4 latki Pszczółki

Grupa “Pszczółki” –   2018/2019

Grupa Pszczółek to 25 wspaniałych czteroletnich dzieci, które po roku uczęszczania do naszego przedszkola, zdążyły się poznać i zaprzyjaźnić ze sobą.

Pszczółki są bardzo pracowite i grzeczne, wesołe i mądre, więc ich obecność w przedszkolu jest dla nas źródłem dużej radości.

________________________________________________________________________________

Kwietniowe zabawy Pszczółkowej gromady.

W ramach bloku tematycznego „Wiosenne powroty” grupa Pszczółek przeniosła się na zajęciach nad staw, gdzie przeliczała żabki. Później dzieci dopasowywały odpowiednią cyfrę do ilości żab znajdujących się w stawie. Cyfry nazywane były w języku angielskim. Następnie przyszedł czas na zabawę „Kaczuszka”, w której każde dziecko naśladowało odgłos innego zwierzęcia myląc tym samym Kaczątko, które poszukiwało swojej zaginionej mamy.

ZSP nr 3 w Radlinie zorganizował konkurs plastyczny pt. „Bohaterowie wierszy Jana Brzechwy”. W konkursie udział wzięła udział Laura i za swoją pracę konkursową otrzymała wyróżnienie. GRATULUJEMY!!!

Swoje urodzinki w przedszkolu obchodziła Bianka z grupy Pszczółek. Dzieci śpiewały jej sto lat, składały życzenia. Solenizantka zaś poczęstowała wszystkich własnoręcznie robionymi wypiekami! Wszyscy bawili się świetnie a Bianka wybrała dla siebie prezencik z naszego pełnego czarów koszyczka.

________________________________________________________________________________

Marcowe zabawy Pszczółkowej gromady.

Również w marcu, Pszczółki poznawały wygląd i zwyczaje mieszkańców pól i lasów, w tym lisa, wiewiórki i zająca.

Pszczółki w zabawie ruchowej z wierszykiem “Chodzi lisek po łące i liczy zające 1,2,3 gonisz ty”

Po obejrzeniu inscenizacji H. Kirchof “Mały przedszkolak wie, co ekologią się zwie” 4 – latki dzieliły się wiedzą na temat właściwego zachowania się w lesie oraz znaczenia przyrody w życiu człowieka.

Podczas zajęcia integracyjnego “Wiosenna przyroda woła małego ekologa” Pszczółki wspólnie z kolegami z grupy Biedronek uczestniczyły w zadaniach i zabawach z przesłaniem ekologicznym.

Podczas zabawy “Czyste stawy” Pszczółki oczyszczały wodę ze śmieci za pomocą klamerek a w zabawie z elementem rywalizacji podlewały spragniony kwiatek.

Niezwykle zajmującą czynnością dla Pszczółek był zakładanie ekologicznej uprawy warzyw w skrzynkach oraz wykonanie techniką stemplowania plakatu “Moje zielone miasto”. Wszystkie dzieci zostały nagrodzone książkami “Ekologiczna praktyka Wodzika” a potem zasiadły do wspólnego, zdrowego posiłku przygotowanego przez starszych kolegów.

21 marca Pszczółki uczestniczyły w korowodzie z Marzanną aby pożegnać zimę. Na czele Pszczółkowej gromady maszerowała mała Wiosna, czyli  Ania w zielonej pelerynce i wianku na głowie. Pszczółki witały wiosnę pobrzękując wesoło instrumentami, kolorowymi wstążkami i piosenką “Ziemia – wyspa zielona”.

W marcu, w grupie Pszczółek rozpoczął się cykl czytelniczych spotkań z rodzicami w ramach projektu “Rodzinne czytanie”. Dotychczas wzięli w nich udział następujący rodzice: mama Mateusza K., mama Lilki i tatuś Rozalki, którym serdecznie dziękujemy za poświęcony czas na głośne czytanie dzieciom książek w przedszkolu.

