4-5 latki Biedronki 2017/2018

4-5 latki Biedronki 2017/2018

Cześć, to my – wesoła gromada Biedronek.

W tym roku większość z nas skończyła 5 lat.

Uwielbiamy razem spędzać czas, śpiewać, tańczyć i budować. Bardzo chętnie bierzemy udział w zajęciach ruchowych i plastycznych. Nasza nowa sala jest ciepła i kolorowa. Bardzo ją lubimy i czujemy się w niej bezpiecznie. Codziennie stajemy się coraz bardziej samodzielni, potrafimy dzielić się zabawkami i uczymy się pomagać sobie nawzajem. Każdy dzień w przedszkolu przynosi nam mnóstwo radości i nowe doświadczenia.

W naszej grupie serdecznie witamy nowych kolegów: Michała, Jakuba, Dawida i Zuzannę. Mamy nadzieję, że będziecie się u nas dobrze czuli i świetnie się z nami bawili!:)

_________________________________________________________________________

II blok tematyczny: „Zabawy sensoryczne”

1. Poznajemy świat za pomocą wybranych zmysłów (wzrok, węch) – zabawa badawcza, prezentacja filmu na temat budowy i działania oka, wykonanie mapy mentalnej zapachów.

• zdobywanie wiedzy na temat oczu

• poznawanie zapachów przez świadome wykorzystywanie zmysłu: węchu,

• rozwijanie wrażliwości węchowej,

• rozwijanie mowy i myślenia

2. „Wrażliwy dotyk – zabawy badawcze. Wykonujemy sztuczny piasek i masę porcelanową.

• poznawanie rodzaju materiału przez świadome wykorzystywanie zmysłu: dotyku,

• rozwijanie wrażliwości dotykowej,

• rozwijanie percepcji wzrokowej,

• ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej, sprawności manualnych.

3. Ciekawe jest … poznawanie świata różnymi zmysłami. Zajęcia TRP.

– rozbudzanie ciekawości poznawczej – poznawanie, nazywanie i doskonalenie sprawności zmysłów w zadaniach i wyzwaniach badawczych.

– poznawanie i nazywanie zmysłów, którymi posługuje się człowiek,

– określanie roli jaką pełnią poszczególne zmysły w poznawaniu świata.

4. Miesiąc maj w naszej grupie obfitował w wiele solenizantek. Swoje 6 urodzinki obchodziły: Pola, Antosia i Julia. Dziewczynkom jeszcze raz życzymy wszystkiego najlepszego, wiele radości i uśmiechu na co dzień.

Życzenia urodzinowe

“Ile jest rzek na świecie
Ile gwiazd jest we wszechświecie
Ile gór i ile szczytów
Tyle życzeń i zaszczytów
Dla Jubilatki naszej – ANTOSI.
Niech Ci się spełnią marzenia duże
A maleńkie niech wzrastają
Tego Ci życzą i pozdrawiają Biedronki z panią”

________________________________________________________________________

W miesiącu Maju/2018 będą realizowane następujące bloki tematyczne:

  1. Jestem Polakiem i Europejczykiem”

  2. Zabawy sensoryczne”

  3. Moi rodzice”

  4. Święto dzieci”

________________________________________________________________________

I blok tematyczny: „Jestem Polakiem i Europejczykiem

1. „Moje osiedle”- spacer w okolicy osiedla

– rozpoznawanie miejsca zamieszkania,

– utrwalanie znajomości swojego adresu.

2. „Moja miejscowość”- spacer na wodzisławski rynek

-zapoznanie z herbem i ważniejszymi miejscami, zabytkami charakterystycznymi dla naszej miejscowości.

3. „Moje miasto” – wykonanie makiety wodzisławskiego rynku

– przedstawianie sytuacji przestrzennej uwzględniającej kształt i fakturę

– utrwalenie pojęcia: makieta

– wdrażanie do dokładności w wykonaniu pracy

-kształcenie umiejętności pracy w zespole

4. „ Biedronki w muzeum”- poznanie historii miasta Wodzisławia Śląskiego

– poznanie historii miasta Wodzisławia Śląskiego,

-oglądanie zabytków, eksponatów obrazujących dorobek z zakresu archeologii, historii, średniowiecza oraz numizmatyki,

– zabawy ruchowe w parku, korzystanie ze sprzętu terenowego

5. Urodziny Tomka

W tym tygodniu swoje 6 urodzinki obchodził nasz kolega Tomek.

Jeszcze raz wszystkiego najlepszego życzą Biedronki.

________________________________________________________________________

W miesiącu Kwietniu/2018 będą realizowane następujące bloki tematyczne:

  1. W gospodarstwie”
  2. Wiosna w ogrodzie”
  3. Dbamy o ziemię”

________________________________________________________________________

III blok tematyczny: „Dbamy o Ziemię”

1. „Nasza planeta Ziemia” – zabawa słowno- ruchowa, nauka kontynentów z wykorzystaniem globusa.

• Zapoznanie z globusem oraz oznaczeniami na globusie i nazwami kontynentów,

• Kształcenie umiejętności analizy i syntezy wyrazów,

• Kształcenie umiejętności układania zdań poprawnych gramatycznie.

2.„Pracowite mrówki”- obserwujemy mrówki w ich naturalnym środowisku.

• Zapoznanie z życiem mrówek, ich wyglądem, znaczeniem dla środowiska na podstawie filmu edukacyjnego,

• Kształtowanie umiejętności prowadzenia obserwacji, dzielenia się spostrzeżeniami,

• Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego,

• Przezwyciężanie niechęci w stosunku do mrówek,

• Rysowanie kredą na chodniku mrówek.

3.„Segregujemy odpady” – wykonanie pudełek do segregacji śmieci.

• Utrwalenie kolorów pojemników na odpady,

• Kształtowanie odpowiednich nawyków segregowania śmieci,

• Zachęcanie do podejmowania prac użytecznych wynikających z chęci

czynnego wykorzystania posiadanych wiadomości.

• „Wesołe biedroneczki”-kształcenie umiejętności odtwarzania odpowiednim ruchem treści piosenki,

4. „Oszczędzamy wodę”- rozmowa na podstawie ilustracji. Kolorowanie obrazka według wzoru.

– „Morska przygoda”– wydzieranka z kolorowego papieru.

• Wzbogacenie słownika dzieci o pojęcia związane z morzem,

• Rozwijanie wrażliwości na barwę,

• Rozwijanie wyobraźni dziecięcej.

5. „Mały ekolog” – quiz, rozwiązywanie zagadek o charakterze umysłowym.

• Uaktywnianie dzieci w obszarze swobodnych wypowiedzi krótszych i dłuższych,

• Rozwijanie zainteresowań ekologicznych,

• Wyrabianie pewności siebie, wiary we własne możliwości.

________________________________________________________________________

I Blok tematyczny „W gospodarstwie”

1. „Na wsi” – opowiadanie dzieci na podstawie ilustracji.

• Zapoznanie dzieci z cechami charakterystycznymi wyglądu zwierząt hodowlanych w gospodarstwie,

• Zapoznanie dzieci z rolą zwierząt hodowlanych w życiu człowieka,

• Wyrabianie umiejętności wypowiadania się w sposób ciągły, logicznie powiązany,

• Wyzwalanie odwagi mówienia wobec zespołu.

2. „Gospodarstwo” – praca przestrzenna z papieru, wykonanie makiety.

• Utrwalenie nazw zwierząt żyjących w gospodarstwie,

• Kształcenie umiejętności dokładnego cięcia po linii elementów gospodarstwa wiejskiego, kolorowanie i przyklejanie ich we właściwym miejscu na makiecie.

• Wyzwalanie radości i umiejętności pracy w zespole.

3. „Kogut” – stemplowanie za pomocą dłoni.

