4-latki Biedronki 2016/2017

BIEDRONKI 2016/2017

Nasza grupa „Biedronki” liczy 25 dzieci: 13 dziewczynek, 12 chłopców.
Wychowawczyniami grupy są Panie: Dorota Cios i Gabriela Krygier – Kuchcińska.

Zamieszczane  w zakładce BIEDRONKI  teksty są autorstwem Doroty Cios i Gabrieli Krygier – Kuchcińskiej.

________________________________________________________________

MAJ

III krąg tematyczny: „KODEKS MAŁEGO EKOLOGA”

  • przyzwyczajanie dzieci do dostrzegania wokół siebie przyrody i funkcjonowania wśród niej tak, aby jej nie niszczyć
  • uświadamianie jakie czynności dnia codziennego mogą wpływać na ochronę środowiska
  • poznanie sposobów segregowania odpadów zgodnie z zasadami obowiązującymi w naszym regionie
  • uświadamianie dzieciom znaczenia wody w przyrodzie
  • zabawy badawcze i matematyczne- „Ile kropli jest w kałuży?”
  • zabawy z wykorzystaniem urządzeń terenowych na placu zabaw na terenie Rodzinnego Parku Rozrywki i Przedszkolnym Placu Zabaw
  • urodzinki naszej wspaniałej solenizantki Antosi

Ile w ulu pszczół robotnic,

ile pociąg mija zwrotnic,

ile kwiatów liczy łąka,

ile kropek ma biedronka,

tyle szczęścia i słodyczy

w Dniu Urodzin

cała grupa Tobie życzy

  • „Dorośli czytają – dzieci słuchają”- Pani Beata mama Maciusia i Kamilka przeczytała Biedronkom bajeczkę „Jaś i Małgosia” oraz kilka przygód Misia Uszatka. Przedszkolaki dostały również od pani Beaty kolorowanki z postaciami przeczytanych bajek. Bardzo dziękujemy i czekamy na kolejne opowiastki.

________________________________________________________________

MAJ

W piątek 12.05.2017 w grupie 4 latków odbyło się zajęcie otwarte dla rodziców. Zajęcie prowadzone było metodą TRP. Pytanie problemowe brzmiało: Dlaczego po nocy zawsze jest dzień? Celem zajęcia było dostrzeganie rytmu i stałego następstwa dnia i nocy oraz wzbogacanie wiedzy dzieci dotyczącej przemienności dnia i nocy.

Nasi Solenizanci!

Kochani wszystkiego najlepszego życzą Wam „Biedronki” z Paniami:

Tomku!

Ile kropek na biedronce,
Ile elfów jest na łące,
Ile gwiazdek jest na niebie,
Tyle życzeń dziś dla Ciebie

Polu!

Poznaj bajek tysiące,
przygód dwa tysiące,
miej buzię wesołą,
promienną jak słońce!

Dorośli czytają – dzieci słuchają

W piątek dzieci wysłuchały czytanej przez p. Magdę Ś. bajki pt. „Franklin kocham Cię”.

Serdecznie dziękujemy!

________________________________________________________________

KWIECIEŃ

Przez sześć dni Biedronki realizowały program edukacyjny „Akademia Przyjaźni”. Sześć wesołych kucyków MY Little Pony uczyło dzieci takich wartości jak: Przyjaźń, Uczciwość, Lojalność, Radość, Życzliwość, Szacunek. Realizując program Akademii dzieci uczestniczyły w zajęciach, podczas których rozwijały swoją kreatywność, umiejętności współdziałania w parach i w grupach. Nawiązywały i pogłębiały dobre relacje między sobą, wykonując zadania, aby zdobyć sprawność My Little Pony: Przyjaźni, Uczciwości, Lojalności, Radości, Życzliwości, Szacunek oraz Dyplom Przyjaźni.

  1. Sprawność Śmiech

Zadania: 

  • Zabawa „W lustrzanym Stawie”
  • „Różne są uczucia”- zgadywanka
  • „Rozśmieszamy tak jak Pinkie Pie”

2. Sprawność Szczodrość

Zadania:

  • Jeden dla ciebie a drugi dla mnie-zabawa
  • Kukiełki dla kucyków

3. Sprawność  Życzliwość

zadania:

  • Okazuję życzliwość – zabawa
  • Zwierzaki rozrabiaki – zabawa ruchowa
  • Portret  Spikea – rysunek
Sprawność ŻYCZLIWOŚĆ

Sprawność ŻYCZLIWOŚĆ

Dyplom Przyjaźni i tablica zdobytych sprawności.

Kukiełki dla Kucyków Pony” wykonane z pomocą Pań.

Pracując w grupach dzieci wykonały pracę plastyczną na konkurs: „Wymarzony Kucyk”

Już dzisiaj swoje 5 urodziny obchodził nasz majowy solenizant

Mateuszu!!!

Niech Ci słonko ciepło gra,
niech Twój uśmiech długo trwa,
nie trać swej wesołej minki,
bo dziś są Twoje urodzinki.