 

Podczas realizacji bloku tematycznego o zwierzętach egzotycznych, Pszczółki uczestniczyły w następujących formach aktywności:

1. “W paszczy krokodyla”- ćwiczenia logopedyczne warg i języka z lusterkiem.

2. Lepienie krokodyla z plasteliny.

3. “Lew i przyjaciele” – ćwiczenia ruchowe inspirowane wierszami o zwierzętach.

4. “Cętki żyrafy” i  “Pasy zebry”- zabawa plastyczna (rysowanie, obrysowywanie, odciskanie i malowanie kredkami, mazakami, farbami).

5. “W ZOO”- liczenie elementów w zakresie 5 i szerszym, grupowanie zwierząt według określonej cechy: wielkość (duże i małe), rodzaj pokarmu (roślinożerne i drapieżniki).

6. Układanie zwierząt egzotycznych z puzzli 8 – elementowych.

Grupa Pszczółek przyłączyła się do przedszkolnej zbiórki książek na kiermasz charytatywny, z którego dochód zostanie przeznaczony na leczenie chorego dziecka.

Pierwszym marcowym solenizantem był Olek, który w gronie Pszczółek obchodził 5 – te urodziny. Z tej okazji Olek przyjmował życzenia i częstował swoich przyjaciół słodyczami. “Zdrowia, szczęścia i słodyczy najlepszemu koledze, grupa Pszczółek życzy.”

________________________________________________________________________________

Lutowe zabawy Pszczółkowej gromady.

Podczas realizacji bloku tematycznego “Muzyka wokół nas” Pszczółki rozwijały umiejętność gry na instrumentach perkusyjnych podczas zabawy z chustą animacyjną “Muzyczna ruletka”.

wykonywały akompaniament na instrumentach “Orkiestra perkusyjna” 

rozwijały wyobraźnię muzyczną podczas improwizacji ruchowej ze wstążkami “Kolory muzyki” do walca es – dur op.18 F. Chopina.

Pszczółki aktywnie słuchały muzyki w zabawie logorytmicznej z krążkami do piosenki “Bębenek” i w zabawie “Wszystko jest muzyką” grając na nietypowych instrumentach do utworu J. S. Bacha.

Niektóre aktywności i zabawy Pszczółek podczas realizacji bloku tematycznego “Baśnie, bajki, bajeczki”:

– oglądanie teatrzyku cieni do bajki Andersena pt. “Calineczka”

układanie chronologii zdarzeń w bajce pt. “Czerwony Kapturek”

– zabawa teatralna sylwetami do bajki “Czerwony Kapturek”

– zabawa ruchowa   “Raz, dwa trzy zielona Baba Jaga patrzy” – dzieci wykonują ćwiczenia  do ustalonego kodu kolorów

– zestaw ćwiczeń ruchowych “Wyprawa do domku Baby Jagi” (turlanie się po materacu, ścieżka sensoryczna, bieg z piłeczką, czołganie pod przeszkodą, przeskok przez przeszkodę, skoki w workach).

Wszystkie aktywności Pszczółek inspirowane były codziennym słuchaniem baśni i bajek różnych autorów.

________________________________________________________________________________

Styczniowe zabawy Pszczółkowej gromady.

Pszczółki realizując w styczniu projekt edukacyjny “Książki” poznały:

– różne rodzaje książek dla dzieci (w tym baśnie) i dla dorosłych

– elementy z których składa się książka (okładka, strony, tytuł, spis treści)

– klasyfikowały książki ze względu na tematykę, wielkość i ciężar

– poznały historię pisma i powstania książki podczas projekcji filmów edukacyjnych “Historia pisma”, “W świecie książek”

– odbyły wycieczkę do księgarni

– rysowały wymyślonych, śmiesznych bohaterów

– wykonały własną książkę, której nadały tytuł “Baśnie śmieszne”

“Fajerwerki” to praca plastyczna Pszczółek inspirowana wrażeniami dzieci z powitania Nowego Roku.

