszłym pierwszoklasistom salę zabaw, stołówkę, świetlicę, salę gimnastyczną. Na pożegnanie dzieci dostały słodkości.
Pani Dorocie Mendreli wychowawczyni i uczniom kl. Ic bardzo dziękujemy za miłe spotkanie.
Dorota Cios

___________________________________________________________

Maj/2015

CO BĘDZIEMY ROBIĆ W MAJU

1. Wiosna na łące
– poznawanie wybranych owadów, np.: pszczół, mrówek, ich pożyteczności dla przyrody i ludzi
-określanie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt.
– twórcze zabawy się tekstem
– układa rymy do nazw obrazków
– poznanie etapów rozwojowe motyla

2. Nowinki z wiejskiego podwórka
– poznawanie dorosłych i młodych zwierząt hodowanych na wsi
– nazywanie domów zwierząt, sposobów poruszania się zwierząt, odżywiania
– wyjaśnienie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi

3. Mamo, tato wolę wodę
– pogłębienie wiedzy dzieci na temat zmian zachodzących w naturze
– utrwalenie wiedzy dzieci na temat charakterystycznych cech kolejnej pory roku-wiosna
– zachęcenie dzieci do aktywności fizycznej – utrwalenie nawyku picia wody

4.Nasi kochani rodzice
– podawanie informacji: jak ma na imię mama, tata
– podawanie informacji, jakie zawody wykonują rodzice, czym się zajmują
– opisywanie wyglądu rodziców, dostrzeganie ich charakterystycznych
– przygotowanie uroczystości z okazji Dnia Mamy

Dorota Cios

___________________________________________________________

Kwiecień/2015

Z kalendarza przedszkolaków – Kwiecień/2015

W czwartek 30.04. Bajoskrzaty i Smerfy stanęły do sportowej rywalizacji pokonując drużynowo tor przeszkód. Mocny doping i dobry humor towarzyszyła wszystkim do samego końca.

A tak, Bajoskrzaty relaksowały się po zawodach- trening Jakobsona.

Na koniec świętowaliśmy urodziny Paulinki
relaks (1)

„Mali strażnicy przyrody” ten blok tematyczny poświęcony był uświadomieniu dzieciom konieczności dbania o środowisko przyrodnicze, rozwijano poczucie troski o najbliższe otoczenie i odpowiedzialność za nie. Podczas spaceru dzieci obserwowały najbliższe otoczenie pod kątem czystości. W zabawie badawczej „Gdzie jest powietrze? ” eksperymentowały i tworząc powietrze poznawały jego działanie. Podczas zabawy dydaktycznej „Szukamy rady na złe odpady” uczyły się segregować śmieci do odpowiednich pojemników, dowiedziały się w jakim celu są segregowane śmieci i na czym polega proces recyklingu.

Zabawa dydaktyczna ”Matematyczne biedronki” – ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu.

Dorota Cios

Kreatywne i twórcze zabawy Bajoskrzatów

Układanie obrazków z patyczków i figur geometrycznych.

Teatralne zabawy w kostiumach i prezentacja kukiełek wykonanych przez dzieci z drewnianych łyżek.

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z gazetami.

Najwięcej emocji wzbudziła zabawa z elementem rywalizacji “Kto dalej przerzuci gazetową kulkę?”
Radosne uniesienia zwycięskiej drużyny Bajoskrzatek. Ostatnia zabawa “Bitwa na gazetowe kulki” okazała się równie emocjonująca i rozładowała napięcie po poprzedniej konkurencji.

Barbara Szuleka

Nasz kraj

14 kwietnia Bajoskrzaty poznawały symbole narodowe naszego kraju: godło, flaga i hymn. Oglądały mapę Polski, dowiedziały się o najważniejszych regionach Polski: Morze Bałtyckie, góry, jeziora, Śląsk. Dowiedziały się jaka jest największa rzeka i stolica naszego kraju. Z wielką powagą w postawie na baczność wysłuchały „Mazurka Dąbrowskiego”.

Wycieczka do Muzeum i spacer po starym mieście.

Rakiety kosmiczne

W czwartek 9 kwietnia dzieci działały twórczo konstruując rakiety kosmiczne wg własnego pomysłu i z materiałów, które same przyniosły sobie z domu. Wyobraźni i pomysłów im nie brakowało.

W piątek 10 kwietnia na podsumowanie tematyki o galaktyce, planetach i gwiazdach. Bajoskrzaty poznały teleskop przez który oglądały niebo i słońce. Teleskop wypożyczyły nam „Smerfy” za co dziękujemy.

Dorota Cios

___________________________________________________________

CO BĘDZIEMY ROBIĆ W KWIETNIU

1. „Wielkanocne tradycje”
Wzmacnianie więzów w rodzinie
– kultywowanie tradycji, zwyczajów, związanych ze świętami Wielkanocnymi
– działania twórcze dzieci: wykonanie kartki świątecznej, ozdabianie papierowych jajek, sianie rzeżuchy, nauka piosenki, swobodna działalność plastyczna
– tworzenie wzajemnych relacji opartych na szacunku, akceptacji i miłości.
2. „Cuda i dziwy”
Środki transportu
– poznawanie środków transportu: lądowego, wodnego, powietrznego
– oglądanie przedstawionych na obrazkach środków lokomocji niedostępnych w bezpośredniej obserwacji, np.: rakiety, promu kosmicznego, nazywanie ich.
Organizacja przestrzeni i czasu
– dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy.
– działania twórcze dzieci- wykonanie rakiety wg własnego pomysłu dziecka
Proszę o przygotowanie dzieciom po świętach : pół litrową butelkę po wodzie i różne materiały potrzebne do wykonania rakiety wg własnego pomysłu.
3. „Moja miejscowość, mój kraj”
Poznawanie swojej miejscowości
– nazywanie swojej miejscowości, poznawanie jej historii, ważniejszych zabytków i miejsc
– poznawanie legend, opowieści związanych ze swoją miejscowością, swoim regionem
– słuchanie nagrań zespołów ludowych ze swojego regionu, poznanie przyśpiewek, obrzędów, tańców, gwary
– Poznanie symboli narodowych: godło, flaga, hymn
– działania twórcze dzieci: wykonanie godła techniką origami

4. „Mali strażnicy przyrody”
Ochrona przyrody
– poznawanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielskiej działalności ludzi, np. zatruwanie wód, powietrza, gleby, zabijanie zwierząt dla futer, kłów, wycinanie lasów, wyrzucanie odpadów w niedozwolonych miejscach
– rozwijanie poczucia troski o najbliższe otoczenie i odpowiedzialności za nie: sprzątanie placu zabaw, np. w czasie Dnia Ziemi, niedeptanie trawników, klombów z kwiatami, szanowanie wody, niemarnowanie jej.