• Kształcenie umiejętności właściwego dobierania kolorów,

• Budzenie radości z zabaw farbą,

• Rozwijanie u dzieci zdyscyplinowania, cierpliwości i wytrwałości w pracy.

• „Walka kogutów”- zabawa ruchowa z mocowaniem.

4. „Zwierzęta mieszkające na wsi”- rozwiązywanie zagadek słowno – obrazkowych.

• Utrwalenie wiadomości na temat zwierząt żyjących na wsi,

• Rozwijanie procesów myślowych, zdolności do analizy i syntezy, porównywania i dokonywania uogólnień.

• Układanie puzzli ze zwierzętami

• „Zwierzęta i ich dzieci”- zabawa dydaktyczna

5. Krowa- praca plastyczna origami. Poznanie znaczenia zwierząt w życiu człowieka, zapoznanie z korzyściami jakie czerpią ludzie z kontaktu i posiadania zwierząt hodowlanych, umiejętne składanie papieru po lini prostej, przyklejanie ich we właściwym miejscu, dbanie o estetyczne wykonanie pracy.  

6. „Akademia Piłkarska”- zajęcia zabawowo- sportowe z Panem Tomkiem

• Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej i koordynacji,

• Uczenie zdrowej rywalizacji

• Nabywanie umiejętności i zdyscyplinowanie pracy w zespole.

7. „Wiosenne zabawy w ogrodzie przedszkolnym”

Zabawy na świeżym powietrzu przy pięknej pogodzie to jest to, co Biedroneczki lubią najbardziej. Wspólne zabawy w ogrodzie przedszkolnym dostarczają im wiele radości oraz sprawiają, że wzrasta ich zręczność, zwinność, wytrzymałość i siła.

8. „Tort urodzinowy”. Biedroneczki wzięły udział w konkursie Akademii Play doha.

Z ciastoliny wykonały wspaniały tort na przyjęcie urodzinowe. Bardzo prosimy wszystkich rodziców o oddawanie głosów na nasz „Tort urodzinowy”.

1. Głosowanie na stronie internetowej Programu będzie trwało od 30 kwietnia, od godziny 12:01 do 21 maja 2018 r., do godz. 24:00. Głosowanie będzie się odbywać na podstawie głosowania na stronie internetowej Programu www.akademia-playdoh.pl.

2. Z każdego numeru IP w ciągu 24 godzin (tj. od godziny 00:00 do godziny 23:59 tego samego dnia) można oddać jeden głos na jedną wybraną Pracę Konkursową, za pośrednictwem przycisku „Oddaj głos”.

3. Kryterium ograniczenia oddawania głosów jest jeden adres IP oraz jeden adres e-mail. 4. Rankingi Konkursów będą dostępne na stronie internetowej www.akademia-playd

________________________________________________________________________

W miesiącu Marcu/2018 będą realizowane następujące bloki tematyczne:

  1. W marcu jak w garncu”

  2. Dbamy o zdrowie na przedwiośniu”

  3. Nadchodzi wiosna”

  4. Wielkanoc”

________________________________________________________________________

IV Blok tematyczny „WIELKANOC”

1. „I dlatego właśnie…. mamy wielkanocne święta” –zajęcia TRP. Wzbogacanie wiedzy dzieci na temat tradycji, zwyczajów związanych ze Świętami Wielkanocnymi.

– Układanie samodzielnie i w zespole krótkiego opowiadania o wielkanocnych tradycjach na podstawie wykonanych obrazków.

– Używanie i rozwijanie wyobraźni twórczej – dokonywanie transformacji.

– Rozwijanie umiejętności pracy w zespole

2. „Pisanki”– ozdabianie tekturowego jaja.

– Oklejanie folią aluminiową jaja wyciętego z tektury

– Ozdabianie wg własnego pomysłu

– Uwrażliwianie na estetyczne wykonanie pracy

3. „Wielkanoc w moim domu” – wypowiedzi dzieci na podstawie ilustracji i własnych doświadczeń.

– Wdrażanie do podtrzymywania tradycji i zwyczajów świątecznych.

– Wyrabianie umiejętności wypowiadania się w sposób ciągły, logicznie powiązany

– Globalne odczytywanie wyrazów -przygotowanie dzieci do nauki pisania

4. „Wielkanocna pisanka”– oklejanie jajka bibułą.

– Kształcenie umiejętności przedstawiania różnymi środkami plastycznymi ciekawych układów kompozycyjnych,

– Wdrażanie do dokładności w wykonaniu pracy,

Budzenie radości z samodzielnego przygotowania jajek wielkanocnych

5. „Wielkanocne śniadanie”- uroczystość w grupie Biedronek. Pogłębianie wiadomości i podtrzymywanie zwyczajów i tradycji Świąt Wielkanocnych.

– Dzielenie się własnymi, rodzinnymi tradycjami Świąt Wielkanocnych,

– Udział dzieci w nakrywaniu i przygotowywaniu śniadania wielkanocnego w sali przedszkolnej

– Nabywanie umiejętności kulturalnego zachowania się podczas uroczystego śniadania.

________________________________________________________________________

III blok tematyczny: „Nadchodzi wiosna”

1. „O wiośnie w lesie i o wiewiórki ważnym interesie” układanie kolejności zdarzeń w historyjce obrazkowej do opowiadania L. Krzemienieckiej.

• Wdrażanie do dłuższego skupiania uwagi,

• Kształcenie umiejętności logicznego myślenia i kojarzenia faktów,

• Wdrażanie do pracy w grupach

2. „Wiosenne kwiaty” – tworzenie płaskich form przestrzennych, malowanie plasteliną sylwety kwiatka.

• Nazywanie kwiatów na podstawie ilustracji.

• Łączenie napisów z odpowiednimi ilustracjami,

• Zapoznanie z pojęciem: rośliny pod ochroną,

• Składanie w całość obrazka z 6 elementów

• Wzbogacenie ekspresji malarskiej dzieci.

3. „Żegnamy zimę i witamy wiosnę”– tradycje i zwyczaje ludowe, wspólne wykonanie „gaika” z zielonych gałązek i kolorowego papieru.

• Zapoznanie dzieci z obrzędem ludowym: pożegnania zimy i powitania wiosny,

• Wzbogacanie słownictwa dzieci,

• Wspólne pożegnanie zimy i powitanie wiosny w ogrodzie przedszkolnym, powrót do przedszkola z kolorowym gaikiem

4. „Śniadanie w bocianim gnieździe” – słuchanie opowiadania nauczyciela,

• układanie kolejności zdarzeń w historyjce obrazkowej,

• wykonanie pracy przestrzennej z papieru.

5. „Barwy wiosny” – malowanie farbą plakatową z wykorzystaniem kulki.

• Tworzenie barw pochodnych przez mieszanie kolorów podstawowych,

• Utrwalenie kolorów ciepłych i zimnych oraz pojęcia: abstrakcja,

• Kształcenie inwencji twórczej dzieci oraz rozwijanie wyobraźni i fantazji

________________________________________________________________________

II Blok tematyczny „Dbamy o zdrowie na przedwiośniu”

1. „Co jest zdrowe, a co nie? – zabawy słownikowe, tworzenie zbiorów według określonych cech.

• Wzbogacanie słownika dzieci o pojęcia związane ze zdrowiem,

• Uświadomienie dzieciom wpływu odżywiania na zdrowie człowieka,

• Zachęcanie do spożywania warzyw i owoców.

2. „Przybory do mycia zębów”– składanie papieru, wycinanie, kolorowanie.

• Zapoznanie ze sposobem wykonania kubeczka metodą orgiami,

• Zapoznanie z pojęciami: zęby mleczne, zęby stałe,

• Wdrażanie do dokładnego składania papieru,

• Kształcenie umiejętności cięcia po linii,

• Utrwalenie zasad higieny jamy ustnej.