“Dokarmiamy ptaki”- podczas zajęcia Pszczółki na podstawie fotografii poznawały nazwy i wygląd niektórych ptaków: gil, sikorka, wróbel, sroka, które podczas zimy wymagają dokarmiania. Dzieci poznały wygląd i budowę karmnika oraz różne rodzaje nasion: pszenica, słonecznik, drobna kasza jęczmienna, pestki dyni. Pszczółki układały z drewnianych patyków karmnik, porównywały ze sobą nasiona, rysowały obrazki na tacy wypełnionej nasionami oraz segregowały nasiona grochu i słonecznika w zabawie “Zręczni jak Kopciuszek”. Po zajęciu Pszczółki wybrały się do ogrodu przedszkolnego, aby wysypać do karmnika nasiona dla ptaków, które przyniosły do przedszkola.

Pierwszą tegoroczną solenizantką w grupie Pszczółek jest Laura, której z okazji 5 – tych urodzin koleżanki i koledzy z grupy złożyli serdeczne życzenia urodzinowe i odśpiewali tradycyjne 100 LAT. Słodki poczęstunek przyniesiony przez Laurę i okolicznościowy upominek dla solenizantki, wzbogacił wspólnie przeżywaną uroczystość.

 

“Wesołe zabawy na “mini – bolidach”- Pszczółki po raz pierwszy doświadczały przyjemności prowadzenia małych samochodzików. Płynność ruchów i wyczucie kierownicy były kluczowe w opanowaniu jazdy takim autkiem. Pszczółki bardzo serdecznie DZIĘKUJĄ RODZICOM SPONSOROM za wspaniały prezent.

________________________________________________________________________________

Listopadowe zabawy Pszczółkowej gromady.

IV tydzień listopada “Znamy swoje prawa i obowiązki”

Opowiadanie “Chcę mieć przyjaciela” i historyjka obrazkowa “Rybka w akwarium” były inspiracją do spontanicznych wypowiedzi dzieci i rozmowy przy ilustracjach na temat praw i obowiązków dzieci.

Podczas aktywności plastycznej Pszczółki ulepiły z plasteliny pieska “Najlepszy przyjaciel”- nazywały części ciała psa, usprawniały palce i nadgarstek, dzieliły się wiedzą na temat opieki nad psem. Malowały także farbami “akwarium”, kolorowały i wycinały rybkę oraz ozdabiały ją brokatem. Pszczółki bardzo chętnie współpracowały w zabawie z elementami czworakowania “Pieski na spacerze”.

Podczas kolejnej aktywności czterolatki oznaczyły  ilustracjami swoje kąciki zabaw, przypomniały sobie zasady kodeksu grupowego i z radością zaangażowały się w pełnienie jednodniowych dyżurów.

W zabawach “Kelnerzy” i “Nakrywamy do stołu” dzieci wykazały się zręcznością, kulturą osobistą i umiejętnością przygotowania nakrycia do posiłku.

Pszczółka Ania wykonała rysunek kredkami świecowymi na konkurs plastyczny “Polska w oczach małego patrioty” organizowany przez ZSP nr 7 w Wodzisławiu Śl. Życzymy powodzenia!

III tydzień listopada “Mój dom”
Pszczółki oglądając domek dla lalek wyodrębniły parter i I piętro, nazywały pomieszczenia. Potem ozdabiały ściany kartonowego domku do zabawy tematycznej i pomagały w jego złożeniu.

Podczas zabawy z plakatem “Nazwij przedmiot, który jest w kształcie … ” dzieci wzbogacały słownictwo i rozwijały umiejętność nazywania figur geometrycznych. W zabawach “Odszukaj przedmiot w kształcie…” , “Moja figura jest …” rozpoznawały i nazywały figury, “Odszukaj swoją parę”dobierały partnera zabawy z taką samą figurą  (dwie cechy kształt i kolor figury).

Pszczółki wykonały także pracę plastyczną z figur geometrycznych”Domy i domki”.