5. „Chciałbym być sportowcem”
Wspomaganie rozwoju ruchowego
– uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie (w ogrodzie przedszkolnym, parku, na boisku)
Podczas realizacji bloków tematycznych dzieci będą:
uczestniczyć w zabawach ruchowych, ćwiczeniach gimnastycznych, spacerach , zabawach w ogrodzie i wycieczkach poznawczych.

Dorota Cios

___________________________________________________________

Marzec/2015

Z kalendarza przedszkolaków – Marzec/2015

dalsze działania

We wtorek 17 marca Bajoskrzaty poznawały charakterystyczne zwiastuny wiosny za pomocą teatrzyku, sylwet, ilustracji i własnych spostrzeżeń. Wypowiadały się na temat zwiastunów jakie dostrzegły podczas wycieczki, poszukiwały ukryte w sali oznaki nadchodzącej wiosny. Pracując w grupach układały obrazki wg kolejności występowania pór roku. Dowiedziały się także, że pory roku występują cyklicznie i że bez względu na pogodę, pory roku występują zawsze w tej samej kolejności.

Dorota Cios

Zabawa inscenizowana przez Bajoskrzaty do tekstu piosenki pt. “Wiosna”. Zabawy z wykorzystaniem opasek i podziałem na role, ułatwiają zapamiętanie dzieciom tekstu piosenki opowiadającej o zjawiskach przyrodniczych zachodzących wiosną.

Dziewczynki z grupy  Bajoskrzatów Ola i Małgosia chętnie uczestniczyły w wykonaniu prac na konkursy plastyczne “Moje przedszkole”/ konkurs powiatowy/ i “Kartka wielkanocna” /konkurs międzyprzedszkolny/. Za obie uczestniczki konkursów trzymamy kciuki.

W piątek 20 marca 2015 r. Bajoskrzaty oraz dzieci z grupy Misiów i Smerfów wzięły udział w zajęciu prowadzonym przez pracownika Miejskiego Muzeum. Tematem zajęcia były zwyczaje
i tradycje mieszkańców Górnego Śląska w czasie Wielkiego Tygodnia i Świąt Wielkanocnych.W nagrodę za aktywność w czasie zajęcia, dzieci otrzymały styropianowe jajka do ozdobienia jednym, z wybranych symboli wielkanocnych /kurczątko, baranek, zajączek/.

W poniedziałek 16 marca 2015r Bajoskrzaty wybrały się na wycieczkę, w celu poszukiwania oznak nadchodzącej wiosny.
W niedużej odległości od przedszkola, na osiedlowych skwerach i trawnikach dzieciom udało się wypatrzyć pierwsze wiosenne zwiastuny.
Były to młode pędy zielonej trawy, tam i ówdzie kępy białych stokrotek, kopce kreta, wierzbowe bazie i samotny biały krokus. W krzewach na osiedlowym klombie dzieci dostrzegły pąki kwiatów forsycji i pierwsze młode listki. Podczas trwania wycieczki, małym piechurom towarzyszył radosny śpiew ptaków. Końcowe wnioski dzieci – wiosna już wkrótce przybędzie.

Barbara Szuleka

___________________________________________________________

Marzec/2015

Z kalendarza przedszkolaków – Marzec/2015   

“Wykonujemy instrument”- w środę, 4 marca Bajoskrzaty pracowały twórczo wykonując instrument perkusyjny – grzechotkę. Z rolki po papierze toaletowym, 2 szablonów słoneczka i ziaren grochu kolejno, krok po kroku, przy niewielkim udziale nauczycielki samodzielnie wykonały i ozdobiły grzechotkę. 

“W bibliotece”- w tym samym dniu tj.4 marca, po zajęciach przedszkolnych miała miejsce kolejna wizyta Bajoskrzatów w bibliotece osiedlowej. Na spotkaniu pani bibliotekarka czytała dzieciom bogato ilustrowaną książeczkę o wielkanocnych tradycjach w rodzinie zajączków. Dzieci z uwagą słuchały czytanego tekstu i opowiadały treść ilustracji.

 “Tworzymy akompaniament”- podczas piątkowego zajęcia (6 marca) Bajoskrzaty tworzyły akompaniament korzystając z nietypowych instrumentów: gazety i grzechotki z papierowej rolki. Wszystkie dzieci były bardzo aktywne i z radością wykonywały muzyczne zadania.

Barbara Szuleka

___________________________________________________________

Luty/2015

Z kalendarza przedszkolaków – Luty/2015  – dalsze działania

W środę 25 lutego Bajoskrzaty wzięły udział w zabawach i ćwiczeniach pt. “Ważymy nasze zakupy”. Dzieci porównywały masy przedmiotów w rękach a potem za pomocą wagi szalkowej. Ćwiczenia te stanowiły okazję do stosowania określeń: cięższy od, lżejszy od, tyle samo.

W tym samym dniu – ekspresja plastyczna Bajoskrzatów czyli malowanie plamą przy muzyce.

W piątek 27 lutego Bajoskrzaty dokonywały mierzenia objętości cieczy przy zastosowaniu takiej samej miary.Dzieci odmierzały w kubku wodę, wlewały do butelki licząc przy tym ilość kubków wody, które zmieściły się w butelce. Następnie wysuwały wnioski, w której butelce było więcej wody i dlaczego.

Po zabawie z mierzeniem objętości wody w butelkach, Bajoskrzaty malowały tuszem na dowolny temat przy użyciu patyczka kosmetycznego.