Tego Ci życzą wszystkie Biedronki z paniami

________________________________________________________________

KWIECIEŃ

II krąg tematyczny: Akademia przyjaźni”- program edukacyjny Play- Doh

Dzieci uczestniczą w programie edukacyjnym „Akademia Przyjaźni”. Podczas zajęć i zabaw Biedronki poznają takie wartości jak: Przyjaźń, Lojalność, Radość, Życzliwość, Szacunek.

W tym tygodniu przedszkolaki:

  • Zapoznały się z głównymi bohaterami krainy kucyków, poznały pojęcie „ Przyjaźń” i jej podstawowe zasady, wykonały specjalne zadania i wraz z Kucykiem Pony Twilight Sparkle zdobyły odznakę sprawności – Przyjaźń.
  • Do swojego słownika dodały pojęcie uczciwości – poznały czym jest, jakie ma znaczenie i dlaczego jest taka ważna. Poznały przyczyny dla których nie należy kłamać. Rozwijały umiejętności rozróżniania kłamstwa od prawdy. Wraz z kucykiem Pony Applejack zdobyły kolejną sprawność – Uczciwość, którą zaznaczyły na tablicy sprawności.
  • Podczas zajęć i zabaw poznały pojęcie lojalności- czym jest, dlaczego jest ważna. Poznały przyczyny, dla których warto być lojalnym wobec przyjaciół.
  • Swoje piąte urodzinki obchodził Wojtek. W tym dniu nie zabrakło wielu życzeń, uśmiechów i buziaków, słodkiego poczęstunku i oczywiście prezentu. Z okazji urodzin naszemu solenizantowi życzymy radosnego uśmiechu, wielu wesołych przyjaciół, wspaniałych zabaw, wymarzonych zabawek, bajkowych snów do poduszki, lodów na deser i wszystkiego, czego tylko zapragniesz.

________________________________________________________________

KWIECIEŃ

I krąg tematyczny: W oczekiwaniu na święta Wielkiej Nocy

Wielkanoc to święta niosące radość. Dla dzieci do głownie czas oczekiwania na „zajączka” a w przedszkolu okazja do poznania zwyczajów i tradycji świątecznych takich jak: malowanie pisanek, święcenie palm, pieczenie babeczek, święcenie pokarmów czy wykonywanie dekoracji świątecznych.

Czym bliżej świąt tym czas oczekiwania stawał się coraz bardziej niecierpliwy i pełen niespodzianek. Środa była dla dzieci namiastką świątecznej niedzieli. Już od rana rozpoczęły się przygotowania do uroczystego śniadania. Dziewczynki z pomocą Pań nakrywały świąteczny stół na którym nie zabrakło elementów dekoracyjnych. Przedstawiciele z gr 6 – Latków przyszli do nas z życzeniami i pyszną sałatką, którą już od rana robiły aby zdążyć na śniadanie.

Dzieci odświętnie ubrane zasiadły do śniadania, które składało się z żurku z jajkiem oraz białej kiełbaski i chleba a poprzedziło je świąteczne życzenia.

Po śniadaniu Biedronki wybrały się na krótki spacer do ogrodu przedszkolnego gdzie znalazły pozostawione przez zajączka (P. Dyrektor) niespodzianki. Po powrocie do sali na dzieci czekała już przygotowana przez Panie wielkanocna babka, której kawałek każdy zjadły ze smakiem.

Nastrój świąteczny trwał do końca dnia, bo również i obiad był odświętnie przygotowany a na podwieczorek znowu każde dziecko dostało babeczkę. Do domu dzieci odchodziły ze świątecznym upominkiem do koszyczka – samodzielnie ozdobioną babeczką.

W czwartek dzieci miały kolejną niespodziankę. Odwiedził je „najprawdziwszy” zajączek z koszyczkiem jajeczek.

W środę 5.04.2017 grupa Biedronek po raz kolejny odwiedziła Filię Biblioteki Miejskiej mieszczącej się w Szkole Podstawowej Nr 10. Tematem dzisiejszego spotkania były zwyczaje i tradycje Świąt Wielkanocnych. Pani Iza przeczytała więc dzieciom świąteczną przygodę zajączka Oliwiera z książeczki pt.: Opowieści zajączka. Przygoda zajączka oraz świąteczna galeria prac była inspiracją do rozmowy o tradycjach i symbolach Świąt Wielkanocnych takich jak: święcenie pokarmów, ozdabianie jajek, pieczenie bab wielkanocnych czy zwyczaju Śmigusa Dyngusa. A że tradycją świąteczną jest składanie sobie życzeń, dzieci wraz z Paniami złożyły Pani Izie życzenia zdrowych i radosnych Świąt i wręczyły upominek – kartkę z wielkanocnym zajączkiem.

Wiosenne promienie słonka zachęcają do spędzania czasu na świeżym powietrzu. Pan Tomek – ulubiony trener dzieci tym razem zaplanował Akademię Piłkarską w ogrodzie przedszkolnym. Trening wycisną z dzieci wszystkie poty, ale do przedszkola i tak wracały z energią a co najważniejsze z uśmiechem na twarzy.