W listopadzie, w Pszczółkowej gromadzie swoje czwarte urodziny świętowała Ola. Były życzenia, odśpiewanie piosenki Sto Lat, zdmuchiwanie urodzinowej świeczki i wspaniałe słodycze dla dzieci, którymi częstowała Pszczółka Ola. Pamiątką wyjątkowego dnia był upominek, który Ola wybrała dla siebie z urodzinowego koszyczka.

Najlepsze życzonka, dużo zdrowia i słonka

Humoru dobrego, życia kolorowego

I wielkich wrażeń przy spełnieniu marzeń.

Swojej koleżance życzą czterolatki z wychowawczynią.

Aby należycie przygotować się do uroczystości 100-lecia niepodległości Polski, Pszczółki wzięły udział w dwóch projektach edukacyjnych “Piękna nasza Polska cała” i “100-lecie niepodległości. Pokaż radość przedszkolaku”. Podczas ich realizacji dzieciom towarzyszył Miś Bruno, z którym poznały legendę “O Lechu, Czechu i Rusie” oraz zobaczyły film animowany “Polak mały”. Dzięki nim, Pszczółki poznały symbole narodowe i nauczyły się śpiewać dwie zwrotki hymnu państwowego.

Do rozwijania świadomości narodowej, posłużył także przygotowany wspólnie z dziećmi kącik patriotyczny oraz praca przestrzenna “W święto niepodległości flaga w domu gości”. Na przedszkolną uroczystość Narodowego Święta Niepodległości Pszczółki wykonały przy niewielkiej pomocy wychowawczyni kokardy w barwach ojczystych oraz przygotowały program artystyczny. Znalazły się w nim między innymi, piosenka “Jestem polakiem”, wiersz “Życzenia dla Polski” i ludowy taniec “Koziorajka”. Po części artystycznej, Pszczółki wspólnie z rodzicami  “ukwieciły” kontur Polski i tak powstał plakat “Piękna niepodległa”. Na zakończenie radosnego świętowania dzieci otrzymały biało – czerwoną tutkę z bezą i pozowały do pamiątkowych zdjęć.

________________________________________________________________________________

Październikowe zabawy Pszczółkowej gromady.

W czwartym tygodniu października Pszczółki wzięły udział w zabawach, podczas których słuchały odgłosów deszczu, improwizowały jego odgłosy przy muzyce i w zabawach rytmiczno – ruchowych z użyciem kolorowej folii. Poznały ciekawostki o deszczu, czym jest i jak powstaje.

Pszczółki przeprowadziły doświadczenia: badając i opisując właściwości wody (namoczenie kolorowej bibułki, której barwnik rozpuścił się w wodzie) oraz obserwując, jak rośliny “piją” wodę (liście kapusty pekińskiej zanurzone w kolorowej wodzie). Zdobytą wiedzą Pszczółki dzieliły się z maskotką Panem Kropelką odpowiadając na pytanie “Co by było, gdyby nie padał deszcz?…”.

W zabawie plastycznej “Deszczowa pogoda” dzieci odciskały na papierze pomalowaną farbą folię bąbelkową, którą wcześniej zgniatały dla ciekawego efektu dźwiękowego.

W poniedziałek urodziny obchodziła mała Pszczółka Zosia, której odśpiewano 100 lat i złożono okolicznościowe życzenia:

“Do zabawy mnóstwo siły,

żeby każdy dzień był miły,

od kolegów przedszkolaków,

stu prezentów, stu buziaków.”

Rysunek wykonany kredkami świecowymi przez Laurę, został zgłoszony do między przedszkolnego konkursu plastycznego ” Złota polska jesień”. Małej artystce życzymy powodzenia!

 

________________________________________________________________________________

W trzecim tygodniu października Pszczółki, na podstawie historyjki obrazkowej, degustacji produktów (różne rodzaje pieczywa, nabiał) i własnych spostrzeżeń, poznały znaczenie dla człowieka uprawy zbóż i hodowli zwierząt. W zabawie “Pajęczyna skojarzeń” dzieci tocząc kłębek wełny, podawały skojarzenia do podanego słowa np. mąka – chleb, krowa – mleko itp.