Barbara Szuleka

___________________________________________________________

Luty/2015

Z kalendarza przedszkolaków – Luty/2015   

Drugi etap realizacji programu “Mamo, tato wolę wodę”.

W piątek 6 lutego Bajoskrzaty i ich koledzy wzięli udział w zajęciu “Skąd się bierze woda?”, które stanowi drugi etap realizacji programu “Mamo, tato wolę wodę”.
Celem zajęcia było pogłębienie wiedzy dzieci na temat pochodzenia wody, jej ochrony i oszczędzania w codziennym życiu oraz utrwalenie nawyku picia wody.
Bajoskrzaty przeprowadzały doświadczenie, w którym badały zjawisko zamarzania i topnienia wody. Więcej na ten temat na stronie głównej.

Zabawa “Lodowe figurki”- dzieci w przerwie skocznej muzyki zastygają w “lodowej” pozie.

Bohater programu edukacyjnego Zdrojek, poprzez ilustracje pomógł dzieciom, dostrzec sposoby oszczędzania wody w codziennym życiu.

Zabawa “Zdrojkowa gra”- 1,2,3 to taka gra, zrób to co Zdrojek i ja. 

Zabawa plastyczna “Czysta woda”- dzieci poznały obieg wody w przyrodzie a na globusie wskazywały miejsca jej występowania na Ziemi. Potem niebieską farbą wypełniały na konturze kuli ziemskiej powierzchnie mórz i oceanów.

Po zakończeniu zajęcia wszystkie dzieci napiły się wody i otrzymały znaczki wodnych superbohaterów.

Barbara Szuleka
 

___________________________________________________________

Co będziemy robić w lutym?

Tematy kompleksowe:

1. Zwierzęta są głodne.

  •  Rozumienie konieczności dokarmiania ptaków i zwierząt w czasie zimy
  • Nazywanie niektórych zwierząt leśnych (sarna, lis, zając, dzik)
  • Rozpoznawanie i nazywanie popularnych ptaków (sikorka, wróbel, gołąb)
  • Badanie zjawiska zamarzania wody i topnienia śniegu.
  • Rozumienie znaczenia wody dla człowieka, roślin i zwierząt.

   2. Sporty zimowe.

  • Znajomość charakterystycznych cech pór roku (typowe zjawiska atmosferyczne)
  • Rozumienie konieczności racjonalnego korzystania z wody w codziennych czynnościach.
  •  Rozumienie potrzeby ruchu na świeżym powietrzu.
  •  Wyrabianie nawyku picia wody w trakcie i po wysiłku.
  • Poznanie zimowych dyscyplin sportowych.

    3. Jestem samodzielny w kuchni.

  •  Samodzielne wykonywanie czynności samoobsługowych podczas posiłków(korzystanie z serwetek, nakrywanie do stołu)
  •  Poznanie czynności związanych z pracą kucharki, nazywanie narzędzi pracy.
  • Nazywanie pór dnia (rano, południe, popołudnie, wieczór, noc)

  4. Chciałbym być matematykiem.

  •  Dostrzeganie rytmiczności w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy.
  • Nazywanie w kolejności dni tygodnia, pór roku, miesięcy.
  • Mierzenie długości za pomocą sznurka, dłoni, stopy, kroków.
  • Mierzenie objętości cieczy przy zastosowaniu takiej samej miary np. kubka.

Barbara Szuleka

___________________________________________________________

Styczeń/2015

„Baśniowe postacie z figur geometrycznych”

W ostatnim tygodniu stycznia Bajoskrzaty poznawały świat bajek. Dowiedziały się jak powstaje książka, jak jest zbudowana, kto to jest : pisarza , ilustrator, wydawca, drukarz , księgarz, czytelnik. Dowiedziały się też z czego powstaje papier. Wyklejały bajkowe postacie kolorową wydzieranką oraz tworzyły baśniowe postacie z papierowych figur geometrycznych wykorzystując technikę orgiami. Wyobraźni twórczej, pomysłowość i radości tworzenia nie brakowało.

Dorota Cios

___________________________________________________________

Styczeń/2015

Z kalendarza przedszkolaków – Styczeń/2015          dalsze działania

W minionym tygodniu Bajoskrzaty rozmawiały w przedszkolu o swojej rodzinie, a w szczególności o ukochanych babciach i dziadkach.
Dzięki rodzinnym fotografiom, które przyniosła do przedszkola Emilka cała grupa uczestniczyła w tworzeniu rodzinnego drzewa genealogicznego. 

“Jak pomagamy babci i dziadkowi”- chętne Bajoskrzaty opowiadały treść wybranego obrazka używając czasowników.

Z okazji święta Babci i Dziadka Bajoskrzaty wykonały okolicznościowe upominki. Dla babci przygotowały zakładkę do książki, a dla dziadka kwiatowy koszyczek.

Zdjęcie1101Podczas zajęć popołudniowych Bajoskrzaty z nieskrywaną radością bawiły się masą plastyczną. Taka zabawa min.rozwija sprawność manualną palców i dłoni.
Barbara Szuleka

___________________________________________________________

Styczeń/2015

Kochani Rodzice!

Bardzo Wam dziękujemy za poświęcony czas i wkład pracy włożonej w wykonanie ze swoim dzieckiem plakatu na temat: „Znaczenie wody w życiu codziennym ludzi” i zdobycie odznaki Wodnego Superbohatera.
Gratulujemy pomysłu!

Dorota Cios

Wodni Superbohaterowie!!!

CAM01122

___________________________________________________________

Styczeń/2015

Zadanie Zdrojka dla Rodziny

Drogi Rodzicu!
Ty też możesz zostać Wodnym Superbohaterem.
Dzieci rozmawiały o znaczeniu wody w codziennym życiu ludzi, podczas codziennych czynności. Prosimy bardzo o wykonanie wspólnie z dzieckiem plakatu na temat: „Znaczenie wody w życiu codziennym ludzi”.

Technika dowolna, kartka A4. Na pracach u góry proszę napisać hasło, a na dole napisać imię swoje i dziecka. Plakaty będą wywieszone na tablicy grupowej w szatni.

Czas realizacji od 16.01-21.01.2015r.
Dziękujemy za współpracę.