Kwietniowy solenizant

Sebastianie!

Najlepsze życzonka, dużo zdrówka i słonka,
humoru dobrego, życia kolorowego.

________________________________________________________________

MARZEC

V krąg tematyczny: „Wiosenne porządki”

Co robimy wiosną w ogrodzie”- poznanie wiosennych prac w ogrodzie, poznanie nazw i zastosowanie wybranych narzędzi ogrodniczych.

„Mali ogrodnicy”- poznanie poszczególnych etapów czynności związanych z uprawą roślin, założenie zielonego ogródka.

„Domowe porządki”- poznanie wyglądu i zastosowania domowych urządzeń elektrycznych, poznanie zasad bezpieczeństwa, których należy przestrzegać podczas korzystania z urządzeń elektrycznych.

„Mój tulipan”- wydzieranie i wyklejanie szablonu tulipana, ćwiczenia sprawności drobnych ruchów rąk, rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowej.

W tym tygodniu po raz kolejny gościliśmy mamę Paulinki panią Karolinę, która w piątkowe popołudnie przeczytała Biedronkom aż 3 bajeczki: „Trzy świnki”, „Złotowłosa i trzy misie” i „Jaś i magiczna fasola”. Nasz gość bardzo uradował dzieci jeszcze jedną niespodzianką – otóż Pani Karolina obdarowała grupę dużymi puzzlami i przeplatankami. Pani Karolinie bardzo dziękujemy i zapraszamy do dalszej współpracy.

________________________________________________________________

MARZEC

IV Krąg tematyczny: „Szukamy wiosny”

W tym tygodniu Biedronki wspólnie ze wszystkimi grupami żegnały zimę a witały wiosnę w Korowodzie Marzankowym. Podczas zajęć poznawały charakterystyczne cechy nowej pory roku łącząc je z przysłowiem W MARCU JAK W GARNCU. Obserwowały zmienność marcowej pogody wciągu dnia i prowadziły Kalendarz Pogody.

Rozpoznawały przylatujące z wiosną ptaki: (skowronek, kos, jaskółka, wilga, bocian) – rozwiązywanie zagadek i zadań z treścią.

Poznały pierwsze wiosenne kwiaty (bazie ,forsycja, tulipan, żonkil). Dowiedziały się co to znaczy dlaczego kwiaty chronione i dlaczego są chronione (przebiśnieg, pierwiosnek, sasanka, krokus).

Podczas zajęć Akademii piłkarskiej i ćwiczeń gimnastycznych rozwijały swoją sprawność ruchową oraz umiejętność rywalizacji.

Niezwykłym wydarzeniem był dla dzieci koncert edukacyjny „Podróż z Vladislawią po Europie” i wyjazd busem do WCK.

Dorośli czytają – dzieci słuchają

W tym tygodniu dzieci wysłuchały bajek czytanych przez mamę Antosi: „ Herbata o czwartej” z serii Opowieści ze Stumilowego lasu oraz „Księżniczka Larysa”.Po wysłuchaniu bajek dzieci otrzymały od naszego gościa: słodkie „małe co nieco” Biedronki bardzo dziękują za przeczytaną bajkę i otrzymaną słodkość.

W tym tygodniu swoje 5 urodziny obchodziła Emilka

W dniu Twych urodzin,
w dniu Twego święta
niech buzia Twa będzie uśmiechnięta
przez cały czas, jak słoneczko na niebie,
bo, nasza Emilciu kochamy Ciebie

________________________________________________________________

MARZEC

III krąg tematyczny: „Bawimy się kolorami”

  • „Kolory wokół nas”- zabawy dydaktyczne. Rozpoznawanie i nazywanie kolorów tęczy, poznawanie różnych odcieni danego koloru, pokazanie, że ten sam kolor występuje w różnych przedmiotach.
  • „Kolorowe czary – mary” (TRP)- zajęcia plastyczne połączone z zabawami badawczymi. Nauka tworzenia barw i ich odcieni w wyniku mieszania kolorów, kształtowanie wrażliwości estetycznej, nauka uważnej obserwacji, wdrażanie do łączenia przyczyny ze skutkiem.
  • „Dlaczego bańki mydlane są kolorowe?”- zabawy badawcze z wykorzystaniem opowiadania Hanny Zdzitowieckiej Bajka o mydlanej bańce. Rozwijanie ciekawości poznawczej, uważne słuchanie tekstów literackich, ćwiczenia aparatu artykulacyjnego.
  • „Dywanik dla Pani Wiosny”- kształtowanie pojęć matematycznych. Utrwalanie cech charakterystycznych oraz nazwy aktualnej pory roku i obecnego miesiąca, doskonalenie umiejętności dostrzegania regularności w prostych układach, odczytywania i kontynuowania jej, doskonalenie liczenia w danym zakresie, utrwalenie nazw kolorów.
  • Pan Gaweł i jego pies”- oglądanie teatrzyku w wykonaniu aktorów z teatru  Bajkowe Skarbki Śląska, rysowanie kredkami ołówkowymi ilustracji do obejrzanego przedstawienia.
  • W ramach akcji Dorośli czytają – dzieci słuchają w piątkowe popołudnie Biedronki wysłuchały bajki o przygodach Piotrusia Pana i kapitana Haka, którą czytała pani Katarzyna – mama Szymona. Po wysłuchaniu bajki wszystkie dzieci od pani Kasi dostały upominek – czerwony komin z logo „Kubusia”. Mamie Szymona serdecznie dziękujemy za bajkę i wspaniały prezent, zapraszamy ponownie!