Podczas zabawy badawczej “Obrazy na mleku” obserwowały barwne kręgi z kolorowych barwników i fantazjowały na ich temat: magiczna tęcza, wata cukrowa, tęczowy lizak…

Podczas aktywności plastycznej Pszczółki układały kompozycję bukietową z suszonych liści.

W zabawach z wizytówkami “To jest moje imię”, “Odszukaj swoje imię”, dzieci rozpoznawały graficzny zapis własnego imienia, odszukiwały swoją wizytówkę umieszczoną na ścianie lub firance, korygowały pomyłki.

________________________________________________________________________________

W  drugim  tygodniu października Pszczółki poznawały leśne zwierzęta i ich zwyczaje.

Wstępem do tematyki była tradycyjna zabawa śpiewno-kołowa “Stary niedźwiedź’.

Następnie, dzieci rozpoznawały odgłosy zwierząt (odtwarzane z płyty CD) i rozwiązywały zagadki słowne “Zwierzęta leśne”, wskazując właściwy obrazek.

W zabawie “Spiżarnia wiewiórki” Pszczółki liczyły orzechy, kasztany i żołędzie oraz układały rytmy wg. podanego wzoru.

W zabawie “Wyścigi orzeszków”, używając słomki dzieci starały się jak najdalej siłą wydechu przesunąć orzeszek. Po takim wysiłku Pszczółki chętnie spróbowały przysmaków przyniesionych przez wiewiórkę.

„Jeżyk Kolczatek”- lepienie z masy solnej w wykorzystaniem materiału przyrodniczego, ćwiczenie sprawności manualnej rąk. Zapoznanie z wyglądem jeża oraz jego życia i sposobu przygotowywania się do zimy.

Miś Bruno, bohater ogólnopolskiego projektu edukacyjnego pomagał utrwalić Pszczółkom zasady kodeksu grupy przedszkolnej. Dzieci skupione w 6 zespołach opowiadały obrazki, przedstawiające prawidłowe zachowania  w grupie przedszkolnej. Następnie, zespoły z materiałów dekoracyjnych tworzyły ozdobną ramkę wokół swojego obrazka. Udekorowane obrazki zostały naklejone na duży arkusz papieru i tak powstał Pszczółkowy Kodeks Grupowy.

________________________________________________________________________________

Pierwszy  tydzień października obfitował w ciekawe dla dzieci zabawy i wydarzenia. Pszczółki zgromadziły w kąciku przyrody owoce i warzywa, rozpoznawały je wyglądzie i za pomocą dotyku, smaku i węchu oraz utrwalały ich nazwy w zabawie tematycznej.

“Na straganie”. Dzieci 4 – letnie poznały także walory zdrowotne warzyw i owoców przygotowując owocową przekąskę, a warzywa wykorzystały nietypowo w  zabawach ruchowych. Podsumowaniem bloku tematycznego była praca plastyczna pt.”Jesień w sadzie”, wykonana zespołowo przez dzieci techniką kolażu.

Miłym wydarzeniem w grupie Pszczółek było świętowanie urodzin Mateuszka. Pszczółki złożyły koledze życzenia i zaśpiewały piosenkę “Sto lat” a solenizant wybrał dla siebie prezent z urodzinowego koszyczka i poczęstował dzieci słodyczami.

Kolejną atrakcją dla dzieci były odwiedziny w osiedlowej bibliotece. Pszczółki zapoznały się z różnymi książkami dla dzieci i przypomniały sobie, jak prawidłowo z nich korzystać. Ponadto zwiedziły działy książek dla dzieci i dorosłych, po czym wypożyczyły książki do czytania w przedszkolu.

________________________________________________________________________________

Wrześniowe Zabawy Pszczółkowej Gromady.

Dary jesieni w postaci kasztanów, żołędzi i liści dębu, które Pszczółki przyniosły do kącika przyrody, zostały wykorzystane do wzbogacenia doświadczeń zmysłowych i poznawczych.