Dorota Cios

___________________________________________________________

Styczeń/2015

Z kalendarza przedszkolaków – Styczeń/2015

Wodnym Superbohaterem każdy może być – na świeżym powietrzu bawić się i wodę pić!
Z takim hasłem Bajoskrzaty wyszły do ogródka przedszkolnego we wtorek 13.01.15r. aby wziąć udział w zawodach sportowych ze Zdrojkiem.Tym razem realizując program „Mamo,Tato wolę wodę – bo woda jest super” dzieci uczestniczyły w zabawach ruchowych wykazując się swoją sprawnością fizyczną, uświadamiając sobie jednocześnie jak ważne jest picie wody po wysiłku fizycznym. Oczywiście każdy zasłużył na odznakę Wodnego Superbohatera.

Zabawa integracyjna „Kolorowe listki – herb rycerski”

Zabawa sprawnościowa „Kałuże małe i duże”

Zabawa ruchowa „Psotny wiatr i tęcza”

Zabawa ruchowa „Bańka mydlana”

Zabawa ruchowa „Berek”

Woda – codziennie ją pijemy. Zdobycie wodnej odznaki.

Dorota Cios

______________________________________________________________

Styczeń/2015

Z kalendarza przedszkolaków – Styczeń/2015

Po przerwie świątecznej Bajoskrzaty rozpoczęły realizację bloku tematycznego o zimie. W piątek 09. 01.15r.,  dzieci będąc w ogrodzie przedszkolnym uczestniczyły w pierwszych zabawach na śniegu. Chociaż śniegu było niewiele, Bajoskrzaty wykorzystały całą swoją energię, aby dość dobrze poznać jego właściwości.

“Zimo, zimo. baw się z nami” – swobodna ekspresja plastyczna przy użyciu białej farby, kolorowych pasteli i brokatu, inspirowana zabawami na śniegu./ Zdjęcia 990,991,1083-1087/.

Dwie prace Bajoskrzatów o tej tematyce, wezmą udział w konkursie plastycznym organizowanym przez PP nr 3 w Wodzisławiu Śl.

Popołudniowa gra towarzyska przy stoliku “Czarny Piotruś”- liczenie przy użyciu kart do gry i patyczków.

W poniedziałek 12.01.15r. Bajoskrzaty uczestniczyły w zajęciu wprowadzającym do programu “Mamo, Tato wolę wodę – bo woda jest super”. Aby ułatwić dzieciom, pogłębienie wiedzy na temat znaczenia wody dla zdrowia i dobrego samopoczucia człowieka, autorzy programu stworzyli postacie Zdrojka i dwójki Superwodnych Bohaterów Krzysia i Zosi. Bajoskrzaty wspólnie z nimi uczestniczyły w zadaniach i zabawach, które ułatwią im wykształcenie nawyku picia wody przez cały dzień.

Zdjęcie1095
1. Zabawa plastyczno – dydaktyczna “Woda w ciele człowieka”

2. Zabawa ruchowa “Wyścig rzędów” – wypicie wody po zakończeniu konkurencji.

3. “Wodne puzzle” układanie obrazka pociętego na 6 części w całość.

4. Zabawa muzyczno – ruchowa “Liczymy kropelki” przeliczanie do 10 i łączenie się dzieci w grupy tak liczne, jak wskazuje liczba kropelek na obrazku.

5. Rozmowa edukacyjna “Woda energii i zdrowia nam doda” wypowiedzi dzieci w oparciu o serię obrazków z uzasadnieniem “Dlaczego woda jest super?”

6. Zabawa taneczna “Kropelkowy dance” wypicie wody po skocznym tańcu.

7. Odznaczenie wszystkich uczestników zajęcia znaczkiem Superwodnego Bohatera

“Lubimy owoce”- Bajoskrzaty z apetytem zajadą się owocami podanymi na deser. Doceniają ich walory smakowe, ale również wiedzą, że zawierają wodę i gaszą pragnienie.

Barbara Szuleka

Bajoskrzaty na balu

„Witajcie w naszej bajce….”- takim hasłem Bajoskrzaty rozpoczęły Bal przebierańców. A swoją obecnością zaszczyciły nas Księżniczki i Wróżki z różnych bajek, Piraci, Żołnierze, Indianin, Kowboj, Rycerz, Myszka Miki, Pajacyk, Królowa Śniegu, Królowa Kwiatów, Królewna Śnieżka, Ninja, Spajdermen. Jak przystało na bal było elegancko i głośno, radośnie, wesoło – to co dzieci lubią najbardziej.

Mamo, Tato, wolę wodę!

Bajoskrzaty realizują program edukacyjny „Mamo, tato wolę wodę”, którego organizatorem jest Żywiec Zdrój S.A., Laboratorium Komunikacji Sp.z o.o. przy wsparciu Instytutu Żywności i Żywienia oraz Instytutu Matki i Dziecka. Program realizowany będzie cyklicznie do czerwca 2015r.
Celem programu jest podkreślenie roli wody w codziennej diecie oraz wspieranie Rodziców w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych u dzieci.
Wspólnie z Wodnymi Bohaterami: Zosią, Krzysiem i Zdrojkiem chcemy wykształcić u dzieci nawyk sięgania po wodę. W czasie tej niezwyklej podróży dzieci przekonają się, że każdy może stać się Wodnym Superbohaterem.
Podczas realizacji programu niejednokrotnie będziemy zwracać się do Państwa o pomoc, w szczególności w zaopatrzenie dzieci w butelki z wodą – 0,5l.

Dorota Cios

______________________________________________________

Co będziemy robić w Styczniu?