3. „Spacer z mamą i tatą” – malowanie farbami – tempery.

• Wdrażanie do umiejętnego posługiwania się farbami,

• Rozwijanie pomysłowości dzieci w ukazaniu tematu plastycznego,

• Zachęcenie do wspólnych spacerów z rodziną.

4. „Koktajl mleczno – owocowy” – sporządzanie napoju ze świeżych i mrożonych owoców. Wykorzystanie sprzętu mechanicznego (miksera) do łączenia produktów.

• Zapoznanie dzieci z wyglądem i sposobem posługiwania się mikserem,

• Kształcenie procesów poznawczych: uwagi, spostrzegawczości,

• Doskonalenie prawidłowego doboru produktów przy sporządzaniu napoju

mleczno – owocowego,

• Przezwyciężanie niechęci do napojów mlecznych

5. „Dbamy aby…nasze zęby były zdrowe”. Kształcenie postawy dbałości dzieci o zęby, dzięki dobremu odżywianiu i myciu zębów. Zajęcia TRP

• Przypomnienie i zastosowanie do rozwiązania problemu heurystyki TRP- gwiazdy skojarzeń

• kształcenie umiejętności współpracy w parach i zespole

• wzbogacanie wiadomości na temat dbałości o zęby, o zdrowych i niezdrowych dla zębów produktach.

6. „Szukamy wiosny”- spacer osiedlowymi uliczkami w pobliżu przedszkola w celu poszukiwania oznak budzącej się do życia wiosny.

• Kształcenie umiejętności obserwacji,

• Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie.

Urodziny Wiktorii

“Dla Psotnicy w spódnicy
Naszej małej koleżanki
Co przykład bierze z kaczki-dziwaczki
Dla Aniołka co czasem ma różki
Dla naszej kochanej dziewuszki
Niech figle i psoty na sucho uchodzą
Niech Twoje pomysły nikomu nie szkodzą
Niech żarty zawsze się udają
Tego życzymy 100 lat Ci śpiewając!”

________________________________________________________________________

I blok tematyczny: „W marcu jak w garncu”

1. „Dwanaście miesięcy” – malowanie farbami plakatowymi podanego miesiąca inspirowanego utworem Anny Surowiec „Wiersz o dwunastu miesiącach”,

  • Rozwijanie procesów poznawczych, a w szczególności myślenia twórczego i wyobraźni twórczej, spostrzegawczości,

  • Stwarzanie możliwości do tworzenia własnej ekspresji plastycznej.

2. Ćwiczenia gimnastyczne w parach z przyborem kształtujące ogólną sprawność fizyczną.

  • Nauka ćwiczeń w parach z przyborem,

  • Kształtowanie odpowiedzialności za osobę współćwiczącą,

  • Kształtowanie ogólnej sprawności fizycznej.

3. „Marcowy dywan” – układanie form płaskich na płaszczyźnie, projektowanie dywanu za pomocą stempli

  • Zapoznanie dzieci z pojęciem: kompozycja zamknięta i kompozycja otwarta, na bazie różnych materiałów

  • Zapoznanie z różnymi sposobami ozdabiania płaszczyzny przez rozmieszczanie stempla,

  • Rozwijanie wyobraźni i pomysłowości dzieci.

4. „Krakowiak” – nauka podstawowego kroku i ustawienia do tańca.

  • Zapoznanie z wyglądem stroju krakowskiego,

  • Zapoznanie z podstawowym krokiem tańca oraz pochodzeniem krakowiaka,

  • Kształcenie orientacji przestrzennej oraz poczucia rytmu,

  • Ukazanie piękna tańców ludowych,

________________________________________________________________________

W miesiącu lutym/2018 będą realizowane następujące bloki tematyczne:

  1. Zabawy na śniegu”

  2. Doznawanie uczuć jest ważne”

  3. Zwierzęta egzotyczne”

________________________________________________________________________

III blok tematyczny – „Zwierzęta egzotyczne”

1. „Sawanna” – wypowiedzi dzieci na podstawie ilustracji.

• Zapoznanie dzieci ze środowiskiem przyrodniczym, jakim jest Sawanna,

• Nazwanie zwierząt przedstawionych na ilustracji,

2. „Sawanna” – wykonanie makiety na arkuszu szarego papieru, kolorowanie, wycinanie nożyczkami, przyklejanie. Doskonalenie współpracy w grupie.

• Utrwalenie nazw zwierząt żyjących w innym środowisku przyrodniczym,

• Kształcenie umiejętności dokładnego cięcia po linii zwierząt sawanny

oraz przyklejanie ich we właściwym miejscu na makiecie,

• Malowanie farbami plakatowymi na dużej płaszczyźnie,

• Kształcenie wrażliwości na piękno przyrody.

3. „W dżungli”- zabawy muzyczne przy rytmach afrykańskich i piosence „Dżungla”.

Rozwijanie pamięci muzycznej.

– Kształcenie słuchu muzycznego

– Wyrabianie poczucia rytmu

– Wykorzystanie w zabawie efektów akustycznych powstających przy ruchu własnego ciała: tupanie, klaskanie,

– stworzenie orkiestry i zilustrowanie piosenki gestem, ruchem, mimiką zgodnie ze słowami utworu.

4. „Karnawał zwierząt – Słoń”– improwizacje ruchowe do muzyki C. Saint-Saens.

• Rozwijanie zainteresowań muzyką klasyczną,

• Zapoznanie z wyglądem i brzmieniem instrumentów: kontrabas i fortepian,

• improwizacje ruchowe do muzyki klasycznej wg pomysłu dzieci

• Wyrabianie aktywności i dyscypliny wewnętrznej.

5. „Mieszkańcy dżungli” – lepienie z plasteliny różnych zwierząt, wykonanie makiety.

  • rozwijanie sprawności manualnych

Laureatka konkursu plastycznego

Nasza Biedroneczka Maja Pinecka została laureatką konkursu plastycznego„W świecie dinozaurów”- zdobywając wyróżnienie.

Organizatorem konkursu było Publiczne Przedszkole nr 14 im. Kubusia Puchatka w Wodzisławiu Śl.

________________________________________________________________________

II blok tematyczny – „Doznawanie uczuć jest ważne”

1. Cztery pory roku otulone chustą animacyjną” – zabawy muzyczno – ruchowe z chustą animacyjną do muzyki „Cztery pory roku” A. Vivaldiego.

• Doskonalenie koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej,

• Rozwijanie płynności ruchów całego ciała.

• Doskonalenie sprawności manualnych

2. „Moja złość”-– wykonanie swojej złości na kartce papieru techniką collage.

• Rozwijanie inteligencji emocjonalnej.

• Rozwijanie kreatywności plastycznej.

• Inspirowanie do twórczego myślenia.

3.Spotkanie czytelnicze w osiedlowej bibliotece

Dzisiaj Biedronki z radością wybrały się na spotkanie czytelnicze do osiedlowej biblioteki. Wysłuchały kolejnych przygód psa „Groszki”, bawiły się w detektywów odszukując poprzez zmysł dotyku różne przedmioty znajdujące się w magicznym worku.

4. „W świecie dinozaurów”

Publiczne Przedszkole nr 14 z Zawadzie ogłosiło konkurs plastyczny pt. Świat dinozaurów”. Biedronkom tak spodobał się temat, że wszystkie dzieci postanowiły narysować dinozaura.

Z wielkim zaangażowaniem i zapałem zabrały się do pracy. A oto efekt ich działań. Przedszkolaki podczas głosowania wybrały najlepsze prace, które wezmą udział w konkursie.

 6 urodziny słodkiej dziewczyny – Karoliny!

W dniu Twego święta, cała grupa o tobie pamięta

i moc życzeń ci składa:
uśmiechu, zdrowia, radości,
mnóstwa prezentów i dużo gości,
przyjaźni wielkich i małych,
wielu przygód niebywałych,
uśmiechu wesołego i wszystkiego,
wszystkiego najlepszego!