________________________________________________________________

MARZEC

II krąg tematyczny: Poznajemy instrumenty

W tym tygodniu Biedronki uczyły się pracować metodą projektu. Z pomocą nauczycielki stworzyły wstępną siatkę pytań odpowiadając na pytanie: „Czego chcielibyśmy dowiedzieć się o instrumentach muzycznych? Stworzona siatka pytań posłużyła do stawiania hipotez i wspólnego ustalenia: Skąd się dowiemy, że…? Następnie dzieci tworzyły kolekcje zgromadzonych instrumentów ( przedszkolne, przyniesione z domu i na ilustracjach) przeliczały je, ustalały równoliczność zbiorów, rozwiązywały zagadki na spostrzegawczość i pamięć wzrokową.

W drugim etapie metody projektów dzieci podjęły próbę samodzielnego rozwiązania problemów:

„Z czego robi się instrumenty?”- dzieci oglądały przyniesione z domu instrumenty i określały z jakiego materiału są zrobione.

„Jak to się dzieje że słyszymy dźwięk?”- do tego doświadczenia posłużyły dwa kubeczki i sznurek („telefon”). Dzieci prowadziły rozmowę w parach nie dowierzając, że naprawdę słyszały to co mówi osoba z drugiej strony i dlaczego. Dlaczego tak się dzieje dowiedziały się od nauczycielki.

„Jak to się dzieje, że instrumenty wydają różne dźwięki?”- dzieci próbowały rozwiązać ten problem grając na różnych instrumentach.

„Jak gra orkiestra?” poznały pojęcia: orkiestra, dyrygent, obejrzały i wysłuchały koncertu w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej.

Same tworzyły orkiestrę tworząc akompaniament do piosenki: „Trąbka, bęben, dwie gitary”, „Przedszkolna orkiestra” – muzykowanie z wykorzystaniem instrumentów przyniesionych przez dzieci z domu.

Na zakończenie projektu dzieci oglądały na obrazkach inne nieznane im instrumenty, wykonały model swojego instrumentu z plastikowych kubeczków: instrument strunowy szarpany, marakasy, bębenek. W swobodnej ekspresji muzycznej prezentowały wykonane przez siebie prace.

Dzieci uczestniczyły w zajęciach z rytmiki, które prowadzi Pani Maria Rzachanek.

W tym tygodniu swoje 5 urodziny obchodziła Wiktoria

Najlepsze życzonka, dużo zdrówka i słonka,
humoru dobrego, życia kolorowego
i wielkich wrażeń przy spełnianiu marzeń!

Życzą Biedronki z Paniami

________________________________________________________________

MARZEC

I krąg tematyczny: „Kim będę gdy dorosnę”

  • Kim będę gdy dorosnę”- poznanie nazw i podstawowych czynności związanych z wybranymi zawodami, rozwijanie spostrzegawczości i umiejętności kojarzenia przedmiotów z właściwym zawodem.
  • Eksperymentowanie i doświadczanie z wykorzystaniem wiersza D. Gellnerowej Wiatr. Zapoznanie ze sposobami wykorzystania wiatru, próba odpowiedzi na pytanie Do czego służy wiatr?- burza mózgów, wykonanie samolotów z kolorowego papieru, puszczanie ich na wietrze w ogrodzie przedszkolnym.
  • W sklepie muzycznym – zajęcia umuzykalniające. Kształtowanie pojęć matematycznych, rozpoznawanie instrumentów po ich dźwięku, doskonalenie poczucia rytmu, improwizacje muzyczno- ruchowe, reagowanie na sygnał dźwiękowy, nauka piosenki W kapeluszu mego taty.
  • Ćwiczenia gimnastyczne – zabawy z krążkami, tunel. Ćwiczenia mięśni brzucha, skoki, slalom, ćwiczenia równowagi.
  • Zajęcia plastyczne – malowanie palcami, wzbogacanie własnych doświadczeń wzrokowych i dotykowych, tworzenie kompozycji wg własnego pomysłu, rozwijanie wyobraźni.
  • Quiz tematyczno – dydaktyczny; utrwalanie wiadomości o różnych zawodach, określanie cech charakterystycznych dla danego zawodu, próby wyciągania właściwych wniosków.
  • Pierwsze ciepłe promienie słoneczne i bardziej czyste powietrze pozwoliły Biedronkom na długo wyczekiwany spacer.
  • W dalszym ciągu kontynuujemy naszą akcję „Dorośli czytają – dzieci słuchają”. W tym tygodniu bajkę pt. „Muminek – detektyw” czytała dzieciom p. Ania mama Mateusza. Bajka podobała się wszystkim Biedroneczkom. Pani Ani bardzo dziękujemy za poświęcony czas i zapraszamy ponownie.