W zabawie “Jesienne porządki” 4 latki klasyfikowały zbiory przyrodnicze ze względu na określoną cechę.

W zabawie badawczej i percepcyjnej oglądały przez lupę liść dębu, określały jego wygląd, wodziły palcem po powierzchni i wzdłuż jego brzegów.

Liście dębu były także atrakcją podczas ćwiczeń oddechowych – Pszczółki pracowały nad wydłużaniem fazy wydechu.

W zabawie sensorycznej “Po jesiennych dróżkach” dzieci spacerowały w skarpetkach po żołędziach i kasztanach a potem mówiły o swoich doznaniach.

Do wykonania pracy plastycznej “Pani jasień” Pszczółki posłużyły się techniką stemplowania za pomocą kasztanów.

Wspólne wyjście grupy Pszczółek do parku “Trzy wzgórza” zaowocowało wieloma pozytywnymi doznaniami. Dzieci przyjemnie spędziły jesienny, słoneczny dzień na poszukiwaniu owoców dębu. Kiedy zbiory żołędzi okazały się obfite, Pszczółki mogły posłuchać szumu wiatru w koronach drzew i obserwować opadające liście.

________________________________________________________________________________

Swobodna ekspresja ruchowa ze wstążkami przy nastrojowej muzyce – zabawa rozwijająca pomysłowość z wykonywaniem ćwiczeń rozmachowych.

Kreatywne budowanie na dywanie – budowanie wieży w zespole z nietypowych przedmiotów. Szukanie i realizacja pomysłów, ćwiczenie we współdziałaniu. Pszczółki realizowały zadanie bez pomocy nauczycielki.

“Znaczek grupowy”- malowanie kartki pędzlem rozwodnioną farbą klejową i posypywanie jej powierzchni solą (ćwiczenie chwytu pensetowego). Po  wyschnięciu, 4 latki gładziły jej powierzchnię dłonią (poszerzanie doznań sensorycznych) i rysowały pszczołę, która jest znaczkiem grupy.

Pszczółki poznały Misia Bruno, bohatera projektu edukacyjnego “Mały Miś w świecie wielkiej literatury”, który towarzyszył im podczas ustalania kodeksu przedszkolaka. Miś Bruno przeczytał dzieciom opowiadanie i wyjaśnił, co to są linie papilarne, w zamian otrzymał w prezencie słoiczek miodu. Następnie Pszczółki złożyły odciski swoich palców na wybranej komórce plastra miodu, potwierdzając zgodę na przestrzeganie zasad kodeksu.

Justynka świętowała w przedszkolu swoje urodziny, które przypadają w czasie wakacji.

“Do zabawy mnóstwo siły,

żeby każdy dzień był miły.

Stu prezentów, stu buziaków

od kolegów przedszkolaków.

Zdrowia, szczęścia i słodyczy,

Justynce – grupa Pszczółek życzy.

________________________________________________________________________________

Pierwszy tydzień września upłynął Pszczółkom na zabawach służących pokonywaniu nieśmiałości, nawiązaniu przyjaznych relacji z nowymi kolegami i koleżankami, budowaniu pozytywnego wizerunku własnej osoby. Dzieci bardzo chętnie przypomniały sobie popularne zabawy ze śpiewem m.in. “Balonik”, “Mało nas”, z determinacją rywalizowały w zabawach sportowych “Kto szybciej” (z balonikami) i “Turlanie to łatwe zadanie” (na materacu). Jednak, najbardziej czterolatki tęskniły za wspólnymi zabawami w kącikach zainteresowań, w których czekały nowe zabawki i klocki.

Powrót do przedszkola, uprzyjemniły Pszczółkom uroczyście obchodzone urodziny Mai i Milenki. Solenizantki usłyszały od swoich rówieśników radosne Sto Lat i przyjęły wiele serdecznych życzeń. Po zdmuchnięciu urodzinowej świeczki dziewczynki wybrały sobie upominek z Urodzinowego Koszyczka i poczęstowały przyjaciół słodyczami.