– Grupa Biedronki-

________________________________________________________________________

I blok tematyczny – „Zabawy na śniegu”

1. „Zabawy na śniegu” – wypowiedzi dzieci na temat właściwego zachowania się podczas zabaw zimowych na podstawie opowiadania Joanny Myślińskiej, ustalanie kolejności zdarzeń w historyjce obrazkowej.

  • Zapoznanie dzieci z miejscami, gdzie można zimą bawić się bezpiecznie,

  • Rozwijanie spostrzegawczości oraz umiejętności logicznego kojarzenia faktów pokazywanych na poszczególnych obrazkach,

– Kształtowanie nawyków właściwego zachowania się podczas zabaw na śniegu.

2. Gry i zabawy ruchowe na śniegu

  • Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego korzystania ze śniegu podczas zabawy.
  • Wdrażanie do współpracy w grupie,
  • Rozwijanie umiejętności robienia śnieżek,
  • Wyrabianie celności rzutów.

3. „Zima w górach” – malowanie kredkami pastelowymi w zespołach. Zabawa do piosenki „Dzwonki sań”.

  • Wprowadzenie do słownika dzieci pojęcia: pejzaż,
  • Rozwijanie wyobraźni dzieci w przedstawieniu pejzażu.
  • Doskonalenie pracy w grupach.

4. „Zwierzęta Grenlandii” – rozwiązywanie zagadek słownych i obrazkowych. Spacer do Rodzinnego Parku Rozrywki.

  • Utrwalenie wiadomości o zwierzętach zamieszkujących Grenlandię,

  • Wyrabianie umiejętności pokonywania trudności o charakterze umysłowym

  • obserwacja zimowej pogody i otoczenia.

  • improwizacja ruchowa dzieci do muzyki A. Vivaldiego Zima z cyklu „Cztery pory roku” z wykorzystaniem pasków krepiny.

5. Zajęcia ruchowe – zabawy i ćwiczenia z Bum Bum Rurkami. Eksperymentowanie z rytmem, dźwiękiem, ruchem i muzyką.

  • rozwijanie współpracy i współdziałania z rówieśnikami
  • rozwijanie uwagi i koncentracji

6. „Zimo, Zimo baw się z nami”- to temat konkursu ogłoszonego przez PP nr 14 w Wodzisławiu Śl. W konkursie wzięły udział: Maja S., Maja P., Karolina, Pola, Antosia.

_______________________________________________________________________

W miesiącu styczniu/2018 będą realizowane następujące bloki tematyczne:

1.„Witamy Nowy Rok”

2.„Karnawał”

3. „Moja rodzina”

4. „W kosmosie”

________________________________________________________________________

W kosmosie”– IV blok tematyczny:

1. „Co to jest Układ Słoneczny?”– rozmowa na podstawie ilustracji.

• Zapoznanie z pojęciem: Układ Słoneczny,

• Poznanie nazw planet,

• Kształcenie umiejętności przeliczania w zakresie 8,

• Rozwijanie zainteresowań wszechświatem.

Zabawa ruchowo – naśladowcza z ćwiczeniami ortofonicznymi „Wyruszamy w kosmos”

2. „Rakieta kosmiczna” układanie rakiety z figur geometrycznychzabawy konstrukcyjne.

• Utrwalenie nazw i własności figur geometrycznych – praca w zespołach.

3. „Jestem sprawny jak kosmonauta” – zabawy ruchowe na placu zabaw.

• Pokonywanie różnych przeszkód

• Swobodne zabawy wg pomysłu dzieci

4. „Pojazd kosmiczny” – wykonanie pracy przestrzennej z surowców wtórnych.

• Kształcenie umiejętności łączenia ze sobą różnych elementów,

• Rozwijanie wyobraźni przestrzennej i inwencji twórczej.

5. „Ziemia krąży wokół Słońca” – zabawa poznawczo – ruchowa.

• przybliżenie dzieciom i rozumienie występowania zjawiska dnia i nocy oraz wiedzy, że „Ziemia krąży wokół Słońca”

6. „Mój przyjaciel Ufoludek”– przedstawianie postaci fantastycznych, rysowanie pastelami.

• Rozwijanie wrażliwości na barwę i działanie plam.

• Rozwijanie kreatywności i inwencji plastycznych dzieci.

7. Swoje Piąte urodziny obchodziła nasza koleżanka Zuzia. W tym dniu nasza solenizantka uśmiechnięta i radosna z koroną na głowie przyjmowała najserdeczniejsze życzenia od swoich kolegów i koleżanek z przedszkola.

Kochana Zuzanko!

jeszcze raz życzymy ci wiele słonka.

Bądź zawsze szczęśliwa,

Niech smutek na Twej buzi nie gości.

Bądź dobra, miła, sprawiedliwa,

Każdego dnia – pełna radości.

________________________________________________________________________

Moja rodzina”– pod takim hasłem Biedronki realizowały III blok tematyczny:

1. „Rodzina” – wypowiadanie się na podstawie ilustracji, nazywanie członków swojej rodziny, nazywanie stopnia pokrewieństwa.

– Zapoznanie z pojęciem: drzewo genealogiczne.

– Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat.

– Układanie historyjki obrazkowej, rozwijanie spostrzegawczości i umiejętności interpretowania zdarzeń przedstawionych na obrazkach.

2. „Niespodzianka dla babci i dziadka”– wykonanie upominku najbliższym: filcowej broszki dla babci i zakładki do książki dla dziadka.

– Zapoznanie ze zrobieniem upominku, zachęcenie dzieci do wykonania niespodzianki dla babci i dziadka.

– Wzmacnianie więzi emocjonalnej z dziadkami.

– Wdrażanie do umiejętnego organizowania sobie miejsca pracy.

3. „Czerwony Kapturek” – opowiadanie bajki przez dzieci na podstawie historyjki obrazkowej.

– Wyrabianie umiejętności opowiadania w sposób ciągły i logicznie powiązany,

– Wdrażanie dzieci do słuchania rodziców i zwrócenie uwagi, że nie należy rozmawiać z nieznajomymi.

– Wyzwalanie odwagi podczas publicznych wystąpień.

4. „Czerwony Kapturek” – rysowanie kredkami ołówkowymi ilustracji do wysłuchanego opowiadania.

– Wzbogacenie słownictwa dzieci o pojęcia: autor, ilustrator.

– Rozwijanie zainteresowań dzieci książką, jako źródłem wiedzy.

– Doskonalenie umiejętności wypowiadania się.

5. „Portret babci i dziadka”– rysowanie kredkami pastelowymi

– Doskonalenie umiejętności rysowania postaci ze szczegółami.
– Wzbogacanie doświadczeń plastycznych.
– Doskonalenie sprawności manualnych.

________________________________________________________________________

II blok tematyczny: „Karnawał”

– „Kim będę na balu?” – wypowiedzi dzieci na podstawie ilustracji i własnych doświadczeń.

Zabawa ruchowa: „Czarodziejska różdżka”

• Kształcenie wypowiedzi wielozdaniowych związanych z tematem,

• Rozwijanie procesów poznawczych: uwagi, pamięci, myślenia,

• Wdrażanie do słuchania wypowiedzi innych osób.

– „Kopciuszek na balu” – wykonanie pracy techniką collage, przedstawienie postaci z wykorzystaniem różnych materiałów.

• Zapoznanie dzieci z różnymi fakturami materiałów: gładki, błyszczący, miękki, lśniący

• kształtowanie umiejętności dobierania odpowiednich materiałów

• rozwijanie wyobraźni plastycznej dzieci

„Umiemy liczyć” – zabawy matematyczne. Liczenie w zakresie 7.