________________________________________________________________

LUTY

III krąg tematyczny “Lubimy eksperymentować”

W tym tygodniu Klub Małego Naukowca bardzo aktywnie rozwijał swoje zainteresowania badawcze i próbował szukać własnych rozwiązań obserwowanych zjawisk.

  • Po eksperymentach z balonami mali naukowcy badali strukturę różnych materiałów, które posłużyły im do eksperymentów malarskich.
  • Następnie badali czy i jakie dźwięki wydają różne przedmioty. Wydobywały dźwięki i określały odgłosy wydawane przez zgromadzone przedmioty. Na koniec stworzyły „Dziwną orkiestrę” która stworzyła akompaniament do piosenki „Trąbka, bęben, dwie gitary”
  • Doświadczenia i nauka idą w parze z zabawą więc w kolejnych eksperymentach Biedronki poznały pojęcia pojemności naczyń, uczyły się szacować „na oko” intuicyjnie ile jest wody w butelce. A to wcale nie było takie łatwe.
  • Na koniec tygodnia dowiedziały się jak zrobić wulkan sodowy, że woda ma tak silne cząsteczki, że utrzyma kartkę, dlaczego z butelki nie wylewa się woda mimo, że są w niej dziurki, a najdziwniejszym doświadczeniem i fajną zabawą był ruchomy piasek lub jak dzieci określiły ciepły śnieg, który najbardziej spodobał się Emilce i Wiktorii.
  • W tym tygodniu swoje 5 urodzinki obchodziła Karolinka

W dniu tak pięknym i wspaniałym
życzymy Ci serduszkiem całym
dużo zdrowia, sto lat życia,
moc zabawek do zdobycia.

  • A tak bawimy się z nową Panią Justynką na angielskim

________________________________________________________________

LUTY

I krąg tematyczny “Lubimy się śmiać”

Realizując blok tematyczny “Lubimy się śmiać” Biedronki:

  • Dzieci wraz z paniami uczestniczyły w kolejnym spotkaniu z bajką w osiedlowej bibliotece. Dzieci chętnie wysłuchały bajki „O żyrafach, które chciały zobaczyć śnieg”, którą czytała im pani Ania. Po czym z ciekawością i zaangażowaniem włączyły się do wspólnej rozmowy. Następnie pani bibliotekarka pokazała dzieciom magiczną książkę pt. „Naciśnij Mnie”, która dostarczyła Biedronkom wiele radości i zabawy.

  • Poznawały właściwości i zastosowanie magnesu, sposoby jego wykorzystania przez człowieka. Wykrywały związki i zależności zachodzące między przedmiotami, rozwijały umiejętności łączenia przyczyny ze skutkiem. Podczas zajęcia dzieci oglądały i segregowały przedmioty na metalowe oraz niemetalowe. Za pomocą magnesu sprawdzały, które z przedmiotów mają właściwości magnetyczne, a które nie, obserwowały co się dzieje ze spinaczami w wodzie gdy przyłożyły magnes do ścianki pojemnika. Na koniec za pomocą magnesu zawieszonego na wstążce łowiły magnetyczne rybki.

  • Piąte urodziny obchodziła nasza Biedroneczka Pola Matusik. Tradycyjnie przedszkolaki wraz z paniami zaśpiewały Sto lat, złożyły życzenia, a solenizantka poczęstowała nas słodkościami.

________________________________________________________________

LISTOPAD

IV krąg tematyczny Idę z misiem do przedszkola

Realizując blok tematyczny „Idę z misiem do przedszkola Biedronki:

  • wzbogacały wiadomości na temat zwyczajów zwierząt
  • rozwijały umiejętności wypowiadania się na określony temat
  • chętnie włączyły się w pomoc zwierzętom ze schroniska
  • rozwijały umiejętności plastyczne wyklejając sylwetę misia włóczką
  • ćwiczyły ze swoim misiem, utrwalały stronę prawą i lewą
  • eksperymentowały i doświadczały- badały zjawiska rozpuszczalności substancji
  • uczestniczyły w Święcie pluszowego misia – spotkanie z iluzjonistą, zabawy i dyskoteka z Kubusiem Puchatkiem

________________________________________________________________

PAŹDZIERNIK

IV krąg tematyczny MOJA MIEJSCOWOŚĆ

W czwartym tygodniu października dzieci:

  • Zwiedzały rynek starego miasta, odkrywały ciekawe miejsca i obiekty – Muzeum, Budynek Urzędu Stanu Cywilnego, Budynek Sądu, Kompleks Pominorycki, Kościół parafialny WNMP poznały historię powstania miasta, oraz herb.