I Zimowe zabawy
– poznanie zmian w przyrodzie związanych z porą roku
– zapoznanie z elementami pogody: szron, śnieg, grad, zamieć odwilż
dostrzeganie cykliczności pór roku, dni tygodnia, miesięcy zapoznanie z nazwami miesięcy
– Zabawy z Wodnymi Superbohaterami – wykształcenie nawyku sięgania po wodę- prosimy o zaopatrzenie dzieci w butelkę wody mineralnej, butelkę proszę podpisać
– poznanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: bawienia się w miejscach niedozwolonych, np. przy ruchliwej ulicy, na zamarzniętym stawie
– ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych
– przebywanie na świeżym powietrzu, uczestniczenie w spacerach, zabawach na śniegu
– uczestniczenie w Baliku Karnawałowym
– rozwijanie umiejętności liczenia
– działania twórcze: doskonalenie umiejętności wycinania,malowania farbami na kartkach o różnej fakturze, kolorowanie, zabawy przy muzyce

II Znamy te baśnie

– wzbudzanie zainteresowania literaturą poprzez słuchanie baśni, bajek, opowiadań
– zapoznanie z funkcją Biblioteki – wizyta w Bibliotece Osiedlowej
– zapoznanie z etapami powstawania książki
– zachęcanie do tworzenie własnych książek do znanych dzieciom bajek lub wymyślanie własnych
– uczestniczenie w przygotowaniu Bajki na uroczystość dnia Babci i Dziadka: pamięciowe opanowanie tekstów, układów tanecznych.
– rozwijanie muzykalności i szybkiej reakcji na sygnał dźwiękowy podczas zabaw przy muzyce
– działania twórcze: tworzenie własnych kompozycji z wykorzystaniem figur geometrycznych- Baśniowe postacie, swobodna działalność plastyczna, muzyczna
– rozwijanie mowy i słuchu fonematycznego

III Dzień Babci i Dziadka
– przygotowanie programu artystycznego
– poznanie znaczenia drzewa genealogicznego- prosimy o przygotowanie dzieciom zdjęć rodzinnych (rodzice, dziadkowie)
– samodzielne przygotowanie upominków
– pamięciowe opanowanie utworu literackiego- role
– nauka układu tanecznego jako elementu bajki improwizacje ruchowe do muzyki

Dorota Cios

_____________________________________________________________

Z kalendarza przedszkolaków – Grudzień/2014

kolejne wydarzenia

Wigilijka Bajoskrzatów

Tradycją w naszym przedszkolu jest Koncert Kolędowy ze wspólnym śpiewaniem kolęd przez dzieci ze wszystkich grup. Po koncercie odbyła się nasza grupowa Wigilijka. Przy świątecznie nakrytych stołach pełnych smakołyków podzieliliśmy się opłatkiem składając sobie nawzajem życzenia. Częstując się słodyczami i owocami śpiewaliśmy kolędy i rozmawialiśmy o tradycjach i potrawach świątecznych w rodzinnych domach.
Bajoskrzaty bardzo dziękują Rodzicom za liczne smakołyki i świąteczne wypieki.

Konkurs TVT

Telewizja TVT zaprosiła przedszkolaki do udziału w konkursie na najbardziej oryginalną ozdobę choinkową pt. „Poczuj świąteczną energię. Własnoręcznie zrób ozdobę no i czekaj na nagrodę”.
W naszej grupie ozdobę „Bajeczna szyszka” wykonywała Milenka Piguła. Spójrzcie jak wytrwale pracowała wyklejając szyszkę z drzewa piniowego kolorowymi brokatami. Niewielka pomoc Pani Doroty przy przytrzymywaniu szyszki była niezbędna.

Jesełka u Bajoskrzatów

18.12.2014r. mieliśmy zaszczyt gościć na wspólnym kolędowaniu Rodziców naszych wychowanków. 4- 5 latki z wielkim zaangażowaniem przygotowywały się do Jasełek. Z pomocą Rodziców utrwalały swoje role mówione, z Paniami uczyły się kolęd i tańców, dobierały stroje dla poszczególnych bohaterów. Każda Rodzina otrzymała w prezencie śpiewnik z kolędami, które były śpiewane podczas przedstawienia, ilustrowany przez chętne dzieci. Dzięki temu Rodzice byli nie tylko obserwatorami, ale i uczestnikami naszych Jasełek. Swoją obecnością zaszczyciła nas również Pani Dyrektor, która powitała gości, złożyła wszystkim świąteczne życzenia, a od Dzieciątka przyniosła dla dzieci niespodzianki, które po występie Bajoskrzaty odnalazły pod choinkami za co, bardzo dziękują.
Wam Kochani Rodzice bardzo dziękujemy za Waszą obecność i pomoc w przygotowaniach.
Przedstawienie jasełkowe było nagrywane przez Telewizję TVT Rybnik.

Kolorowe figury

Zabawa dydaktyczna podczas której dzieci rozwijały umiejętności klasyfikowania, tworzyły zbiory na podstawie jednej cechy. Pracując w czterech grupach segregowały klocki wg koloru, następnie wg kształtu i wielkości. Następnie przeliczały i porównywały liczebność powstałych zbiorów. Na koniec tworzyły własne kompozycje wskazując i nazywając wykorzystane w nich figury. Żadne zadanie nie sprawiło dzieciom trudności i świetnie sobie ze wszystkim poradziły.

Dorota Cios

Długo oczekiwany św. Mikołaj odwiedził Bajoskrzaty 8 grudnia, które powitały gościa piosenką i okolicznościowym wierszykiem. Dzieci z przejęciem wpatrywały się w przybyłego gościa i uprzejmie odpowiadały na jego pytania. W końcu nastąpiła oczekiwana chwila wręczania prezentów każdemu dziecku oraz prezentów przeznaczonych dla całej grupy. Bajoskrzaty siadały na kolanach św. Mikołaja ze swoja paczką i pozowały do pamiątkowego zdjęcia. Wizyta niezwykłego gościa została także uwieczniona na wspólnej grupowej fotografii.

IMG_3897

Bajoskrzaty już po raz kolejny wzięły udział w tegorocznej edycji akcji “Góra Grosza”. Akcja ta, ma charakter pomocy charytatywnej skierowanej do dzieci przebywających w rodzinnych domach dziecka i w rodzinach zastępczych. Od listopada do grudnia do szklanego słoika Bajoskrzaty wrzucały najdrobniejsze monety, które zostały przekazane na rzecz fundacji. Piękno tej akcji polega na tym, że małe dzieci udzielają pomocy innym dzieciom, ucząc się empatii i otwartości.