• przeliczanie w zakresie 7

• ćwiczenia w liczeniu na konkretach

• doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 7

„Karnawałowe maski” – projektowanie i wykonanie formy przestrzennej.

• kształcenie umiejętności dokładnego cięcia po linii

• rozwijanie oryginalności i samodzielności w pracy

• budzenie radości z samodzielnego wykonania maski

„Zaproszenie dla Babci i Dziadka”- wykonanie zaproszeń wg szablonu i instrukcji nauczyciela.

• dokładne cięcie po linii

• przyklejanie elementów

• kolorowanie wg własnego pomysłu

________________________________________________________________________

I blok tematyczny: „Witamy Nowy Rok”

„Dwunastu braci” – oglądanie baśni pt. „Dwanaście miesięcy”. Wypowiadanie się na temat baśni.

Utrwalanie nazw miesięcy. Wdrażanie do uważnego słuchania

  • posługiwanie się nazwami miesięcy
  • wymienianie ich po kolei
  • zachęcanie do wypowiadania się na forum grupy
  • zabawa ze śpiewem „Miesiące”

„Portrety dwunastu braci”- rysowanie kredkami pastelowymi – rozwijanie kreatywności dziecka.

  • Zwrócenie uwagi na prawidłowe trzymanie kredki
  • wdrażanie do estetycznego wykonywania pracy

– „Zamieć śnieżna” – forma ABA- zapoznanie z formą ABA. Ilustracja instrumentalna opowieści pt. „Zamieć śnieżna”.

  • doskonalenie gry na instrumentach perkusyjnych
  • utrwalanie nazw pór roku
  • rozwijanie wyobraźni

„Pory roku” – układanie kalendarza- utrwalanie nazw pór roku. Uświadomienie stałego następstwa pór roku. Układanie kalendarzy

  • utrwalanie nazw pór roku i ich charakterystycznych cech
  • ćwiczenia w układaniu kalendarzy

Zajęcia ruchowe – zestaw ćwiczeń gimnastycznych i spacer na świeżym powietrzu- rozwijanie cech motoryki: zwinności i szybkości. Doskonalenie orientacji w przestrzeni.

  • rozwijanie umiejętności panowania nad własnym ciałem podczas ćwiczeń o zachwianej równowadze
  • zachęcanie do spacerów zimą

Pierwsza styczniowa solenizantka Maja obchodziła swoje 6 urodziny. Życzenia płynące z małych serduszek złożyli koledzy i koleżanki z grupy wraz z wychowawczynią.

Szczęścia, by każdy dzień przynosił radość
Radości, by uśmiech nie znikał z Twojej twarzy
Uśmiechu, by przeganiał zmartwienia
Beztroski, by żyć w pomyślności i zdrowiu
Pomyślności i zdrowia, by realizować marzenia
Spełnienia marzeń, by odnaleźć szczęście…

________________________________________________________________________

W miesiącu grudniu/2017 będą realizowane następujące bloki tematyczne:

  1. „Prąd elektryczny”

  2. „Zwierzęta zimą”

  3. „Święta tuż,tuż”

________________________________________________________________________

 III blok tematyczny – „Święta tuż, tuż”

– „Choinka” – praca plastyczna z papieru i innych dostępnych ozdób zainspirowana wierszem „Choinka w lesie” Marii Konopnickiej.

  • ćwiczenie koordynacji ruchów rąk i palców z pracą oczu – cięcie po linii

  • ozdabianie choinki wg własnego pomysłu

– „Piernikowe choinki”ozdabianie piernikowych choinek słodkim lukrem, posypkami i różnymi kolorowymi dekoracjami

  • poznanie tradycji i zwyczajów świątecznych

  • ukazanie piękna Świąt Bożego Narodzenia,

  • wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez obdarowanie najbliższych słodkim upominkiem

– „Wigilijka w przedszkolu”- podtrzymywanie tradycji i zwyczajów świątecznych.

  • wdrażanie do kulturalnego zachowania się, używania form grzecznościowych
  • wzajemne składanie sobie świątecznych życzeń

  • poznanie tradycje związanych ze świętami Bożego Narodzenia

Biedronkowe urodziny swoje piąte urodzinki obchodziła Zosia. Naszej biedroneczce Zosi życzymy samych słonecznych dni i wiele radości na co dzień.

– Inscenizacja Jasełek Bożonarodzeniowych dla rodziców „Radosny nastał czas”

  • rozwijanie indywidualnych predyspozycji i zdolności aktorskich, tanecznych dzieci

  • wprowadzanie w radosną atmosferę świąt Bożego Narodzenia

  • czerpanie radości ze wspólnego bycia razem

  • kształcenie umiejętności wyrażania uczuć i przeżyć podczas inscenizacji jasełek

________________________________________________________________________

II blok tematyczny: „Zwierzęta zimą”

„W leśnej stołówce” – wypowiedzi dzieci na podstawie ilustracji. Wprowadzenie do słownika dzieci pojęć: paśnik, leśniczy.

  • Rozwijanie umiejętności konstruowania wypowiedzi wielozdaniowych.

  • Zabawa ruchowa z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych: „Zwierzęta w lesie”

„Ptasia stołówka”- uwrażliwianie na potrzeby zwierząt – układanie historyjki obrazkowej.

  • uświadomienie konieczności dbania o ptaki w czasie zimy
  • rozwijanie opiekuńczej postawy wobec zwierząt w czasie zimy

Biedronki po raz kolejny w osiedlowej bibliotece

  • Po raz drugi w tym roku szkolnym dzieci z grupy Biedronki odwiedziły osiedlową Bibliotekę. Wysłuchały opowiadania w którym śledziły kolejne przygody pieska o imieniu „ Groszka”. Wraz z panią bibliotekarką za pomocą piłki bawiły się w zgadywanki.

________________________________________________________________________

Prąd elektryczny”- I blok tematyczny

– „Różne źródła energii”- wykorzystanie prądu elektrycznego w życiu codziennym na podstawie wiersza „Pod samą chmurą L.J.Kerna

  • Zapoznanie dzieci z różnymi źródłami prądu oraz zasadami pracy elektrociepłowni,

  • Uwrażliwienie dzieci na bezpieczne korzystanie z urządzeń elektrycznych.

„Jak płynie prąd?” – rysowanie mazakiem i malowanie farbą akwarelową, wykonanie

abstrakcji.

  • Zapoznanie z twórczością Picassa i jego malarstwem,

  • Utrwalenie pojęcia abstrakcja – malarstwo abstrakcyjne,

  • Uwrażliwienie dzieci na działanie linii i plamy,

  • Rozwijanie wyobraźni i fantazji dzieci.

– „Co wiemy o prądzie?” – zagadki słowno – obrazkowe o urządzeniach elektrycznych – quiz

  • Utrwalenie wiadomości o prądzie elektrycznym,

  • Kształcenie umiejętności liczenia liczebnikami głównymi,

  • Utrwalenie pojęć: mniej, więcej,

  • Wdrażanie do umiejętności rywalizacji.

– „Muzyczne echo”- zabawy i ćwiczenia rytmiczne

  • Rozwijanie predyspozycji muzycznych: poczucia rytmu, tempa i pamięci muzycznej,

  • Kształcenie umiejętności słuchania,

  • Wytworzenie pogodnego i radosnego nastroju.

„Światła nocą” – wycinanie z kolorowego papieru figur geometrycznych – okna domów

i naklejanie na czarną kartkę.

  • Kształcenie umiejętności rozpoznawania figur prostokątnych spośród

  • figur innych kształtów,

  • Zapoznanie dzieci z pojęciem „kolory ciepłe i zimne”,

  • Budzenie zainteresowania kompozycjami artystycznymi z prostokątnych figur.