  • Odszukiwały Wodzisław na mapie Polski, wskazywały zabytki miasta na ilustracjach, porównywały wygląd Starego Miasta z nowymi osiedlami, wysłuchały legendy „O Utopcu Zefliku”.

  • Spacerowały alejkami osiedla, wskazywały swoje miejsce zamieszkania, określały na którym piętrze mieszkają, wykazały się znajomością swojego adresu.

  • Rozmawiały na temat osiedla na którym mieszkają, porównywały wielkość domów i bloków, wykonały makietę „Moje osiedle”

  • Obejrzały teatrzyk „Jaś i Małgosia” w wykonaniu Teatru Lalek „Bajka”.

________________________________________________________________

PAŹDZIERNIK

III krąg tematyczny Droga do przedszkola

W trzecim tygodniu października dzieci:

Rozmawiały o prawidłowym poruszaniu się pieszych po drodze. Przypomniały sobie główne zasady przejście przez jezdnię:

– przechodzimy w miejscu oznaczonym – po pasach, najpierw spójrz w lewo, potem w prawo i jeszcze raz w lewo

– „Przez ulicę idą dzieci, gdy zielone światło świeci

    prosto stoją i czekają, gdy czerwone im mrugają”

Poznały również inne zasady bezpieczeństwa i przepisy ruchu drogowego dotyczące dzieci:

– bezpieczny pasażer- jadę w foteliku z zapiętymi pasami

– wiem co oznaczają znaki drogowe ważne dla dzieci

– gram w piłkę z dala od ulicy

– jeżdżę na rowerze w kasku

Na skrzyżowaniu w praktyce zastosowały poznane zasady. Swoje spostrzeżenia wyraziły w pracy plastycznej pt. „Na ulicy”- rysunek kredkami pastelowymi.

Zabawa dydaktyczna: „Autobusy i pasażerowie”- ćwiczenia w liczeniu, właściwe dopasowanie otrzymanego biletu do pojazdu, szybkie reagowanie na sygnał.

„Dorośli czytają – dzieci słuchają”

W tym tygodniu bajkę pt. „Martynka” czytała dzieciom p. Marzena Glimasińska mama Bartusia. Nasz gość bardzo uradował dzieci jeszcze jedną niespodzianką – otóż każde z nich dostało w prezencie karty „Piotruś” i na dodatek torbę cukierków na całą grupę.

Biedronki bardzo Pani Marzence dziękują.

________________________________________________________________

PAŹDZIERNIK

II krąg tematyczny Nasze zwierzaki

W drugim tygodniu października dzieci:

  • Wzbogaciły wiadomości na temat zwierząt domowych na podstawie utworu “Kłopoty Burka z podwórka”, układały historyjkę obrazkową według kolejności zdarzeń.

  • Rozwijały wyobraźnię i oryginalności myślenia, doskonaliły umiejętności wyrażania własnych spostrzeżeń w formie plastycznej – „Mój piesek”.

  • Doskonaliły i rozwijały swoją sprawność ruchową poprzez zabawy i ćwiczenia gimnastyczne z użyciem kolorowych chustek.

  • Podczas zabaw matematycznych uczyły się stosowania określeń dotyczących długości: długi, krótki, krótszy od, dłuższy od, za pomocą wstążki odmierzały odległość drogi do domu zwierzątka, bawiły się przy piosence „Popatrzcie na jamniczka”.

  • Utrwalały wiadomości o jesieni podczas quizu „Jesień dookoła”, określały cechy charakterystyczne dla tej pory roku, bawiły się w skojarzenia wykorzystując do tego technikę „burzy mózgów”, wyciągały wnioski, poszerzały słownictwo, wyklejały szablon liścia wydzierankom z kolorowego papieru.

  • Podczas wizyty w lecznicy zwierząt zapoznały się z pracą weterynarza, poznały zwierzęta najczęściej odwiedzające gabinet weterynaryjny, oraz sprzęty niezbędne do pomocy zwierzętom.

  • Uczestniczyły w spotkaniu z panem policjantem, poznały policyjną maskotkę – psa Sznupka.

  • W poniedziałek podczas popołudniowej relaksacji Biedronki wysłuchały bajki czytanej przez panią Magdę – mamę Emilki Ś. pt. „Jednooczka, dwuoczka…” Bardzo dziękujemy!

  • Z wielkim zaangażowaniem i radością brały udział w zajęciach sportowych z Akademii Piłkarskiej

  • Chętne Biedroneczki wykonały barwne prace na konkurs plastyczny „Spotkajmy się w stumilowym lesie” ogłoszonym przez Miejską i Powiatową Bibliotekę Publiczną w Wodzisławiu Śląskim.

________________________________________________________________

PAŹDZIERNIK

I krąg tematyczny Leśne odgłosy

„Dorośli czytają – dzieci słuchają”

Przez cały wrzesień, dzieci rozpoczynały swój poobiedni odpoczynek wysłuchaniem bajki czytanej przez nauczycielki. Od października zapraszamy do głośnego czytania członków rodziny. Pierwsza zaszczyciła nas mama Wiktorii N., która w poniedziałek przeczytała dzieciom bajeczkę pt.: „Trzy świnki” Bardzo dziękujemy.