W odpowiedzi na zaproszenie do udziału w konkursie plastycznym “Mój pluszowy miś”, dwie Bajoskrzatki Małgosia i Marcysia wykonały prace, które przekazano do przedszkola w Syrynii, organizującego  konkurs.

Barbara Szuleka

Zdjęcie0902 (Small)

_____________________________________________________________

Z kalendarza przedszkolaków – Grudzień/2014

W czwartek 4 grudnia Bajoskrzaty miały niespodziewaną wizytę Pana Tomka – redaktora Nowin Wodzisławskich, który przyszedł porozmawiać z dziećmi o ich babciach. Najciekawsze wypowiedzi – Dawida P., Marty M. i Piotrka K. ukażą się w najnowszym wydaniu Nowin Wodzisławskich. Zachęcamy do kupienia gazety i do włączenia się do konkursu na Super babcię poprzez wypełnienie kuponu znajdującego się w gazecie i wrzucenie do urny znajdującej się w szatni. Dziecko, które zdobędzie największą ilość głosów wygrywa atrakcyjne nagrody, jak również przedszkole.
Trzymamy kciuki za nasze dzieci.

Dorota Cios

Dnia 3 grudnia 2014r   Bajoskrzaty zaprosiły swoich rodziców na zajęcie otwarte pt. “Niespodzianki św. Mikołaja”. Cele zajęcia obejmowały rozwijanie i kształtowanie kompetencji niezbędnych do osiągnięcia gotowości szkolnej, wzmacnianie poczucia własnej wartości oraz odczuwanie radości i zadowolenia z aktywności w grupie rówieśniczej. Na zajęcie licznie przybyli rodzice Bajoskrzatów, którzy mogli obserwować swoje pociechy, podczas rozwiązywania, czasem niełatwych zadań. Należały do nich: liczenie usłyszanych dźwięków, układanie szlaczków z figur geometrycznych wg. wzoru, układanie puzzli, wyodrębnianie głosek na początku wyrazów, zapamiętywanie sekwencji ruchów w zabawie ze śpiewem i w tańcu.

Barbara Szuleka

_____________________________________________________________

Co będziemy robić w Grudniu?

I. Oczekujemy na przyjście Mikołaja
-uczestniczenie w zabawach rozwijających: umiejętność myślenia, liczenia , spostrzegania, pamięci
– uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość
II. Tutaj rosły paprocie
– poznawanie historii powstania węgla kamiennego, jego właściwości
– poznawanie wybranych zwierząt (dinozaurów) i roślin (np. olbrzymich paproci) występujących w tamtym okresie.
III, IV Święta, Święta…
– poznawanie historii rodziny, jej rodowodu
– kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, np.  związanych ze świętami Bożego Narodzenia,
– wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich
Będziemy także:
uczestniczyć w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych
spacerować w pobliżu przedszkola
obserwować zjawiska zachodzących w przyrodzie,
wyszukiwać i porównywać drzewa iglaste

Dorota Cios

______________________________________________________________

Z kalendarza przedszkolaków – Listopad/2014

kolejne wydarzenia

Dzień Pluszowego Misia u Bajoskrzatów

Wszystkie dzieci pamiętały o dzisiejszym święcie i przyszły do przedszkola ze swoimi Misiami. Radości było co niemiara, bo każdy miś był inny i każdy wyjątkowy. Nawet Pani Dorota przyniosła swojego Białego Misia. Podczas sprawdzania obecności każde dziecko przedstawiło swojego przyjaciela podając jego imię. Następnie dzieci wysłuchały historii opowiedzianej przez Panią, skąd wzięła się tradycja tego, tak lubianego i obchodzonego przez wszystkie dzieci na całym świecie święta. Po zabawie w „Starego Niedźwiedzia” rozpoczęła się wspólna dla wszystkich grup uroczystość.

Dorota Cios

______________________________________________________________

Z kalendarza przedszkolaków – Listopad/2014

O tym, co Bajoskrzaty robią w Listopadzie.

 W Listopadzie pierwsza Bajoskrzatka mogła  pochwalić się swoim Wyróżnieniem w konkursie plastycznym oraz nagrodą w postaci książki przyrodniczej. Serdecznie gratulujemy Milence!

“Jesienne nastroje” – to temat kompleksowo przybliżający dzieciom zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla późnej jesieni. W trakcie jego realizacji Bajoskrzaty utrwalały nazwy i cechu pór roku.

W twórczości plastycznej pt “Późna jesień” dzieci miały możliwość łączyć różne techniki, tworzywa i materiały. Umiejętne wyklejanie pokruszonych, suszonych liści usprawniało dziecięce palce a pryskanie pędzlem  umoczonym w rozwodnionej farbie było prawdziwą przyjemnością.

Zabawa swobodna zawsze może być kreatywna – budowanie i układanie z figur geometrycznych sprawia dzieciom wiele radości, chętnie próbują swoimi pomysłami zaimponować kolegom a przy okazji utrwalają nazwy figur geometrycznych.

Barbara Szuleka

Nadejście jesieni to czas w którym Bajoskrzaty zastanawiały się co robią zwierzęta leśne o tej porze roku. Dowiedziały się że zwierzęta przygotowując się do zimy, gromadzą zapasy, zasypiają a ptaki odlatują do Afryki. Oglądały teatrzyk „Kto kiedy zasypia? na podstawie wiersza H. Łochockiej „Spać się chce”, dopasowywały zwierzęta do domów w których spędzają zimę.

Dorota Cios

Działając kreatywnie układały z patyczków zwierzątka.

______________________________________________________________

O tym, co Bajoskrzaty robiły w drugiej połowie Października.

“Sadzenie drzewka”- uroczyste obchody “święta drzewa” w dniu 13 października. Bajoskrzaty wzięły udział w przedszkolnej ceremonii sadzenia ozdobnego drzewka i  ślubowały troszczyć się o drzewa i krzewy w swoim bliskim i dalszym otoczeniu.

“Odloty ptaków” –  to blok tematyczny, w którym min. realizowano zabawy i ćwiczenia usprawniające umiejętności i poszerzające wiedzę na temat zwyczajów ptaków w okresie jesieni, nazywanie niektórych ptaków. 