– Spotkanie z Mikołajem

  • Rysowanie portretu Św. Mikołaja

  • Spotkanie ze Św. Mikołajem- prezentacja piosenki o Mikołaju

  • Wdrażanie do kulturalnego zachowania się, używania form grzecznościowych.

  • Oglądanie prezentów otrzymanych od Mikołaja, zabawa

________________________________________________________________________

W miesiącu listopadzie/2017 będą realizowane następujące bloki tematyczne:

  1. „Dbamy o zdrowie”

  2. „Kapie, kropi, mży”

  3. „Jak przekazujemy informacje”

  4. „Opiekujemy się zwierzętami”

  5. „Tutaj rosły paprocie”

________________________________________________________________________

Tutaj rosły paprocie”– V blok tematyczny

– „O czym szeptały iskierki”- układanie historyjki obrazkowej na podstawie opowiadania

H. Zdzitowieckiej.

  • Ustalenie kolejności zdarzeń w historyjce obrazkowej
  • „O czym szepcze iskierka?” – rysowanie kredkami.
  • „Moja iskierka” – opowiadanie twórcze dzieci.

– „W kopalni”- zapoznanie z pracą górnika

  • Wzbogacenie słownictwa o nowe wyrazy związane z pracą górnika i wydobyciem węgla

  • Kształcenie umiejętności prawidłowego użycia określeń stosunków przestrzennych,

  • Dostrzeganie użyteczności pracy ludzi.

„Miasto nocą”- rysowanie węglem i kredkami świecowymi

  • Zapoznanie z nowym sposobem malarskim: rysowanie węglem,

  • Rozwijanie wyobraźni,

  • Zwrócenie uwagi na zachowanie czystości wokół siebie.

„Co to jest bryła ?”- zabawa twórcza, tworzenie form przestrzennych – brył.

  • Zapoznanie dzieci z pojęciem „bryła”,

  • Rozbudzanie ciekawości i zainteresowań otaczającym światem brył,

  • Rozwijanie zainteresowań najbliższym otoczeniem poprzez wyszukiwanie w nim brył.

Zajęcia ruchowe- ćwiczenia koordynacji wzrokowo – ruchowej.

  • Rozwijanie koordynacji ruchowo – wzrokowej,

  • Nauka współpracy z osobą współćwiczącą.

– Teatrzyk „Najcenniejszy skarb ziemi” w wykonaniu teatru Bajkowe Skarbki Śląska

  • przypomnienie dzieciom o tym że trzeba być dobrym dla innych, dzielić się, być uczciwym

    i mieć dobre serce.

_________________________________________________________________________

Blok tematyczny: „Opiekujemy się zwierzętami”

„Kłopoty Burka z podwórka” – słuchanie opowiadania Lucyny Krzemienieckiej, układanie kolejności zdarzeń w historyjce obrazkowej.

• Zapoznanie z rolą zwierząt domowych w życiu człowieka,

• Nabywanie opiekuńczego stosunku do zwierząt domowych,

– „Kłopoty Burka z podwórka”- teatrzyk sylwet w wykonaniu dzieci.

Odrysowywanie sylwet na kartce, kolorowanie i wycinanie.

• Wyrabianie śmiałości, pewności siebie, wiary we własne możliwości,

• Wdrażanie do właściwego zachowania się podczas przedstawienia.

– „Zwierzęta domowe i dziko żyjące”– lepienie z plasteliny

Rozwijanie sprawności rąk oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej potrzebnej do rysowania, wycinania i nauki pisania

– „Jaki to instrument gra?”– rozwiązywanie zagadek słuchowych.

• Utrwalenie nazw instrumentów perkusyjnych i odgłosów jakie one wydają,

• Rozróżnianie dźwięków cichych, głośnych i umiarkowanych,

• Kształcenie umiejętności gry na wybranym instrumencie,

• Rozwijanie percepcji słuchowej dzieci.

„Rybki w akwarium” – wykonanie pracy plastycznej z papierowych talerzyków i kolorowego papieru.

• Rozwijanie umiejętności właściwego posługiwania się prostymi narzędziami i materiałami,

• Zapoznanie dzieci z kolejnymi etapami pracy,

• Kształcenie umiejętności wycinania.

– Światowy Dzień Pluszowego Misia- zabawa taneczna i konkursy z animatorami

– aktywne włączanie się do zabawy w zespole, udział w konkursach

– poznanie wierszyka i zabawy ruchowej o misiach

Dzisiaj w grupie Biedronki nasz kolega Bartosz G. obchodził swoje 5 urodziny. W tym szczególnym dniu:

Życzymy Ci tyle radości
Ile w wyścigach wspaniałości
Niech wszystko Ci się układa
Jak czteropasmowa autostrada
Ile jest aut na planecie
Ile jest dróg na świecie
Tyle dla Ciebie szczęścia pragniemy
I z taką radością świętujemy

_________________________________________________________________________

Blok tematyczny: „Jak przekazujemy informacje”

W tym tygodniu Biedronki:

  • Poznały pracę listonosza i pocztowców, wyjaśniały takie pojęcia jak: list polecony, zwykły, ekspresowy.

  • Aktywnie słuchały opowiadania nauczycielki i układały historyjkę obrazkową „Droga listu”uczyły się piosenki „LISTONOSZ” sł. i muz. Joanna Bernat

1. Jedzie listonosz na rowerze.

Wielką torbę zawsze wiezie.

Cóż takiego w środku ma?

Nawet się nie śniło wam!

Ref.: Listy zwykłe, polecone

i przesyłek różnych sto,

i kartki pocztowe

piękne, kolorowe.

O już idzie, dzwoni dzwonkiem

dzyń! dzyń! dzyń!

dzyń! dzyń! Dzyń!

2. Czy świeci słońce, czy deszcz pada

on na rower co dzień wsiada

i nieważne – mróz czy grad

rozwieźć trzeba tak czy tak

Ref.: Listy zwykłe, polecone

3. Ludzie z daleka mu machają

czasem z okien wyglądają.

bo tak bardzo lubią gdy

pan listonosz daje im

Ref.: Listy zwykłe, polecone

  • Projektowały swój znaczek pocztowy – rozwijały zainteresowania rysunkowe i kolorystyczne podczas rysowania kredkami ołówkowymi.

  • Bawiąc się w „Pocztę” dzieci poznały zasady adresowania listów i pocztówek. Dowiedziały się jak wypełnić druk na przekaz bankowy lub wpłatę gotówkową. Te i inne czynności sprawiły że dzieci poznały na czym polegają usługi świadczone przez pocztę. Przy okazji nauczyły się pracy zespołowej i cierpliwego czekania na swoją kolej.

  • Warsztaty ekologiczne „Co z tym miodem”

Biedronki były uczestnikami warsztatów ekologicznych prowadzonych przez członków Koła Pszczelarzy w Gorzycach. Warsztaty składały się z II części: ciekawej prezentacji multimedialnej,
oraz praktycznego działania gdzie dzieci oglądały z jakich części zbudowany jest ul, samodzielnie go składały, wykonały świecę woskową, smakowały wafelki z miodem.

Dzięki udziałowi w warsztatach przedszkolaki: zapoznały się z życiem pszczelej rodziny, dowiedziały się na czym polega praca pszczelarza, uzmysłowiły sobie wielkie znaczenie pszczół dla przyrody i człowieka, poznały właściwości odżywcze miodu.

Urodziny Bartosz J.

Wiele radości sprawia dzieciom świętowanie urodzin w gronie kolegów i koleżanek. W tym tygodniu swoje 5 urodzinki w grupie „Biedronki” świętował Bartuś J. Jak zawsze nie zabrakło uroczystego „STO LAT”, serdecznych życzeń, uścisków, słodkości i oczywiście drobnego upominku, który Bartosz sam sobie wybrał. Jeszcze raz życzymy Bartkowi Wszystkiego Najlepszego!!!