Rozpoczęliśmy także Akademię Piłkarską. Zajęcia sportowe bardzo spodobały się zarówno chłopcom jak i dziewczynkom.

Braliśmy udział w zajęciach z rytmiki.

W pierwszym tygodniu października dzieci:

  • Poznały zwyczaje niektórych zwierząt przygotowujących się do zimy: jeż, wiewiórka.
  • Uczyły się rozpoznawać kształty liści z trzech drzew: klon, kasztanowiec, dąb. Przeliczały ilość elementów w zbiorach.
  • Zastanawiały się i udzielały odpowiedzi na pytanie: Co jesienią w parku gra?- burza mózgów. Uczyły się piosenki pod tym tytułem i utrwalały jej treść podczas zabawy. Tworzyły też „Jesienny koncert „grając w zespołach z wykorzystaniem żołędzi, kasztanów, liści i plastikowych butelek.
  • Sprawdzały swoją sprawność ruchową pokonując tor przeszkód: slalom, przejście po ławeczce, stanie na jednej nodze, przeskok obunóż przez poprzeczkę.
  • Odbyły pierwszą długą wyprawę do Parku Miejskiego aby podziwiać piękno przyrody – kolorystyka liści na drzewach, nazbierały kasztany, żołędzie i kolorowe liście. Nie zabrakło też czasu na swobodną zabawę na placu zabaw.
  •  usprawniały sprawność manualną  podczas ćwiczeń graficznych “Jeżyk”
  •  wykonały pracę plastyczną nt. “Gdzie schowała się wiewiórka” techniką kolażu z wykorzystaniem kolorowych gazet

________________________________________________________________

WRZESIEŃ/2016
IV krąg tematyczny: “Kosz Pani Jesieni”

W czwartym tygodniu września:

  • Dzieci wzbogacały wiadomości na temat mieszkańców lasu, szukały odpowiedzi na pytania: Jakie zwierzęta można spotkać w lesie?, Dlaczego w lesie trzeba zachowywać się cicho? Naśladowały ruchem ciała oraz głosem wybrane przez N. ptaki, rozwiązywały zagadki słowne.
  • Wykonały pracę plastyczno – techniczną z kolorowego brystolu “Jesienne drzewo”, prezentowały i oceniały swoje dzieła.
  • Podczas zabawy dydaktycznej “Owoce i warzywa” dzieci rozpoznawały i nazywały owoce i warzywa, próbowały wyjaśnić pojęcia: sklep, warzywa, owoce, owoce egzotyczne wykorzystując technikę “Burzy Mózgów”. Segregowały owoce i warzywa, przeliczały elementy zbioru zgodnie z własnymi możliwościami, tworzyły zbiory. Obrysowywały kształt jabłka i kolorowały go kredkami.
  • Eksperymentowały z owocami – dzieci jedną część pokrojonych owoców skrapiały sokiem z cytryny i wkładały do lodówki, drugą część owoców nie skropioną sokiem z cytryny zostawiły w sali. Po południu sprawdzały: Które owoce ciemnieją a które nie?
  • Odwiedziły pobliski sklep warzywny, gdzie oglądały i nazywały znane im owoce i warzywa.
  • Poznały właściwości i strukturę masy solnej, wykonały z niej wybrane przez siebie owoce i warzywa, pomalowały je farbami na właściwy kolor zgodny z obrazem rzeczywistym.
  • Malowały farbami swoje dłonie i odbijały je na kartce – odbite dłonie posłużą nam jako liście na nasze drzewo w sali.
  • W tym tygodniu obchodziliśmy “Dzień Chłopca” – w tym specjalnym dniu nasze przedszkole odwiedził teatr „Skrzat” z Krakowa z przedstawieniem pt. „Dokąd poszło zdrowie”. A Chłopcy zostali obdarowani wspaniałymi samochodami.
  • Biedronki rozwijały sprawność wycinania –  “Jesienne liście”.

________________________________________________________________

WRZESIEŃ/2016
III krąg tematyczny: To ja

W trzecim tygodniu września:

  • Obchodziliśmy Światowy Dzień Przedszkolaka to był wesoły dzień z niespodziankami i zabawą.
  • W tym tygodniu dzieci skupiały się na różnicach i podobieństwach w wyglądzie swoim i innych dzieci.
  • W zabawie „ Detektyw”- za pomocą rolkowych lunet uczyły się dostrzegać osoby i rzeczy ćwicząc orientację wzrokowo-ruchową
  • Za pomocą lusterek opisywały swój wygląd, poszukiwały podobieństw u swoich kolegów i koleżanek, obserwowały wyraz swojej twarzy wyrażającej różne emocje.
  • Wykonały pracę plastyczną kredkami pastelami – Mój kolega/koleżanka.
  • Odczuły dreszczyk emocji w ćwiczeniach oddechowych i zawodach drużynowych: „Wyścigi kapsli”
  • Uczyły się wyciągać wnioski wykonując doświadczenia z wodą w butelce. Zabawa badawcza „Leci – nie leci
  • Dowiedziały się co to jest Biblioteka i jaką pełni funkcję-wizyta w Filii nr 13 Biblioteki Miejskiej i Publicznej w Szkole Podstawowej nr 10

Zdjęcia z tych działań można obejrzeć na Facebooku naszego przedszkola.