“Rady mądrej sowy” opowiadanie utworu literackiego.

Zdjęcie0794

“Gawron” zabawa inscenizowana ze śpiewem”.

Bajoskrzaty układają w chronologicznej kolejności i opowiadają historyjkę obrazkową na podstawie utworu “O gościach co nie przyszli na ucztę”.

“Odloty” zabawa ruchowa z podziałem na role: ptaki odlatujące i ptaki pozostające w kraju.

 Ćwiczenia oddechowe z piórkiem.

“Ptaszki” – twórczość plastyczna – tworzenie z nietypowych materiałów.

“W krainie bajek” – w tym  bloku tematycznym, dzieci za pośrednictwem bajkowych postaci rozróżniały zachowania dobre i złe, oceniały bohaterów i wyciągały moralne wnioski. W ekspresji plastycznej uwidoczniły postaci pozytywnego i negatywnego bohatera, który wywarł na nich największe wrażenie.

W ostatnim październikowym bloku tematycznym Bajoskrzaty poznawały swoje ciało, nazywały części ciała, poznawały jego możliwości, nazywały swoje zmysły i poznawały ich rolę.

Była więc “Ciuciubabka z zagadkami”- rozpoznawanie zmysłowe dźwięków (“Odszukaj, kto gra na grzechotce” ), zapachów  (“Nazwij ten zapach”), smaków (Co tak smakuje?”), przedmiotów (Co trzymasz w ręce?

Zabawy z liczeniem dźwięków wydawanych przez przedmioty metalowe lub plusk wody, w  rodzaju “Posłuchaj i policz ile orzechów wpadło do wiaderka?, “Posłuchaj i policz plusk wody!

Barbara Szuleka

Bajoskrzaty już opanowały podstawowe umiejętności matematyczne. Prawie wszystkie dzieci liczą prawidłowo powyżej dziesięciu, klasyfikują przedmioty wg jednej i więcej cech. Dzięki wykorzystaniu różnorodnych liczmanów mają wiele okazji do ćwiczeń i utrwalania swojej wiedzy i umiejętności.

Dorota Cios

_____________________________________________________________

Z kalendarza przedszkolaków – Pażdziernik/2014

W minionym tygodniu, w poniedziałek 6.10.14r.  Bajoskrzaty utrwalały i poszerzały wiedzę o warzywach. Określały ich smak, kształt, kolor, ciężar i położenie względem innych przedmiotów “na, pod, obok…/ podczas wielu zabaw dydaktycznych.

W środę uczestniczyły w zabawach  “Warzywo o którym myślę jest…”

“Włóż do garnka warzywo na głoskę…”

“Liczymy pomidory”- liczenie w szerszym zakresie do 10 i więcej, o ile więcej, o ile mniej.

W piątek 10.10.14 inscenizowały i śpiewały piosenkę “Urodziny marchewki’ ” po czym malowały przy muzyce farbą klejową i naklejały wcześniej narysowane i samodzielnie wycięte warzywa.

Od początku października Bajoskrzaty pełnią ważne role społeczne, do których należy zaliczyć obowiązki dyżurnych. Dzieci pomagają w nakrywaniu do posiłków, są dyżurnymi w łazience, sprawdzają czy ich rówieśnicy  po skończonej zabawie odłożyli zabawki na wyznaczone miejsce.

Barbara Szuleka

Dzisiaj tj. 30.09, prawie każdy Bajoskrzat przyniósł jabłko, gruszkę, śliwki oraz słoiczek – Rodzicom bardzo dziękujemy. Podczas zajęć dzieci nazywały owoce oraz drzewa z których pochodzą. Segregowały je wg gatunku, przeliczały porównywały ilościowo. Określały ich wygląd i budowę poznając nazwy: skórka, miąższ, nasionko, próbowały ich naturalnego smaku oraz z cukrem, obserwując jak sok rozpuszcza cukier.

Dorota Cios

Bajoskrzaty doskonale znają zasadę, że owoce należy przed spożyciem umyć- obserwowały jak robiła to Pani. Wiedzą, że należy dokładnie umyć ręce aby móc przygotować kompot. Po wstępnych wyjaśnieniach jak robi się kompot , z wielkim zapałem zabrały się do jego wykonania. Każdy drylował śliwki z pestek, przekrajał na pół za pomocą plastikowego nożyka , wrzucał do swojego słoika, zasypywał cukrem. Po zalaniu przez Panie słoików wodą i zamknięciu, poszliśmy do kuchni aby poznać proces pasteryzacji. Z wielkim zniecierpliwieniem dzieci czekały na swoje kompociki, które następnego dnia Pani kucharka przyniosła do naszej małej spiżarni.

Dorota Cios

Sałatka jarzynowa”.  Bajoskrzaty samodzielnie przygotowały sałatkę jarzynową. Najpierw nazywały przyniesione warzywa, poznawały ich wartości odżywcze i smakowe ,próbowały smaku ugotowanej marchewki, ziemniaka. Dawały propozycje potraw, które można przygotować z warzyw. Następnie z wielkim zapałem przystąpiły do krojenia jarzyn. Potem doprawiały, mieszały, degustowały i częstowały innych.

Dorota Cios

______________________________________________________________

Z kalendarza przedszkolaków – Pażdziernik/2014

Pierwszego października, Bajoskrzaty udały się na spotkanie do osiedlowej biblioteki. Miła pani bibliotekarka wyjaśniła dzieciom, czym jest biblioteka i jaką pełni funkcję, co to jest księgozbiór oraz kim jest czytelnik, co oznacza słowo “wypożyczyć”. Potem Bajoskrzaty oglądały i dotykały różne rodzaje książek dziecięcych, słuchając czytanych wierszy J. Tuwima i J. Brzechwy. Dzieci miały także możliwość rozejrzeć się po bibliotece, zobaczyć jak rozmieszczone są książki i jak wygląda czytelnia. Na zakończenie ciekawego spotkania, każdy Bajoskrzatek otrzymał zakładkę do książki i zaproszenie na kolejne spotkanie.