_________________________________________________________________________

Blok tematyczny: „Kapie, kropi, mży”

1.„Woda to życie”- zabawy badawcze, omówienie właściwości wody.

  • Kształtowanie umiejętności wyszukiwania właściwości,
  • Zapoznanie dzieci ze stanem skupienia wody (stały, ciekły, gazowy),
  • Utrwalenie zasady picia wody wyłącznie przegotowanej,
  • Wzbogacenie biernego i czynnego słownika dzieci,
  • Poznawanie wiadomości o wodzie, niezbędnej do życia na planecie (obieg wody w przyrodzie)

2.„Deszczowe stwory” – malowanie farbą plakatową.

  • Przedstawianie różnymi środkami plastycznymi fantastycznych postaci wymyślanych przez dzieci
  • Tworzenie walorów barwy niebieskiej.

3. „Wesołe instrumenty”- rozwijanie sprawności manualnych w powiązaniu z twórczością artystyczną dziecka,

  • zagadki słuchowe „Jaki to instrument”
  • Samodzielne podejmowanie decyzji w doborze materiału,
  • Budzenie radości z samodzielnego wykonania instrumentu muzycznego.

   4. Zabawy muzyczno- rytmiczne – z wykorzystaniem gazet i reklamówek

 5. „Rozpuszczalność wody” – zabawa badawcza. Badanie, które produkty rozpuszczają się w wodzie.

  • Uświadomienie dzieciom właściwości wody.

6. „Deszczowy pejzaż” – malowanie farbą akwarelową „mokre w mokrym”.

  • Zapoznanie ze zjawiskiem atmosferycznym charakterystycznym dla jesieni- opady deszczu.

  • Wzbogacenie słownictwa dzieci o pojęcie „pejzaż”.

  • Rozwijanie wyobraźni i fantazji dziecięcej.

7.„Wiatr psotnik”- układanie historyjki obrazkowej

  • doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej
  • rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego

_________________________________________________________________________

Blok tematyczny „Dbamy o zdrowie”

  • Jak spędzamy wolny czas”- wypowiedzi dzieci na tematJak można spędzać zdrowo i przyjemnie wolny czas?– Dlaczego długie oglądanie telewizji jest szkodliwe?”– kształcenie wypowiedzi wielozdaniowych związanych z własnym doświadczeniem,
  • Zabawy naszych rodziców i dziadków” – „skakanie w gumę”, „Klasy”– Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej,

    – Kształcenie pozytywnej motywacji do zajęć ruchowych poprzez rozbudzanie zainteresowań i zamiłowań w tej dziedzinie,

         – Rozwijanie uczuć koleżeństwa, umiejętności współdziałania w zespole.

  • Wesołe kanapki” – wykonanie przez dzieci kanapek Uwrażliwienie dzieci na przestrzeganie zasad higieny podczas przygotowywania posiłków – mycie rąk

         – Przezwyciężanie niechęci do niektórych produktów

  •  „Deszczowe kompozycje” – wycinanie kropelek deszczu z niebieskiej kartki i tworzenie prac z kropli  deszczowych.

        – wprowadzenie dzieci w świat współczesnej sztuki abstrakcyjnej

  • „Słońce czy deszcz, co włożyć – czy wiesz?” – zabawa dydaktyczna.

    – wybieranie ubrań stosownie do pogody

  • „Bitwa z zarazkami” – rozmowa na temat dbania o czystość i zdrowie na podstawie opowiadania Joanny Myślińskiej i prezentacji multimedialnej.

   – Kształcenie czynnych postaw wobec zdrowia własnego i innych oraz zachowania czystości w najbliższym    otoczeniu.

  •   „Zarazki małe i duże”- malowanie farbami plakatowymi.

     – Wzbogacenie słownika dziecka o pojęcie abstrakcja,

     – Rozwijanie umiejętności dobierania kolorów,

     – Wzbogacenie ekspresji malarskiej dzieci.

  •  Biedronki nauczyły się wiersza: „Dbaj o zdrowie”– Joanny Myślińskiej.

„ Gdy zdróweczko dopisuje,

świat się śmieje i raduje,

a więc każdy ci to powie:

„Musisz dbać o swoje zdrowie.

Jedz warzywa i owoce

i przesypiaj wszystkie noce,

znaj higienę osobistą,

myj się zawsze wodą czystą.

Bo kto zdrowia nie szanuje,

ten, niestety, wciąż choruje.”

_________________________________________________________________________

W miesiącu październiku/2017  będą realizowane następujące bloki tematyczne:

  1. „Jesień w ogrodzie”
  2. „Co zwierzęta robią jesienią”
  3. „Co robią ptaki jesienią”
  4. „Wiem co jem i dlatego jestem zdrowy”

_________________________________________________________________________

Realizując blok tematyczny Wiem co jem i dlatego jestem zdrowy” Biedronki:

  • oglądając prezentację multimedialną poznały etapy powstawania pieczywa od zasiania ziarenka, poprzez zbieranie plonów, aż do wypiekania pysznego chlebka przez piekarza.

  • odwiedziły piekarnię „Kłos”, gdzie widziały jak w specjalnych maszynach wyrabia się ciasto, obserwowały jak piekarz je zagniata i formuje chlebek.

  • W sklepie obok oglądały różne rodzaje pieczywa: razowego, wieloziarnistego, żytniego, pszennego itp. zostały poczęstowane pysznym, świeżutkim chlebkiem.

  • w przedszkolu degustowały zakupione bułeczki: pszenne, maślane, z dynią i wieloziarniste, porównywały smaki i zastanawiały się które są smaczniejsze.

  • dowiedziały się „Jak dbać o swoje zdrowie” podczas aktywnego słuchania wiersza i zabaw z wykorzystaniem sylwet – minek

  • oglądały naturalne okazy i obrazki zbóż: żyta, owsa, pszenicy i jęczmienia, kształciły umiejętności rozpoznawania i nazywania nasion i zbóż, wyklejały z nich „Zaczarowane obrazki”

  • podczas pracy w zespole przygotowały masę solną z której lepiły: bułeczki, chlebki, rogale

  • „Gotowały obiad”- podczas zabaw słowno – plastycznych z wykorzystaniem rymowanki „Zupka jarzynkowa”. 

_________________________________________________

III blok tematyczny: „Co robią ptaki jesienią?”

W tym tygodniu Biedronki:

  • poznały budowę ptaka i jego charakterystyczne cechy, rozpoznawały i wyróżniały ptaki spośród innych zwierząt
  • podczas spaceru do parku obserwowały zachowanie ptaków, rozpoznawały i nazywały je przypomniały sobie o potrzebie dokarmiania podczas zimy.

 

  • podczas zajęć plastyczno – technicznych wykonywały „Ptaka Cudaka” z płyty CD i materiałów przyrodniczych
  • kształtowały prawidłowe wysklepienie stopy ćwicząc z przyborem nietypowym – gazetą.
  • rysowały palcem szlaczki – elementy literopodobne na tackach z sypkim materiałem (siemię lniane, kasza manna)
  • rozpoznawały i nazywały różnorodne rodzaje pokarmów dla ptaków, dopasowywały odpowiedni pokarm do danej grupy ptaków, szykowały pokarm dla ptaków w karmniku w ogrodzie przedszkolnym
  • słuchały opowiadania ilustrowanego sylwetami pt. „O gościach, co nie przyszli na ucztę”, odtwarzały treść opowiadania poprzez ułożenie historyjki obrazkowej.

Prace na konkurs:

Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna w Wodzisławiu Śląskim zorganizowała konkurs plastyczny pt. Przyjaciele Misia Uszatka w którym wzięły udział: Maja P. i Maja S.