________________________________________________________________

WRZESIEŃ/2016
II krąg tematyczny: Razem jest wesoło

W drugim tygodniu września dzieci:

  • korzystając z pięknej pogody Biedronki aktywnie spędzały czas na świeżym powietrzu, spacer do pobliskiego Rodzinnego Parku Rozrywki i zabawy na przyrządach terenowych dostarczyły dzieciom wiele radości i zadowolenia. Przy okazji Biedronki rozwijały: sprawność ruchową, zwinność, wytrzymałość.
  • uczyły się piosenki “Trampolinek”- rozwijały umiejętności wokalne i muzyczne
  • wykonały pracę plastyczną z origami z figur geometrycznych pt. “Trampolinek”- uczyły się stosowania wybranej techniki plastycznej, samodzielnie rozplanowały przestrzeń pracy plastycznej, dostrzegały wartości estetyczne, wzajemnie oceniały swoje prace
  • uczestniczyły w ćwiczeniach gimnastycznych z szarfami- starannie wykonywały ćwiczenia, słuchały poleceń, prawidłowo reagowały na sygnał, integrowały się z grupą podczas ćwiczeń
  • eksperymentowały z mlekiem i kolorowymi barwnikami, rozbudzały ciekawość poznawczą, rozwijały myślenie przyczynowo-skutkowe, odkrywały właściwości rzeczy i zjawisk, rozwijały kreatywne myślenie, posługiwały się dostępnymi materiałami do tworzenia własnych kompozycji
  • podczas zabawy „Kto się ukrywa pod przykryciem?”- dostrzegały różnice i podobieństwa między sobą, kształtowały orientację przestrzenną, rozwijały percepcję wzrokową
  • „Dobre i złe zachowania”- kształtowały postawę przestrzegania przyjętych w przedszkolu zasad, przypomniały sobie zasady dobrego zachowania w przedszkolu, kształtowały umiejętności podziału zachowania na pozytywne i negatywne
  • aktywnie uczestniczyły w zajęciach języka angielskiego z Panią Dominiką – Biedronki poznały cyfry od 1-10

________________________________________________________________

Wesołe przedszkole

W pierwszym tygodniu września dzieci:

  • rozwiązywały zagadki słuchowe i dotykowe związane z pomieszczeniami przedszkola: Co to za miejsce? Z jakiego miejsca jest ten przedmiot?
  • malowały farbami plakatowymi nt. „Moje przedszkole”
  • metodą burzy mózgów gromadziły informacje nt:  Co słychać w naszej sali?, Co to jest hałas?, Z czym kojarzy się kwadrat?

  • Kwadrat to dziwna jest figura?- rozpoznawanie elementów kwadratowych w otoczeniu

  • uczestniczyły w doświadczeniach i eksperymentach: Kto się boi hałasu?

  • poznały pomieszczenia przedszkola oraz zasady bezpiecznego zachowania się w nich

– kancelaria w której największą atrakcją był monitoring i słodki poczęstunek od Pani dyrektor

– w kuchni dzieci dowiedziały się co będzie na obiad

– odwiedziny u Pani Ewy – intendentka

– zobaczyły jak Bajoskrzaty działają twórczo

– obserwowały eksperymentowanie Motylków z bursztynami

  • miło spędzały czas podczas zabaw na świeżym powietrzu

  A oto nasz pierwszy wrześniowy   Solenizant

 Na Szymona czekał dziś „URODZINOWY KOSZ NIESPODZIANEK” z którego mógł sobie wybrać prezent z okazji swojego święta.

Odśpiewaliśmy Solenizantowi  tradycyjne  STO LAT, były życzenia, uściski i słodki poczęstunek od Szymona za który Biedronki dziękują.

________________________________________________________________

Wrzesień/2016

Pierwsze dni nowego roku szkolnego mamy już za sobą. Biedroneczki wróciły zdrowe i uśmiechnięte z wakacji o których koniecznie musiały swoim Paniom opowiedzieć. Niektóre dzieci przyniosły nawet przywiezione z wakacji pamiątki.

________________________________________________________________

Witamy Nasze Kochane Biedroneczki po wakacjach!

Mamy nadzieję że zatęskniliście za nami tak jak my za Wami. Życzymy Wam w nowym roku szkolnym wielu radosnych i ciekawych dni pełnych zabaw i przyjemności w poznawaniu tego co dla Was przygotowałyśmy.

                                                                                        Wychowawczynie

________________________________________________________________