 “W spiżarni”- W piątek 4.10.14r. Bajoskrzaty w zabawie “Koszyk gospodyni” poznały niektóre sposoby przechowywania owoców i warzyw na zimę. Wielozmysłowe poznawanie niektórych przetworów i warzyw przez dzieci w zabawie “Ciuciubabka”.

Barbara Szuleka

______________________________________________________________

 Z kalendarza przedszkolaków – WRZESIEŃ/2014

W ostatnim tygodniu września dzieci z grupy Bajoskrzatów nie próżnowały. Był czas na rozrywkę i zabawę, ale również na pracę twórczą i doskonalenie różnych umiejętności.

Dzień Przedszkolaka Bajoskrzaty przeżywały wspólnie z rówieśnikami, oglądając pokaz sztuki iluzjonistycznej Mistrza Mario. Dzieci były świadkami rzeczy niemożliwych, które jednak działy się na ich oczach.

Po  “magicznym” pokazie wszystkie Bajoskrzaty uczestniczyły w zabawach sportowych w sali i bawiły się przy muzyce. Każde z dzieci otrzymało książkę z bajką do czytania i słodycze.

Zabawa ruchowo – rytmiczna “Wiewiórki i dzięcioły”- doskonalenie umiejętności podskoku w przysiadzie podpartym i  stukanie kasztanami w rytmie słyszanej melodii, podczas zajęcia “Mieszkańcy lasu”

“Jesienny las” rysunek pastelą olejną inspirowany piosenką “Jesień”.

Zabawy logorytmiczne ze smokiem – ćwiczenia warg i języka “Myjemy ząbki”, oddechowe “Zdmuchiwanie listków z drzewa” i zabawy przy muzyce prowadzone przez panią z logorytmiki.

Barbara Szuleka

______________________________________________________________

 Z kalendarza przedszkolaków – WRZESIEŃ/2014

W poniedziałek 15 września Bajoskrzaty udały się na wycieczkę do miejskiego parku. Celem wycieczki, była obserwacja środowiska przyrodniczego parku i funkcji jaką pełni dla mieszkańców naszego miasta.

Dzieci poznały nazwy i wygląd niektórych drzew, zbierały liście i kasztany, obserwowały kaczki pływające w parkowej sadzawce, słuchały śpiewu ptaków oraz bawiły się na parkowym placu zabaw. Przed opuszczeniem parku pozowały do zdjęć pod „Muchomorem.”

Poznając środowisko parku,  Bajoskrzaty uczestniczyły w cyklu zabaw zawierających atrybuty jesieni. “Jesienne rytmy” tworzenie własnych, powtarzalnych sekwencji tj. rytmów np. z liści.

“Popatrz i ułóż tak samo” ćwiczenia w odwzorowaniu takiego samego układu z kasztanów.

Dzięki teatrzykowi pt “Leśne duszki” Bajoskrzaty łatwiej dostrzegły na ilustracjach cechy różniące las od parku. Oglądały i poznały nazwy grzybów jadalnych i trujących. Bajoskrzaty wiedzą, że muchomory zostają w lesie a dla dzieci najlepsza “grzybowa” to – pieczarkowa.

Zabawa  taneczna z piosenką “Grzyby”.

Ekspresja ruchowa ze wstążkami przy piosence “Jesień”.

Zabawa tradycyjna “Chodzi lisek”.

“Kredą na chodniku”- rysowanie kolorową kredą na płytkach chodnikowych na dowolny temat. Marta okazała się największą entuzjastką sztuki “chodnikowej”, narysowała najwięcej prac, w tym okazałego muchomorka.

Barbara Szuleka

______________________________________________________________

 Z kalendarza przedszkolaków – WRZESIEŃ/2014

W minionym tygodniu Bajoskrzaty zaznajomiły się z zasadami ruchu drogowego, poznawały znaczenie pasów i sygnalizacji świetlnej oraz poznały wybrane pojazdy w tym specjalistyczne: straż pożarną, pogotowie ratunkowe, policję. Wprowadzeniem do tematyki zajęć była poniedziałkowa wycieczka 08.09.14 na pobliskie skrzyżowanie. Dzieci obserwowały ruch uliczny, przechodziły po pasach, odczytywały znaczenie niektórych znaków drogowych.

Słoneczna wrześniowa pogoda sprzyjała aktywnym zabawom Bajoskrzatów w ogrodzie przedszkolnym. Po zaznajomieniu z zasadami bezpiecznego korzystania ze sprzętu ogrodowego, dzieci indywidualnie decydowały o charakterze swoich zabaw.

“Mój wymarzony pojazd”– w piątek 12. 09.14 Bajoskrzaty bawiły się w producentów samochodów  “z byle czego”. Pierwszy etap twórczy polegał się na wyborze kolorystyki karoserii swojego pojazdu, drugi etap to prawidłowe umiejscowienie i naklejenie szyb samochodowych. Ostatni etap polegający na montażu kół nie przysporzył dzieciom większych trudności. Efekt końcowy Bajoskrzatowej fabryki samochodów był imponujący, więc salony samochodowe miejcie się na baczności !!!

Barbara  Szuleka

___________________________________________________________________________________________________________

 Z kalendarza przedszkolaków – WRZESIEŃ/2014

 Pierwszego września grupę Bajoskrzatów odwiedziła Pani dyrektor, która podarowała dzieciom słodycze i znaczki odblaskowe, aby bezpiecznie pokonywały drogę do i z przedszkola.

IMG_1914 (Small)

Bajoskrzaty potrafią siedzieć w kole “po turecku” i zapamiętać swoich sąsiadów.

Zdjęcie0461 (Small) 

Przedszkolne posiłki zazwyczaj smakują wszystkim dzieciom. Obiad szczególnie wtedy, gdy aktywnie spędziły czas w ogrodzie przedszkolnym.

Bajoskrzaty czytają całościowo wyrazy – podpisy do przedmiotów lub obrazków. Potrafią także wskazywać i nazwać części swojego ciała.

Pierwsze prace plastyczne powstały z różnych gatunków papieru. Bajoskrzaty poznawały jego fakturę i przeznaczenie, darły papier i gniotły a potem naklejały. Tak powstały “papierowe obrazki.”

Dzieci lubią zabawy muzyczno – ruchowe i chętnie w nich uczestniczą.