Natomiast Karolina W. wzięła udział w POWIATOWYM KONKURSIE PLASTYCZNYM MIŚ KREDKAMI RYSOWANY” z okazji obchodzonego w dniu 22 listopada „Dnia Kredki” i 25 listopada „Światowego Dnia Pluszowego Misi

_________________________________________________

W drugim tygodniu października realizując blok „Co zwierzęta robią jesienią”   Biedronki:

  • wykonywały ćwiczenia ogólnokształcące z użyciem szarfy, rozwijały ogólną sprawność fizyczną, kształtowały umiejętności wykorzystania przyboru w trakcie ćwiczeń, zwracały uwagę na bezpieczne posługiwanie się przyborem

  • poznały budowę wiewiórki i jej przysmaki, wykonały obrazek wiewiórki wypełniając kontury za pomocą bibuły pociętej na kwadraciki, ćwiczyły przy tym małą motorykę dłoni i palców
  • W czwartek, 12 października dzieci z grupy Biedronek, z Publicznego Przedszkola Nr. 18 w Wodzisławiu Śląskim wybrały się na umówione spotkanie do biblioteki osiedlowej przy SP nr 10. Na inauguracyjne spotkanie czytelnicze, pani bibliotekarka wybrała dla nich książkę pt. “Groszka. Piesek, który chciał mieć dziewczynkę”, a sympatyczna maskotka pieska była inspiracją dla przedszkolaków do wypowiadania się na temat ” Jakie są psy i jak się należy nimi opiekować?”. W przerwie pomiędzy słuchaniem dwóch rozdziałów książki o nietypowych perypetiach małego pieska, dzieci wzięły udział w odprężającej zabawie “Sałatka”. Jedno z nich trzymając maskotkę pieska wypowiadało polecenie np. “Niech miejscem zamienią się dzieci, które mają domowe zwierzątko”itp. Spotkanie czytelnicze upłynęło w miłej atmosferze a przedszkolacy w dobrych humorach powrócili do przedszkola.

_________________________________________________

Realizując blok tematyczny Jesień w ogrodzie” Biedronki:

  • Odwiedziły ogródki działkowe, gdzie podziwiały piękno przyrody i obserwowały zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią. Wspólnie oglądały i nazywały działkowe uprawy m.in. pietruszkę, buraki, por, szczypiorek, fasolkę szparagową, pomidory w szklarni.

  • Z różnorodnych, dostępnych materiałów stworzyły „Wesołe warzywo”, w ten sposób rozwijały swoją pomysłowość i kreatywność.
  • Podczas spaceru na Trzy Wzgórza, podziwiały zmieniającą się o tej porze roku przyrodę, wśród drzew wypatrzyły trujące muchomory!
  • Rozpoznawały, nazywały i opisywały warzywa, i ich poszczególne części, podczas zabawy „Warzywne rytmy” wychwytywały powtarzające się sekwencje i kontynuowały je.
  • Przeliczały na liczmanach w swoim zakresie, kształciły umiejętności odróżniania liczenia poprawnego od błędnego.
  • Wypowiadały się poprawną polszczyzną i odgrywały role w zabawach inscenizowanych do wiersza Jana Brzechwy „Na straganie”.
  • Brały udział w zajęciach dodatkowych: Akademii Piłkarskiej i rytmice.

_________________________________________________________________________

W miesiącu  wrześniu/2017  będą realizowane następujące  bloki tematyczne:

1. Jestem w przedszkolu.
2. Bezpieczna droga do przedszkola.
3. Jesień w parku i w lesie.
4. Jesień w sadzi

_________________________________________________________________________

Jesień w sadzie” podczas realizacji IV bloku tematycznego Biedronki:

  • Rozwijały mowę i myślenie podczas układania zdań na temat ilustracji pt. „W sadzie”, rozwiązywały zadania tekstowe, przeliczały liczebnikami i porównywały liczebność zbiorów.
  • Wypełniały kontur jabłka lub gruszki za pomocą wydzieranki mozaikowej, doskonaliły sprawność palców poprzez wydzieranie drobnych kawałków kolorowego papieru, dokładnie wypełniały kontur jabłka lub gruszki zwracając uwagę na estetykę pracy.
  • Poznały budowę owocu na przykładzie jabłka (skórka, miąższ, pestki ), samodzielnie określały rodzaj smaku i zapachu tego owocu, rozwijały myślenie poprzez tworzenie skojarzeń na podstawie doznań dotykowych, węchowych i smakowych.
  • Segregowały owoce na krajowe i egzotyczne, różnicowały je pod względem wielkości i wyglądu; określały kształt i smak, rozpoznawały owoce po dotyku.

  • Podczas jesiennego spaceru dzieci zatrzymały się na osiedlowym placu zabaw.

_________________________________________________

Jesień w parku i lesie”– podczas realizacji III bloku tematycznego Biedronki:

  • Poznały nazwy niektórych drzew liściastych, dobierały podpisy do ilustracji (kasztanowiec, dąb, klon, jarzębina), dopasowywały do nich owoce, poznały znaczenie słowa „kiść”.
  • Śpiewały i ilustrowały ruchem piosenkę „Maszeruje jeżyk”.

  • Rozwijały ekspresję malarską i wrażliwość na barwę i linię podczas malowania farbami na temat „Jesień w lesie”.

  • Poznały i utrwalały nazwy i wygląd niektórych zwierząt mieszkających w lesie, oraz ich domów.
  • Uczestniczyły w spotkaniu z policjantami na terenie przedszkola, którzy przypomnieli przedszkolakom zasady bezpiecznego poruszania się po drodze.

_________________________________________________

“Bezpieczna droga do przedszkola”– podczas realizacji II bloku tematycznego Biedronki podejmowały następujące działania:

  •  „Znaki drogowe”– zabawa matematyczna

– utrwalenie znajomości figur geometrycznych, omówienie rodzajów znaków ze zwróceniem uwagi na kształt i kolorystykę.

  • Czerwone – stój, zielone – jedź”- wykonanie sygnalizatora świetlnego

– doskonalenie umiejętności wycinania po linii prostej i koordynowanie ruchów rąk i palców z pracą oczu,

– utrwalenie pojęć: na górze, na dole, pośrodku

  • Biedronki na skrzyżowaniu”

utrwalenie zasad bezpiecznego poruszanie się po drogach,

– doskonalenie umiejętności i praktyczne zastosowanie zasad bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię.

  • Radosne i zadowolone Biedronki”

Piękna pogoda sprzyja aktywności ruchowej przedszkolaków. Biedronki biegają, skaczą i korzystają z urządzeń terenowych w ogrodzie przedszkolnym.

  •  W poniedziałek obchodziliśmy urodziny naszego nowego kolegi Dawida, który skończył 4 latka. Była korona, gromkie STO LAT, życzenia, no i oczywiście prezent, który Dawid sam sobie wybrał. Na koniec wszyscy rozkoszowali się przyniesionymi przez solenizanta słodkościami.Dawidku jeszcze raz wszystkiego najlepszego:))

___________________________________________

W pierwszym tygodniu zabaw w przedszkolu, realizując blok tematyczny „Jestem w przedszkolu” Biedronki:

  • wykonały „biedronkowe” wizytówki, z rozsypanki dobierały i przyklejały na nich swoje imiona
  • układały obrazek piłki z 5,6 części, kolorowały ją, przez co ćwiczyły: orientację kierunkową, kształciły percepcję wzrokową, usprawniały grafomotorykę
  • wykonywały ćwiczenia grafomotoryczne – rysowały szlaczki ołówkiem lub kolorową kredką po śladzie

  • Nasz pierwszy solenizant w tym roku szkolnym

    W poniedziałek w grupie Biedronek przedszkolaki świętowały 5 urodzinki swojego kolegi Szymona. Było tradycyjne „Sto lat”, życzenia, słodki poczęstunek i oczywiście prezent- który Szymon sam sobie wybrał.